
מנכ"ל אקונרג'י: "אנחנו מכירים את האתגרים ולכן בחרנו בגישה שמרנית בתחזיות שלנו"
מנכ"ל אקונרג'י, אייל פודהורצר, מדבר על הקפיצה בהכנסות, האתגרים במימוש התחזיות, והאסטרטגיה לשנים הקרובות: "לא נכנס לשוק חדש אם לא נהיה שחקן מקומי באותו שוק"
אקונרג'י אקונרג'י 6.12% , חברת האנרגיה המתחדשת, סיכמה את 2024 עם עלייה בהכנסות ל-48.8 מיליון אירו לעומת 1.1 מיליון אירו ב-2023, ורווחיות משופרת של 24.4 מיליון אירו. אקונרג'י ממשיכה לבסס את מעמדה כחברה משמעותית בתחום האנרגיה, עם צבר פרויקטים בפיתוח של כ-14 ג'יגה וואט. אחד המרכיבים המרכזיים באסטרטגיית הצמיחה שלה הוא הרחבת הסכמי ה-PPA (Power Purchase Agreements), המאפשרים לחברה למכור חשמל בהסכמים ארוכי טווח עם חברות תעשייה וגופים מוסדיים. הסכמים אלו מספקים יציבות פיננסית ומקטינים את התלות בתנודות מחירי החשמל בשווקים הפתוחים. החברה כבר חתמה על הסכמים משמעותיים בפולין וברומניה, כולל חוזה ל-15 שנים בהיקף של 125 מגה וואט וצפי הכנסות של 446 מיליון יורו. בנוסף, החברה נמצאת במשא ומתן מתקדם על מכירת 70% מהתפוקה העתידית של ארבעה פרויקטים נוספים ברומניה. אסטרטגיה זו מאפשרת לאקונרג'י להבטיח הכנסות יציבות, לממן את המשך הצמיחה ולשמור על גמישות תפעולית בשווקים בהם היא פועלת.
שווי השוק של החברה מסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל, כאשר ההון העצמי שלה מסתכם בכ-560 מיליון שקל. מניית החברה עלתה מתחילת השנה בכ-17%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים ב-77%.
בריאיון עם ביזפורטל, מנכ"ל החברה, אייל פודהורצר, מסביר כיצד הגישה הגמישה של החברה מאפשרת לה לאזן בין ייצור חשמל למימוש ייזום, איך היא מתמודדת עם אתגרי
הרגולציה וההקמה בשווקים השונים, ומהם מקורות המימון שיבטיחו את המשך הצמיחה וההתרחבות שלה.
בשנת 2024 החברה הציגה קפיצת מדרגה משמעותית בהכנסות. עד כמה אתם רואים במודל של מימוש ייזום חלק אינטגרלי מהאסטרטגיה
העסקית, וכיצד זה ישפיע על הצמיחה ארוכת הטווח של החברה?
"האסטרטגיה באופן כללי היא להיות יצרן חשמל כלומר להקים ולהחזיק את הנכסים, מאחר ואנחנו בשונה מהחברות בשוק, עם DNA יזמי. יש לנו צבר מאוד גדול כחלק מזה אנחנו עושים התאמות,
לפעמים בשווקים מסוימים כמו למשל ברומניה, אנחנו יכולים ואין לנו כוונה להגיע ל2.5 ג'יגה וואט מחוברים ברומניה ולכן החלטנו לממש. פרויקט אחד סגרנו, והשני במו"מ. אני מעריך שנראה בעתיד עוד כמה עסקאות כאלה. אנחנו שומרים לעצמנו את הגמישות והיכולת לעשות את זה וגם כשיש
לנו עודף פרויקטים".
החברה מצפה להגיע ל-869 מגה וואט בהפעלה ומוכנים לחיבור עד סוף 2025, לצד הרחבת הסכמי PPA (הסכמי מכירת חשמל). מהם האתגרים המרכזיים שעומדים בפניכם במימוש התחזיות הללו, וכיצד אתם מתכננים להתמודד עם שוק האנרגיה הדינמי והרגולציה באירופה?
