דינה בן טל אל על
צילום: יחצ

צמצום השתתפות המדינה בהוצאות אל על - ההשפעה מינורית; הדיבידנד בדרך

לפני מספר חודשים דווח כי המדינה רוצה לצמצם את ההשתתפות בהוצאות הביטחון של אל על, שעמדו נכון להסכם הקודם על כ-97.5%; היום מפרסמת החברה את ההסכמות מהן עולה כי הפגיעה צפויה להיות מינורית - אל על צופה שהגידול בהוצאות בעקבות המהלכים יסתכם בין 5-10 מיליון דולר לשנה בין 2025-2031

רוי שיינמן | (1)

אל על אל על -0.09%   דיווחה בעבר שהיא במשא ומתן עם המדינה שרוצה להקטין את ההשתתפות בהוצאות הביטחון של החברה, שעמדו אז על כ-97.5% מסך ההוצאות. המשא ומתן הוא במסגרת הדיונים להארכת ההסכמים שנחתמו בין 2021-2022.


עכשיו אל על מפרסמת את ההסכמות אליהן הגיעה עם המדינה. ראשית, הפחתת ההשתתפות של המדינה בהוצאות הביטחון של אל על תיעשה בצורה הדרגתית, כאשר ב-2025 ירד שיעור ההשתתפות של המדינה ל-95%, ב-2025 ל-94% וכן הלאה (בהפרשים לא קבועים) עד לשיעור של 92.5% מ-2029 ואילך.אלו חדשות טובות יחסית כי החשש היה שהסבסוד של המדינה ייפחת דרמטית ומדובר על הוצאות כבדות. 


בנוסף, סוכם כי סכום נשיאת החברה בעלויות תקציב אבטחת התעופה לא יעלה על תקרת תשלום שנתית של 13 מיליון דולר (נכון לשנת 2025), כאשר במידה ויהיו הוצאות עודפות על סכום זה, החלוקה בסכום העודף תהיה בשיעור של 97.5% למדינה ו-2.5% לאל על.


אל על ציינה כי היא צופה שהתוספת להוצאות שלה בגין צמצום ההשתתפות של המדינה ינוע בין 5-10 מיליון דולר בשנה בין השנים 2025-2031.


מדובר בסכומים מזעריים עבור אל על שצפויה לרשום ב-2024 רווח של מעל 550 מיליון דולר שחלקו יזרום לבעלי המניות כדיבידנד. אל על מתקדמת במשא ומתן מול המדינה לקראת קבלת אישור לחלוקת דיבידנד כבר בסוף 2025, זאת לאחר שנים של הגבלות שהוטלו עליה בעקבות הסיוע שקיבלה בתקופת הקורונה. במסגרת ההסכם המתגבש, חברת התעופה תסכים במקביל להגדיל את השתתפותה בהוצאות האבטחה, שהמדינה מממנת כיום כמעט במלואן.


אל על בשיא למרות הדיווחים על החזרה המדורגת של חברות התעופה הזרות והמומנטום החיובי שלה נמשך. המנכ"לית דינה בן טל גננסיה הצליחה לייעל את החברה ולהמשיך הלאה מהימים בהם נשלטה על ידי ועדי העובדים, וב-2024 היא הביאה את אל על לתוצאות שיא - ההכנסות שלה בתשעת החודשים הראשונים של 2024 הסתכמו ב-2.58 מיליארד דולר לעומת 1.82 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר הרווח הנקי שלה בתקופה זו הסתכם ב-415 מיליון דולר. מה שהביא להצטברות של מוזמנים בהיקף של יותר מ-1 מיליארד דולר. בהתאם, ראתה החברה כיצד מנייתה מזנקת בשנה האחרונה בכ-120% לשווי שיא של כ-5.82 מיליארד שקל.

כל הכותרות


בשיחה שערכנו עם גננסיה לפני כמה חודשים היא התייחסה לתקופה הזו וגם דיברה על העתיד: "יש לנו אסטרטגיה מאוד ברורה של צמיחה בכמה רבדים ורגע לפני המלחמה היינו בהתאוששות והתייעלות גדולה בהתאם לתוכנית האסטרטגית. כשמסתכלים קדימה - המסר לשנה הבאה הוא שהיא תהיה מאוד מורכבת, ולא דווקא מבחינה כספית, מה שהופך לי את הבטן זה בעיקר הבטיחות והביטחון של הנוסעים שלנו. מבחינת שוק ההון, השינוי בתוצאות השנה נובע מכמה דברים ולא רק בשל המלחמה ויציאת החברות הזרות. הדבר הראשון זו ההתייעלות שראינו גם ב-2023. הדבר השני זה הגדלת קיבולת שעשינו, גם בעזרת השמשמת מטוסים מתקופת הקורונה, והדבר השלישי הוא פעילות המטען שמאוד תומכת בנו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 03/03/2025 19:15
    הגב לתגובה זו
    מכונת שחיתות משומנת היטב מלמעלה עד למטה