"התעשיות הביטחוניות תלויות ביכולות שלנו - אנחנו מספקים פתרון מקצה לקצה"
מנכ"ל פי.סי.בי, עובד שפירא, מסביר כיצד החברה הפכה לשחקן מרכזי בתעשיית החומרה והאלקטרוניקה הביטחונית, עם מעורבות במעל 100 תוכניות צבאיות; וגם - מה הקשר של החברה ל-ASML?
התעשייה הביטחונית חוותה צמיחה משמעותית בשנה-שנתיים האחרונות, עם עלייה חדה בביקושים למערכות מתקדמות, מיגון, חימוש ותקשורת. מגמה זו, שהתחזקה בעקבות המתיחות הגיאופוליטית והמלחמות באוקראינה, בעזה, ובלבנון, הובילה מדינות רבות להגדיל את תקציבי ההגנה שלהן
ולחפש ספקים בעלי יכולות מתקדמות שיכולים לספק פתרונות מדויקים ואמינים. אחת החברות המרכזיות שפועלת מאחורי הקלעים של מערכות אלו היא פי.סי.בי פיסיבי טכנ 6.16% , חברה ישראלית ותיקה שמתמחה בפיתוח, ייצור והרכבה של חומרה אלקטרונית
מתקדמת, לרבות מעגלים מודפסים, מארזים חכמים ורכיבים שמשרתים את התעשיות הביטחונית, הרפואית והתעשייתית. החברה מספקת פתרונות מקצה לקצה, תוך שילוב של טכנולוגיות ייחודיות שמאפשרות לה לעבוד עם כמה מהתעשיות הביטחוניות בישראל, כמו רפאל, אלביט והתעשייה האווירית, וגם
מול לקוחות גדולים בעולם. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 622 מיליון שקל, ברבעון האחרון החברה הרוויחה 9.3 מיליון שקל, על הכנסות של 158 מיליון שקל. בריאיון עם מנכ"ל החברה, עובד שפירא, הוא מספר על חשיבותה של הטכנולוגיה שמספקת
פי.סי.בי, המעורבות בשוק הביטחוני הצומח ועל המגמות שצפויות לעצב את עתיד התחום.
"החברה עוסקת בפיתוח וייצור חומרה ואלקטרוניקה, החל ממעגלים דרך מארזים חכמים ועד להרכבה של רכיבים בודדים או מערכות שלמות. החברה פועלת מעל 43 שנה, ומעסיקה 720 עובדים, כאשר 15% מהם הם אנשי מחקר ופיתוח (R&D), טכנולוגיים ומהנדסים, שזה שיעור גבוה מאוד ביחס לחברת ייצור. קהל הלקוחות הצבאי מסתמך על היכולות שלנו כדי להעביר תוכניות ומוצרים שלו מתכנון לייצור. חברות התעשייה הצבאית הן בעיקר מו"פ ושיווק, כלומר הרבה פעילות הנדסה ופיתוח, את הייצור הם עושים אצלנו, והם למעשה תלויים ביכולות שלנו. רבים מהפרויקטים כוללים מערכות מתקדמות כמו כיפת ברזל, המחייבות שימוש ביכולות קצה מכלל המכלולים שמשתתפים במערכת. אנחנו משתתפים במעל 100 תוכניות בשוק הצבאי בלבד, מדובר על מאות ואולי אלפי רכיבים שאנחנו מייצרים לתעשייה, המבוססים על יכולות טכנולוגיות ומחקר ופיתוח שיש בחברה. פי.סי.בי היא מהחברות היחידות בעולם המערבי שמספקות פתרון מקצה לקצה באותו מבנה, עם שלוש חטיבות שונות הפועלות יחדיו בסינרגיה מלאה – החל משלב התכנון, דרך ייצור הרכיבים ועד להרכבה הסופית. היכולת הזו מעניקה לנו יתרון משמעותי בשוק, המאפשר לספק ללקוחות פתרונות מלאים תחת קורת גג אחת".
מה המוצרים העיקריים?
"החברה פועלת בשלושה תחומים
מרכזיים. תחום המעגלים והמצעים מהווה את הבסיס לכלל המוצרים, שכן רוב המערכות האלקטרוניות נשענות על מעגלים מודפסים. בעקבות כניסת קרן פימי, בוצעו השקעות משמעותיות בציוד מתקדם ובפיתוח שיטות עבודה חדשות, תוך הרחבת הפעילות גם לתחום המעגלים. מגמת המזעור ניכרת בכלל
התעשיות, כולל בתחום הצבאי, ולכן חשיבות המצעים הולכת וגדלה. המצעים הם רכיב חיוני, משום שעליהם מותקנים השבבים, והחברה מתמחה באריזת השבבים לכדי יחידה אחת ההופכת לרכיב חכם, תוך תכנון ההיבט המכאני של המארזים. תחום נוסף שבו החברה פועלת הוא תכנון וייצור מארזים מתקדמים,
הכוללים אינטגרציה של רכיבים ושבבים למערכות חכמות. באמצעות התאמה אישית של פתרונות אריזה, החברה מסייעת לשיפור ביצועי הרכיבים ולהתאמתם לדרישות המערכתיות השונות. לצד זאת, החברה מספקת גם שירותי הרכבה סופית, בהם המעגלים והרכיבים משולבים לכדי כרטיסים אלקטרוניים שלמים
ואף מארזים סופיים, כמו מערכות קשר. שלב ההרכבה הסופית נתפס כתוספת משלימה המספקת ללקוחות פתרון כולל. כדאי לציין שהתעשייה הצבאית מציבה דרישות איכות מחמירות, שכן מערכות רבות מיועדות לפעול לאורך שנים, לעיתים לאחר אחסון ממושך של עשרות שנים, עד לשימוש מבצעי. האיכות
היא גורם מכריע, כיוון שמדובר בציוד קריטי המשפיע על חיי אדם, לכן לא כל חברה יכולה להיות ספק בתחום זה, שכן נדרשת עמידה בתקנים מחמירים במיוחד".
