סבינה לוי (קרדיט: איה בן עזרי)סבינה לוי (קרדיט: איה בן עזרי)

אחרי דוחות פרטנר: חברות הסלולר סיימו לקצור את פירות ההתייעלות?

אחרי שמניותיהן עלו בכ-60% בשנה החולפת, חברות הסלולר מנסות להמשיך בתהליכי הייעול שהחלו תוך שהן מבקשות להנות מהמעבר לדור החמישי; מאיפה הן צפויות להביא את המשך ההתייעלות ואילו פקטורים עוד לא מגולמים במחיר?

איתן גרסטנפלד | (1)

מניות חברות הסלולר סלקום סלקום 0.94%  ופרטנר פרטנר -0.58%  נהנו בשנה החולפת מאמון גובר מצד המשקיעים, ששלחו אותן לעליות של כ-60%, על רקע מהלכי ההתייעלות שהובילו ההנהלות והמעבר לדור 5 שצפוי לשפר את ההכנסות. כעת, נשאלת השאלה האם מגמת השיפור מהרבעונים האחרונים תמשך וכיצד יבוא לידי ביטוי ההתפתחות הטכנולוגית והמשך פריסת הסיבים האופטיים.


אתמול, פרסמה פרטנר את תוצאותיה לשנת 2024. הכנסות החברה אמנם רשמו ירידה קלה של כ-1% בהשוואה לשנת 2023, אך בנטרול דמי קישור גומלין (קש"ג), שהופחתו ביוני 2023, ההכנסות הציגו צמיחה של כ-4% והסתכמו ב-3.094 מיליארד שקל. בשורה התחתונה, החברה דיווחה על צמיחה של 70% ברווח הנקי שהסתכם ב-277 מיליון שקל. בנוסף, החברה הודיעה כי היא חוזרת לחלק דיבידנד אחרי 13 שנה שבהן היא נמנעה מכך.


"הסיפור המרכזי בדוחות של פרטנר הוא הדיבידנד. אחרי תקופה ארוכה של ציפיות הם הכריזו על חלוקה של 250 מיליון שקל. אמנם הם לא אימצו מדיניות חלוקת דיבידנד אך ניתן היה להבין שלא מדובר באירוע חד פעמי ושיש כוונה לחלק גם בעתיד, והמצב הפיננסי שלהם תומך במהך החלוקה. בהיבט הזה הם סיפקו את הסחורה. מבחינת התוצאות לא היו הפתעות מיוחדות ומרבית הפרמטרים עמדו בצפי. התחזית שלי אמנם הניחה רווח נקי של 65 מיליון שקל והם דיווחו על רווח של 80 מיליון שקל, אבל עיקר הפער נבע מכך שהם הקטינו את ההפרשה שלהם לחובות מסופקים, מסבירה סבינה לוי, מנהלת מחלקת המחקר בלידר שוקי הון בשיחה עם ביזפורטל.


"בראיה קדימה החברה לא סיפקה תחזית להכנסות או רווח, אבל כן נתנה תחזית להמשך קיטון בהשקעות, שזה דבר חיובי שיתרום למגמת השיפור בתזרים. ככל שמשקיעים פחות זה מעלה את התזרים. לחברה היה גם מאד חשוב להבהיר למשקיעים שהם ממשיכים לבצע את ההשקעות הנדרשות לטובת המשך הפעילות, ככה שלא חותכים פה בבשר החי".


אלא שעיקר המיקוד של המשקיעים הוא לא בתוצאות של הרבעון החולף אלא במבט קדימה, כשהשוק מנסה להבין מה יהיה קצב השיפור בהכנסות משירותי סלולר. זאת לאחר שבתחילת השנה נעשו שורה של מהלכים מצד החברות, ובכללן שינוי במדיניות התמחור של חבילות דור 5. המעבר לדור החדש מאפשר לחברות לגבות סכומים גבוהים יותר, שיתרמו גם להכנסות וגם לרווחיות ביחס לתעריפים שהונהגו עד כה. עם זאת, לוי מדגישה שמדובר בתהליך הדרגתי שייקח זמן עד שנראה את תוצאותיו.


