רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "צפויה צמיחה משמעותית ברווח"

אחרי שסיימו שנה טובה, כשברקע עומדת המכירה הצפויה של השליטה לקבוצה, רן עוז, מנכ"ל ישראכרט, מסביר בשיחה עם ביזפרוטל מה עומד מאחורי הצמיחה הצפויה בתיק האשראי ואיך זה ישפיע על הרווח; וגם - האם הם נערכים לכניסה לתחום הפקדונות ומהם מנועיה צמיחה קדימה?

נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

חברת האשראי ישראכרט ישראכרט 0.64%  פרסמה הבוקר את תוצאותיה לרבעון הרביעי של השנה. בהן הציגה צמיחה של כ-13% בהכנסות שעמדו על 825 מיליון שקל, לצד עליה של כ-6% ברווח הנקי שהגיע לכ-54 מיליון שקל. בנוסף, פרסמה החברה, כי היא צופה כי תכפיל את תיק האשראי שלה, כך שתיק האשראי העסקי צפוי להגיע לכ-4 מיליארד שקל (אמצע הטווח) ותיק האשראי הצרכני יעמוד על כ-12.3 מיליארד שקל.


בשיחה עם ביזפרוטל מספר רן עוז, מנכ"ל ישראכרט על הצמיחה הצפויה בתיק האשראי והאופן שבו הדבר ישפיע על הרווח הנקי השל החברה. בנוסף, הוא מסביר על מנועי הצמיחה קדימה וההשפעה של רכישת השליטה של החברה, על ההתנהלות השוטפת והיישום של התוכניות האסטרטגיות. לבסוף, הוא גם מתייחס לשיח הגובר סביב כניסה אפשרית של חברות האשראי לתחום הפקדונות.


אם אנחנו עושים חישוב פשוט אני מגלה שרוב הרווח מגיע מהפעילות של האשראי?

אתה צודק. ברור שהאשראי הוא החלק היותר רווחי, אבל צריך לזכור שזה שלוב אחד בשני. היכולת שלי למכור אשראי לעסקים נשענת על הקשר היומיומי שלי והמעטפת שאני מעניק להם. מה שגם מאפשר לי להעניק להם אשראי נכון. נכון, שעולם התשלומים הוא פחות רווחי, אבל הוא הבסיס ליכולת שלי לצמוח ולמכור אשראי לאותם עסקים.


אתם צופים צמיחה של יותר מ-20% בהיקף האשראי מדי שנה שבהערכה גסה תתגלגל לעלייה משמעותית יותר ברווח?

"בכוונה לא נתנו את הנתון לרווח, כי המגמה שאנחנו רואים במחצית השנייה של השנה תומכת ביעדים שהצבנו, אבל התרגום של זה לרווח מושפע מהריבית בשוק, מצב המשק, שער המטבע ועוד דברים שאין לנו שליטה עליהם. אבל חד משמעותית זה מתורגם לצמיחה ברווח. בהחלט ניתן להגיד שצפויה צמיחה משמעותית יותר ברווח".

 

ההוצאות התפעוליות ברבעון הרביעי זינקו, מה קרה?

"ברבעון הרביעי רשמנו הוצאות שיש להם היבט חד-פעמי, נכנסו העליות הנלוות לעסקאות הרכישה ולהסכם הקיבוצי החדש. בחרנו לא לנטרל והציג הסברים, אבל כשאני משווה את עצמי למתחרים, בנטרול ההוצאות החד-פעמיות, אנחנו ברמת רווחיות יותר גבוהה. זה בדיוק המקום שממנו אנחנו מתחילים את 2025".

 

כלומר, בהנחה שהמצב במשק לא ישתנה בצורה דרמטית אפשר לצפות להמשך צמיחה של 20%?

זה חישוב נכון. אם מסתכלים אחורה, למרות שנה מאתגרת הכפלנו את תיק האשראי, ואנחנו מרגישים נוח שזה ימשיך בקצבים האלה ולכן שמנו את התחזית. שילבנו גם יכולות חדשות בתוך כל מה שפיתחנו בעצמנו. אתמול הודענו על ההשקעה בביזי שמנגישה פלטפורמה מתקדמת לעסקים קטנים ובינונינים ומוקדם יותר השנה השקנו את המיזם עם קרדיט 24 שמנגיש פלטפורמה ללקוחות הצרכניים. ככה שאנחנו גם מתקדמים באופן אורגני וגם מצרפים יכולות מפינטקים מובילים. אנחנו מרגישים מאד בנוח עם המקום שהחברה הולכת אליו.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תוך 3 שנים תכפילו את הרווח המייצג?

"נתנו תחזית שבה אנחנו מכפילים את האשראי, ואנחנו נצמח בצורה יפה מאד ברווח הנקי. לפני שנתיים, כשנתנו תחזית הרבה אנשים הרימו גבה ואמרו 'לחברה הזו היה שנים פוטנציאל וזה לא קרה'. אני חושב שהיום אחרי שהוכחנו, שאנחנו יודעים לקחת את היעד ולהוציא לפועל, אנשים אמורים לקחת יותר ברצינות את היעדים החדשים שלנו".

 

בזמן האחרון חוזרים הדיבורים על כניסה של חברות האשראי לתחום הפקדונות, איך נערכים לכך?

"בחצי שנה האחרונה אנחנו עובדים גם עם בנק ישראל וגם עם הוועדה המיוחדת שמקדמת את התחרות, כי אנחנו חושבים שיש פה הזדמנות ליצור תחרות אמיתית. אנחנו תורמים ככל יכולתנו, אבל המבחן בסוף יהיה עד כמה הם מבינים את הדינמיקה בשוק ולתת לזה פתרון נכון. בוועדת שטרום ניתחו את השוק והגיעו למסקנה הלא נכונה – חיזקו את הבנקים בצורה משמעותית והחלישו את חברות האשראי. צריך לייצר את הקרקע לחברות להיכנס כדי שהם יוכלו להתחרות, אחרת החברות לא יכנסו".


מה בנק ישראל צריך לעשות כדי שתכנסו לתחום?

הוא צריך להבין את הסיכון של חברות האשראי ולהקל עליהם ולייצר להם רשת בטחון. כמו כל חברה כשאני מסכל על תחום חדש, אני צריך לאמוד את הסיכונים, ולראות שאני יכול לגדר אותם, ושיש פוטנציאל לצמיחה ורווחיות. הסיכונים הם עצומים ולכן אנחנו צריכים לקבל רשת בטחון.

 

איפה נמצאים הסיכונים בפקדונות?

"הסיכונים נובעים מהריכוזיות של המערכת הפיננסית – אנחנו מקבלים אשראי מהבנקים, ועדיין המנפיק הכי גדול של כרטיסי האשראי הם הבנקים. צריך להגדיר עוד פעם הגנות ינוקא, לתקופת מעבר, כדי שיהיה הגיון לכניסה של חברות אשראי לדבר כזה".

 

איך ישראכרט נערכת לרכישה הקרובה?

"השנתיים האחרונות לימדו אותנו שאנחנו כהנהלה צריכים להתרכז בניהול העסק, ליישם את האסטרטגיה ולהמשיך לקדם את החברה ולהביא תוצאות, כי את האף פעם לא יודע איך ומתי התהליך יגמר וגם אין לנו השפעה על זה". 


לסיכום, איך מניעים את הצמיחה קדימה?

"המיקוד נותר בצד העסקי והצרכני. אנחנו הודענו על ההשקעה בביזי, וזה אחד המנועים שיעזרו לנו להמשיך תת מעטפת מלאה לעסקים.יחד עם קרידט 24 אנחנו משלימים את הפתרונות עם מיטב חברות הפינטק מה שעוזר לנו לשים את החברה בקדמת הבמה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 12/03/2025 17:41
    הגב לתגובה זו
    יריצו אותה כאילו שיש