איך להשקיע בעסק קיים

מה הסיבות לכך שאנשים מחליטים למכור את העסק שלהם, אילו יתרונות קיימים ברכישה של עסק קיים, ומה ההזדמנות שיש למי שעושה את זה


 צילום: FREEPIK


לאורך השנים תמיד היו מי שהגיעו למיצוי והחליטו למכור את העסק שלהם כמו שהוא. במקביל אליהם, היו אנשים שנקלעו מעט לצרות והחליטו לנסות למכור את העסק לטובת הבראתו, כל עוד ניתן לקבל עליו סכום נאה. היום יותר מתמיד, עקב המשבר הכלכלי הקשה, שאנו נמצאים עמוק בתוכו וכולל את יוקר המחייה והריבית הבנקאית מרקיעת השחקים, בעלי עסקים, מחליטים שהגיע העת למכור את העסק, בין אם פשוט נגמר להם הכוח או, בגין כל מחשבה טקטית אחרת, הגורמת להם להציע עסקים למכירה, עסק שאותו הקימו במו ידיהם.
 

מניפה רחבה של עסקים מסוגים שונים

באתר מניבים – לוח הנדל"ן המסחרי, תוכלו למצא עסקים מסוגים שונים המוצעים למכירה. בין העסקים שתמצאו נכללות: מסעדות, בתי קפה, חנויות לירקות, חנויות כלליות, משרדי עסקים מתחומים שונים, גלידריות, מתחמי אירועים, ברים, סופרמרקטים, מתחמי נופש ועוד. המגוון כאמור גדול ורחב. בדף אודות העסק המוצע תמצאו הרבה מאוד פרטים חיוניים כגון: סוג הנכס, שטח העסק, סיבת המכירה של העסק, שעות הפעילות, מחיר השכירות במידה ויש, האם העסק כולל מזגנים, שירותים, אספקת מים, חלון ראוה, חניות ופרטים עסקיים כמו: מחזור שנתי של העסק, מחיר הארנונה המשולמת, מספר העובדים, כמה שנים קיים העסק ועוד.
 

האם מדובר בהזדמנות עסקית או בעסקה עם סיכון גבוה?

נתוני העבר מראים שבכל מקרה אחד לכל שלושה עסקים ייכשל וייסגר, תוך מקסימום חמש שנים מיום הקמתו. רק 25% מהעסקים החדשים מגיעים לשנתם השלישית ולכן, רכישת עסק שקיים פחות מחמש שנים, תיחשב בהחלט לעסקה בסיכון גבוה. לעומת זאת, רכישת עסק שקיים מעל 7 שנים עשוי להיות עסק טוב, גם אם בשלב מכירתו הוא חווה ירידה בהכנסותיו. כאשר מחליטים לרכוש עסק קיים, רוכשים למעשה, יותר מכל דבר אחר, את המוניטין של העסק. בהמשך לכך, רוכשים את קהל הלקוחות של העסק, את המותג (במידה והוא אכן מותג), ועוד אלמנטים שלא קל לכמת בכסף. השאלה המרכזית אותה יש לשאול בהגיעכם לרכוש עסק קיים הנה, מהי סיבת המכירה.
 

היתרונות של רכישת עסק קיים

לרכישת עסק קיים יכולים להיות מספר יתרונות לא מבוטלים שיהפכו את העסקה שלכם לטובה ומתגמלת כלכלית. ראשית, למרות הסיכונים שהזכרנו קודם לכן, עסק קיים הוא עסק שיש לו מחזור עסקים ותזרים מזומנים כלשהו. שנית, לעסק הפעיל מעל חמש שנים יש, על פי רוב, מוניטין ולקוחות, מדובר ביתרון בעל חשיבות גדולה, אתם לא מתחילים מאפס. דעו, בדרך כלל, הלקוחות נאמנים לעסק ולא לבעל העסק ולכן, מדובר בנכס של ממש. יתרון שלישי, לעסק פעיל ישנם ספקים קבועים, כך שהבעלים החדש יכול להמשיך בדיוק עם אותם ספקים, דבר החוסך זמן וכאבי ראש של התארגנות, הקיימים בעסק חדש לגמרי. יתרון רביעי שכדאי להזכיר הוא, שעסקים הפעילים לאורך שנים רבות, ממוקמים כנראה במקום טוב מאוד, המספק להם לקוחות ותנועה. הרבה עסקים הוקמו כשמסביב עוד לא היה הרבה ועתה, מדובר באזור מפותח ושוקק חיים, המסייע בצמיחתו של העסק.
 

הזדמנות פז לעסק רווחי

לעיתים, בעל עסק מוכר אותו בשל עייפות ולא בשל ירידה בהכנסות וקשיים. רכישת עסק כזה היא הזדמנות של ממש עבור הרוכש מכיוון שמדובר, בדרך כלל, בעסק שהוריד פרופיל וברגע שתוחזר האנרגיה לעסק, הוא יצמח וישגשג.

חיפוש ני"ע חיפוש כתבות