שכונת הוילות המודרנית הכי גדולה בישראל - מה זעזע את אילת לטובה?!
מהיום לא עוד בתי מלון הם אלו תופסים את המקומות הטובים ביותר בעיר, אלא גם שכונת וילות יוקרתית אל מול נוף ים מדהים, מול 4 ארצות.
כל הפרטים על המיזם שרוקם עור וגידים בכתבה הבאה:
על פני שטח של 117 דונמים קמה ונבנת לה בימים אלו שכונה חדשה באזור הצמוד לחוף הים באילת, ממש מעל "החוף של מוש".
מי שעומדים מאחורי המיזם המבטיח הם שלושת הגופים המובילים בעולם הנדל"ן הישראלי ובראשם חברת "עמרם אברהם חברה לבניין בע"מ" בהנהגתם של האחים אלון ויורם עמרם.
פרוייקט הוילות המדובר שלהם מעורר עניין רב והפך להיות לשיחת היום בקרב יזמי הבנייה במדינה, בעיקר משום שמדובר בבנייה של שכונת וילות מודרנית, בבניה ירוקה, אשר בולטת בצורה חסרת תקדים בנוף האורבאני של העיר אילת.
להצלחת הפרוייקט יזמי הבנייה לא התפשרו על פחות מהטוב ביותר וגייסו למשימה את האדריכל הכי עסוק במדינה מור בללטי.
מאחורי בללטי ניסיון רב באדריכלות של פרוייקטים שונים ומגוונים, בתי מלון, מבני תעשיה ועיצובי פנים למשרדי ענק ובתים יוקרתיים.
עבור הפרוייקט בעיר השמש הנצחית מור עיצב את השכונה מחדש לאחר שרקח תוכנית בינוי חדשה במקום זו המקורית שתוכננה קודם לכן, זאת על מנת ליצור את סביבת המגורים הכי נוחה ונגישה לדיירים החדשים.
מהו אם כך סוד ההצלחה של משרד אדריכלים מוביל כמו של מור בללטי? התשובה נמצאת בגלובליזציה, כדי להביא לפרוייקטים המקומיים קצב עבודה שלא היה מוכר בעולם התכנון, משרדו של האדריכל נעזר באנשי מקצוע מכמה מקומות בעולם בו זמנית, עורכי וידאו, שרטטים, אנשי הדמיה ואחרים שמגיעים מאירופה, המזרח הרחוק ועוד מקומות נוספים. בזכות צוותי העבודה הללו המשרד מייצר תוכן ותפוקה שמקצרים תהליכי עבודה במחצית מהזמן!
זו אחת הסיבות שמשבר הקורונה לא פגע בו כהוא זה, על כך בללטי מספר:
"בזכות העובדה שאני עובד מול אנשי מקצוע מסביב לעולם, המרחק לא רק שלא מפריע אלא אף מקצר את תהליכי העבודה.
בזמן שבקצה השני של הגלובוס צוות עיצוב ההדמיות עובד במרץ, אנשי הוידאו נמים את שנתם, כאשר הם מתעוררים ליום חדש הכל מוכן להם לקראת תחילת העבודה. יש פה הכפלה של קצב העבודה וזה במצב שבו העבודה היא מהבית. מהבית של כולם!
על פניו זה נשמע משוגע אבל לדעתי זהו דפוס העבודה הבא, אני פשוט מהראשונים לזהות זאת וליהנות מהפירות" אומר מור.
על הפרוייקט הגדול והחדש באילת הוא מוסיף:
"מדובר באחד האתגרים הכי גדולים שעמדתי מולם בחיי המקצועיים. יש פה FOOT PRINT היסטורי על עיר ובמדינת ישראל. לא הרבה אדריכלים זוכים להקים רובע שלם, מהאבן של המדרכה ועד הידית מגירה במטבח. זכיתי לאירוע נדיר".
הצורך לייצר אמירה אדריכלית לא רק לרחוב שלם אלא לשכונה שלמה, זו משימה חסרת תקדים כמעט בנוף המקומי, כאשר הייתי צריך לקחת בחשבון את כל הפרטים, קטנים וגדולים כאחד.
החל מחזית הבתים שישתלבו עם הנוף מסביב, השימוש באבן המדברית שתהיה מספיק מודגשת אך יחד עם זה להביא קו מודרני ורמת תכנון שתמתג את השכונה בפיק של האדריכלות.
גם הנגישות הנוחה בין החנייה לכניסה לבית היתה חתיכת משימה, עמדתי על כך כי לא יהיה צורך ביותר מ 20 צעדים כדי להיכנס פנימה לכל בית, משימה מאתגרת במיוחד ועמדנו בה בצורה מדהימה".
ביחד הם רקחו את הפתרונות הכי מעשיים וחשובים כדי לחבר בין אדריכלות עירונית מודרנית עם הנוף המדברי תוך כדי תשומת לב לנראות ולצבעים.
מי שהתלהבה מהשכונה החדשה היא כמובן עיריית אילת, לכן גם אנשי המקצוע מהועדה המקומית שיתפו פעולה עם כל הגורמים המעורבים בדבר ברמה הכי צמודה כדי לייצר את השכונה המדוברת.
"אני עדיין נפעם כאשר אני עומד באתר בניה בצד ומסתכל על הפלא שתכננו, המיקום הוא המדהים ביותר שראיתי מעודי בדרום, בזמן ששוחים בבריכה ניתן לצפות אל עבר שלוש מדינות שונות בו זמנית כאשר "מתחת לרגליים" מבצבץ לו נמל מרהיב ואורות של בתי מלון, שילוב משגע של נוף תעשייתי, ים אינסופי ולאס וגאס", סיפר בללטי בהתרגשות והוסיף, "אני לא מתבייש להגיד כי מדובר בתכנון שכונה ומבנים בסטנדרט ברמה בינלאומית שלא היה קיים קודם לכן בישראל".
למדנו כי קודם לתחילת הפרוייקט בללטי יצר קשר עם לא אחר מאשר דיקן הפקולטה לאדריכלות באוניברסיטה בגרמניה שבה הוא למד, ומי שנחשב כיום לאחד מאנשי המקצוע המובילים בעולם בתכנון ערים.
בללטי ביקש ממנו מספר עצות לפני היציאה לדרך, וכאשר הדיקן עצמו למד על גודל המשימה הוא אמר למור בצורה חד משמעית, עוד לא נוצר הדבר הזה קודם לכן "אין שכונות שלמות בעולם שהן יצירה אחת שלמה - זה לרוב רק בנין או מבנה בודד שמייצרים את החוויה האדריכלית".
"הדבר הכי מרכזי שהייתי חייב להתחשב בו מעל לכל הוא הנוף המדהים של ים ומדבר יחדיו... לכן התכנון היה כי הבתים יהיו בעלי פתחים ענקיים וייצרנו מגה פרגולות מסביב, האפקט של זה ביחד עם הנוף מסביב הוא עוצר נשימה", סיפר בללטי.
מי שעוד היתה שותפה בכירה בעיצוב הפנים של הבתים היתה יונית לאונר, היא סיפרה:
"מבחינתי הדאגה העיקרית היתה כיצד לשלב את החומרים והסגנון המדברי בכל הבתים תוך כדי תרגום של ממש של האלמנטים הלקוחים מהשפה המדברית והפיכתם לעכשוויים, התוצאה היא כזו שאני חולמת עליה בכל לילה מחדש".
כאשר הרעפנו מחמאות על השכונה המופלאה שתכנן, מור השיב בצניעות:
"אני בסך הכול עוד שרטט מיני רבים, בסופו של יום אדריכלות היא שילוב של סיפור ודמיון כאשר אפשר לקבל השראה מהסביבה ומחומרים שונים, רק צריך לחבר אותם כמו שצריך כדי שבני האדם ייהנו מהם, הרעיון הוא להגיש את החומר גלם במינימום טעויות".
אנחנו יכולים להעיד כי הייחודיות בעבודתו של מור בללטי היא שאף בית ואף פרוייקט לא דומה לקודמו, המוח היצירתי שלו מספק הפתעות מרעישות כל פעם מחדש, כי בשונה ממשרדים אחרים בתחום, למור בללטי אין לו נישה קבועה בעיצוב וזה אולי סוד המשחק באדריכלות "מקוריות" .