דינה בן טל גננסיה צוחקת
צילום: ביז

השנה החלומית של אל על, ולמה גם 2025 תהיה טובה?

לאחר זינוק של 37% בהכנסות ורווח שיא של 545 מיליון דולר ב-2024, אל על נהנית מביקוש גבוה ומבלעדיות בקווים הרווחיים לארה"ב; אך עם חזרתן הצפויה של חברות זרות והתייצבות השוק, האם החברה תוכל לשמור על רווחיות שיא - או שתיאלץ להוריד מחירים ולהתמודד עם התחרות?

רוי שיינמן | (3)

אחרי אחת השנים הטובות בתולדותיה, אל על אל על 5.25%   ממשיכה להמריא. חברת התעופה נהנתה משנת 2024 יוצאת דופן, עם זינוק חד בהכנסות וברווחים, אך השאלה הגדולה היא האם המומנטום הזה יימשך גם ב-2025 - כשחברות התעופה הזרות צפויות לחזור לישראל. אז ברור שזה לא יהיה כמו 2024, אבל ההתייעלות של אל על בשנים האחרונות, יביאו אותה ככל הנראה לתוצאות טובות כשבמקביל מחירי הטיסות בעלייה על רקע המחסור במטוסים. יש לאל על אתגרים גדולים, צריך גם לזכור שהתיירות הנכנסת כמעט ונעלמה, ועדיין הציפיות הן לשנה טובה - לא רווח של מעל 100 מיליון ברבעון, אבל רווח שיחזיק את הזינוק בשווי שלה. אל על יכולה בשנה סבירה לעלות על רווח של 200 מיליון דולר, עם המזומנים בקופה זה בהחלט תומך בשווי הנוכחי, למרות ששוק התעופה, צריך להזכיר מקבל תמחורים נמוכים מהמשקיעים בגלל הסיכונים הרבים. 


שנה חלומית לאל על

שנת 2024 הסתיימה עם הכנסות של 3.4 מיליארד דולר, לעומת 2.5 מיליארד דולר ב-2023, עלייה של 37%. הרווח הנקי קפץ ל-545 מיליון דולר, לעומת 117 מיליון דולר בשנה הקודמת, כאשר ב-2024 המטוסים היו מלאים כמעט לחלוטין - שיעור תפוסה של 94%. החוב נטו ירד דרמטית מ-1.4 מיליארד דולר ל-75 מיליון דולר בלבד. 


הרבעון הרביעי בלט במיוחד עם הכנסות של 851 מיליון דולר - עלייה של 26% לעומת התקופה המקבילה ב-2023, אבל כאן צריך להכניס כוכבית: הרבעון המקביל ב-2023 היה חריג בגלל פרוץ המלחמה, כך שההשוואה צריכה להיעשות בזהירות. מה שבטוח הוא שהמטוסים של אל על היו מלאים כמעט עד אפס מקום, עם 96% תפוסה, נתון שמסביר גם את המשך עליית מחירי הכרטיסים.


הביקוש עולה על ההיצע, וחברות התעופה הזרות לא ממהרות לחזור

העתיד של אל על נראה ורוד גם ב-2025, למרות חזרתן הצפויה של חברות זרות לפעילות בישראל. אל על מדווחת כי כבר עכשיו יש לה הזמנות לשנת 2025 בהיקף של מעל מיליארד דולר, לעומת כ-700 מיליון דולר בלבד באותה נקודה בשנת 2023.


למרות החזרה ההדרגתית של חברות זרות, היצע המושבים עדיין לא חוזר לרמות שלפני המלחמה. לפי נתוני רשות שדות התעופה, קיבולת המושבים בנתב"ג משקפת ירידה של 17% בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה, מה שאומר שגם אם התחרות תגבר - הביקוש יישאר גבוה.


גם ברמה הגלובלית, שוק התעופה עדיין מתמודד עם מחסור עולמי במטוסים, במיוחד רחבי גוף. זה הביא לכך שלצד אל על גם חברות אחרות בעולם רשמו תוצאות שיא ב-2024 - לופטהאנזה, סוויס, דלתא, אתיחאד, פליי דובאי - כולן נהנו מעודף הביקוש. המצב הזה צפוי להימשך שנים קדימה, יצרניות המטוסים אמורות לספק כ-2,100 מטוסים בשנה בכדי לתמוך בהכפלת הביקושים בענף התעופה עד לשנת 2025, אבל נכון להיום הן בפיגור של 50% בקצב שנדרש מהן כדי שהן יעמדו ביעד הזה. עודף הביקוש על ההיצע ילווה אותנו בשנים הקרובות וימשיך לתרום להמשך המחירים הגבוהים, מה שאומר שאל על עדיין נמצאת בעמדה חזקה להמשיך ולמקסם רווחים.


הקווים הרווחיים לארה"ב - ולאן המחירים יגיעו?

