קובי סלע, מנכ"ל אקסיליון; קרדיט: אתר החברהקובי סלע, מנכ"ל אקסיליון; קרדיט: אתר החברה

מדווחת על הסכמים, אבל מתקשה לשרוד תזרימית - מה קורה באקסיליון?

חברת ניהול הרמזורים מתקשה להתרומם, עם מזומנים שהולכים ונגמרים והפסדים שמצטברים; הפיילוטים בארה"ב מראים תוצאות חיוביות, אבל הם עדיין לא תורגמומ לחוזים מסחריים; המניה התרסקה מהשיא, והנפקת הזכויות הקרובה תספק אוויר לנשימה, אך האם זה יספיק?

רוי שיינמן | (2)

אקסיליון אקסיליון 0%  , שפועלת בתחום ניהול התנועה החכמה באמצעות בינה מלאכותית, ממשיכה במאמצים להפוך פיילוטים להסכמים מסחריים משמעותיים. אקסיליון עובדת מול ממשלות ומול עיריות, כך שתהליכי המכירה לוקחים זמן, כאשר בחלק מהמקרים מדובר בהמתנה ארוכה לאישור תקציבים פדרליים, ועדיין, את המשקיעים שראו את הזינוק המטאורי של 2,000% תוך כמה חודשים בתקופת הקורונה ואת הנפילה של 70% זמן קצר אחרי זה אולי פחות מעניין. כיום היא נסחרת לפי שווי שוק של 15 מיליון שקל בלבד, נמוך משמעותית מהשווי שגייסה בו בעבר.


החברה עברה שינויים בשנים האחרונות, כולל החלפת הנהלה והתמקדות בפיתוח הטכנולוגיה. עמי ברלב, שמכהן גם כיו"ר גילת טלקום, הגיע לחברה בכדי לנסות ולעשות סדר, והוא עושה זאת היום בהתנדבות וללא שכר. אקסיליון פועלת להרחבת פעילותה בארה"ב, תוך שימת דגש על פיתוח מוצר SaaS המאפשר לרשויות תחבורה לאסוף ולנתח נתוני תנועה ללא צורך בהתקנות חומרה יקרות.


מבחינה פיננסית החברה בלחץ. נכון לסוף הרבעון השני היו לה בקופה 26.2 מיליון שקל, והיא שורפת מזומנים בקצב שנתי של 22 מיליון שקל. לפני מספר ימים הודיעה על הנפקת זכויות, אבל זה פתרון זמני שלא משנה באופן מהותי את מצבה, אולי הוא ייתן לה זמן עד שיגיעו הכנסות, אבל אף אחד לא יודע אם הן יגיעו ומתי. אקסיליון מעריכה כי שוק ניהול התנועה יגיע ל-28 מיליארד דולר עד 2030, אך נכון להיום אין לה נתח משמעותי מהשוק הזה.


בינתיים החברה מציינת שהפיילוטים שלה מראים יעילות - פיילוטים בארה"ב למשל, כמו זה שנערך בלאס וגאס, הראו שיפור של 8.2% בזמני הנסיעה, אך למרות הנתונים החיוביים, החוזים המסחריים עדיין מתעכבים.

לאור העיכובים בהכנסות, החברה גם נקטה צעדים נוספים להתייעלות. ההנהלה ויתרה על חלק משכרה,  והחברה גם צמצמה את מצבת העובדים וכיום מעסיקה כ-40 עובדים. עם זאת, חלק מהעובדים מתמחים ב-AI ודורשים שכר גבוה. 


ביטול הרישום לנאסד"ק ופיילוטים שלא הצליחו

אחד האירועים המשמעותיים בשנים האחרונות היה ביטול הליך הרישום לנאסד"ק של אקסיליון. החברה, שהתמזגה עם השלד אפיו אפריקה באוגוסט 2020, תכננה להירשם למסחר בנאסד"ק, אך בסופו של דבר החליטה לבטל את המהלך. הסיבות לביטול לא פורסמו, אך ייתכן שהן קשורות לביצועים הפיננסיים המאכזבים ולכישלונות בפיילוטים קודמים.