"עד סוף השנה נגיע ל-869 מגה וואט בהפעלה ומוכנים לחיבור, ועוד למעלה מג'יגה וואט שיהיו בהקמה, כלומר הפרויקטים שלנו נמצאים ברובם מוכנים להקמה. האתגרים שלנו הם השלמה של הפרויקטים ביעדים ועמידה בזמנים, ואנחנו די מרגישים בנוח, והדבר השני זה זה יותר הפן האופרטיבי. להקים בו זמנית פרויקטים במספר טריטוריות, אבל אנחנו ערוכים מספר שנים, ומוכנים גם מבחינה כספית וגם מבחינת כוח אדם, אני מאוד רוצה להאמין שאנחנו נעמוד בזה.
- אחרי שירדה ביותר מ-40%: האם יש אפסייד בנייס?
- רשות התחרות אישרה את רכישת ישראכט; התחנה הבאה - המפקח על הבנקים
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
הרגולציה מתחלקת לשניים. מבחינת האתגרים
האפשריים זה שפתאום המדינה בה אנחנו פועלים תגיד שהיא עוצרת פרויקטים ולא רוצה עוד הקמות, לצורך העניין באיטליה לדוגמה בסרדיניה (אי השייך לאיטליה), לא רוצים הקמה של פרויקטי אנרגיה ולכן זה גורם מעכב. אנחנו שמים דגש על פרויקטים שקמים ב-2025 שרובם כבר מתארגנים לתחילת
הקמה. האתגר הנוסף הוא ציוד בזמן הקמה, האתגר מתחלק לשתי בעיות מרכזיות. בחלק מהציוד הנדרש יש צווארי בקבוק ולפעמים יש בעיות בשרשרת האספקה והדרך שלנו להתמודד הוא הזמנה של חלקים עוד לפני שסגרנו עם קבלן ההקמה, על מנת לא לעכב תהליכים. האתגר השני הוא בחיבור הפרויקט,
לפעמים למנהל הרשת של הולכת החשמל לוקח את הזמן בגלל עומס וחוסר כוח אדם, ולכן נוצר עיכוב של "הרמת השאלטר" זה יכול לקחת מספר חודשים, כלומר פרויקט כבר מוכן ובגלל ניואנסים קטנים הוא לא יוצא לפועל. אנחנו יודעים להתמודד עם זה באמצעות הניסיון שצברנו והכרת השטח, בנוסף
לקשרים שיצרנו לאורך השנים עם האנשים הנכונים. אנחנו מכירים את האתגרים לכן בתחזיות הנוכחיות הארכנו את הנחת הזמן שלוקח להרים פרויקט והלכנו על משהו שמרני".
"אנחנו בשנים האחרונות דיברנו כל הזמן על אסטרטגיה של מכירת חשמל לטווח ארוך על מנת לא להיות חשוף לתנודות מחירי החשמל, כשוק ה-PPA היה בחיתוליו. גם בפולין סגרנו הסכם עם חברה בינלאומית על 75% התפוקה המיוצרת, זה הסכם הדגל שלנו, ברומניה זכינו בפרויקט של 125 מגה וואט, ל-15 שנה במחיר קבוע, כאשר צפי ההכנסות רק מהפרויקט הזה הוא 446 מיליון יורו. ישנם עוד כמה פרויקטים שאנחנו עושים בהסכמי PPA. בערך 45% מהתפוקה הצפויה של הפרויקט. ברומניה אנחנו במו"מ מתקדם עם חברה בינ"ל בתחום האנרגיה ב-4 פרויקטים נוספים, כאשר הסטנדרט הוא מכירת כ-70% מהתפוקה ל-10 שנים וזה מה שאנחנו הולכים לסגור, אנחנו משאירים תמיד אחוז מסוים, קטן יותר על מנת להנות מעלייה אפשרית של מחירי החשמל".