מי הלקוחות?
"בסוף הלקוח זה
מדינות, אנחנו עובדים מול חברות שבישראל הן בבעלות הממשלה, ההתנהלות היא סטנדרטית לגמרי, מדובר במכרזים שהיום הולכים לכיוון הטווח הארוך. כלומר המצב הביטחוני הוביל לתכנון לטווח ארוך בגלל מפת האיומים. מדובר על שנים. 25% מכלל העבודות בייצור הן עבודות חדשות שלא עשו
אותם קודם. מוצר חדש. כי עבודת הפיתוח לא נפסקת לעולם. לדוגמה, את כיפת ברזל תמיד משכללים ויש לה גרסאות מתקדמות. זו עבודה תמידית ולכן אנחנו תמיד צריכים לעשות מוצרים חדשים. ולצד זה יש חוזי ייצור לטווח ארוך, לשנה ומעלה ואנחנו רואים מגמת עלייה ברורה של חוזים לטווח
ארוך יותר".
- פי.סי.בי: הזמנות חדשות לפרויקטים ביטחוניים בהיקף של 16 מיליון דולר
- מנכ"ל פיסיבי: "אין ספק שהתחום הביטחוני יגדל - זו מגמה עולמית"
"בישראל יש 3 לקוחות פריים ששהם - אלביט, רפאל, ותעשייה אווירית (לכל אחת יש חטיבות שונות וכל חטיבה היא עולם ומלואו). יש את חברות הנישה בישראל שכל אחת מתמקדת בתחום מסוים, תעשייה שמייצאת מחוץ לישראל. השוק הכי גדול הוא השוק
האמריקאי, ההוצאות הביטחוניות של ארה"ב שוות ערך לסך כל ההוצאות של 15 המדינות הבאות אחריה. שם נמצאות חברות הפריים הגדולות בשוק (לוקהיד מרטין,BAE וכו'). עד איזור סוף 2023 הייתה חלוקה די שיוויונית של כשליש בערך בין 3 ההכנסות של החברה - הסקטור הצבאי/ביטחוני, סקטור
הרפואה, והסקטור התעשייתי. היום, בסוף 24 אנחנו על 50% צבאי, 30% רפואי, ו-20% תעשייתי. זה בעיקר כי העולם הצבאי מאוד גדל, ואני מניח שהאחוז ילך ויגדל".
מה המגמות שמניעות את הביקוש למוצרים או לשירותים שלכם?
"המשבר הראשון שהקפיץ את הביקושים זה פלישת רוסיה לאוקראינה, ומה שהגיע בישראל כמובן אחרי. ואנחנו רואים שיש השפעה על התעשיות המקומיות, גם בצורך שיהיה ייצור מקומי, ויחד עם זאת חשוב להדגיש לפני המלחמה היחס בין הייצוא לייצור המקומי
עמד על בערך 80-20% לטובת הייצוא, היום החברות מדווחות על 70-30%, כלומר, עדיין המסה המסחרית הגדולה זה ייצוא. כשאנחנו מסתכלים בעולם היום יש שני איזורים עם מתיחות, הראשון הוא רוסיה ואירופה, המשמעות היא שאנחנו יודעים להגיד שאחוז ההוצאה מה-GDP יגדל לאיזור 2.5-3%,
הוצאה גדולה ממה שהיה נהוג עד כה. בתערוכה שהייתי לאחרונה הבאז היה בעיקר צבאי, וזה שונה מהנוף שראיתי בעבר כאשר רוב הבאז היה סביב מדיקל וייצור תעשייתי. הקונפליקט היותר גדול זה סין מול ארה"ב, בגוש הסיני יש את איראן, רוסיה צפון קוריאה וסביב המתח הזה שמגיע על שליטה
על ייצור ושליטות טריטוריאליות, נוצר ביקוש הולך וגובר להצטיידות, החשש ממצב שנגיע להתחממות עולמית כוללת, אבל אנחנו חיים בהכנה לכך, ומשם נוצרים הביקושים. בהמשך לכך אנחנו רואים גידול בשוק האמריקאי והאירופי. בנוסף, יש את המזרח התיכון, שגם הוא מניע את הביקושים,
בטח לנו כשחקן מקומי. החברה מבינה שהשוק והגודל שלו הולכים לצמוח אפילו יותר מהקונפליקטים הראשוניים שהזכרתי".
