נבות בר מנכל קרן קיסטון
צילום: דודי מוסקוביץ

קיסטון צופה הכנסות של 2 מיליארד שקל מהפעלת הקו הירוק והסגול

קרן ההשקעות בתשתיות צופה כי אגד תכיר בהכנסות, כתוצאה מזכייתה של אגד במכרז להפעלת הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב, על פני תקופה של כ-10 שנים; הזכייה במכרז מצטרפת לקו האדום אותו מפעילה אגד באמצעות חברת תבל

איתן גרסטנפלד |

קרן ההשקעות בתשתיות קיסטון קיסטון אינפרא 0.06%  צופה כי אגד תכיר בהכנסות של כ-2 מיליארד שקל ב-10 השנים הקרובות, כתוצאה מהפעלת הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב.


הדיווח הבוקר, מגיע לאחר שאתמול בערב הודיעה חברת נת"ע על זכייתה של אגד, המוחזקת על ידי קיטסון (63.25%), במכרז להפעלת הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בתל אביב. הזכייה מצטרפת לקו האדום אותו מפעילה אגד באמצעות חברת תבל. על פי תנאי המכרז, תקופת ההפעלה תימשך 10 שנים, עם אופציה להארכה של עד 10 שנים נוספות, כאשר אגד צופה כי ההכנסה ב-10 שנות ההפעלה הראשונות (ביחד עם תקופת ההרצה) תעמוד על כ-2 מיליארד שקל. 


הקו הירוק, שאורכו כ-39 ק”מ, צפוי להסיע כ-275 אלף נוסעים ביום ולחבר בין הרצליה, תל אביב, חולון וראשון לציון. הקו הסגול, שאורכו כ-27 ק”מ, ישרת כ-256 אלף נוסעים ביום ויחבר בין תל אביב, רמת גן, קריית אונו, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד-מונוסון. על פי המכרז, אגד תהיה אחראית על תפעול הרכבות, ניהול מרכזי השירות לציבור, הפעלת ארבע תחנות תת-קרקעיות שישרתו את הקו הירוק, תפעול מרכזי השליטה והבקרה ועוד.


נבות בר, מנכ”ל קיסטון:הזכייה של אגד במכרז היא הוכחה נוספת למעמדה כחברת התחבורה הציבורית המובילה בישראל ולמחויבותה להפוך לשחקן מרכזי גם בתחום הרכבות הקלות. הזכיה מחזקת את פורטפוליו ההשקעות שלנו בתחבורה ובתשתיות, ויוצרת אפיק הכנסה יציב וארוך טווח. אנו גאים להיות חלק ממהלך משמעותי שישנה את פני התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב וישפר את איכות חיי מאות אלפי נוסעים ביום.״


הדרך להכפלת ההון עוברת באגד


קיסטון הפכה תוך חמש שנים לענק של ממש, החולשת על שורה של סקטורים צומחים בתחום התשתיות, החל מתחום התחבורה (באמצעות אגד) עובר בתחום האנרגיה המסורתית והמתחדשת וכלה בתחום התקשורת. בחודש שעבר הגיעו בהנהלת הקרן למסקנה, שהיא ניצבת בפני שלב חדש מבחינה עסקית, שכולל תחילה של הצפת ערך מהנכסים אותם צברה לאורך השנים, אשר יביא להכפלת ההון העצמי עד לשנת 2030.


"הבשורה הגדולה היא שקיסטון שסיימה התפתחות מאד מרשימה בחמש-שש שנים האחרונות, וצברה פורטפוליו מרשים, עוברת לשלב של השבחת הנכסים פנימה. יש לנו המון פוטנציאל השבחה בתוך הנכסים. מדובר לא רק בדברים קונקרטיים, אלא גם בתזרים מזומנים שעולה מהנכסים ומאפשר תמיכה פנימית. אם אנחנו הולכים לפתוח דאטה סנטר בתחנת הכוח בבאר טוביה, כי יש שם קרקע פנויה ונכונות סטטוטורית, אנחנו יכולים לקנות חשמל מהתחנה וגם יש כסף שהתחנות מייצרות שיכול לממן את ההון הפנימי. ההערכה שלנו היא שעד 2030 אם רק נמצה את פוטנציאל הפיתוח הקיים זה עשוי להכפיל את ההון העצמי שלנו ל-4 מיליארד שקל", הסביר נבות בר, מנכ"ל קיסטון, בשיחה שקיימנו עמו לאחר פרסום התוכנית.


במסגרת המהלך האסטרטגי החליטה החברה לעבור למבנה של 5 פלטפורמות ייעודיות: אנרגיה, תחבורה, נדל"ן, אנרגיה מתחדשת ותקשורת. בר התייחס גם לחשיבות שבהפצת הערך בפעילות התחבורה ששלב זה היא ככל הנראה הזרוע הדומיננטית ביותר של הקרן. "באגד יש שתי פעולות השבחה מרכזיות. הראשונה, היא חברת בת שאנחנו מעבירים אליה את כל נכסי הנדל"ן ומעבירים אותם לפיתוח באוריינטציה נדל"נית. עד היום מדובר בשטחים ששימשו לתחבורה, חנונים ומוסכים ויכול להיות שיש הצדקה לעשות בו שימוש יותר רווחי. בינתיים אגד משתמשת בנכסים האלו, ואנחנו רוצים להביא אותם לייעוד האופטימלי שלהם. הדבר השני שאנחנו עושים באגד הוא לפתח את הפעילות מחוץ לישראל. יש לאגד שתי זרועות מאד גדולות בהולנד ופולין, עם מאות עובדים ומיליוני ק"מ בשנה. ב-2024 הכפלנו את הפעילות שלנו בהולנד, וראינו שם הכנסות של יותר מ-1 מיליארד שקל בשנה. יש לנו נוכחות גדולה וניסיון ונרחיב את הפעילות שם", סיפר בר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה