דינה בן טל גננסיה צוחקת
צילום: ביז
ראיון

"משקיעים זרים נכנסו להשקעה באל על; נצא מהמלחמה חזקים יותר"

דינה בן טל גננסיה, מנכ"לית אל על, שהיתה בנבחרת אנשי השנה שנה שעברה ומועמדת להיות גם השנה על על השנה החלומית של החברה, על השאיפות לגוון את הפעילות ועל הצפי להמשך; וגם - האם מניית אל על תמשיך לעלות?

המלחמה תפסה את אל על אל על 1.75% בהפתעה, כמו גם את המדינה כולה. חברת התעופה שהייתה בעיצומה של תכנית אסטרטגית אחרי שנים קשות בשל הקורונה. אל על הרזה והיעילה היתה ב-6 באוקטובר בדרך לסגור שנה מעולה ורגע לפני כניסה למדד ת"א 125, אבל המלחמה הגיעה וכל הקלפים התערבבו מחדש.


אל על ספגה מהלומה בבורסה ובעסק. הפסימיות השתלטה כי מי בעצם יטוס עכשיו, לאן יטוסו, מי יגיע לכאן? מלחמה ואי וודאות מחסלים את תחום התעופה והתיירות. אל על עברה את הזעזוע הראשוני בעיקר בזכות - עמישראל. 

לא רבים זוכרים את זה, אבל אל על בעצם פנתה למחזיקי הכרטיסים שלא ניתן לממשם ואמרה להם - ניתן לכם זיכוי לטיסה עתידית. אם הציבור היה אומר לא. אל על היתה בבעיה תזרימית קשה ואולי נאלצת לבקש כסף-הלוואה מהמדינה. הציבור אמר כן - הוא אהב את מה שאל על עשה למען המדינה - הטסה של לוחמים ולוחמות הביתה, חילוץ של ישראלים ברחבי העולם. הוא לא דרש את הכסף והשאיר בקופה של אל על, ואז הגיעה הבשורה האמיתית.

השמיים לא נפלו. מבחינתה של אל על דווקא ההיפך. החברות הזרות נעלמו. אל על הפכרה להיות מונופול בקווים הרווחיים ביותר - ארה"ב, תאילנד ועוד. הטלטלה הזו היתה בחודשים ספורים. מחברה שרגע לפני המלחמה היתה בהתאוששות עצומה וקצב רווחים של מעל 100-120 מיליון דולר בשנה לחברה שאולי נגמר לה הקאש ואז לחברה שהפכה להיות יצרנית רווחים ותרמים מטורפת עם קצב של מעל 600 מיליון דולר בשנה. זה היה השווי שלה לפני שנה - היא בעצם הרוויחה בשנה את כל השווי שלה. השווי כיום - כ-4 מיליארד שקל ובין השורות, יש מצב שהמניה לא אמרה את המילה האחרונה.


המלחמה - הזדמנות לאל על

קיראו עוד ב"שוק ההון"


המלחמה התבררה מהר מאוד כהזדמנות עבור אל על יותר מאשר איום. אומנם לקח חודש-חודשיים עד שהיא הצליחה למצוא את מקומה בין גידול פעילות המטען לטיסות החילוץ, אבל כשהיא התחילה לחזור לפעילות הליבה שלה, ועם היציאה מהמשחק של החברות הזרות, התמונה התחילה להתבהר

היו טענות על העלאות מחירים, וגם היו העלאות מחירים, אבל מה אתם רוצים, בסוף זה עסק? לחברה שעד לפני כמה שנים התקשתה לשמור את הראש מעל המים, ואפילו קיבלה בזמנו תמיכה מהמדינה, פתאום יש הזדמנות לא רק להתייצב, אלא להרוויח ואתם מצפים שהיא לא תעשה זאת.

אל על ניצלה את ההזדמנות שלה ולמרות הטענות של הציבור (שחלקן כנראה מוצדקות) המשקיעים אהבו את המהלכים והמניה עלתה השנה ב-130%.


על כל האירוע הזה פיקדה דינה בן טל גננסיה שמועמדת גם כאחת מאנשי השנה של ביזפורטל. שוחחנו איתה על השנה הגדולה של אל על, על הצפי להמשך, על הניסיון לרכוש את ישראכרט והכוונה לגוון את הפעילות מעבר לרק תעופה.


אל על בדרך לסגור שנה חלומית, למה לצפות בהמשך?


"השנים האחרונות מאופיינות בהתאוששות מהקורונה ואז כמובן המלחמה. יש לנו אסטרטגיה מאוד ברורה של צמיחה בכמה רבדים ורגע לפני המלחמה היינו בהתאוששות והתייעלות גדולה בהתאם לתוכנית האסטרטגית. כשמסתכלים קדימה - המסר לשנה הבאה הוא שהיא תהיה מאוד מורכבת, ולא דווקא מבחינה כספית, מה שהופך לי את הבטן זה בעיקר הבטיחות והביטחון של הנוסעים שלנו. 

"בתחילת השנה עשינו הנפקה מוצלחת שנועדה לתמוך בהצטיידות של מטוסים. כולנו הבנו במלחמה שתעופה ישראלית זה חשוב. אנחנו רוצים להיות שם ולכן עשינו עסקאות מאוד גדולות בתחום המטוסים. יש בעיית מחסור , היצע קטן של ייצור מטוסים וזה בלט מאוד השנה.  גם בואינג, איירבס, רולס רויס - לא מצליחות לעמוד בקצב של הביקושים. צבר ההזמנות שלהן עצום. מטוסים חדשים שמזמינים היום כנראה יגיעו רק בסוף העשור, ולכן היינו חייבים לעשות מהלכים של רכישת הדרימליינרים שיגיעו בהמשך. חתמנו על עסקה של עוד 3 מטוסים פלוס אופציה לעוד 6. העלות של כל מטוס כזה יכולה להגיע ל-160-180 מיליון דולר, תכפילו את זה בכמות המטוסים, זה הרבה כסף".


אל על מגדילה את הקיבולת שלה משמעותית כי היא מצפה לעתיד ורוד. היקף התעופה יגדל על פי ההערכות בקצב שנתי צנוע אבל ברור של 5%-4%. גם אצלנו במקביל לכוונה להרחיב את נמל התעופה והדיבורים על החובה להקים נמל תעופה חדש, ברור כי היקף התעופה בזמנים רגילים יעלה. אל על רוצה להיות ערוכה לזה.


"העובדה שהצלחנו לשמר את התכנית האסטרטגית בזמן המלחמה זה דבר משמעותי", ממשיכה בן טל גננסיה, "בעולם יש משבר תעופתי מסוג אחר שהוא בעיקר סביב שרשרת האספקה. יש עודף ביקוש על היצע שמתבטא בעליות מחירים של 6% לשנה ב-3 שנים האחרונות, מעבר להתייקרויות של החלפים. אני מעריכה שייקחו לא מעט שנים כדי לסגור את הפער. 


"חברות התעופה בעולם צריכות לגדול כל שנה ב-2,000 מטוסים בהינתן הצפי לגידול בתעופה. בשנה האחרונה היה גידול של קצת פחות מ-1,000. חברות התעופה צריכות להיות מאוד יצירתיות. בשנה האחרונה הצמחנו מאוד את סאנדור למשל, היא היום עם נתח שוק יותר גדול מארקיע מבחינת גודל צי והיקף הנוסעים, סאנדור הגיעה לנוסע המיליון לפני ארקיע".


מתישהו החברות הזרות יחזרו, זה אמור להשפיע עליכם דרמטית

"התכנית האסטרטגית תשתנה, יש מיקוד שונה של יעדים, מדינות הסכמי אברהם למשל יצאו מהתמונה. אנחנו נחזור. בזמן המלחמה היו שינויים גדולים ונחזור בהדרגה למצב שהיה לפני. 


