מתי מודל חשבוניות אונליין ישתנה בישראל?
חשבונית ירוקה
רשות המסים הודיעה בעבר על שינוי במודל החשבוניות מעל סכום מסוים, וכרגע מודיעה על תאריך חדש שבעצם דוחה את המודל החדש בכמה חודשים.
מהו בכלל המודל החדש עבור חשבוניות אונליין מקוונות?
החל מה-1 בינואר 2024 אמורה הייתה להיכנס הרפורמה עבור חשבוניות מעל 25,000, רשות המיסים דורשת להנפיק מספר לכל חשבונית מעל סכום זה. המונח המקצועי הוא "בקשת הספק" כלומר אישור על הפקת חשבונית אונליין בסכום העולה על כך, מה שעד היום לא קיים וזהו שינוי מהותי עבור לקוחות רבים, שמשתמשים בתוכנת הנהלת חשבונות באינטרנט או על שרת. המספר הוא הקצאה פיזית והצגתו על גבי חשבוניות המס, תדעו שמספר הקצאה זה הוא תנאי בסיסי לניכוי מס התשומות אחרת לא תוכלו להציגה ולהזדכות. כל החשבוניות מס הם בחישוב ללא מע"מ נכון לשנת 2024, מתוך הבנת בדברים אנו יודעים שלאחר קיבוע העניין בשוק הסכום ירד לכ-5000 שקל.מדוע בכלל צריך חשבוניות מס מאושרות באופן מקוון (און ליין)?
רשות המיסים רוצה להילחם בהון השחור, ולא לתת יד לעסקאות שאינם נעשו בפועל, על מנת להבטיח כי מדובר בעסקת אמת יש צורך לאשר אותה משני הצדדים.מתי תתחיל חשבונית אונליין מקוונת בישראל?
העניין כבר סוכם לצאת אל האוויר בשנת 23 ולקראת השקתו בשנת 2024, כל בתי התכנה עודכנו בפרטי השינוי ונאלצו להתאים את תוכנת הנהלת חשבונות שלהם לפי המודל החדש, באחריותם הם יספקו לכל העוסקים והמנויים שלהם גרסה עדכנית, שתכיל מספר ההקצאה והוא בפועל יודפס ויירשם על גבי חשבונית מס און ליין מקוונת תחת כותרת "מספר הקצאה:" כמובן שהיא בנוסף למספר האישור "הרגיל". הלקוח יהיה חייב לוודא שמספר ההקצאה שעל החשבונית היא אוטנטית ולא מזויפת והיא מוקצת לו ע"י מע"מ. יש לציין כי שע"ם העמיד לרשות העוסקים בלבד בשלב זה לראות חשבוניות שהספק הוציא עבור אותו לקוח בלבד בשלב מאוחר יותר או מי שיש לו ייפוי כוח, מאוחר יותר יוכלו גם הלקוחות לברר זאת דרך שע"מ.איך זה יוצג?
לכל חשבונית תהיה מספר ההקצאה (9 כ ספרות) והם יופיעו ע"ג החשבוניות, במקום ברור ונגלה לעין ובדרך כלל קרוב למספר האסמכתא לפי בחירת בית התוכנה לניהול חשבוניות. מספר ההקצאה יהיה מספר שוני והוא יוקצה האופן רנדומלי, והוא יופיע למי שישי לו סיסמא גם באזור האישי של הלקוח.
ישנו חובה לכלול את מספר החשבונית שנתקבלה מרשות המסים בדיווח PCN .
על כן יש על כל עוסק להכיל את התיקון לפי נסיבותיו ולברר האם בית התוכנה עימה הוא עובד מוכנה לשינוי המיוחל.
מהו התיקון במערכות התוכנה להנהלת חשבונות:
הוא מתחיל מאופן קליטת הנתונים במערכות השונות (עסקאות, תשומות), אחר כך גם עבור דיווח על בסיס מזומן למי שמקבל סכומים כאלו בעת העסקה, התיקון הוא גם על הפקת חשבונית עסקה, אפילו שעדיין לא בוצעה העסקה בפועל, אחר מכן עם העסקה אכן בוצעה החשבונית תהיה בהתאמה לעסקה שמתייחסות אליה, חשבוניות מס לחול לתושבים בישראל, עניין זה גם כולל חשבוניות מס עצמיות, חשבוניות מס של איחוד עוסקים וכל מה שאנו מכירים בצד החשבונאי לעוסקים.האם תינתן הארכה נוספת למודל "חשבונית ישראל"?