מה הם מנועי הצמיחה של החברה ובאיזה שיעור אתם מתכננים לצמוח משנה לשנה?
"אני לא נותן תחזיות. לפי הרבעון השלישי ראינו צמיחה יפה ואין לנו סיבה לחשוב שזה לא ימשיך קדימה".
האם אתם מתכננים להרחיב את סל המוצרים שלכם או להתרחב לתחומים נוספים?
"אנחנו כל הזמן משפרים את היכולות של החברה בכל מה שקשור לתהליכים וציוד, הדבר הזה הוא קריטי מהטעם הפשוט שהתעשייה הזו כל הזמן צריכה ביצועים טובים יותר. הלקוחות הרבה פעמים מגיעים לאפליקציה האופטימלית על בסיס היכולות הקיימות בשוק ואנחנו הגורם המאפשר
את זה. אנחנו לוקחים את הדברים לקצה. אם נסתכל על השוק האזרחי, בסופו של דבר החברה נותנת תהליכים וציוד ייחודי, אז כל מי שמתעסק בדרישות קצה של חומרה אלקטרונית הוא לקוח פוטנציאלי. במדיקל אנחנו מתעסקים בציוד מציל חיים, ניתוחים ובדיקות מורכבות, שם אנחנו נמצאים, במקומות
שכשל של אלקטרוניקה יכול להיות הגורם המפריד בין חיים למוות. אחד הלקוחות הגדולים שלנו הוא ASML, הם יצרני מכונות מהולנד, כאשר יש לנו מעל 100 רכיבים שונים שנמצאים במכונות האלה, מדובר במכונות של 300-400 מיליון דולר. גם פה דרישות
האיכות הן מאוד דומות למה שצריך ברפואי ובצבאי".
מה האתגרים העיקריים שאתם צופים בשנים הקרובות?
"להגדיל כושר ייצור, להפוך להיות עם נוכחות בינלאומית גבוהה. ולשמור על
מובילות טכנולוגית".
מה מבדל אתכם מהמתחרות?
"טכנולוגיה בעיקר וידע. יש לא מעט חברות שמייצרות חומרה אלקטרונית, כשאתה עושה פיסיבי או מעגל אלקטרוני, אפילו לטלפון אין שם דרישות
איכות כמו לעשות מעגל לכיפת ברזל. אנחנו עושים פרויקטים מאוד מעניינים, לצורך העניין, היכולת שלנו לעשות מארזים חכמים של צ'יפים היא כמעט ולא קיימת במקומות אחרים, העובדה שיש חברה שיודעת לעשות את זה וגם בכמויות קטנות זה מאוד חשוב".
- קוויקליזארד במיזוג עם Riverwood: תהפוך לחברה פרטית ותימחק מהבורסה
- "מניות הבנקים כבר לא זולות, אבל עדיין אטרקטיביות"
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
איפה החברה עוד 5 שנים מהיום?
"החברה נמצאת בגודל ובנוכחות מבחינה בינלאומית במקום הרבה יותר משמעותי מהמספרים שרואים היום".
לפני כחודשיים הודיעה על קבלת הזמנות חדשות
בהיקף כולל של כ-16 מיליון דולר לאספקת מוצרים לפרויקט ביטחוני עבור לקוח מוביל בתעשייה הביטחונית בישראל. ההזמנות כוללות אספקת רכיבים ומוצרים נוספים שישולבו בשני פרויקטים ביטחוניים גדולים. סך כל צבר ההזמנות והזמנות צפויות של החברה סביב 200 מיליון דולר. לפי החברה,
מדובר בפעם הראשונה שהחברה מקבלת הזמנה מסוג זה עבור אותו לקוח, נוסף להזמנות קודמות שנמסרו לו בתקופה האחרונה. החברה הציגה ברבעון השלישי של 2024 עלייה של 22% בהכנסות, שהסתכמו ב-42.6 מיליון דולר, בהשוואה ל-34.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי זינק
בכ-76% ל-7.6 מיליון דולר, והרווח הנקי הסתכם ב-2.5 מיליון דולר, לעומת 400 אלף דולר ברבעון המקביל. ה-EBITDA גדל ביותר מ-100% והגיע ל-5.1 מיליון דולר. החברה נהנתה מגידול בכל מגזרי הפעילות: הכנסות ממעגלים מודפסים עלו ב-23.4%, מזיווד אלקטרוניקה ב-23.5%, וממזעור
מערכות אלקטרוניות ב-100%.
שווי השוק של פיסיבי עומד על 622 מיליון שקל, ההון העצמי של החברה מסתכם ב-294.5 מיליון שקל. מניית החברה עלתה מתחילת השנה ב-13%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-116%.
מניית החברה בשנה האחרונה.
- 1.איך התביעה של הרשות לחדשנות נגד שפירא משפיעה על החברה (ל"ת)אנונימי 05/02/2025 14:23הגב לתגובה זו