כיצד לנהל משברים בחוכמה
כשאנשים שומעים את המילים "ניהול משברים", רובם חושבים על אירוע שלילי ואקראי שקורה לפתע וללא אזהרה – בדיוק כמו רעם ביום בהיר. אבל האמת היא שניתן לצפות את רוב אירועי המשבר, והטיפול היעיל ביותר במצב מסובך טמון בציפייה ותכנון לאותו אירוע אקראי לכאורה. בשיחה שערכנו עם עידן מור, מנכ"ל ומייסד חברת Better- ניהול מוניטין ברשת, הוא שופך אור על הנושא מהעסיק חברות וארגונים כה רבים בשנים האחרונות.
מזה ניהול משברים בקצרה?
"פונים אלי לעתים קרובות כתגובה למצב חירום עסקי פתאומי, ורק לאחר מהמשבר החל ונמצא בעיצומו, אבל ניהול משברים טוב הוא בעצם ניהול סיכונים. ההיסטוריה מראה כי רבים מהמשברים בעסקים צומחים מתוך בעיות צפויות. לעיתים קרובות מדובר בהסלמות של מצבים נפיצים שנותרו ללא השגחה, או שטוטאו מתחת לשטיח".
מה כוונתך?
"הכוונה היא שעל פי מחקרים, את מרבית המשברים היה ניתן לצפות ולמנוע מראש, כי כמו שאומרים 'אין עשן בלי אש'. ליקויים במוצרים, הפרת זכויות עובד, התנהלות שגויה במקום העבודה, והתרחשויות רבות אחרות ניתנות לזיהוי מוקדם, לפחות תיאורטית כי לרוב יקדמו למצב סימני אזהרה".
אז כיצד לדעתך ניתן להתכונן למשבר?
"אין פה פיתרון קסם, וזה מיתוס שארגון יכול להיות מוכן במאה אחוז לכל דבר. לעומת זאת, שירותי ניהול משברים טובים אשר מותאמים לעסק, עוקבים אחר הנחות ועקרונות מסוימים בתהליך התכנון ויודעים לחזות היטב את רוב הבעיות האפשריות. בקיצור, מניעת משברים טובה לאין שיעור מניהול משברים. הרי רוב הארגונים מכירים את הסיכונים ואת מצבי המשבר הסבירים ביותר. אם לא, אני ממליץ להם לעבור תהליך בדיקת סיכונים כדי לחשוף אותם, ואז לחשוב ביחד כיצד לנקוט בצעדים מונעים, ובמהירות".
כמה מהירות התגובה חשובה כאן לדעתך?
"תגובה מהירה היא סופר-קריטית. בסביבת המדיה הפועלת 24/7 אין זמן לניהול בהסכמה או באישרור כל החלטה באמצעות הצינורות המקובלים. יש לפעול במהירות, תוך התייעצות מקיפה עם בעלי מקצוע מנוסים לעיתות משבר".
לסיכום
חברת ייעוץ טובה לניהול משברים יכולה לעזור ללקוחותיה לזהות את האיומים והתרחישים הקריטיים ביותר בארגון שלהם, וכך למעשה לתכנן את המעשים ופעולות התגובה למשבר, במידה ויתרחש כזה. ההכנה חייבת להיות רציפה מכיוון שהמפתח להצלחת התוכנית לניהול משברים הוא עדכון ובדיקה שוטפים. אנו ממליצים לבדוק את התרחישים והסיכונים, כמו גם את המעשים והתגובות למשברים לפחות פעם ברבעון.
למידע נוסף אודות ניהול משברים בארגונים ניתן להיכנס לאתר של חברת Better וללמוד רבות על הנושא.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה