רוצים תשואה של 6-8%? תכירו את מדדי תל בונד של שוק האג"ח

מדדי תל בונד צמודים לאינפלציה ונותנים כיום תשואה חיובית של 3% מעבר לאינפלציה. בניגוד לשנים האחרונות - כעת אפשר 'לקבע' ריבית חיובית ואולי גם ליהנות מרווחי הון, אם וכאשר הריביות בעולם יירדו
 | 

שוק אגרות החוב (אג"ח) חזר להיות מעניין אחרי עליית הריבית ובהתאמה עליית התשואה האפקטיבית באגרות החוב. לפני שנה-שנתיים כשהריבית עדיין הייתה אפסית בהתאמה התשואות באג"ח היו נמוכות מאוד, אפילו שליליות במצבים מסוימים. כמו כן, לא היה לריבית כבר לאן לרדת כך שלא היה סיכוי לרווחי הון. מציאות אפילו הזויה על רקע הריבית האפסית שהיתה. מנגד - הסיכון לנפילה בשוק האג"ח היה גדול (כשהריבית תעלה).

אז הסיכון התממש ובגדול. ככל שהחזקתם אג"ח עם מח"מ (משך חיים ממוצע) ארוך יותר כך הפסדתם יותר אחוזים. אג"ח במח"מ של 10 שנים נפלו ב--10%-20% ויותר, וזה המון בשביל שוק שכולם קוראים לו 'השוק הסולידי'. הסיבה היא עליית הריבית - כשהריבית במשק עולה התשואות באג"ח חייבות לעלות (כי המשקיעים רוצים פיצוי) ולכן כדי שזה יקרה המנגנון בשוק האג"ח הוא ירידה במחירים, וזה משמעותי - אג"ח ממשלתי ל-25 שנה נפל ב-27% בעקבות מהלך עליית הריבית של בנק ישראל מ-0.1% לפני שנה ל-4.5% היום. המוסדיים לא הצילו את החוסכים שאיבדו בדרך כסף רב בהשקעות שכאמור, אמורות להיות סולידיות.

אבל עכשיו המצב שונה - אחרי הירידות כבר אפשר למצוא הזדמנויות בשוק האג"ח. גם בלי לחפש ולנתח כל חברה לעומק, אפשר לקבל תשואה יפה אם קונים את המדדים של שוק האג"ח.

כותרת ראשית

- כל הכותרות

מדדי תל בונד הם המקבילות של המדדים בשוק המניות. המדדים הגדולים הם תל בונד 20, שבו נסחרות עשרים אגרות החוב הגדולות (בעלות שווי השוק הגדול ביותר). במילים אחרות - אפשר לומר שמדובר ב"מדד תל אביב 35' של שוק האג"ח. במדד תל בונד 40 נסחרות ארבעים אגרות החוב הגדולות הבאות (לשם המחשה - מקביל למדד ת"א 90), וביחד הם מרכיבים את תל בונד 60 (סוג של ת"א 125). יודגש, לא מדובר בהכרח באותן חברות שמרכיבות את מדדי המניות, ההקבלה היא רק מבחינת שווי השוק והצורה שהמדד בנוי. גם המח"מ של המדדים לא ארוך - מדובר על 5.6 במדד תל בונד 20, מח"מ של 4.1 בתל בונד 40 ומח"מ של 4.8 בתל בונד 60.

מדדי תל בונד צמודים למדד המחירים לצרכן. כלומר - כשאתם משקיעים במדדי תל בונד אתם בעצם משקיעים במדדים צמודי מדד, ובמצב הנוכחי הם נותנים תשואה חיובית של כ-3% מעבר לעלייה באינפלציה. בבנק ישראל מעלים את הריבית כדי להילחם באינפלציה ולהוריד אותה ובכל זאת אף אחד לא יודע מה תהיה האינפלציה בעוד שנה, כולם מנסים להעריך-לנחש. אבל אם אתם חוששים שהאינפלציה לא תרד בחזרה - אז אתם בעצם מעריכים שהיא תישאר סביב 4-5% בשנה הקרובה. גם בנק ישראל כבר לא מאמין שהאינפלציה תרד כל כך מהר, ועל פי התחזית האחרונה שלו הוא מעריך שבעוד שנה האינפלציה בישראל תעמוד על 3.9%. בהנחה שהתחזית של בנק ישראל תהיה נכונה (וזו הנחה לא מובנת מאליה - תחזיות בנק ישראל, וגם הפד' האמריקאי, פספסו בשנה האחרונה 5 פעמים לפחות) אתם תקבלו ריבית של כ-7%, אם תשקיעו את הכסף במדדי תל בונד. אם האינפלציה בישראל לא תרד ותישאר על 5% אתם תקבלו ריבית של 8%. במילים אחרות - ערך הכסף שלכם יישמר ואתם תקבלו תשואה חיובית מעבר לכך. לשם השוואה, מק"מ (מלווה קצר מועד) נותן לכם תשואה של 4.6%, ללא הצמדה.

וצריך לזכור - הבנקים בעולם לא רוצים להישאר עם ריבית של 4.5%-5%. הם רוצים להוריד את הריבית בחזרה. כנראה לא לרמות אפסיות כמו לפני שנה אבל לרמות של 3%. אם הריבית תרד, או כשהריבית תרד - מחזיקי תל בונד ייהנו גם מרווחי הון.

המשמעות היא שהיום אתם יכולים 'לקבע' לעצמכם ריבית של שהיא 3% מעבר לגובה האינפלציה, בלי לקחת סיכון משמעותי. לא סביר שהריביות בעולם ימשיכו לעלות עוד הרבה מעבר לרמות הנוכחיות, גם הבנקים המרכזיים סבורים כך וגם המשקיעים בארץ ובוול סטריט.

הנה הנפילה במדדי האג"ח בשנה האחרונה, וכאן אתם יכולים להיכנס לעמוד מדד תל בונד 60
מדד תל בונד 60
מדד תל בונד 60

הנפילה באג"ח הממשלתית ל-25 שנה:
אג"ח ממשלתי 0347, אג"ח ממשלתית שקלית ל-25 שנה
אג"ח ממשלתי 0347, אג"ח ממשלתית שקלית ל-25 שנה

כאן תוכלו לראות את הרכב מדדי תל בונד:
הרכב מדד תל בונד 20, והמשקל של כל אג"ח במדד
הרכב מדד תל בונד 20, והמשקל של כל אג"ח במדד

הרכב מדד תל בונד 40, והמשקל של כל אג"ח במדד
הרכב מדד תל בונד 40, והמשקל של כל אג"ח במדד

4 היתרונות שבהשקעה במדדי התל בונד, וגם החסרונות

היתרון בהשקעה במדדי התל בונד הוא בפשטות. אתם לא צריכים להיות מבינים גדולים באג"ח, אלא מספיק להשקיע בקרנות סל או קרנות מחקות שעוקבות אחרי המדדים האלו - ודמי הניהול שם נמוכים יחסית, ביחס לקרנות הנאמנות (כי אין ניהול אקטיבי). יש רשימה ארוכה של קרנות כאלו (כאן תוכלו לחפש קרנות אג"ח), נזכיר שקרן סל היא קרן שנסחרת בבורסה כמו מניה ושערה נקבע על פי ביקוש והיצע בשוק כך שהיא לא מספקת בהכרח את הערך ההוגן, אבל יצרן הקרן מחויב לנזילות ומזרים היצעים וביקושים כדי שכל אחד יוכל לקנות ולמכור. אתם תשלמו "חיכוך", הפרש לעומת השער ההוגן, אבל זה אמור להיות נמוך מאוד. בקרנות מחקות אתם מקבלים את הערך ההוגן - גם בקנייה וגם במכירה. החיסרון שם שזו קרן נאמנות והיא אינה נסחרת כמו מניה בשוק, כך שאם אתם צריכים נזילות שוטפת גם תוך יומית זה לא מתאים לכם. בפועל, גופים מוסדיים וגדולים פועלים דרך קרנות סל והציבור לרוב פועל דרך קרנות מחקות.

היתרון הנוסף שבל בונדים למיניהם הוא בפיזור. אתם מקבלים מראש פיזור למספר גדול יחסית של אגרות חוב שמשמעותו - סיכון נמוך יותר. מנגד, יש גם חיסרון. המכשירים העוקבים הפכו להיות כל כך גדולים בהיקפים שגיוסים ופדיונות מזיזים בהתאמה את שערי אגרות החוב באופן פרופורציונלי וזאת למרות שכלל לא בטוח שהתזוזה הזו נכונה מבחינה כלכלית. כלומר, דמיינו שיש גל של פדיונות והקרן מוכרת את אגרות החוב בהתאם להחזקה שלה. זה הרי לא בהתאם לבדיקה כלכלית, אלא לפי שיעור המשקל של כל אגרת חוב במדד עצמו. היא בעצם מוכרת גם אגרות חוב שאין סיבה כלכלית מכור אותן, היא מוכרת למשל אגרות חוב בירידה חדה ונניח שלא מוצדקת כלכלית. כלומר, הפעולות שלה טכניות-פסיביות ולא חכמות ואת זה מנצלות הקרנות והמשקיעים החכמים. הם יכולים לנצל עיוותים שנובעים מכך שגופים פסאביים-מחקים חייבים לפעול באופן אחיד. לא תמיד זה נכון לפעול כעדר.