לדבריה, "צריך לזכור אותם מהלכים מתייחסים למחירי מדף - אם אתה לקוח חדש זה המחיר שאתה תשלם, אבל אם אתה לקוח קיים זה לא אומר שממחר המחיר שלך מתעדכן למחירים החדשים. זה תהליך שיכול לקחת זמן. אני כן חושבת שיכול להיות שנראה ברבעון הראשון אנחנו נראה עליה בתנועה של הלקוחות בין החברות ואולי פערים בהיקפי הגיוסים, כי לא כל השחקנים העלו מחירים. גם אל תוך 2025 אני בספק עם נראה שינויים ב-ARPU (ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי, א"ג) כתוצאה מהמהלכים. צריך לזכור שיש הרבה פעמים יש פער בין המחיר שהחברה מפרסמת לזה שהיא מציעה ללקוחות, ולפעמים יש גם מבצעי הצטרפות נקודתיים או מהלכי שימור שונים. יש רצון של החברות לשפר את ההכנסה מלקוח ואת התזרים, אבל זה מורכב וקשה."


איפה שאנחנו כן עשויים לראות את השיפור ב-ARPU ב-2025 זה בהינתן שהמלחמה תיגמר ותהיה רגיעה ממושכת. אנחנו רואים את הצפי לעומסים בנתב"ג שיתרמו להכנסות של החברות, אבל לא כתוצאה מהעלאות המחירים והמעבר לדור 5".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


נתון חשוב נוסף שיכול להיות משמעותי במבט קדימה הוא מהפכת הסיבים, כמה זה ישפיע על החברות?

"ראינו שזה השפיע ב-2024 ואנחנו צפויים להמשיך לראות את זה אל תוך שנת 2025, כשגם החברות מעבירות לקוחות מהשוק הסיטונאי לתשתית שהן רוכשות במסגרת ההסכמים. לחברות יש הסכמים שמגלמים מחיר יותר נמוך מהמחיר בשוק מה שמאפשר חיסכון בהוצאות ותורם לרווחיות. אני מניחה שהמעבר מהמהירויות הנמוכות לסיבים טומן בחובו פוטנציאל התייעלות. אנחנו גם נראה מאמצים נוספים מצד החברות לשיפור מבנה ההוצאות. צריך לקחת בחשבון שזה מכלול של דברים ולא משהו אחד ספציפי שיחד יתרום לשיפור הדרגתי בתוצאות. מה שיכול להאיץ את השיפור בתוצאות, אבל רק לקראת 2026, הוא ההסכמים בשוק הטלוויזיה. כרגע זה נמצא בבחינה של רשות התחרות, ובהנחה שהיא תאשר את ההסכמים, זה יתרום לשיפור ברווחיות שכרגע לא מתומחר".


אחרי כל זה, אתם ממליצים על מניות חברות התקשורת?

אנחנו ממליצים על הסקטור במשקל תשואת יתר. אחרי שכל החברות יפרסמו נגבש תמונה עדכנית. אני בהחלט חושבת שיש פה מקום לשיפור הדרגתי ועקבי בתוצאות ובתזרים. בניגוד לסקטורים אחרים שנמצאים בחוסר וודאות יותר גבוה, דווקא סקטור התקשורת פחות חשוף למאקרו ולריבית, ככה שמדובר באפיק שיכול לשמש כעוגן דפינסיב בתקופה של חוסר וודאות. אבל אני כן אסייג ואמר שהמניות עשו בשנתיים האחרונות עליות חדות, ולמרות האופטימיות, צריך לקחת בחשבון שלא בטוח שניתן לצפות לשידור חוזר של העליות החדות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סוחר X 10/03/2025 18:55
    הגב לתגובה זו
    הראיה לכך היא שדוקא אחרי דוחות מצויינים פרטנר ירדה