רן עבודי, מנכ"ל אביאם טנסור מבית תדיראן: "ללא תקנות מסודרות של הרגולטור, רשת החשמל תיכנס לקיפאון"
המדינה הציבה לעצמה יעד לפיו עד שנת 2030 30% מהחשמל בישראל ייווצר באמצעות אנרגיות מתחדשות, כשיעד הביניים שנקבע לשנת 2025 הוא 20%. עם זאת, ככל שעובר הזמן שחקני משק החשמל השונים מבינים שההתקדמות אינה מספקת וצריך לזרז את האסדרה הרגולטורית של משק החשמל. בוועידת האנרגיה והכלכלה ה-7 של חברת כנס ישראל דנו בהזדמנויות והפתרונות בתחום
כשמדובר בשימוש במערכות אנרגיה מתחדשת לייצור חשמל ובהרחבת משק החשמל, ישראל עדיין נמצאת מאחור - במיוחד בהשוואה למדינות במערב אירופה. במסגרת פאנל שעסק בנושא של אגירת אנרגיה בוועידת האנרגיה והכלכלה ה-7 דנו מומחים שונים בהזדמנויות ובפתרונות ששוק האגירה מציע.
לדברי רן עבודי, מנכ"ל אביאם טנסור מבית תדיראן, שלקח חלק בפאנל: "יש כיום עיכוב במשלוחים של מערכות האגירה המגיעות מסין וזה מאט את הקצב של שרשרת האספקה ומונע מהשוק לפרוץ קדימה. אנחנו בתדיראן משנעים מדי שנה כ-10,000 מכולות וזה מאפשר לנו להעביר את הציוד לישראל בצורה המהירה ביותר ולהעניק ללקוחותינו את הציוד בזמן המבוקש. בנוסף, התכנון ההנדסי שאנחנו מבצעים למערכות האגירה חוסך באופן משמעותי עלויות ליזמים חדשים וקיימים במשק ייצור החשמל, מה שמאפשר להם, בניגוד לעבר, לרצות לסגור כמה שיותר עסקאות.
"אנחנו נמצאים במצב שבו ליזמים יש את האפשרות לייצר מאות מגה של חשמל אבל הם עדיין לא קיבלו אישור מחלק לטובת ביצוע. הרגולטור צריך לזרז את הגורמים המעכבים על מנת לסייע ליזמים להוביל את ההטמעה של מערכות אגירת אנרגיה סולארית".
עבודי התייחס בדבריו גם לחשיבות הרחבת רשת החשמל וההספקים לאור כניסה של אלפי רכבים חשמליים לישראל. לדבריו, "כיום אין תשתית מספקת לטעינה של מכוניות חשמליות. ללא תקנות מסודרות של הרגולטור, רשת החשמל תיכנס לקיפאון ויהיה לנו חוסר משמעותי בחשמל. לאחר האסדרה הראשונה והשנייה בתחום, אנחנו צריכים להתחיל לחשוב על העתיד."
"הכניסה המהירה של הרכבים החשמליים - כששיעור החדירה הכפיל את עצמו רק בשנה האחרונה - תביא אותנו למצב שבו לא יהיה הספק חשמל שיאפשר הטענה של כלל הרכבים החשמליים במשק. על מנת שלא נגיע לרגע האחרון באופן הזה, חשוב שנסיר את החסמים מראש ונערך למצב. כיום לא קיימות תקנות מסודרות בתחום ואנשים מתקינים עמדות טעינה ללא התחשבות במצב ההספק הקיים בבניין, מה שיביא אותנו בעתיד למצב שבו רשת החשמל תקרוס ובמצב קיצוני יותר, תיווצר פגיעה בחיי אדם."
"לאור המצב לעיל חשוב לשלב מערכות אגירה שיאפשרו הגדלת ההספק של רשת החשמל הקיימת או לנהל את הטעינה של רכבים חשמליים בצורה חכמה כך שתקטין את הספק החשמל שכל רכב יוכל לדרוש. אני קורא לרגולטור להסדיר את הנושא, לקבוע תקנות, להסיר חסמים ולעבוד בצורה מהירה על מנת שלא נגיע למצב קריטי שכזה. הגענו לעת שבה מאוד חשוב לנהל את משק החשמל בצורה כמה שיותר חכמה על מנת למנוע פגיעה באיכות החיים של כולנו בעתיד."
קבוצת תדיראן מעניקה חשיבות רבה לנושא האנרגיה המתחדשת עם הקמת חטיבה בתחום הכוללת את החברות: Aviem Tensor, תדיראן סולאר , VP SOLAR ITALY ו- EVM לניהול טעינה חשמלית של רכבים כחלק מהחזון לאפשר סביבת חיים טובה יותר באמצעות אנרגיות מתחדשות, אקלים נוח ואוויר בריא.