ההשקעה באגרות חוב האלו דרך המדדים מאפשרת לכם להבטיח (עד כמה שניתן להבטיח - במידה ולא יהיו דיפולטים) תשואה נאה, בלי כאב ראש של בחירת אגרות חוב. זו גם התשואה הממוצעת, וזה מספיק לרוב הציבור. אם אתם רוצים להשיג יותר, אתם צריכים לקחת סיכון. אם למשל תשקיעו ישירות או דרך קרנות נאמנות באגרות או קרן שמשקיעה באגרות חוב, סיכוי טוב שתקבלו תשואה טובה יותר. זה התפקיד של מנהל הקרן. לאורך זמן מנהלי הקרנות האקטיביות באגרות החוב מנצחים את הקרנות המחקות-פאסיביות באגרות החוב. לא תמיד, לא כולן, וזו הבעיה - רובכם רוצה ראש שקט, בלי בחירות, בלי השוואות, אתם לא צריכים לשאוף לתשואה "הטובה ביותר האפשרית" אלא לתשואה הממוצעת ולכן התלבונדים והעוקבות אחרי התלבונדים מתאימות לרוב האנשים.

תגובות לכתבה(26):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    משקיעים יקרים אתם באמת מאמינים ש תקבלו את הריבית??
    YL 28/04/2023 11:32
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אני תקווה ש תזכו לקבל חלק מ הקרן שימו לב מתי מגייסים אגח ו תבדקו את עבר החברות ש נמחקו מ הבורסה במיוחד חברות שלא מפסיקות לגייס אגח שוב ושוב מה זה אומר????? לדעתי ש תשארו עם נייר חסר ערך אגב תשאלו את היועץ האם הוא אישית משקקיע ב אותו תחום אני בספק
    סגור
  • 10.
    ואם האינפלציה תהיה 10% והריבית 10% הם יחזירו 20%?
    מבין2 26/04/2023 23:04
    הגב לתגובה זו
    1 1
    או שהלכה הקרן?
    סגור
  • אתה חושב שאתה חי בונצואלה? (ל"ת)
    כגן 27/04/2023 10:44
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 9.
    אינפלציה של 4%~5%???
    אודי 25/04/2023 18:41
    הגב לתגובה זו
    3 5
    אינפלציה של 4%~5%??, אם האינפלציה תישאר באמה הזאת בנק ישראל ימשיך בהעלאת הריבית ואז רוכשי האג״ח ימשיכו לחוות הפסדי הון. יתרה מזאת, אם נושא הרפורמה המשפטית לא ירגע , דרוג האשראי של מדינת ישראל יופחת, הממשלה תגייס חוב בריבית גבוהה יותר וזה בתורו ייצור לחץ של ירידת מחיר ( עליית תשואה) של האג״ח הממשלתי ושל האג״ח הקונצרני בו אנו דורשים מרווח תשואה מעל האג״ח הממשלתי. הנחות הבסיס של כותב המאמר אינן מבוססות
    סגור
  • לידיעתך בנק ישראל צופה אינפלציה של 3.9% השנה אז זה קרוב (ל"ת)
    בני צרפתי 25/04/2023 22:18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • טען עוד
  • ערימה של תבהלה בלי טיפת אמת.
    בן 25/04/2023 21:12
    הגב לתגובה זו
    3 0
    חג שמח.
    סגור
  • 8.
    מעניין מאוד. תודה. (ל"ת)
    הקורא 25/04/2023 14:57
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 7.
    חשיפה ענקית לחברות נדלן ולבנקים
    פחח 25/04/2023 13:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וגיסיטי שהתשואה על האגח כמעט 15% :-) מישהו פה כותב מפוזיציה? אין מנוס מהשקעת זמן בבחירת החברות, וניהול סיכונים. פיזור אגח יורו ודולר, גם לשיקול.
    סגור
  • אתה טועה. הכתב צודק. ג'י סיטי קטנה מאוד (ל"ת)
    אבי כהן 25/04/2023 13:58
    הגב לתגובה זו
    6 4
    סגור
  • לא טועה, יש המון נדלן
    פחח 27/04/2023 17:02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    וגי סיטי כרגע הפסידה חצי מיליארד שח ברוסיה. יש הרבה אגחי נדלן ברשימה... והשוק לא לטובתן. לפחות כרגע. כאשר קונים סל, קונים את כל הביצים. הטובות והפחות טובות.
    סגור
  • ג'י סיטי מקבלת תזרים