"חוץ מהצטיידות המטוסים הראינו גם שאנחנו יודעים לממן את העסקאות האלה בצורה שלא פוגעת במשקיעים. המיקוד בתכנית מאוד חשוב. התחרות תחזור ואנחנו מברכים על זה, זה גם יוריד מאיתנו לא מעט משקל בנושא של ניהול מחירים, היום אנחנו מוכרים את המושב האחרון ביותר זול ממה שהיינו מוכרים בשגרה.



"מבחינת שוק ההון, השינוי בתוצאות השנה נובע מכמה דברים ולא רק בשל המלחמה ויציאת החברות הזרות. הדבר הראשון זו ההתייעלות שראינו גם ב-2023. הדבר השני זה הגדלת קיבולת שעשינו, גם בעזרת השמשמת מטוסים מתקופת הקורונה, והדבר השלישי הוא פעילות המטען שמאוד תומכת בנו".


כמה רווחי המטען מהווים מסך הרווחים?

"אני יכולה להגיד שברבעונים האחרונים הרווחים של פעילות המטען השתפרו ומהווים בערך 20% מהיקף הפעילות כולה".


2025 ואילך, גם בתרחיש הרע, יהיו שנים יותר טובות מ-2023?

"2023 מעולם לא הייתה מייצגת עבורנו כי היא הייתה שנה של התאוששות מהקורונה. שנה מייצגת עבורינו זה EBITDA שיותר קרוב ל-21%, וחשוב לזכור שהיום גם יש לנו הכנסות מימון גדולות".


אם ב-2023 הקצב היה 100-120 מיליון דולר זה לא יפתיע אם אל על מכוונת ל-150 מיליון דולר ויותר בשנה רגילה. אבל מה זאת שנה רגילה? 2025 היא שנה מורכבת כי מצד אחד אל על עוד תהנה מדומיננטיות בקווים הרווחיים, אחרי הכל החברות הזרות לא ימהרו לחזור ומצד שני, היקף התיירות הנכנסת תהיה נמוכה מאוד

אפשר לשער שאל על לא תרוויח 150-180 מיליון דולר ברבעון כמו ברבעונים האחרונים, אבל שהרווחים יהיו עדיין גבוהים מהממוצע, תלוי כמובן בהתפתחויות הגיאופוליטיות. אבל מה שברור שבשנה וחצי אל על ייצרה ותייצר מספרים שלא חלמה עליהם - קרוב ל-1 מיליארד דולר, ואם החזרה של הזרים תתעכב, הסכום הזה יגדל במאות מיליונים נוספים. בינתיים זה הופך לתרחיש סביר בשל האיום החות'י.

הכספים האלו יניבו לאל על גם בריבית צנועה  מעל 50 מיליון דולר בשנה. כלומר, כשמסתכלים על אל על עוד שנה, בהחה שהמלחמות אחרינו, צריך להוסיף לרווח המייצג שעשוי כאמור לעלות על 150 מיליון דולר (בהערכה שמרנית) את הריבית - תגיעו ל-200 מיליון דולר ואפילו ל-250 מיליון דולר וזה בחישוב שמרני, אבל צריך לסייג - בתחום התעופה הכל יכול להתרחש. 

בהערכה שלא יהיו תרחישים מיוחדים ואנחנו אחרי המלחמות, מקבלים שלמרות העלייה במניה, אולי היא לא אמרה את המילה האחרונה.

חברות תעופה נסחרות במכפילי רווח נמוכים לאור הסיכונים הגדולים, אבל אל על שהיום נסחרת במכפיל רווח של פחות מ-2, עשויה להיות ביום שאחרי במכפיל רווח עתידי של 5-6. נראה נמוך, אבל לאל על יש אסטרטגיה של פיזור וצמיחה בתחומים נוספים כדי לייצר ערך משמעותי יותר לבעלי המניות. זו הסיבה שהיא ניסתה לרכוש את ישראכרט.


הצעתם הצעה לרכישת ישראכרט ובהמשך משכתם אותה, למה אתם צריכים עוד פעילות? למה לא להתמקד בלהיות פשוט חברת תעופה?

