נעים להכיר, המנהל האולטימטיבי
תפקיד המנהל הוא התפקיד אליו נשואות כל העיניים. זהו האדם אשר מוביל את היחידה או המחלקה בחברה אל מול האתגרים השונים ומארגן אותם כקבוצה מלוכדת. על מנת להצליח בתפקיד זה נדרש סט תכונות ייחודי ומגוון למדי. במאמר הבא נרכז מספר היבטים חשובים לאופי המנהל, שיעזרו לכם להרכיב תעודת זהות למנהל האולטימטיבי
דרוש מנהיג
במוסדות רבים בוחרים למשרת המנהל את העובד החרוץ והוותיק. להבדיל, לא מעט אנשים פונים ללימודי מנהל עסקים בכדי לרכוש כלים שיפתחו אותם בעיסוק זה ויסייעו להם בעתיד להתמנות לתפקידים ניהוליים. שתי הדרכים שתוארו הינן מסלולים מוצלחים וטובים להגיע למשרה הרמה, אולם בכדי להצליח כמנהל יש צורך ביותר מכך. מנהל איכותי מאופיין בין היתר בכושר מנהיגות. אין הכוונה לכריזמה בלבד, אלא גם ליכולת להניע את הכפופים לו וליצור מוטיבציה גדולה בקרב העובדים. חשוב לנצל את המנהיגות באופן חיובי - לטעת ביטחון בעובדים שיש להם על מי לסמוך, ובכך להגדיל את תחושת המעורבות והשייכות שלהם לארגון. מנהל טוב, ממש כמו מנהיג טוב, יידע לטפח את עובדיו ולהוציא מכל אחד מהם את הטוב ביותר.
ידע הוא כוח
ידע הוא אחד הכלים החשובים ביותר שיש למנהל באמתחתו. אין מדובר רק בידע טכני ויבש אודות החברה, אלא ידע מקיף על כלל סביבת העבודה. מנהל טוב צריך להבין לעומק את שוק היעד שלו ואת הצרכים המשתנים בו, להכיר את כלל המחלקות בחברה על מנת ליצור שיתוף פעולה פורה ביניהן, ולדעת טוב מאוד את מצבם של הגופים מתחרים והיכן הם נמצאים ביחס לחברה שלו. כמו כן, רצוי שיהיה בעל ידע מסוים אודות העובדים איתו ועל הלך הרוח בחברה, וכמובן שיבין את רצונות לקוחותיו. שימור לקוחות הוא אחד האספקטים החשובים בניהול, מכיוון שבמקרים רבים קל יותר לשמר את הלקוחות הקיימים מאשר למשוך כאלו חדשים.
מנהל טוב יידע לחלץ מהאינפורמציה שברשותו תובנות מועילות בשלל היבטים שונים. באמצעות שליטה בחומר וניתוח נכון שלו, מנהל יכול לבצע מגוון פעולות החשובות לתפקוד הגוף בו הוא עובד - להאציל סמכויות באופן איכותי, לקחת סיכונים מחושבים, ואפילו לספק תחזיות סבירות לגבי עתיד החברה והשוק בו היא פועלת.
אין בעיה, יש אתגר
מנהל מוצלח אינו יכול להירתע מבעיות. בכל מקום בו ישנם בני אדם - ישנן גם בעיות, ועל אחת כמה וכמה במוסדות תעסוקתיים. על המנהל מוטלת האחריות לזיהוי הבעיות שצצות ולעמידה נכונה מולן. עליו לגלות יוזמה ולחתור לפתרונן באופן מיטבי, ולא באמצעות "פלסטרים" שרק יגררו אותן הלאה לעתיד. גם המנהלים הטובים ביותר לא תמיד יצליחו לגבש דרכים לפתור את כל הבעיות, אבל חובתם כמנהלים מוצלחים לגלות אומץ לעמוד מולן ולא לטאטא אותן מתחת לשטיח.
מי אתה, המנהל האולטימטיבי?
לסיכום, כפי שניתן להבין מהאמור לעיל, למנהל האולטימטיבי צריך להיות סט כישורים רחב וייחודי. תפקיד הניהול הוא תפקיד חשוב ויוקרתי ששכרו בצידו, אך על מנת להצליח בו כראוי הוא דורש מאמץ רב ויכולות מגוונות. חלק נכבד מן התכונות החשובות למנהל ניתן לפתח ואפילו לרכוש מאפס, אולם זה מצריך עבודה רבה ונכונות גדולה. מנהל מוצלח יידע לעבוד קשה עבורן וליהנות מתמורה הולמת.