ניהול עסק - איך לשמור על עסק ריווחי?
גורמים רבים משפיעים על היכולת של עסק לשגשג ולצמוח, ובהם ניהול תקציב בצורה מחושבת והעסקת כוח אדם מקצועי ומחובר למשימה. על פי נתוני לשכת התעשיה והמסחר, נכון לשנת 2018 נפתחו בישראל 57,023 עסקים חדשים, בעוד שנסגרו 43,787 עסקים. אמנם המספרים הם לטובתם של העסקים החדשים, אבל אי אפשר להתעלם מהנתונים – מספר גבוה של עסקים נסגרים מדי שנה, והסיבה המשותפת למרביתם היא רווחיות נמוכה, אם בכלל. כיוון שאף אחד לא נולד מנהל, חשוב לפתח ולטפח את המיומנויות הדרושות לניהול. לפניכם מספר נקודות חשובות לניהול של עסק משגשג ורווחי.
ניהול כלכלת העסק
כלכלה של עסק היא דבר גדול ומשמעותי – הרבה יותר מכלכלה של משפחה. לצד ההכנסות וההוצאות בשוטף, ישנן התחייבויות מוקדמות לספקים, ומנגד תשלומים דחויים שאתם מקבלים מלקוחות ושותפים – כסף בו תוכלו להשתמש רק בעתיד. לצד האתגרים הללו, ניהול תקציב צריך להיעשות כשהוא צופה חודשים ואף שנה קדימה, כדי שלא תמצאו את עצמכם במצב בו אתם נאלצים לסגור את העסק שלכם בגלל חוסר יכולת לשלם משכורות, לקנות מלאי או לשלם את החשבונות החודשיים של העסק.
ניהול דוח רווח והפסד
דוח רווח והפסד הוא חלק בלתי נפרד מניהול תקציב, ולמעשה הוא מהווה את הליבה של התקציב. באמצעות הדוח אנחנו יכולים לקבל תמונת מצב אודות ההכנסות וההוצאות שלנו בחודש שהסתיים, וכן הוצאות והכנסות צפויות מספר חודשים קדימה, ועל גבי הנתונים הבסיסיים האלה לתכנן את הפעילות העסקית. אם בעבר היינו צריכים לעקוב ידנית אחר הפעילות של הקופה, או להסתפק במינימום נתונים, כיום קופה רושמת היא הכלי האידיאלי לעסקים כדי להפיק נתונים אודות המצב הפיננסי של העסק, אך לא רק – גם כדי לנהל מלאי, לתכנן מבצעים, לעקוב אחר נוכחות והישגים של העובדים, לנהל מועדון לקוחות ועובד – פונקציות שמשפיעות על הצלחת העסק.
ניהול מערך שיווק
השיווק הוא חלק חשוב ועיקרי בפעילות העסקית, ואין עסק שלא משקיע בשיווק. זה יכול להיות שיווק מצומצם או מאסיבי, אך בכל מקרה – הוא יצריך נתח מהתקציב בהתאם לגודל הפעילות ולגודל העסק – מאלפי שקלים ועד מאות אלפי שקלים בחודש על שיווק. כדי להפיק את התועלת מהשיווק ולהחזיר את ההשקעה, חשוב לקיים אותו במקומות בהם נמצא קהל היעד שלכם – גוגל, רשתות חברתיות, מיילים למועדון לקוחות ואפילו פרסום ברדיו, עיתונות וטלוויזיה.
שימור לקוחות
שימור לקוחות מצטיין יתרום באופן ישיר להגדלת הרווחיות ואורך חיי לקוח בחברה שלכם. ממחקרים עולה כי שיווק ללקוחות חוזרים זול יותר מגיוס לקוחות חדשים. לכן, ניהול מועדון לקוחות ויצירת תוכניות נאמנות הם ללא ספק כלים חשובים בארגז הכלים הניהולי. אנשים אוהבים להרגיש שייכות ולקבל הטבות מותאמות אישית ובאמצעות ניהול מועדון ניתן להפחית את הוצאות המימון על השיווק על ידי לקוחות מרוצים שהופכים לשגרירים שמשווקים בעצמם.
שיתוף פעולה וחלוקת תפקידים
מנהל אחד לא יכול לטפל בכל התחומים המרכיבים את העסק, ובדרך כלל נהוג שלכל תחום יש אחראי. בחברות וארגונים גדולים מאוד ישנם מספר סמנכ"לים, כשכל אחד מהם חולש על תחום אחר. לדוגמה – סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל שיווק, סמנכ"ל משאבי אנוש ועוד. בעסקים קטנים עד בינוניים, כשאין צורך בסמנכ"לים – מומלץ לכל הפחות לחלק את העבודה בין מספר מנהלים כדי להוריד ריכוזיות. יכול להיות שבטווח הקצר זה יוביל לכך שבעל העסק יגרוף לכיסו מעט פחות כיוון שהוא צריך לשלם לאנשים נוספים, אך בטווח הארוך זה יביא ליציבות של העסק ולגידול ברווחים.