מנמיכות ציפיות: החברות הכינו את המשקיעים לעונת הדו"חות

נדב גורדון, ראש צוות, מערך קשרי יועצים, מנורה מבטחים בית השקעות, מתייחס לצעדים שהפכו שגורים בעונת הדוחות - הנמכת תחזיות טרום פרסום דוחות הרבעון
 | 
telegram
(6)

לפני כשבועיים החלו החברות הנסחרות בארצות הברית לדווח למשקיעים אודות תוצאות הרבעון הראשון של השנה, במה שמכונה עונת הדו"חות. סביר להניח שגם הפעם, כמדי רבעון, כותרות העיתונים יודיעו שמרבית החברות הכו את תחזיות האנליסטים. איך יכול להיות שבכל רבעון אנו עדים לתוצאות גבוהות מהצפוי? האם התוצאות הטובות משקפות עלייה של מניות החברות המדווחות?

רוב החברות הציבוריות בעולם נוטות לתת תחזית לתוצאות החברה בעתיד - תחזית זו מכונה guidance. הדבר נהוג בעיקר מחוץ לישראל, וכמעט כל החברות הישראליות הדואליות נותנות תחזית השקעות, בהן: טבע +0.32% טבע 6,340 +0.32% טבע בסיס:6,320 פתיחה:6,335 גבוה:6,380 נמוך:6,297 תמורה:55,531,297 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , נייס +1.51% נייס 63,750 +1.51% נייס בסיס:62,800 פתיחה:63,260 גבוה:64,020 נמוך:62,850 תמורה:50,260,515 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ו{מלאנוקס}. התחזית יכולה להתייחס לרווח למניה, מכירות, צבר ההזמנות וכו'. הנחיית החברה משמשת לתיאום ציפיות מול השוק, ומחקרים מראים שמניות של חברות שמעניקות הנחייה, נוטות להשיא תשואות גבוהות יותר.

אבל לצערן של החברות, הנתונים לא תמיד תואמים את הציפיות שלהן, וכך קורה שהחברות צריכות לעדכן את התחזיות שלהן. לעיתים, לקראת פרסום הדו"חות, יש צורך בעדכוני תחזיות. כמובן שבחלק מהמקרים, צריכות החברות לפרסם תחזית שלילית או אזהרת רווח - והמשמעות היא שהתוצאות יהיו נמוכות מאלו שהעריכו בתחילת השנה.

מהו אינטרס החברה להעניק עדכון תחזית שלילית או אזהרת רווח?
התשובה היא, ניהול ציפיות - איזו כותרת תביא לביצועים עדיפים במניית החברה? האם המשקיעים יגיבו טוב יותר להודעה כדוגמת, "חברת X פרסמה תוצאות לרבעון הראשון, בהם החטיאה את תחזית הרווח", או לכותרת "חברת X פרסמה תוצאות לרבעון הראשון, בהם הכתה את תחזית הרווח". ברור שהתגובה הראשונית לפספוס התחזיות יכולה להיות מכירה של המניה, בעוד שבאופן אבסורדי, דווקא במקרה השני, בהו החברה הזהירה מראש, יש סיכוי שהמשקיעים יגיבו בעליות להפתעה החיובית. לכן, נראה כי עבור החברה, עדיף להנמיך את הציפיות ולהוריד את התחזיות לפני הפרסום, וכך להכות אותן ולו במקצת, לאחריו.

על מנת לנסות ולהעריך את תגובת השוק, בחנו את עדכוני התחזיות שנתנו חברות בארה"ב לקראת עונת הדו"חות הנוכחית. נכון לסוף הרבעון הראשון, נתנו 86 חברות עדכון שלילי לתחזית ההכנסות שלהן, בעוד ש-24 חברות בלבד העניקו עדכון תחזית חיובי. זוהי עונת הדו"חות החמישית ברציפות בה עולה אחוז החברות שמציגות תחזית שלילית לפני פרסום התוצאות. אבל למרות הפסימיות, השוק לא מתרגש.

מאז תחילת עונת הדו"חות הנוכחית, פרסמו 106 חברות מתוך מדד ה-500 S&Pאת התוצאות לרבעון הראשון. מתוכן, 72% הציגו רווחים טובים מהצפוי. מעניין לראות כי בסקטור החומרים והסחורות, שכרבע מהחברות הנכללות בו הציגו דו"חות, כל החברות היכו את תחזיות האנליסטים.


מצב זה דומה מאוד לרבעון הרביעי של שנת 2012, בו יותר מ-100 חברות נתנו תחזיות, וכ-75% מהן היכו אותן, למרות האחוז ההולך וגדל של הורדת התחזיות ואזהרות הרווח. השיטה של הורדת תחזיות, ומתן תוצאות טובות יותר הפכה לנורמה, ובחמש השנים האחרונות, מספר ההפתעות החיוביות נע סביב ה-75% בממוצע.

גם בעיצומה של עונת הדו"חות הקרובה לא צריך לצפות לתרחיש שונה. רק אנשי מקצוע אשר מכסים או עוקבים לעומק אחר חברה מסוימת, יזכרו האם היא הורידה תחזיות לפני כחודש למשל. שאר ציבור המשקיעים יסתפק בבחינה האם הכתה החברה תחזיות, ומהו ממוצע החברות שמכות את התחזיות בעונת הדו"חות. כמו כן, ניתן להניח, ששוב תהיה זו הסטטיסטיקה שתככב בכותרות. לכן, אם עונת הדו"חות הנוכחית לא תלווה בעדכון תחזיות שלילי קדימה, אפשר לצפות שגם הפעם שוק המניות יתנהג באופן דומה לזה של העונות הקודמות.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(6):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    יחסי ציבור!
    משה 25/04/2013 08:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לאחרונה ניתן לראות שהחברות מורידות את תחזיות הרווח לפני פרסום הדוחות- מעתה עונת הדוחות = הצגת יחסי ציבור של החברות
    סגור
  • 4.
    אני יודע
    גיא 25/04/2013 02:00
    הגב לתגובה זו
    5 1
    נדב לגמרי יודע על מה הוא מדבר.
    סגור
  • 3.
    שוב משווק שמעתיק סקירת מאקרו לכתבה
    סוחר 24/04/2013 17:41
    הגב לתגובה זו
    4 6
    מתי יביאו כתבים מיקצועיים בעלי רקורד ולא אנשי מכירות. חבל בעבר האתר היה מאוד מקצועי
    סגור
  • קנאי
    תפרגן 25/04/2013 00:19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    למה שלא תפרגן? תאכלס אחלה כתבה, מעניינת ומקצועית, צרות עין, עלק סוחר
    סגור
  • 2.
    וראינו את אפל נותנת ביי בק שיכול לחלץ את קפריסין
    החבר המחבר 24/04/2013 14:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפחות 5 פעמים
    סגור
  • טען עוד
  • 1.
    אני מכיר את נדב המון שנים, הבחור יודע על מה הוא מדבר (ל"ת)
    אחד שמבין 24/04/2013 14:15
    הגב לתגובה זו
    6 4
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות