חישוב ציון הבחינה הפסיכומטרית
ניתן לומר בוודאות שבחינה זאת מפיקה ציון על גבי סולם הומוגני, שניתן באמצעותו להשוות בין כל הנבחנים באותו מועד. הבחינה הפסיכומטרית מהווה כיום את הפקטור המיטבי למיון של סטודנטים בהתהוות. חישוב ציון הבחינה הפסיכומטרית משוקלל ביחד עם הציונים שלכם בתום בחינות הבגרות, השקלול של שניהם הוא זה שיבטיח את כניסתם ללמוד את התחום שבו אתם חפצים. כל מקום לימודים נותן משקל שונה לציון של הבחינה הפסיכומטרית. ונסיים את הפתיח באמירה שאולי "תזעזע" אתכם קצת, אבל המבחן הפסיכומטרי לא בוחן אינטליגנציה. המטרה שלו היא לחזות את הסיכויים שלכם להצליח בלימודים, וזה נעשה באמצעות שלושה היבטים – מבדק באנגלית, מבדק של חשיבה כמותית ומבדק של חשיבה מילולית.
כיצד מבוצע חישוב ציון הבחינה הפסיכומטרית, והאם כל פרקי הבחינה משמשים לקביעת הציון?
מן שלושת הפרקים של המבחן הפסיכומטרי, שצוינו להלן, חוץ מפרק הכתיבה, חישוב ציון הבחינה הפסיכומטרית נאמד רק באמצעות שישה פרקים, כאשר בכל תחום יש שני פרקים בלבד. שני הפרקים שהתווספו לבחינה מהווים ממש פרקים של ניסיון. אותם פרקי פיילוט לא משתתפים בהרכב הכללי של הציון במבחן הפסיכומטרי. בכל נוסח של בחינה פסיכומטרית נמצאים בכל עת שלושה פרקים, בשניים מתוך שלושת הפרקים שציינו לעיל, ושני פרקים בפן השלישי. במשך המבחן לא יהיה לכם שמץ של מושג איזה פרקים היו מועמדים רק בתור פרקי ניסיון. כמו כן, עלינו להבהיר, כי לעומת המיתוס, שרק הולך ומתפשט, עם כל יום שעובר, הסיכוי להמר או לנחש מה הם בדיוק פרקי הניסיון שואפים לאפס.קל יותר להניח כי צליחת הזיהוי של פרקי הפיילוט כל קשר לחיזיון של החוש השישי, מקרי לחלוטין. והאפשרות היחידה "לנבא את העתיד" בנוגע לפרק הפיילוט היא רק בגדר ניחוש בלבד. כאמור, לא קיימת כל דרך רציונלית לנחש או לנבא מה הם פרקי הניסיון. לפיכך, אל תעסקו בוודו ובניחושים מוגזמים. התייחסו ברצינות לכל פרק ופרק. כל פרק בעל משמעות על הרכב הציון שלכם. אל תאבדו נקודות חשובות רק משום שאתם חושבים "שפיצחתם את האטום" ושברור לכם, באופן מוחץ, מה בדיוק מקור פרק הפיילוט.
האם מבחן פסיכומטרי יכול לחזות הצלחה בלימודים אקדמיים?
הרעיון המרכזי של צליחת מבחן פסיכומטרי מקורו באופן של חיזוי ההצלחה שלכם כסטודנטים מן המניין וסיום התואר. שיטת מיון זאת נובעת בשל הביקוש הרב למקומות לימודים, שבהרבה חוגים הם מוגבלים. בהמון מחקרים שבוצעו בתחום, נמצא כי יש קשר מובהק בין מידת צליחת הלימודים האקדמיים לבין הציון בבחינה הפסיכומטרית.אומנם זאת הכוונה הברורה מאליה, אבל הרבה סטודנטים הוכיחו את עצמם, בוותרם על המקום המיוחל באוניברסיטה, ובבחירתם במכללה עם פחות דרישות קבלה, והצלחתם הייתה בל תשוער. בנוסף לכך, יש סטודנטים שלא עמדו בתנאי הסף של שקלול ציוני הבגרות ביחד עם הציון במבחן הפסיכומטרי, אבל בכל זאת האוניברסיטה קיבלה אותם, לאחר דיון של ועדת חריגים והם צלחו את הלימודים ללא כל קושי. מאידך, ניתן לצפות בסטודנטים שציוני הבחינה הפסיכומטרית, ביחד עם שקלול ציוני הבגרות היו גבוהים, וענו לדרישות הסף – אבל אותם סטודנטים כשלו, ויש כאלו שבכלל לא הגיעו "לקו הסיום". כך שלא ברור ממש עד כמה בחינה זאת מהימנה ועונה על דרישת היכולות של התלמידים להצליח בלימודים אקדמיים.