לפי רשות המיסים ישנו עיכוב בהוצאת המודל לפועל, כך שהחל מ-5 במאי 24 עוסקים ברחבי הארץ יוכלו להזדכות על תשומות מחשבוניות מעל 25,000 ₪ בתנאי שיהיה להם מספר הקצאה של רשות המסים, עקב המלחמה בעזה ורבים מבתי התכנה לא ערוכים לשנות את הגרסה המתבקשת כי אנשיה במילואים, החליטו על מתן ארכה לתאריך 5.5.2024 שהוא יהיה המועד הסופי להפעלת מודל חשבוניות ישראל. כך יוצא שעוסקים המקבלים חשבוניות מס אונליין ללא מספר הקצאה מודפס ובתנאי שהסכום עולה על 25,000 ₪ לא יוכלו לנכות את מס התשומות.מה עושים עם חשבונית עצמית, האם נדרש מספר הקצאה?
חשבונית עצמית תתחלק לפי רשות המיסים לשני סוגים:חשבונית עצמית "רגילה" שהיא כפי שמוציאים אותה היום והיא אינה קשורה לחוק החדש ותפעל גם בעתיד ללא שינוי.
בשנת 2025, יהיו מספר מקרים שבו רשות המסים תאפשר לספק לבחור בחלופת "היפוך חיוב" ובכך יוכל להעביר את חבות המע"מ בעסקה ללקוח ממש פשוט ונוח.
בעת מקרה כזה יוכל הספק להנפיק חשבונית מס דיגיטלית עם מע"מ בשיעור 0% שכוללת מספר הקצאה מעל 25,000 ₪, ובכך מחייב את הלקוח להוציא חשבונית עצמית, שבה הוא ידווח את מספר ההקצאה שנכלל ע"ג חשבונית ה"אפס" שקיבל מהספק פשוט ביותר.
ההקצאה שנכלל ע"ג חשבונית ה"אפס" שקיבל מהספק.
איך מבטלים חשבונית מס און ליין עם הקצאה מעל 25,000 אלף?
אם כבר הפקתם חשבונית מס עם מספר הקצאה, ובעת מסירת החשבונית ללקוח (אם ששלחתם כבר) וגילתם שאכן נפלה טעות איך מבטלים החשבונית עם ההקצאה כבר הופקה מסובך לא?באופן כללי לא צריך לבקש מספר הקצאה עבור זיכוי של חשבונית מס מבוטלת בכל סכום ומכל סיבה כפי שכבר היה עד כה, כפי שבעבר לא הייתם כוללים את החשבונית המבוטלת ואת הזיכוי בדיווח המפורט בספרים גם עכשיו אל תעשו זאת.
אולם, במידה והספק כבר כלל את החשבונית והזיכוי בקובץ הדוח החודשי, מומלץ שבדיווח זיכוי יהיה מופיע בקובץ וייכלל בו מספר ההקצאה שהתקבל מרשות המיסים עבור החשבונית שבוטלה.
ככל שמספר ההקצאה הופק על ידי תוכנת הנהלת חשבונות באינטרנט (ללא API), והתברר כי נפלה טעות, לא תוכלו לבצע פעולת ביטול כרגע , ההמלצה היא פשוטה, לא להשתמש בה.
למען הסדר הטוב, אם תוגש בקשה למספר חדש להקצאה לזיכוי מכל סכום וסיבה, היא תאושר, גם בקשה למספר הקצאה עבור סכומים שמופחתים מהנדרש בחוק, גם עבור לקוח "פרטי", רשות המיסים ושע"ם ינפיק מספר הקצאה.
אם אתם לא מוציאים חשבונית אונליין עם תוכנת הנהלת חשבונות תוכלו לקבל מספק הקצאה?
אנו חושבים שהתוכנות להנהלת חשבונות באינטרנט היום כבר טובות ומספקות כל שירות להנהלת חשבונות ולהם יתרונות רבים.
אך כן, ברור שניתן יהיה להגיש בקשה "למספר הקצאה" ובתנאי שעברה פחות משנה מתאריך החשבונית, אך אם אין מספר הקצאה אין הלקוח לא יכול להתקזז על המע"מ.
בחשבונית מפנקס נייר, הספק ירשום ללקוח את מספר ההקצאה שקיבל מרשות המיסים דרך, טלפון, מייל, ויתעד את המספר באופן קריא וכתוב בעט על חשבונית המקור שקיבל מהספק.
שימו לב! הלקוח מחויב לפי החוק לשמור את מסמך המקור ואת חשבונית העתק נאמן למקור אם ישנה כזו.