סדר הפעולות המלא במקרה של תאונת דרכים
מה עושים במקרה של תאונת דרכים, מה ההבדל בין תאונה ללא נפגעים לבין תאונה עם נפגעים, מתי מדווחים למשטרה, איך מדווחים לחברת הביטוח ועוד. המדריך:
המפגש בין שתי מכוניות הוא תמיד אלים וקשוח, זהו אירוע טראומטי גם אם מסתיים בנזקים למכוניות המעורבות בלבד וללא נפגעים בגוף, תאונה "קלה" שמשבשת את הרגע, את היום והלאה. על אחת כמה וכמה אם מעורבים בה נפגעים בגוף, שזוהי סיטואציה קשה במיוחד וקשה להתמודדות.
זהו הרגע בו אנחנו צריכים להפעיל את מלוא שיקול הדעת שלנו, את כל הרוגע הפנימי שאנחנו יכולים לאסוף בכדי לנהל את האירוע בצורה הטובה ביותר. אך דווקא זה הרגע בו רבים מאיתנו בקושי מצליחים לתפקד, ולא בכדי. הרגעים שאחרי הפגיעה הם לחוצים ומבולבלים, האדרנלין משתחרר בגוף, מתעתע ומחדיר אנרגיה, דפיקות הלב מואצות ואנחנו מוצפים, בשלל תחושות כמו פחד, כעס ותסכול. בכל אופן, השתדלו לשמור על קור רוח ואל תגררו לצעקות ולאלימות.
תאונות דרכים נחלקות לשני סוגים: עם או בלי נפגעים. הסוג הראשון והקשה יותר מצריך מעורבות של המשטרה וסדר ואופי הפעולות שנעשות במקום ולאחר מכן הוא שונה מתאונה קלה ללא נפגעים, אלא ברכוש.
תאונת דרכים ללא נפגעים
תאונה ללא נפגעים נחשבת לתאונה "קלה" – נשיקה בין פגוש לטמבון באחד הפקקים של הבוקר, כנפיים שנפגשות זו בזו ושאר מפגשים במהירות נמוכה עם נזקים לרכוש בלבד. עוצמת הפגיעה היא שמכריעה בין תאונה קלה לתאונה עם נפגעים והיא תוצאה ישירה של מהירות הנסיעה ביחד עם משקל הרכב, אז סעו לאט.
תאונה כזאת יכולה להיות עניין יחסית פשוט לתפעול, יכולה בקושי להשפיע על שגרת המשך היום או השבוע וזה כמובן תלוי בחברת הביטוח שלכם ובפוליסת ביטוח הרכב שבבעלותכם. הכיסוי לנזקים ברכוש שנגרמו בעקבות התאונה ניתן לכם במסגרת הביטוח המקיף וביטוח צד ג' לרכב.
האם להזעיק משטרה? בתאונה ללא נפגעים אין חובה להזעיק ניידת למקום, אלא במקרים הבאים: אם התאונה התרחשה עקב עבירת תנועה של אחד המעורבים כמו אי ציות לתמרור עצור, לרמזור אדום, ביצוע פניה במקום אסור וכדומה או אם אחד הנהגים מסרב למסור את פרטיו. בכל מקרה אחר, כל עוד אין נפגעים בתאונה, אין חובה ליידע את המשטרה.
איזה פרטים המעורבים בתאונה לשתף? כל הנהגים שמעורבים בתאונה יחליפו ביניהם את כל הפרטים הבאים: שם מלא, טלפון, כתובת מגורים, מספר תעודת זהות, מספר רישיון נהיגה, מספר רכב וסוג הרכב, שם חברת הביטוח ומספר הפוליסה – אפשר כמובן לצלם עם הסמארטפון את כל הפרטים הנ"ל. אם יש עדים לתאונה מלבד הנהגים יש לקחת גם את הפרטים המזהים שלהם.
צילום האירוע. ההמצאה המהפכנית שחיברה בין טלפון נייד למצלמה תורמת רבות להתנהלות לאחר תאונה, קחו את הנייד והשתמשו במצלמה כדי לתעד את כל פרטי התאונה עוד לפני שמישהו מזיז את הרכב. צלמו את התאונה, את כל אחת מהמכוניות, לוחיות הרישוי, הנזקים שנגרמו לכל אחת מהמכוניות. אם למי מהמעורבים מותקנת מצלמה ברכב, תוכלו לבקש לקבל אליכם את ההקלטה, זכותו לסרב.
תיעוד התאונה. מעבר לתיעוד הצילומי, כדאי לרשום לעצמכם את הנקודות החשובות של התאונה ומיד לאחריה. כיוון הנסיעה שלכם ושל כל אחת מהמכוניות המעורבות, מהירות הנסיעה שלכם, נתיב הנסיעה, מספר הכביש אם יש וגם כמה מילים שלכם שמתארות את האירוע. את התיאור הזה תגישו מאוחר יותר עם יתר הפרטים והמסמכים הנדרשים בתביעה לחברת הביטוח.
דיווח לחברת הביטוח. ראשית, אם פוליסת הביטוח שלכם נמצאת בתא הכפפות, איפה שהיא אמורה להיות – זה הזמן להוציא אותה, לוודא שיש לכם ביטוח מקיף וביטוח צד ג' לרכב. קראו אילו כיסויים והרחבות כוללת הפוליסה שלכם, בדקו את תנאיה וגובה דמי ההשתתפות העצמית הנקובים.
אם הרכב יכול להמשיך בנסיעה בכוחות עצמו, קחו רגע לשתות מים ולהירגע ואז גשו לפעולת הדיווח לחברת הביטוח שלכם. אם נדרש גרר, חבל לחכות וכדאי לדווח ולהזמין בהקדם. רוב חברת הביטוח מציעות היום פניה ישירה דרך אפליקציה או דרך האתר לטיפול מהיר בזמן אמת, כך שהחלק הזה אמור להיות יעיל ומתוקתק.
אם הרכב נפגע כך שאינו יכול להמשיך בנסיעה, חברת הביטוח תשלח גרר למקום התאונה, בהתאם לתנאי פוליסת הביטוח המקיף או צד ג' שלכם. אתם תקבלו הוראות ברורות להזמנת גרר ולגבי סדר הפעולות שעליכם לבצע כמו בחירת מוסך מתוך רשימת מוסכי ההסדר או מוסך פרטי, דרך הגשת מסמכי התביעה, לוחות הזמנים ועוד. על פעולות אלו נפרט בהמשך. זכרו להוציא חפצים אישיים או בעלי ערך וכן את מסמכי הרכב לפני שהוא נגרר למוסך.
מגיע לכם רכב חלופי? אם רכשתם עם פוליסת ביטוח הרכב שלכם כיסוי לרכב חלופי, שגרת המשך השבוע שלכם יכולה להישמר כמעט במלואה. כל עוד הרכב במוסך, יש לכם רכב אחר להשתמש בו ולנהוג לאן שאתם צריכים. בעת הדיווח על התאונה, תקבלו מחברת הביטוח את הפרטים לגבי קבלת הרכב החלופי – מתי ומהיכן.
עוד משהו שצריך לדעת? כן. אל תחתמו על כלום ואל תדרשו חתימה. נהגים רבים מיד מאשימים את הצד השני בגרימת התאונה, וגם אם זה נכון ואתם מודעים לאשמתכם – אל תחתמו על שום הצהרה כזאת. מצד שני, אל גם תצפו מנהגים אחרים לחתום לכם על הצהרות ולא על תיעוד התאונה שרשמתם לעצמכם.
רגע אחרי שהכל נרגע, אולי תתעניינו לדעת שממחקרים שנעשו בשנים האחרונות מתברר כי הטלפון או ה- WhatsApp הראשון אחרי תאונה קלה הוא למקום העבודה עוד לפני ההודעה לבן או בת הזוג או אדם קרוב אחר. בתאונה קלה, בסופו של דבר, אלה כל משימות הבוקר שרצות לנגד עינינו בשבריר שניה.
תאונה עם נפגעים
בתאונה בה נפגע פיזית לפחות אדם אחד, סדר הפעולות שלכם יהיה שונה ממה שתואר לעיל.
דיווח למשטרה ולמגן דוד אדום. התקשרו 100 למשטרה שתשלח ניידת ו-101 למוקד מגן דוד אדום שישלחו אמבולנס. עליכם לתת את המיקום המדויק ככל האפשר ופרטים על הנפגעים – כמה נפגעים והערכה בסיסית של מצבם. בתאונות חמורות ייתכן ותצטרכו לדווח גם למכבי האש לכיבוי דליקה או לחילוץ נפגעים.
שמירה על הנפגעים ועל זירת התאונה. אסור להזיז את הנפגעים בתאונה או את הרכבים המעורבים בה. עליכם להציב משולש צהוב במקום בולט וכ-100 מטר לפחות מלפני התאונה לפי כיוון התנועה. כדאי להשתמש במשולשים של כל כלי הרכב המעורבים בכדי ליצור ניראות מיטבית לנהגים בכביש. הפעילו 4 אורות מאותתים בכל כלי הרכב המעורבים או עומדים בצד הדרך. לבשו אפודים צהובים כשאתם יוצאים מהרכב.
פרטים, תיעוד, דיווח לחברת הביטוח ועוד. מכאן ואילך סדר הפעולות דומה – החלפת כל הפרטים של כל המעורבים בתאונה, לקיחת פרטים ופרטי התקשרות מהעדים אם יש, יצירת קשר עם חברת הביטוח – עליכם ליידע את הביטוח כי מדובר בתאונה עם נפגעים, הזמנת גרר, תיעוד מצולם ובכתב כפי שמתואר לעיל. אל תצלמו מעורבים בתאונה ובוודאי לא לצלם נפגעים ללא הסכמתם.
תביעת ביטוח לנזקי רכוש לאחר תאונה
כיצד, למי והאם להגיש תביעת ביטוח לתיקון הנזקים לרכב תלוי באם אתם אשמים בגרימת התאונה או לא, ותלוי אם יש בבעלותכם פוליסת ביטוח מקיף או צד ג' בלבד.
אם אינכם אשמים בתאונה, בפניכם כמה אפשרויות:
א. להגיש תביעת ביטוח לחברת הביטוח של הנהג הפוגע. כלומר, לא להפעיל את הפוליסה שלכם בכלל, לא לשלם דמי השתתפות עצמית ולא לסבול מעליית הפרמיה בעת חידוש הביטוח הבא שלכם. זהו המצב שאתם למעשה מהווים צד ג' ועומדים להשתמש בכיסוי ביטוח צד ג בעת תאונה של הנהג הפוגע. שימו לב, אם אין בידכם את פרטי הנהג הפוגע, לא תוכלו לבחור באופציה הזאת. חשוב לוודא שיש בידכם את כל הפרטים כפי שציינו קודם.
במקרה כזה, בדקו שיש לכם כיסוי סיוע בתביעות במסגרת פוליסת ביטוח הרכב שלכם, כך שחברת הביטוח תסייע לכם בפעולה כולל השהיית התשלום למוסך ומימון סיוע משפטי – בהתאם לסכום הנקוב בתנאי הפוליסה.
ב. להפעיל את הפוליסה שלכם. לתבוע את חברת הביטוח שלכם במסגרת הביטוח המקיף והיא תפנה לחברת הביטוח של האשם בתאונה ותתבע החזר בגין התשלומים ששילמה לכם כולל ההשתתפות העצמית שלכם. במהלך זה אין בטוחות להצלחה ובוודאי לא לתוצאות של הליך משפטי אם יהיה כזה.
ג. במידה ואין אשם מובהק לתאונה וכל אחד מכם בוחר לתבוע את הביטוח המקיף שלו (או שזה רק אתם ועמוד מעורבים בתאונה), זה הזמן לבדוק את גובה דמי ההשתתפות העצמית שלכם. אם מדובר בנזק קל שעלותו דומה או מתקרבת לדמי ההשתתפות העצמית, לא כדאי להגיש תביעת ביטוח בכלל, אלא לספוג את עלות התיקון ולחסוך את העלייה בפרמיה העתידית.
אם התאונה התרחשה באשמתכם, את הפעולות הנ"ל יעשה הנהג הנפגע. אתם לא חייבים, אבל יכולים לנהל את הסיפור כולו ברוח טובה ולהגיע להסדר ביניכם לגבי אופי התביעות ההדדיות כולל בחירה באחד ממוסכי ההסדר של חברות הביטוח שלכם או במוסכים פרטיים שתבחרו.
באפשרות הראשונה חברת הביטוח תשלם ישירות למוסך בעבור הטיפול לאחר בדיקת שמאי את הרכב, גם באפשרות השנייה יהיה עליכם לערב שמאי רכב שיאמוד את הנזק ואת עלויות התיקון, לאשר את האומדן שלו מול חברת הביטוח, לתקן את הרכב במוסך שבחרתם ולהגיש את חשבונית ההוצאה לחברת הביטוח.
כאמור, חברות הביטוח מספקות היום שירותי אונליין ובזמן אמת יעילים במיוחד ואתם תקבלו את כל הפרטים ואת כל ההוראות ההכרחיות באופן ידידותי וישירות לנייד או במייל. אם אתם מגישים תביעת ביטוח, תקבלו אליכם את הטפסים הרלוונטיים למלא ואת הדרישות למסמכים נוספים, כפי שדורשת חברת הביטוח.
ככל שתקדימו לנהל את התביעה, כך תשאירו את האירוע מאחוריכם ותוכלו להמשיך בשגרת חייכם.