    dw 28/04/2023 08:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עד אתמול חשבו שנכסי רוסיה שווים 0. עכשיו מקבלים חצי מיליארד, מה שמעלה את הסיכוי לפרעון לפי פארי. זה כל מה שמעניין את הנושים. זה לא אקוויטי.
    סגור
  • 6.
    שאלה טכנית
    א. 25/04/2023 12:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איך קונים מד תל בונד 20 ובכלל ? האם הקנייה יכולה להיות ישירה או שדרך קרנות סל ?
    סגור
  • תעודות סל...
    פחח 25/04/2023 13:47
    הגב לתגובה זו
    3 0
    או קרנות נאמנות ספציפיות (לא רק מדד)
    סגור
  • 5.
    כשיורידו את דירוג האשראי כל המדדים האלו יתרסקו (ל"ת)
    קלבסיאלה 25/04/2023 10:13
    הגב לתגובה זו
    5 22
    סגור
  • כשיפסיקו להבהיל אותך
    בן 25/04/2023 21:14
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אתה תבין שישבת וייבבת בזמן שאחרים ניצלו הזדמנויות, וזה כלום מול מה שקורה כרגע עם ת"א 35.
    סגור
  • יכול לקנות מאה כמוך אבל זו לא תהיה השקעה טובה, בהצלחה (ל"ת)
    קלבסיאלה 27/04/2023 14:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    אזהרה חמורה ל פתיים*כמה חברות עמדו ב תשלומים לציבור???
    YL 25/04/2023 10:11
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אם נבדוק לאורך שנות הבורסה נראה ש הרבה חברות הנפיקו אגח ו....הציבור נשאר עם נייר חסר ערך חלק מ החברות אף הנפיקו מתוך ידיעה שלא יעמדו ב תשלומי הריבית ו התחילו מיד ב מכירת נכסים לכן....מ היום ש חברת החשמל הפסיקה הנפקות אגח לא מתקרב ל תחום הנל הסיכון הוא ענק
    סגור
  • בדוק שוב
    dw 28/04/2023 08:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רוב מוחלט של האגחים משלמים פארי. רק במיעוט יש בעיות אולם אלה זוכים, בצדק, לתשומת לב תקשורתית רבה, כי כאשר הכל בסדר אין הרבה מה לספר.
    סגור
  • 3.
    בינתיים הקרנות האלו רק יורדות (ל"ת)
    קלבסיאלה 25/04/2023 10:08
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • כי הריבית עלתה. זה ייגמר ויהיה אחלה רווח (ל"ת)
    שמעון דוידי 25/04/2023 10:57
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 2.
    יצא מדד חדש תל בונד 100 (ל"ת)
    אנונימי 25/04/2023 09:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • ואיך זה משנה את המצב? זה רק עוד אפשרות (ל"ת)
    שמעון דוידי 25/04/2023 10:55
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 1.
    נתונים חסרים
    מוני 25/04/2023 09:24
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אי אפשר לעשות כזו כתבה בלי לציין את ההשפעה שיש לאגחים של ג'יסיטי לדוגמא על התשואה הפנימית הממוצעת של המדד כולו, כי שאר האגחים בתשואות נמוכות בהרבה וזה מעוות את כל התמונה.
    סגור
  • תסתכל בתמונה המצורפת. זה לא משנה. גי סיטי קטנה
    שמעון דוידי 25/04/2023 10:55
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הכתבה נכונה. התשואות של גי סיטי מושכות למעלה זה נכון אבל המשקל שלה במדד קטן מאוד
    סגור
  • אתה טועה..
    מוני 25/04/2023 11:27
    הגב לתגובה זו
    2 3
    התשואה שלה מאוד קיצונית ולכן מעוותת לא מעט את הנתונים הכלליים.
    סגור
  • אתה טועה. היא רק 4%. התשואה של הרוב זה בערך 2 או 3 אחוז
    שמעון דוידי 25/04/2023 13:59
    הגב לתגובה זו
    8 1
    ולכן בסוף זה יוצא בערך 3% וזה ממש בסדר. זה 3% מעל האינפלציה
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות