
היום השחור של מיטב ואי.בי.אי טרייד - אפליקציית המסחר הושבתה
דווקא ביום של ירידות חדות בבורסה, אפליקציות מסחר של אי.בי.אי ומיטב טרייד הושבתו, המשקיעים חזרו 20 שנה אחורה ונאלצו לבצע את הפקודות טלפונית; ממה נבעה התקלה אתמול ואיך תוכלו להגן על עצמכם מתקלה כזו בעתיד?
יותר ויותר משקיעים עוברים להשקיע דרך חברי בורסה חוץ בנקאיים. אלה בדרך כלל פלטפורמות מסחר של בתי ההשקעות או חברות הביטוח אם כי יש גם חברי בורסה עצמאיים וזרים שדרכם אפשר להשקיע. היתרון העיקרי של חברי הבורסה האלה הוא שהם זולים יותר בעמלות מהבנקים. הבנקים גובים בממוצע כ-0.2%-0.3% על פעולות בני"ע ישראלים, אפשר להוריד אם מתמקחים אפילו ל-0.1%, בעוד חברי הבורסה של בתי ההשקעות והאחרים גובים כ-0.1% כסוג של תעריף ראשוני ומזה גם אפשר מעט לרדת עם אתם סוחרים גדולים. נוסף לעמלות, יש לחברי הבורסה שני יתרונות נוספים - נוחות וזמינות. אבל אתמול נוכחנו לדעת - שאפליקציות מסחר זה נחמד, חשוב, אבל מה שהכי חשוב זה זמינות, נגישות גם כשיש תקלות. קוראים לזה גיבוי, וגיבוי נדרש דווקא כשיש עומס על המערכת, ימים של עליות חדות או ירידות חדות. דווקא אתמול ביום אדום בתל אביב היה יום השחור אצל מיטב ואי.בי.אי - האפליקציה ומערכת המסחר דרך האינטרנט לא עבדה.
אנחנו נוטים לבקר ואפילו לתקוף את הבנקים על העמלות הגבוהות שהם לוקחים, אבל למשקיעים וסוחרים הרבה יותר חשוב הזמינות והבנקים מספקים זאת. מה זה משנה כמה עמלה אנחנו משלמים אם אנחנו לא יכולים לבצע פעולות ועוד ביום שהוא אחד הימים הכי חשובים בשנה. אגב, חלק מהתקלות נמשכות גם היום.
המסחר היום כבר שונה ממה שהוא היה לפני 15-20 שנה. אז בשביל לקנות או למכור ניירות ערך הייתם צריכים להרים טלפון, לתת הוראה ולחכות שהיא תתבצע. היום הכל בכף היד - הנתונים שאתם רואים הם כמעט בזמן אמת ואת הפקודות אתם יכולים לעשות בלחיצת כפתור. הזמינות הפכה לאלמנט בסיסי במסחר, בעיקר בעידן שבו המציאות משתנה כל כך מהר. וגם אם אתם לא פועלים דרך הנייד, אתם פועלים דרך המחשב - דרך אתר הבנק או הברוקראז'.
ואז מגיע יום כמו אתמול. הבורסה המקומית סגרה בירידות של עד 1.5%. הירידות הגיעו בהמשך לירידות בוול סטריט שסגרה בעצמה בערב בירידות חדות במיוחד של עד 4% בהובלת הנאסד"ק. זה היום החשוב ביותר בחודשים האחרונים ואולי בשנה האחרונה בכלל, אבל ברוב שעות היום המשתמשים של מיטב טרייד ואי.בי.אי טרייד לא יכלו לבצע פעולות. מנגד, מי שעדיין סוחר דרך הבנקים נהנה ממסחר תקין ללא הפרעות.
התקלה בגלל ספק חיצוני, על מי האחריות?
התקלה אתמול בשתי פלטפורמות המסחר הייתה בגלל תקלה אצל חברת FMR שמספקת לשתיהן את מערכת המסחר. נסביר רגע איך זה עובד - לחברי הבורסה אין גישה ישירה בעצמם לבורסה ולנתוני המסחר, הן יוצרות קשר עם ספק חיצוני, במקרה הזה FMR, שהיא זו שמבצעת את הפעולות מול הבורסה ומספקת את הנתונים. חברי הבורסה הם הפרונט, ומערכת המסחר היא מאחורי קלעים, בעיקרון אפשר לסחור ישירות דרך מערכות המסחר האלה, אבל הן לרוב מסובכות מדי למשקיע/סוחר הממוצע וחברי הבורסה הופכות אותן לנגישות יותר. חברת הבורסה בלינק למשל עובדת עם אינטראקטיב כספק שלה.
לבנקים מנגד יש חיבור ישיר לבורסה והם לא עובדים עם מערכות מסחר חיצוניות. הם כאמור גובים עמלות גבוהות יותר אבל עובדתית המערכות שלהם יציבות יותר, היו בהן הרבה פחות תקלות בשנים האחרונות לעומת הפלטפורמות האחרות שחלקן יחסית חדשות. העמלות הן כמובן חשובות אבל גם הזמינות, ותקלות כמו אתמול מדגישות שזמינות שווה כסף.
התקלה של FMR השביתה אתמול את מיטב טרייד ואי.בי.אי טרייד, כאשר חברי בורסה אחרים למשל כמו אקסלנס טרייד לא הושפעו. זה יצר מצב שהלקוחות של מיטב טרייד ואי.בי.אי טרייד נאלצו לחזור 20 שנה אחורה, להתקשר לנציג, לתת פקודה, לחכות שהוא יעביר אותה לבורסה טלפונית ולחכות לקבל אישור. עניין שיכול לקחת דקות, אבל בהשוואה לפעולה באפליקציה שלוקחת שניות עד לקבל אישור ביצוע, ובטח ביום תנודתי כמו אתמול, זה זמן שיכול להיות שווה הרבה כסף.
- הבינלאומי: הרווח הנקי טיפס ב-15%; התשואה על ההון - 17.4%
- ישראכרט: עליה של 13% בהכנסות - 825 מיליון שקל
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
מי שמשקיע דרך חברי הבורסה האלה צריך להיות מודע לכך שיש עוד צד שלישי שיכול להשפיע על היכולת שלו לבצע פקודות, אבל השאלה היא האם האחריות היא גם לא על חברי הבורסה עצמם? FMR מתגאה בכך ש-30% מנפח המסחר בבורסה עובר אצלה, זה מצד אחד אולי הופך אותה לאמינה אבל מצד שני זה גם סיכון שראינו אתמול שהתממש.
האלטרנטיבה שסיפקו חברי הבורסה למשקיעים לא הייתה מספיק טובה, המשקיעים צריכים להיות מודעים לכך שיש ספק חיצוני אבל בסופו של דבר האחריות היא על חברי הבורסה כי מולם המשקיע עובד. משקיעים רבים הביעו את התסכול שלהם ברשתות החברתיות וקשה לאמוד את הנזקים שנגרמו להם, השאלה היא האם חברי הבורסה יכלו לעשות יותר כדי להגן על הלקוחות.
איך תגנו על עצמכם מתקלות דומות בעתיד?
עד שחברי הבורסה לא ימצאו את הפתרונות אנחנו ננסה להציג לכם כאן את האלטרנטיבות שעומדות בפניכם. קודם כל חשוב להבין שתקלות יכולות לקרות ובכל מקום. הדרך הנכונה לעבוד אם כן היא כנראה לפזר את ההשקעות שלכם בכמה מקומות שעובדים עם פלטפורמות שונות. לבנקים כאמור יש פלטפורמות מסחר משלהם ולחברי הבורסה פלטפורמות אחרות חיצוניות.
העמלות בבנקים כאמור יקרות יותר אבל בימים תנודתיים כשיש תקלה אצל חברי הבורסה החוץ בנקאיים אולי עדיף לספוג את העמלה הזו בשביל לבצע את הפעולה, לבנקים יש חיבור ישיר לבורסה ואצלם יש בשנים האחרונות פחות תקלות. במקרים של מכירה אין לכם הרבה אופציות אם יש תקלה במערכת למעט להרים טלפון ולדבר עם נציג אבל במקרים של קנייה אתם יכולים לקנות את ני"ע הערך דרך הבנק או חבר בורסה חוץ בנקאי אחר, ובהמשך להעביר אותו לחשבון הראשי שלכם כשהתקלה נפתרת. זה תהליך שכרוך במילוי של כמה טפסים וההעברה יכולה לקחת כמה ימי עסקים, אבל בזמן אמת כשהמדדים נופלים או קופצים זה כנראה שווה את זה.
מאי.בי.אי נמסר: "מערכת המסחר המרכזית שלנו נסמכת על שרתים שלנו ועובדת כסדרה. הייתה תקלה רוחבית במערכת FMR שהיא בשימוש של מעט לקוחות. הבעיה תוקנה וחזרנו לפעילות שגרתית".
ממיטב טרייד נמסר: "בשל תקלת תקשורת במערכת
חיצונית, האפליקציה אינה זמינה כעת. ניתן להתחבר לאתר שפועל כרגיל או להעביר הוראות מסחר טלפונית באמצעות חדר המסחר. בחברה פועלים לחזרה מלאה בהקדם ומתנצלים על אי הנוחות הזמנית".
- 12.אנונימיחל 12/03/2025 08:15הגב לתגובה זואין מה לעשות אין יום שאין תקלה בבנקים. בפרט הפועלים
- 11.משקיע עצלן 11/03/2025 19:13הגב לתגובה זומזל שבחרתי באקסלנס הצלחתי להעביר הוראות ולהימנע מהפסדים גדולים!
- 10.בנקים זמינים אם משלמים להם 10000 שח אולי (ל"ת)קובי 11/03/2025 17:09הגב לתגובה זו
- 9.אנונימי 11/03/2025 16:19הגב לתגובה זולמה אנשים עדיין נמצאים בחברות פח האלה שהם יכולים לסחור באינטראקטיב זה רמה אחרת.
- איכס חברה מגעילה (ל"ת)אנונימי 11/03/2025 21:39הגב לתגובה זו
- 8.מישהו חשב על תביעה ייצוגית (ל"ת)אנונימי 11/03/2025 16:16הגב לתגובה זו
- 7.רון 11/03/2025 12:12הגב לתגובה זומה שקרה במיטב טרייד אתמול זו היה באמת תקלה רצינית. נאלצתי לסחור דרך חדר המסחר אבל זה לא כל כך נוח.
- 6.לתבוע את מיטב במליארדים חוצפנים (ל"ת)אנונימי 11/03/2025 12:09הגב לתגובה זו
- 5.על הפנים 11/03/2025 12:09הגב לתגובה זופתרון לחלק השקעות הוא מטומטם ביותר
- 4.אנונימי 11/03/2025 11:38הגב לתגובה זויומיים שחורים
- 3.פנסיונר 11/03/2025 11:12הגב לתגובה זומסחר לטווח ארוך ריווחי הרבה יותר ממסחר יומי
- 2.אנונימי 11/03/2025 10:49הגב לתגובה זובבנק אי אפשר לתת הוראה מתמשכת מעבר לסוף החודש וזה בעייה ככול שמתקרבים ליום אחרון ואי אפשר לתת ליותר מיום.וגם הם לא מאפשרים לתת הוראה בנייר מעבר ליום לפני יום האקס של הנייר.הם פרימיטיווים! הקוד שלהם גרוע המתכנתים שלהם לא יודעים כלום!
- 1.אנונימי 11/03/2025 10:46הגב לתגובה זואפליקציית המסחר של מיטב טרייד חווה תקלות על בסיס שבועי כמעט יומי.כשאתה פונה לשירות הלקוחות התשובה שאתה מקבל התקלה ידועה אין צפי לפתרון.לצערי מה שהיה אתמול לא מפתיע