"גם בתכנית מ-2023 דיברנו על 3 עוגנים שאחד מהם הוא עוד פעילות. תמיד אמרו על חברות תעופה שהן תנודתיות, מה למדנו בקורונה? שמועדון הנוסע המתמיד הזרים כסף גם כשלא היו טיסות, השאלה היא איך מייצרים עוד עוגן שכבר נשען על השקעה שעשינו. אם יש לי כל כך הרבה חברי מועדון, למה שלא נהיה חלק מפעילות שירותי קרקע למשל? אני היום עם 40% מכירות בדיגיטיל, אתר הריטייל הכי גדול במחזורים. אני מחזקת את המועדון - למה שלא יקנו דרכי גם את המלון ואת הרכב כשטסים לחופשה? תחשוב שאתה נוסע לאורלנדו לבר מצווה למשל, כמה עולה חופשה כזו? מרכיב הטיסה הוא רק 40% מעלות החופשה, אולי אתה רוצה הלוואה בתשלומים? אני יודעת מה הצרכים שלך אז אני יכולה להתאים לך הלוואה טובה. יש לנו הרבה מעגלי הכנסות נוספים, כנ"ל לגבי ביטוח - ביטוח נסיעות, ביטוח ביטול וכו'. אנחנו יושבים על בסיס לקוחות יקר ערך ויש לנו גם המון דאטה שאנחנו יכולים למנף.


"יש פה מקום להצעת ערך גדולה. ההכנסות מהדברים האלה יורדות לשורה התחתונה כמעט במלואן. תכנית המועדון של אל על מונה 3 מיליון חברים, אבל חוץ מזה יש גם 400 אלף לקוחות פלייקארד, והסליקה הממוצעת שם היא פי 3 מסליקה רגילה, כך שזה מעיד על בסיס לקוחות מבוסס ואיכותי".


תנסו לקנות את כאל?

"אנחנו לא יודעים אבל אנחנו תמיד בוחנים הזדמנויות. בעולם יש כרטיסי אשראי שמחזיקים טרקלינים, כמו אמקריקן אקספרס למשל ויש להם שת"פ ענק עם דלתא. זה תחום שמאוד רלוונטי עברונו. באיזה מטריצה נעשה את זה? אני לא יודעת. נוצרה הזדמנות עם ישראכרט בה חשבנו שאם נרוויח זמן נוכל לבחון לעומק איך אנחנו מייצרים מכפיל כוח. לא היה מספיק זמן לעשות את התהליך ולכן נסוגנו מהעסקה. אנחנו עדיין נבחן הזדמנויות בתחום הזה.

למשקיע ששואל את עצמו לאן אל על הולכת, העלייה מבטאת את התוצאות הטובות? החזון קדימה משאיר מקום לעליות? תוך שנתיים-שלוש אל על יכולה להכפיל את השווי?

"המדדים העסקיים שלנו מאוד השתפרו: הכנסות למספר מטוסים, הכנסות לעובד ועוד. גם הסכמי העובדים זה דבר משמעותי כי זה מייצר לנו רמת פריון מאוד גבוהה. המשקיעים הזרים רואים אותנו עם מכפיל בחסר בהשוואה לחברות דומות שאין להן את ההשפעות השליליות שיש כאן.


אפשר לכמת שהמלחמה הוסיפה סדר גודל של 50 מיליון דולר לשורת הרווח השנתי שלכם בזכות המזומנים שצברתם?

"כן, אבל זה לא המלחמה הביאה, זה גם הגידול בקיבולת ושאר הפעולות שעשינו. בסוף גם אנחנו מייצרים פתרונות ללקוחות שהם ווין-ווין. אם אני נותנת שובר ללקוח אז גם פתרתי לו את ההתעסקות של ביטול, גם אני נהנית מהכסף כל עוד הריבית גבוהה וגם מבטיחה שהלקוח נשאר איתי. בלי לשים לב ייצרנו פה מוצר שמאוד תומך בנו, בטח בסביבת ריבית כזאת".


מסר למשקיעים?

"אל על הוכיחה בשנה המורכבת הזו שהיא יודעת לעשות את האיזון. ב-2024 גם חזרנו להיות רלוונטים עבור משקיעים מוסדיים, שעזבו אותנו כמעט לגמרי בקורונה, וגם משקיעים זרים נכנסו להשקעה. נכנסנו ברבעון האחרון למדד MSCI, נכנסו למדד 125, שהיינו מאוד קרובים להכינס אליו רגע לפני פרוץ המלחמה. עשינו השקעות חכמות לטווח ארוך. אל על תצא מהמלחמה חזקה ואני מקווה שגם המדינה. גם בהקשר של נאמנות לקוחות ולקוחות חדשים שהצטרפו. אנחנו רוצים ש-10% מההכנסות יגיעו ממקורות צד ג' ואנחנו עם יד על הדופק בנושא הזה. כל זה עומד על יחסי עבודה, כולל ניהול של 4 ועדי עובדים ושמירה על יחסים טובים".

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    דני 31/12/2024 13:21
    הגב לתגובה זו
    נכס אסטרטגי ומוצר עם ביקוש קשיח
  • 12.
    לרון 31/12/2024 13:19
    הגב לתגובה זו
    שייכת למשרד התחבורה שם יושבת תופסת טרמפים יותר גדולה
  • 11.
    לרון 31/12/2024 13:17
    הגב לתגובה זו
    רמי לויאיש עסקיםגנסיהתופסת טרמפיםכנראה שלא תיבחר לתואר!!
  • 10.
    לרון 31/12/2024 13:15
    הגב לתגובה זו
    רע לאלה טוב לאלהיודעים מה יגמור לאל על את השוק חרוז צוקכן כן ניר צוקמתקדם ל אייר חיפה ומשם יעבור הלאהלי זה ברור כשמשוכשאל על תתחיל לרדת עם רוזנברג גנסיה כבר לא תהיה שם! גיזרו ושימרו!
  • 9.
    אני כבר לא יטוס יותר עם אל על (ל"ת)
    כלכלן 31/12/2024 13:00
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    dont fly el al 31/12/2024 11:37
    הגב לתגובה זו
    dont fly el al
  • 7.
    בן 31/12/2024 11:36
    הגב לתגובה זו
    עוד תופתעי כמה אנשי עסקים כמוני ישלחו אתכם לפח האשפה אחרי המלחמה. עשיתם על כולנו סיבוב חזירי ומאפיונרי. חברה בינונית שניצלה מצב ולקוחות שבויים. בבעלות חרדי לא ציוני שאת משתפית שלו כדי לקחת עוד כמה מחיונים הביתה. להקיא ממך ועלייך
  • 6.
    אשת השנה על מה בדיוק גם קוף היה מרוויח ככה בשנה כזו (ל"ת)
    קלבסיאלה 31/12/2024 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חיים 31/12/2024 10:45
    הגב לתגובה זו
    בעל החברה גנב כספים להקיא
  • 4.
    שי.ע 31/12/2024 10:44
    הגב לתגובה זו
    ממשלה שלא סופרת את האזרחים שלהמירי רגב חסרת תועלת ולא מתפקדת
  • 3.
    בקורונה ה ידעו לקבל כספי סיוע מהמיסי של כולנו. עכשיו ה שודדי אותנו. ביזיו. (ל"ת)
    עברו את הגבול מזמ 31/12/2024 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אזרח 31/12/2024 09:48
    הגב לתגובה זו
    בכל זאת טוב שיש אל על ארקיע וישראייר
  • 1.
    הסיבה לתשואה הטובה של אל עלהיא שמירת השבת (ל"ת)
    מאיר 31/12/2024 09:47
    הגב לתגובה זו
  • מני 01/01/2025 08:24
    הגב לתגובה זו
    אכן כולם אמרו אלעל תשמור שבת תפסיד וכו והנה בפועל אלעל נהייתה מעצמת על
  • בן 31/12/2024 12:33
    הגב לתגובה זו
    גם בקורונה החברת הפח הפרימיטיבית הזו שמרה שבת ובאו בסוף להתחנן לכסף מהממשלה שתציל אותם.