אתם מתכננים להתרחב מאוד בשנים הקרובות ולהגדיל משמעותית את ההכנסות והרווחים. איך תממנו את זה - האם זה יהיה דרך גיוסי הון (מכירת מניות), לקיחת הלוואות, או מקורות אחרים? בנוסף, האם אתם חוששים שיהיה לכם קשה יותר לגייס כסף בגלל תנאי השוק הפיננסי היום?
"תמונת המצב ל-2025 היא 1.9 גיגה וואט בהפעלה או בהקמה כאשר חלקנו כ-1.4 גיגה וואט, לחברה יש את המקורות הנדרשים להקמה, עם כל הכסף שגייסנו.
רק ב-3 חודשים האחרונים גייסנו מעל 200 מיליון אירו, כלומר יש לנו את האמצעים על מנת להקים את הפרויקטים ב-2025.מאז 2021 גייסנו מעל 800 מיליון אירו, בהנפקות אג"ח, הנפקה פרטית, גיוסי חוב, כלומר החברה יודעת לגייס כספים. אני לא צופה שהשוק יהיה במצב שלא יהיה אפשר
לגייס כסף, גם בשנה האחרונה שהייתה קשה, שוק האג"ח הראה שהוא שוק חזק, וגם גייסנו במחירים זולים ממה שגייסנו בעבר, וכשנצטרך בעתיד, נוכל לגייס גיוס של חוב והון נוספים".
גייסתם הרבה כסף ממשקיעים שונים, כולל חברות ביטוח וקרנות בינלאומיות. האם אתם מתכננים להמשיך ולהביא משקיעים חדשים מחו"ל? אילו סוגי שותפים או משקיעים אתם מחפשים עכשיו?
"האסטרטגיה היא להכניס שותפים בעיקר ברומניה, כרגע אנחנו
מתקדמים עם הפניקס. אם נחליט בעתיד להיכנס לטריטוריות נוספות, אני מעריך שלא תהיה בעיה לעשות את זה ולהכניס שותפים. אבל כרגע אנחנו לא מחפשים אקטיבית".
כיום החברה ממוקדת בשווקים האירופיים עם צבר פרויקטים רחב. האם יש כוונה להיכנס לשווקים חדשים מחוץ לאירופה, או שהאסטרטגיה שלכם מתמקדת בהעמקת הפעילות בשווקים הקיימים? אם כן, באילו שווקים יש לכם יתרון יחסי?
"אנחנו פועלים ב-6 שווקים, רוב הפרויקטים ברומניה. אני צופה שבשנתיים-שלוש הקרובות נראה גידול
בשווקים הנוספים באנגליה, איטליה, פולין, ויוון, וכך יהיה יותר אחידות בפורטפוליו ביחס לרומניה. אנחנו בוחנים כניסה לפחות לשוק אחד חדש, אני מעריך בסבירות גבוהה שזה יהיה באירופה, כי שם החוזקות שלנו אנחנו שחקן אירופי מוביל. אנחנו רוצים להעמיק גם את הפעילות בשווקים
הקיימים וגם להסתכל על טריטוריות אחרות בעתיד. רוב היתרון היחסי שיש לנו הוא לאו דווקא ביתרון המקומי (שפה, היכרות עם השטח וכו'), אלא הוא מגיע גם מהניסיון שצברנו בפיתוח פרויקטים, עם מנהלי הפיתוח. בנוסף יש לנו הנהלה שיושבת במילאנו עם צוות הקמה מאוד גדול, בסופו
של דבר כשנכנס לשוק חדש, לא נעשה את זה אם לא נהיה שחקן מקומי באותו שוק, לא נעבוד מרחוק. נקים צוות מקומי זו הדרך שאנחנו מכירים וכך נעשה".