
"המשקיעים הזרים חוזרים להתעניין בבזק; המכפיל עדיין נמוך ביחס למתחרות"
לאחר שפרסמה הבוקר תוצאות יציבות ותחזית מעט פושרת קדימה, הנהלת בזק מספרת בראיון לביזפורטל על שנת המעבר שהיא נמצאת בעיצומה וכן על מנועי הצמיחה ותהליכי ההתייעלות אותם הם מתכננים לשנים הקרובות
תוצאות הרבעון הרביעי של בזק בזק -0.34% שפורסמו היום הציגו יציבות, לצד צמיחה קלה בשורה של פרמטרים שונים. עם זאת, במבט קדימה החברה צופה שבטווח הבינוני היא תצליח להציג שיפור משמעותי ברווחים ובתזרים המזומנים, בין היתר הודות לסיום השימוש בלווין והשלמת ההשקעות בתשתיות, בדגש על פריסת הסיבים, שהעיבו במידה מסוימת על התוצאות עד כה.
על רקע הדוחות ופרסום התחזית החדשה לטווה בינוני ישבנו לשיחה עם הנהלת בזק - תומר ראב"ד, יו"ר בזק, ניר דוד, מנכ"ל החברה ואילן סיגל, מנכ"ל פלאפון ויס, על התוצאות האחרונות, אבל בעיקר על התחזית קדימה, כמו גם על מנועי הצמיחה ותהליכי ההתייעלות אותם הם מתכננים לשנים הקרובות. בנוסף, הם מספרים על החזרה של ההתעניינות של המשקיעים הזרים בחברה, כחלק מהתאוששות המשק הישראלי.
"תקופת ההשקעות הגדולה נגמרת השנה זה ישנה לגמרי את הפרופיל הפיננסי של בזק"
את הרבעון הרביעי של שנת 2024 סיימה חברת התקשורת עם הכנסות של כ-2.2 מיליארד שקל, ירידה קלה ביחס להכנסות של כ-2.23 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, חוותה החברה ירידה של כ-11% ברווח הנקי שעמד על 210 מיליון שקל. עם זאת, ה-EBITDA המתואם הסתכם ברבעון בכ-974 מיליון שקל, עליה של כ-6% לעומת 920 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה.
"אנחנו מסמכים את השנה עם צמיחה דו ספרתית בכל הפרמטרים החשובים. אנחנו מרוצים מאד מהתוצאות, צמחנו בכל תוצאות הליבה, והעלנו כלפי מעלה את התחזית לטווח הבינוני. אנחנו בפריסת סיבית ב-2.6 מיליון בתי אב. האסטרטגיה בפלאפון ויס עובדת מצוין, 55% מהלקוחות עברו לדור 5 ו-83% עברו ל-IP, כלומר הלוויין מגיע לקיצו בקרוב. השנה, תודות ליציבות הפיננסית ועליית הדירוג שחווינו, אנחנו משדרגים את הדיבידנד לחלוקה של 80%. אני חושב שבשנה מאתגרת כזו, ראינו את החוסן והעוצמה של בזק. לאט לאט, אנחנו רואים שהמשקיעים הזרים חוזרים להתעניין בבזק ורואים בה כח מרכזי בהתאוששות של הכלכלה. אנחנו צופים צמיחה של 2%-3% בהכנסות ליבה וצמיחה ממוצעת של 2% ב-EBITDA", מסביר ראב"ד.
"התוצאות מעידות על המשך הצלחה ביישום האסטרטגיה, אנחנו רואים את זה במיוחד בחציית רף ה-850 אלף לקוחות על התשתית האופטית שלנו. מתוכם 547 אלף הם לקוחות קמעונאים, גידול של 42% בלקוחות שעוברים לסיבים, כשרק השנה העברנו וחיברנו 155 אלף לקוחות קמעונאים לסיבים. אנחנו רואים המשך צמיחה בהכנסות הליבה גם באינטרנט וגם בעולמות התקשוב. גם בחשמל אנחנו ממשיכים בתוכנית העסקית ועומדים בקצב יפה מאד, אנחנו מסיימים שנה של מלחמה עם השפעה רוחבית על החברה עם תוצאות יפות גם בהתנהלות מול הישובים המפונים ובתמיכה שלנו בעורף וכוחות הביטחון", מוסיף דוד.
כאמור, לצד פרסום הדוחות פרסמה החברה תחזית לשנה הקרובה ולטווח הבינוני. את שנת 2025, החברה צופה לסיים עם רווח נקי מתואם של כ-1.2 מיליארד שקל, לצד EBITDA מתואם של 3.7 מיליארד שקל. בטווח הבינוני צופה החברה צמיחה ממוצעת של כ-2%-3% בהכנסות הליבה לצמד עליה של כ-2% ב-EBITDA המתואם, ששיעורו יעמוד בטווח שבין 45%-43%.
על פניו, התחזיות של החברה לשנה הקרובה לא נושאות בשורה משמעותית, במיוחד בצל העובדה שהרווח המתואם צפוי להיות נמוך יותר מהנתון השנה. עם זאת, ראב"ד מסביר שהדבר נובע מכך ששנת 2025 היא למעשה שנת מעבר, במהלכה החברה צפויה לשים את ההשקעות בסיבים והתמיכה בשירותיה הלוויין מאחוריה. לדבריו, "אנחנו בשנה האחרונה של הלוויין וסוף פרויקט הסיבים שמשפיעים על ההוצאות ההוניות. בשונה מבשנת 2024 ,ב-2025 לקחנו השפעה כלשהיא של המלחמה ולכן היינו קצת זהירים בתחזית. אפשר לראות בטווח הבינוני שההשפעה של הסיבים והלוויין מתחילה להיות משמעותית ב-2026-2027 וזה מתורגם לתוצאות בטווח הבינוני".
- מנכ"ל ישראכרט: "צפויה צמיחה משמעותית ברווח"
- פמס: צמיחה של 13% בהכנסות ב-2024 - 128 מיליון דולר
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
כשמסתכלים על בזק אנחנו רואים יציבות וצמיחה מסוימת, אבל התחושה היא שכדי להגדיל רווחים צריך לחתוך הוצאות, אתם חושבים על תהליכי התייעלות?
"יש בחברה תהליך של מצוינות תפעולית, שבוחן כל שקל שיוצא בטווח הקצר והרחוק. בנוסף יש הטמעה של מערכות AI שישפרו מאד את התוצאות של החברה, אני מאמין שעד סוף השנה הן יוטמעו וכמובן יהיו שקופות לציבור. ביס בוצעה במהלך השנה פעילות להורדת ההוצאות גם מבחינה תפעולית וגם מבחינת הוצאות התוכן. בנוסף, הכרזנו על המשך פרישה מוקדמת בבזק ופרישה ברצון בבזק בינלאומי, מה שיבוא לידי ביטוי בחיסכון בשכר".
בעבר דיברתם על ההטבות ואי-תשלום של המפונים, כמה עשרות מיליונים, כמה זמן עוד אתם מעריכים שזה יימשך?
"אנחנו בצורה מדורגת מחזירים את זה להכנסות, אנחנו בוחנים בכל עיר את החזרה של התושבים ובצורה מדורגת מחזירים את החיוב. ביס כל מי שחוזר לצפות אנחנו חוזרים לחייב, ולאט לאט יותר ויותר חוזרים, אני מניח שעד סוף הרבעון רוב התושבים יחזרו. אנחנו רואים שבמרבית הישובים מעל 50% מהתושבים חזרו".
בזק מתכננת השבחה כלשהיא דרך שוק ההון, מיזוגים וכו'?
"אנחנו מתקדמים תמיד בעולמות הפיתוח העסקי, כולל מיזוגים ורכישות. צריך לזכור שאנחנו גוף גדול אז רכישות גדולות הן פחות סבירות, מסתכלים בעיקר על דברים קטנים וסינרגטיים. אבל, אין משהו יצירתי בעולמות שוק ההון שמתוכנן כרגע".
ביס, איך אתם רואים את התחרות מול FreeTV?
FreeTV נמצאת בשוק כבר שנתיים. למרות המחירים המאד אגרסיביים בשוק, אנחנו עם תוכן, אפליקציה ושירות מצוינים ורואים את זה ביציבות במנויים ובהכנסות. מעבר לכך, אנחנו כל הזמן עובדים על מנועי צמיחה חדשים. הסיבים וחבילות הטריפל הם מנוע חזק שמאפשר שימור של הלקוחות והגעה ללקוחות חדשים. יש את השיתוף פעולה עם פרנטר שאני מקווה שיאושר על ידי רשות התחרות. למרות התחרות הקשה יס נמצאת במצב יציב וטוב ואני אופטימי לעתיד.
מתי תחום החשמל יתחיל להזיז את המחוג של הדוחות הכספיים?
"התחום נמצא בחיתולים. אנחנו מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות – שוק של כמה מיליארדים שצפויים להשתחרר בקרוב. אנחנו עובדים כרגע בעיקר על נתח שוק בהתאם לתוכנית העסקית שלנו. במקביל אנחנו עובדים מול הרגולטור כדי לאפשר תחרות טובה. אמרנו שאנחנו שואפים להגיע ל-400 אלף משתמשים ביתיים ב-2030. אנחנו נמצאים ממש על התוכנית העסקית שלנו".
לסיכום, מסר למשקיעים?
"תקופת ההשקעות הגדולה נגמרת השנה, וזה יוביל לצמיחה של לפחות 500 מיליון שקל ב-EBITDA. זה ישנה לגמרי את הפרופיל הפיננסי של בזק לחיוב. אני חושב שהגדרה של סולידי ויציב היא אנדרסטייטמנט לעומת האירוע שבו אנחנו נמצאים. אחרי עבודה קשה ב-3-4 שנים האחרונות רואים שהכל קורם עור וגידים. אנחנו רואים גם שמשקיעים זרים יותר ויותר מבקשים להיפגש, אנחנו מקיפים את העולם בשנה האחרונה. בכל בנצ'מארק אנחנו נמצאים מתחת לממוצע במכפילים, גם ביחס לאירופאים שמשווים אותנו אליהם ובטח האמריקאים".