רשות ני"ע עם תקנות חדשות לקמעונאיות המזון: ככה תוכלו להשוות בין החברות
בעקבות ביקורת שערכה בענף קמעונאות המזון, הרשות לניירות ערך החליטה על שינויים באופן שבו רשתות המזון מציגות את הכנסותיהם והרווח הגולמי שלהם; בין היתר ידרשו החברות להציג בצרה שקופה ואחידה את עלויות המכר, כך שניתן יהיה להשוות בין החברות, וכן לסווג את הוצאות פעילות האונליין בדוחותיהם הכספיים
בעקבות ביקורת שערכה בענף קמעונאות המזון, הרשות לניירות ערך החליטה על שיוניים באופן שבו רשתות המזון מציגות את הכנסותיהם והרווח הגולמי שלהם. בין היתר ידרשו החברות להציג בצרה שקופה ואחידה את עלויות המכר, כך שניתן יהיה להשוות בין החברות, וכן לסווג את הוצאות פעילות האונליין בדוחותיהם הכספיים.
הדו"ח אותו פרסמה הבוקר הרשות, חושף פערים משמעותיים בסיווג רכיבים, גילוי נתונים וביאור המדיניות החשבונאית, העלולים לפגוע בשקיפות וביכולת המשקיעים להשוות בין חברות. פערים בגילוי: בחלק מהחברות נמצאו ליקויים בגילוי בנוגע לסך פדיון קופה ופיצול בין מכירות ברוטו למכירות נטו וכן, וליקויים במידע שנכלל בביאורים למדיניות החשבונאית. בין השאר, נמצא כי חלק מהחברות לא הציגו נתונים כמותיים עבור רכיבי עלות המכר המרכזיים, כמו קניות, פחת ושכר עובדים. כמו כן, נמצאה שונות בסיווג הוצאות פעילות אונליין, כגון עלויות ליקוט והפצה, המשפיעות על חישוב שיעורי הרווחיות הגולמית.
בעקבות הממצאים, דורשים ברשות לבצע הבחנה בין סך המכירות בקופה לבין ההכנסות המוכרות בדוחות הכספיים: חברות נדרשות להציג במסגרת פרק תיאור עסקי התאגיד או דוח הדירקטוריון סך מכירות (פדיון קופה) בנוסף לנתון ההכנסות המוכר בהתאם לכללי החשבונאות. בנוסף, במסגרת ביאור ההכנסות בדוחות, חברות נדרשות לפצל בין הכנסותיהן כסוכן לשאר הכנסותיהן. בנוסף, הם קובעים שחברות ידרשו להציג ביאור מלא של רכיבי עלות המכר לפי מהותם והסברים ברורים על הסיבות לסיווגם בעלות המכר.
כמו כן, הם מציעים לייצר שקיפות ואחידות בסיווג עלויות, כך שעלויות הובלה לסניפים ועלויות סידור מוצרים על המדף ייכללו בעלות המכר, בעוד שהוצאות אתרי אינטרנט, סניפים פיזיים, סניפים היברידיים וככלל גם מרכזי שילוח יסווגו תחת הוצאות מכירה ושיווק, וכן דורשים גילוי ברור ומפורט לגבי עלויות ליקוט ומשלוחים, תוך הפרדה מהרכיבים הקיימים.
ברשות מציינים, כי דיווח כספי של תאגידים מדווחים הוא כלי מרכזי עבור ציבור המשקיעים להערכת ביצועי החברות וקבלת החלטות השקעה מושכלות. דיווח איכותי ושקוף מאפשר למשקיעים להבין את מצבם הפיננסי של הגופים בהם הם משקיעים ובונה אמון בין החברות הציבוריות למשקיעים. הרווח הגולמי, המשקף את הפער בין הכנסות החברה ממכירת מוצרים לעלות המכר שלהם, הוא מדד מרכזי להערכת ביצועי חברות. עם זאת, ממצאי הביקורת מצביעים על הבדלים מהותיים בין חברות בענף באשר לאופן סיווג והצגת רכיבי הרווחיות. כך, למשל, נמצא קיבוץ יתר של רכיבים תחת סעיף "עלות המכר", פערים במדיניות החשבונאית והיעדר גילויים כמותיים ואיכותיים מספקים, מה שעלול להוביל להערכות שגויות מצד המשקיעים.