אקסיליון חוותה מספר כישלונות בפיילוטים קודמים - לדוגמה, הפיילוט בעיר אספן, קולורדו, הופסק בשל החלטת הרשויות המקומיות לסיימו. כמו כן, הפיילוט בעיר ריימס בצרפת לא אושר, והחברה נאלצה להעביר את הפעילות לעיר דנקרק, שם הוא דווקא הושלם בהצלחה. הכישלונות האלו תרמו לירידה החדה במניה ולספקות לגבי יכולתה של החברה לממש את הפוטנציאל הטכנולוגי שלה.


האם היתרון הטכנולוגי מספיק?

אקסיליון מתמודדת עם תחרות משמעותית, בין היתר מול חברות כמו NoTraffic ופתרונות אמריקאיים אחרים. היתרון המרכזי שלה לטענתה טמון באופן איסוף הנתונים - במקום להתקין מצלמות וסנסורים יקרים, המערכת שלה מבוססת לגמרי על תוכנה (SaaS) ומתחברת לענן העירוני, כך שהיא משתמשת בנתונים קיימים של הערים עצמן.


המודל הזה מאפשר לה להציע פתרון זול ומהיר יותר להטמעה, עם חיסכון של 16%-17% בעומסי תנועה, אך השאלה היא האם היתרונות הללו מספיקים כדי להפוך את החברה לשחקנית משמעותית בשוק התנועה החכמה.


בנוסף, לא מופרך להניח שהחברה בוחנת שיתופי פעולה עם חברות אחרות בתחום "העיר החכמה". יש לא מעט חברות שמתעסקות בניהול תנועה ואילו בניהול עמודי תאורה וגופי תאורה, יש אפילו ישראלית כזו שנסחרת בבורסה - טונדו סמארט 4.92%  . תחומי הפעילות של החברות סינרגטית ויכול להיות שבעתיד נראה שיתופי פעולה כאלה או אחרים בינהן.

כל הכותרות




האם אקסיליון עדיין יכולה לממש את הפוטנציאל?

אקסיליון עדיין כאן והיא ממשיכה לנסות לממש את הפוטנציאל. החברה דיווחה בשנה שעברה עלפיילוט מסחרי עם אגף התחבורה של מדינת צפון קרוליינה, החולש על כ-10,000 צמתים. הפיילוט, המתוכנן להסתיים עד סוף הרבעון השלישי של 2024, עשוי להוביל להסכם ארוך טווח אם יסתיים בהצלחה. בנוסף, החברה חתמה על הסכם עם חוצה ישראל לרכישת רישיונות TransEm לצרכי תכנון תנועת צמתים בהיקף של כ-750,000 שקל. ההסכם מצטרף להסכם נוסף שנחתם בסוף 2023 עם חברת הנדסה ותכנון, בסכום כולל של כ-700,000 שקל.


הצלחת הפיילוטים וההסכמים האחרונים עשויה לסמן שינוי חיובי עבור אקסיליון, אבל לפי השנים האחרונות המשקיעים מתקשים להאמין. אם החברה תצליח להפוך את הפיילוטים להסכמים מסחריים משמעותיים, היא תוכל לשפר את מצבה הפיננסי ולממש את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה שלה. עם זאת, האתגרים הפיננסיים והצורך בהוכחת יכולת מסחרית ממשיכים להיות מכשול עבורה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ליאור 11/02/2025 21:08
    הגב לתגובה זו
    שפכו מאות מיליונים על מופ הגיע זה לתנועה למעלהכשזה יגיע היא תרוץ חזק
  • 1.
    דניאל 11/02/2025 19:49
    הגב לתגובה זו
    הכי קרובה למימוש הפוטנציאל שלה