משרד הכלכלה בדק איפה משתלם לרכוש מוצרי פארם וטואלטיקה – והנה התוצאות
מפחיתים את יוקר המחייה: סקירה שביצעה המועצה לצרכנות ומשרד הכלכלה בדקו איפה כדאי לרכוש מוצרי טואליטיקה
משרד הכלכלה בנה סל מוצרים, בסוף שנת 2018, המשקף קניית מוצרי פארם, טיפוח וטואליטיקה ממוצעת של הצרכן הישראלי, למשל דאודורנטים, טמפונים, שטיפת פה, משחת שיניים, צבע שיער, שמפו וכו', מהמותגים הידועים (לדוגמה ספיד סטיק, ג'ילט, קוטקס, קולגייט, דאב וכו').
בבדיקה של הסל בין הרשתות השונות, נמצאו פערים משמעותיים בין הרשת הזולה ביותר והרשת היקרה ביותר. בסקירה נבדקו גם רשתות המזון (ינות ביתן, רמי לוי, שופרסל דיל) וגם רשתות הפארם – סופר פארם, ניו פארם (כיום BE) ועוד.
אגב, באותה סקירה, נבדקה גם ההשפעתו של צו סימון מחירים, על ידי השוואה של המחירים במוצרים שסומנו בצו זה, בתקופה שלפני הסימון ואחרי הסימון, ונראה כי הצו אכן אפקטיבי משום שבמוצרים אלה נצפתה ירידה של כמעט 11%. בנוסף, בוצע סקר דעת קהל שהראה שכמעט 60% מהצרכנים מכירים את צו הסימון. הסקר בוצע על כ-500 איש. בסיכום הסקירה מסר שר הכלכלה אלי כהן הודעה לציבור בה הוא מפציר ברוכשים לבצע השוואת מחירים בעזרת אפליקציות כדי לקבל החלטות יותר חכמות בנוגע לאילו מוצרים כדאי לקנות ואיפה.
הערת ביניים לפני הצגת תוצאות הסקר:
שוק מוצרי הפארם, עברו תמורות רבות לאחרונה, המשמעותיות שבהם היא רכישת ניו פארם על ידי שופרסל ומיתוגה מחדש, כניסתן של שחקניות חדשות, כניסת רשת סופר פארם לתחום האונליין ובנוסף לכך עלייתם של מספר לא קטן של אתרי פארם / בתי מרקחת אינטרנטים, המופעלים לרב על ידי בתי מרקחת פרטיים ומציעים מגוון מוצרים רחב מאוד, לרב במחירים שוברי שוק בהשוואה למחירים שהצרכן הישראלי משלם ברשתות הגדולות. אתרים אלה מאפשרים משלוח עם שליח עד הבית, שלרב ניתן בחינם בהתנייה של רכישה מעל סכום מסויים, וחלקם מאפשרים גם משלוח של תרופות, או לחילופין, ביצוע הזמנה באתר ואיסוף המוצרים בבית המרקחת. אתר פארמה פלוס הוא דוגמא מצויינת לאחד האתרים האלה, שמחזיקים את רב המותגים המובילים בשוק תוספי המזון והטיפוח, כמו ד"ר פישר, אלטמן, סולגאר, וולדה ועוד. אנו ממליצים למשרד הכלכלה, בבדיקה הבאה שיבצע, לכלול גם אתרי הפארם, שלדעתנו נותנים מענה מצויין למי שמעוניין להוזיל לעצמו את יוקר המחייה. אתרים אלה ברובם מופעלים על ידי בעלי עסקים קטנים שמהווים מרכיב חשוב במנוע הצמיחה של המשק בישראל וראוי לייצג גם אותם בסקירות מסוג זה.
תוצאות הסקירה – (צילום מסך מתוך אתר משרד הכלכלה והתעשייה)
מספר הערות לגבי הנתונים:
- המחירים נכונים לתאריך ה4 ביולי 2018 ובאחריות הרשתות עצמן שסיפקו את הנתונים למאגר המחירים, חלק מהנתונים מתבססים על ידי סיור של המועצה לצרכנות.
- במידה והיו הפרשים בין סניפים של אותה רשת, בוצע ממוצע בין הסניפים.
- מדובר במחירים בסניפים הפיזים בלבד. ככל שבאותה עת הוצעו מחירים שונים או מבצעים מיוחדים באתרים של הרשתות, הן לא נכללו בטבלה זו. כך גם לגבי אילת שם נמכרים מוצרים ללא מע"מ.
- חלק מהרשתות מציעות חברות במועדון לקוחות ואף מנפיקות כרטיס אשראי ייעודי, המקנה הנחות נוספות, שלא נלקחו בחשבון בסקירה. בנוסף, מעת לעת עולים מפורסמים מבצעים בערוצי המדיה השונים המציגים קופונים חד פעמיים אשר עשויים להוזיל את המחיר של הסל.
- את הנתונים המלאים, הכוללים את רשימת המוצרים המלאה, ניתן למצוא בהודעת הדוברת באתר משרד הכלכלה והתעשייה בקטגוריית הפחתת יוקר מחייה.
המחירים נבדקו בעזרת מאגר מחירים שהרשתות מעבירות איליו נתונים עדכניים, בשילוב עם אפליקציית פרייסז המבצעת השוואת מחירים ברשתות המזון והפארם.
אילו פעולות נוספות ננקטות על ידי משרד הכלכלה כדי להוזיל את סל מוצרי הפארם והטואלטיקה?
- חקיקת חוק שקיפות מחירים: על רשתות הפארם לדווח מחירים שירוכזו באתר הרשות להגנת הצרכן כדי שהציבור יוכל לבצע השוואת מחירים קלה ופשוטה באמצעות הסמארטפון.
- משרד הכלכלה מקדם חוק שיאפשר להגביל גופים גדולים מדי, גם אם מבחינה טכנית הם לא תוייגו כמונופול.
- קידום חוקים המקלים על יבוא מקביל מול היבואנים הבלעדיים.
- קידום חוקים המגבילים את הבלעדיות לה זוכות הרשתות הגדולות בתוך הקניונים, וזאת כדי לאפשר דריסת רגל לרשתות מתחרות ושחקנים קטנים יותר במקומות אלה.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה