
קיסטון רוצה להציף ערך: איך היא תעשה את זה?
אחרי שצברה בחמש השנים האחרונות נכסים משמעותיים, החל מאגד וכלה בתחנות הכוח הפרטיות, מנהלי קרן ההשקעות הגיעו למסקנה, שהיא ניצבת בפני שלב חדש מבחינה עסקית, שכולל תחילה של הצפת ערך מהנכסים אותם צברה לאורך השנים, אשר יביא להכפלת ההון העצמי עד לשנת 2030;
איך היא מתכננת לעשות את זה?
קרן ההשקעות בתשתיות קיסטון קיסטון אינפרא 2.06% הפכה תוך חמש שנים לענק של ממש, החולשת על שורה של סקטורים צומחים בתחום התשתיות, החל מתחום התחבורה (באמצעות אגד) עובר בתחום האנרגיה המסורתית והמתחדשת וכלה בתחום התקשורת. כעת, הגיעו בהנהלת הקרן למסקנה, שהיא ניצבת בפני שלב חדש מבחינה עסקית, שכולל תחילה של הצפת ערך מהנכסים אותם צברה לאורך השנים, אשר יביא להכפלת ההון העצמי עד לשנת 2030.
"הבשורה הגדולה היא שקיסטון שסיימה התפתחות מאד מרשימה בחמש-שש שנים האחרונות, וצברה פורטפוליו מרשים, עוברת לשלב של השבחת הנכסים פנימה. יש לנו המון פוטנציאל השבחה בתוך הנכסים. מדובר לא רק בדברים קונקרטיים, אלא גם בתזרים מזומנים שעולה מהנכסים ומאפשר תמיכה פנימית. אם אנחנו הולכים לפתוח דאטה סנטר בתחנת הכוח בבאר טוביה, כי יש שם קרקע פנויה ונכונות סטטוטורית, אנחנו יכולים לקנות חשמל מהתחנה וגם יש כסף שהתחנות מייצרות שיכול לממן את ההון הפנימי. ההערכה שלנו היא שעד 2030 אם רק נמצה את פוטנציאל הפיתוח הקיים זה עשוי להכפיל את ההון העצמי שלנו ל-4 מיליארד שקל", מסביר נבות בר, מנכ"ל קיסטון בשיחה עם ביזפורטל.
במסגרת המהלך האסטרטגי החליטה החברה לעבור למבנה של 5 פלטפורמות ייעודיות: אנרגיה, תחבורה, נדל"ן, אנרגיה מתחדשת ותקשורת. אולי הפעילות הבולטת ביותר של הקרן היא ההחזקה בחברת התחבורה אגד. "באגד יש שתי פעולות השבחה מרכזיות. הראשונה, היא חברת בת שאנחנו מעבירים אליה את כל נכסי הנדל"ן ומעבירים אותם לפיתוח באוריינטציה נדל"נית. עד היום מדובר בשטחים ששימשו לתחבורה, חנונים ומוסכים ויכול להיות שיש הצדקה לעשות בו שימוש יותר רווחי. בינתיים אגד משתמשת בנכסים האלו, ואנחנו רוצים להביא אותם לייעוד האופטימלי שלהם", מספר בר.
- קיסטון צופה להכפיל את ההון העצמי עד 2030: 4 מיליארד שקל
- קיסטון השלימה את רכישת 18% הנוספים באגד; התשלום הכולל יופחת ב-150 מ' שקל
"הדבר השני שאנחנו עושים באגד הוא לפתח את הפעילות מחוץ לישראל. יש לאגד שתי זרועות מאד גדולות בהולנד ופולין, עם מאות עובדים ומיליוני ק"מ בשנה. ב-2024 הכפלנו את הפעילות שלנו בהולנד, וראינו שם הכנסות של יותר מ-1 מיליארד שקל בשנה. יש לנו נוכחות גדולה וניסיון ונרחיב את הפעילות שם".
יש מחשבות להרחיב את הפעילות הזו?
"חד משמעית, עובדים על זה. כמו ששנה שעברה זכינו בעוד ועוד מכרזים, אנחנו ממשיכים להתמודד במכרזים גם בהולנד ופולין אבל גם במדינות הסמוכות שיכולות להנות מהקרבה הגיאוגרפית למוסכים. אגד צומחת ומתפתחת."
כל הכותרות
פוטנציאל השבחה בתחנות הכוח
הרגל המשמעותית השנייה של קיסטון היא בתחום תחנות הכוח שהיא מפעילה בישראל: רמת חובב, IPM, חגית ובעתיד גם שורק. לדברי בר פוטנציאל ההשבחה בפעילות זאת הוא גבוה, כי הוא מאפשר לחברה להנות גם מהתפוקה של הנכסים עצמם אבל גם מהיתרונות הנלווים. "תחנות הכוח שלנו מציגות רווחים מאד יפים מאז שרכשנו, ככה שזה כשלעצמו עשה עליית ערך מאד יפה בנכסים. למשל, אנחנו נכנסו לפרויקט עם אדלטק, שזכתה במכרז שורק, בו נעמיד מימון שלימים יומר להון ונהפוך לבעלים. זו דוגמא לפיתוח של תחנה פנימית מתוך ההזדמנויות שלנו מבלי להתמודד ולריב עם אף אחד. כשאתה מפתח פנימית התשואות שלך יותר גבוהות מאשר כשאתה קונה נכס קיים.
באותה מדיה, תחנת כוח כמו IPM, יש לה שני מישורים של פיתוח. הראשונה היא התחנה עצמה מוכרת רק 15% מהתפוקה שהיא מייצרת ללקוחות פרטיים והיתר למערכת, ומותר לנו להגדיל את האחוז. הפעולה של ההגדלה לוקחת חצי שנה-שנה מול רגולטורים ובנקים, אבל כשהיא מצליחה אנחנו מגדילים את היקף המכירה לפרטיים שהיא הרבה יותר רווחית. בנוסף, בתוך IPM יש 30 דונם פנויים, ואנחנו נבנה שם דאטה סנטר. ככה שבאותו נכס שקנינו, גם נשביח את הפעילות מהחשמל שתהפוך ליותר רווחית וגם ננצל את הקרקע הפנויה שלו לפרוייקטי תשתית שהם סינרגטיים לחשמל".
- עופר ינאי הפסיד למשקיעים בנופר 15% בארבע שנים - ועכשיו סמנכ"ל הכספים מחסל את כל החזקותיו
- פרשקובסקי אחרי הזכייה בשדה דב: "אנחנו בדרך להוביל בדיור להשכרה"
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
לבסוף, התייחס בר גם לפעילות התקשורת של החברה שנמצאת עדיין בחיתוליה. "הרגל התקשורתית היא טיפה יותר צעירה, ואין בה נכסים משמעותיים ובטח שלא מניבים. יש לנו נכס אחד, יוזמה של כבל סיבים אופטיים שנוסע מהודו עד איטליה ועובר בדרך בסעודיה ירדן וישראל. זה אירוע מאד מעניין הנדסית וכלכלית, אבל הוא קודם כל אירוע גיאו-פוליטי מרגש. אנחנו מנחשים שבחודשים הקרובים, ככל ותהיה התפתחות שכולנו מצפים לה גם הפרויקט הזה יתרומם", הוא סיכם.