לקראת ההנפקה של אובר: אלפי נהגים מרחבי העולם שובתים
המתחים בין הנהגים וחברות שיתופי הנסיעות מתלקחים שוב, כאשר יומיים לפני הנפקתה הצפויה של אובר נהגים בערים הגדולות בארה"ב ובבריטניה שובתים כעת כשלטענתם תנאי העבודה לא יציבים והשכר נמוך.
כחלק מהמחאה הבינלאומית שמגיעה כאמור לקראת ההנפקה הציבורית הראשונה (IPO) המתוכננת של חברת "אובר" בסוף השבוע, נהגים בלונדון ובערים הסמוכות אמרו כי יכבו את היישומים שלהם בשעה 7 בבוקר כבר מהבוקר. בארצות הברית, קבוצות נהגים בבוסטון, לוס אנג'לס, ניו יורק, סן פרנסיסקו וערים גדולות אחרות אמרו שהם ישתתפו בשביתה ועודדו את המשתמשים להחרים את היישומים גם כן.
היו מעט ראיות ראשוניות למחסור בנהגים בלונדון, אחד השווקים הגדולים של אובר, כשהאפליקציה המשיכה להראות נסיעות רבות ברחבי המחוז הפיננסי של הבירה. עם זאת, האיום על מחאות תפס את תשומת הלב של פוליטיקאים מקומיים, ומנהיג האופוזיציה בבריטניה, ג'רמי קורבין צייץ "לא ניתן להם לבצע תשלומים עצומים עבור המנכ"לים שלהם תוך סירוב לשלם לנהגים שכר הגון ולכבד את זכויותיהם בעבודה".
הסכסוך בין חברות שיתוף הרכבים לבין הנהגים מתנהל כבר תקופה ארוכה, כשהאחרונים טוענים כי הפלטפורמות מקשות על פרנסתם בתעשייה. הדרישות מוועד עובדי המוניות בניו יורק, שהדהדו במידה רבה על קבוצות אחרות, כללו העלאת שכר הנהגים והגברת הרגולציה על תעריפים תוך הבטחת נתח גדול יותר לנהגים. חלק מהמארגנים גם קראו להגדרת הנהגים וסיווגם כעובדים, מהלך שעשוי להיות בעל השלכות עמוקות על המודל העסקי של חברות שיתוף הנסיעות במידה וייקבע על ידי ממשלות.
ההפגנות הנוכחיות לא חדשות לכל מי שעקב אחרי האירועים שבאו בעקבות ההנפקה של ליפט, מתחרתה של אובר בחודש מרץ. כאשר החברה הציעה עצמה למשקיעים, המפגינים ניסו להרוס את ההנפקה והנהגים פתחו בשביתה בסן דייגו ובלוס אנג'לס.
אבל המחזה סביב אובר צפוי להיות אפילו גדול יותר. החברה, שצפויה להתחיל להסחר בבורסת ניו יורק ביום שישי, מבקשת להנפיק מניות בשווי של 9 מיליארד דולר, בהנפקה שצפויה לייחס חברה שווי שוק של כ-84 מיליארד דולר, במה שעשויה להיות אחת מ-10 ההנפקות הגדולות ביותר בכל הזמנים בארה"ב.
גם מחוות של רצון טוב על ידי ליפט ואובר שהציעו מניות לנהגים הנאמנים ביותר שלהם לא הקלו על המתחים, וקבוצות נהגים האשימו את החברות בכך שהן מרוויחות ממצוקתם של הנהגים. בהצהרה, מארגן ההפגה באנגליה, יאסין אסלאם, אמר כי "ההנפקה של אובר תהיה אורגיה בינלאומית חסרת תקדים של תאוות בצע, כאשר המשקיעים מייצרים כסף על אחד המודלים העסקיים המתעללים ביותר שיצאו מעמק הסיליקון".
אובר אמרה בהצהרתה אתמול כי "הנהגים הם בלב השירות שלנו - אנחנו לא יכולים להצליח בלעדיהם". החברה גם אמרה כי היא "תמשיך לפעול לשיפור החוויה עבור ועם הנהגים" וכי מאמצים אלה יכללו מעבר ל"רווחים עקביים יותר, הגנות ביטוח חזקות יותר או מימון מלא של לימודים אקדמיים עבור הנהגים או משפחותיהם".
אבל נראה כי אין דרך קלה לספק גם את דרישת הנהגים לשכר גבוה יותר, וגם את דרישות המשקיעים להרוויח כסף. לחברה היה הפסד תפעולי של כ-3 מיליארד דולר בשנה שעברה, ושיעור הצמיחה שלה הואט ברבעונים האחרונים, באופן אשר מצביע על כך שהחברה צריכה לייצר הרבה יותר הכנסות כדי לצמוח.
נזכיר כי אובר דיווחה כי הוא שילמה 837 מיליון דולר ב"תמריצים לנהגים" בשנה שעברה, ובמסמכי ההנפקה שלה ציינה כי "אנו שואפים לצמצם את התמריצים לנהוג כדי לשפר את הביצועים הפיננסיים שלנו, ואנו צופים שאי שביעות רצון הנהגים יגדל".
המחאה עלולה לסבך את הנסיעות בכמה ממרכזי העסקים הגדולים בעולם. בלונדון ובערים אחרות בבריטניה, המארגנים קוראים לשביתות שיימשכו בין השעות 7 בבוקר ל-4 אחה"צ, בעוד שהמחאה בניו יורק תערך רק בשעות העומס בבוקר. בנוסף, קבוצות נהגים בבוסטון ובלוס אנג'לס מעודדות את החברים לכבות את האפליקציות שלהם למשך היום כולו.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
2.כל העולם נהנה מהשירות המצויין של אובר והמחירים הזוליםDavid 10/05/2019 03:11הגב לתגובה זו0 1רק בישראל יש מונופול של נהגי מוניות גנבים שצריכים להעלם מהעולם כבר.סגור
-
1.עוד חברה חזיריתאורי 08/05/2019 16:28הגב לתגובה זו2 0כמו גט טקסי, משתמשת בציבור נהגים כדי לשרת את הלקוחות של החברה ומשלמת לנהגים הללו עבור כל לקוח בנפרד מחיר נמוך מאוד מבלי להתייחס לזמן שהנהג היה ריק, מבלי להתייחס לדלק שבזבז כדי להגיע לנוסע, מבלי להתייחס לחופש מחלה וחופש שנתי של הנהג.. משלמים רק עבור הזמן והשירות מחיר עלוב ואת שאר הכסף שמים בכיס. אני מקווה שתיכנס המונית האוטונומית בהקדם ושהנהגים יפסיקו לסבול.סגור