הקווים לצפון אמריקה היו ותמיד יהיו אחד ממנועי הרווח המרכזיים של אל על. לפני המלחמה, כרטיס טיסה לניו יורק עלה כ-600 דולר, היום המחיר התייקר בכ-50% ל-900 דולר ואף יותר, ועדיין קשה למצוא כרטיסים במחיר הזה כי הם נחטפים במהירות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


מי שזוכר את הדוחות של חברות התעופה האמריקאיות אחרי פרוץ המלחמה זוכר שהן ציינו שם שאם הטיסות שלהן לישראל לא יחזרו עד 2024, הן צופות פגיעה של כ-25% לרווחים. מדובר על חברות ענק שמפעילות פי כמה יותר טיסות מאל על, והן מציינות שהקווים של ישראל-ארה"ב עד כדי כך רווחיים. לא פלא שאל על מנצלת את ההזדמנות להעלות שם מחירים, וזאת כאשר כיום היא מפעילה כ-50 טיסות שבועיות לצפון אמריקה.


אז עד מתי המחירים יישארו גבוהים? ההנחה היא שרק חזרה מלאה של דלתא ויונייטד לשוק הישראלי תוכל להביא להורדת מחירים משמעותית, וכנראה שזה ייקח עוד זמן. בינתיים, אל על מנצלת את הבלעדיות שלה על הקווים האלה למקסם רווחים - וזה עובד לה.


תוצאות שיא לאל על - על חשבון הלקוחות

אל על לא מסתפקת רק בזינוק בפעילות הליבה שלה, היא מבינה שהיא יכולה וצריכה להתרחב ולנצל את המשאבים שלה, בפרט את קופת המזומנים הגדולה שעומדת על כ-1.44 מיליארד דולר ואת מועדון הלקוחות שלה שמונה כבר מעל 3 מיליון חברים, שליש מהם בכלל מחוץ לישראל. לרגע אל על אפילו הייתה במירוץ לרכישת ישראכרט, אם כי היא מהר הבינה שהיא לא תוכל לעמוד בלוחות הזמנים שהנהלת ישראכרט הציבה.


אל על עד לפני כמה שנים הייתה על סף קריסה ונזקקה לסיוע ממשלתי, והיום היא משתמשת בכסף שהרוויחה בתקופת המלחמה כדי לבצע רכישות.


זו אחת הנקודות שבה הביקורת כלפי החברה מתחילה להצטבר. מצד אחד, אל על ניהלה את המשבר בצורה פנומנלית, כשהיא זוכרת היטב את השנים הקשות של הקורונה והשביחה את העסק שלה. אבל מצד שני, היא גם העלתה מחירים בצורה חדה - היא מציינת שבממוצע המחירים עלו רק ב-14%, אבל זה ממוצע משוקלל של כל המחלקות וכל תמהילי הכרטיסים, ונראה שהיא לא ממהרת להוריד אותם - גם כשהתחרות מתחילה לחזור.


אל על גם רוצה לחזור לחלק דיבידנד, האם המדינה תאפשר לה לחלק דיבידנד בשנה הקרובה? נכון לעכשיו, אל על עדיין מנועה מכך בשל ההתחייבויות מהקורונה, אך היא כבר מנהלת מגעים מתקדמים עם משרד האוצר להסרת ההגבלות.


המניה זינקה יותר מפי 3 מאז פרוץ המלחמה

מאז פרוץ המלחמה, מניית אל על קפצה ב-218% לשווי של 5.76 מיליארד שקל. השאלה היא האם העליות יימשכו גם ב-2025, כשהתחרות צפויה לגבור.


נכון לעכשיו, נראה שאל על תמשיך ליהנות מתנאי שוק נוחים - מחסור עולמי במטוסים, ביקוש גבוה ומעמד חזק בקווים לארה"ב. אבל בסופו של דבר, אם חברות התעופה הזרות יחזרו בכל הכוח, גם אל על תצטרך להוריד מחירים, וזו תהיה הנקודה שבה נראה אם 2024 הייתה שנת שיא חד-פעמית, או שמדובר בטרנד שיימשך גם בשנים הבאות.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קתרינה 12/03/2025 18:49
    הגב לתגובה זו
    על מנת לשרת את כל תושבי ישראל
  • 2.
    אנונימי 12/03/2025 15:45
    הגב לתגובה זו
    קל לעשות קופה על גבם של לקוחות שבויים. ואלעל לא התחשבה באף לקוח. כרגע הסמן להעניש ולייבש את החברה החזירית הזו ולעבור לטוס בחברות זרות. המליונים שאלעל מחלקת לעצמה נשדדו מכיסי האהבלים שטסו איתם בכל מחיר
  • 1.
    הרי 12/03/2025 14:54
    הגב לתגובה זו
    חברה גרועה. חברות זרות כמון אייר פראנס ורבות אחרות עולות על אל על בכל פרמטר