קרקע חקלאית
צילום: איציק יצחקי

הבטיחו תשואה של 300%? כך מזהים מלכודת השקעה מסוכנת

מודעות עם הבטחות לתשואה של 200%-300% בטווח קצר מציפות את הרשת, אבל מאחורי המספרים המפתים מסתתרים סיכונים גדולים, ושיטות שיווק מתוחכמות
אביחי טדסה | (3)
נושאים בכתבה קרקע חקלאית
הן קופצות מכל פינה - פרסומות נוצצות שמבטיחות "הזדמנות חד-פעמית" להשקיע בקרקעות בישראל באיזורי ביקוש או פרויקטי נדל"ן בארה"ב ובאירופה, עם פוטנציאל לרווח של מאות אחוזים תוך זמן קצר. כאשר ההצעה מיועדת רק ל"משקיעים נבונים", "לבעלי הון עצמי של 250 אלף ש"ח ומעלה", או לכל מי שמוכן לחלום בגדול - ולהאמין להבטחות. אבל המציאות רחוקה מאוד מהחלום, ובמקרים רבים, השקעה כזו מסתיימת באכזבה, ולעיתים גם באובדן משמעותי של הכסף שלכם.


אין קסמים: תשואה גבוהה = סיכון גבוה

הבטחות לתשואה של מאות אחוזים הן לא רק חריגות - הן כמעט בלתי אפשריות בסביבה ריאלית של השקעות. בשוק ההון, גם מנהלי הקרנות המובילים בעולם לא מבטיחים תשואות כאלה. אם גוף כלשהו כן עושה זאת כדאי לשאול למה. ברוב המקרים מדובר בפרויקטים לא מפוקחים, ברמת סיכון גבוהה מאוד, ולרוב ללא פיקוח של רשות ניירות ערך או רשות כלשהי. אין השקעה בלי סיכון, ואין שום דרך להבטיח תשואה מראש, בטח לא כזו שנראית כמו תסריט הוליוודי. פרויקטים שמבטיחים "פי 3 על ההשקעה" מסתמכים על הערכות עתידיות, תרחישים אופטימיים במיוחד, ולעיתים גם מניפולציות במספרים. זה לא שהם לא יכולים להצליח, פשוט הסיכוי לכך נמוך מאוד, והוא מגיע עם סיכון אמיתי שהמשקיע יישאר בלי רווח, ובלי הקרן.


הפרסומות בחלקן מדברות על השקעה ב"פריים לוקיישן" באיזור המרכז בישראל או במקומות נוצצים בחו"ל כמו ניו יורק, מיאמי, יוסטון או לוס אנג'לס. נשמע מרשים, אבל בפועל מדובר באזורים שבהם המשקיעים הפרטיים כמעט ולא יכולים להשפיע על התוצאה. בחלק מהמקרים מדובר במבנה של "שותף מוגבל", שבו המשקיע מעביר כסף לגוף זר שאין לו שליטה עליו, ולעיתים גם לא יכול לדעת מה קורה עם הכסף בפועל.


"פוטנציאל" תשואה של 200-300% בטווח קצר


הנה דוגמה מובהקת לפרסומת מניפולטיבית בתחום ההשקעות בקרקעות. לכאורה במרכז הארץ, אבל בפועל כנראה הרחק משם. המודעה מבטיחה "פוטנציאל לתשואה של 200%-300% בטווח קצר", ניסוח מתוחכם שנועד למשוך את העין, אך גם להסיר אחריות משפטית מצד החברה. השימוש במילה "פוטנציאל" מאפשר לגוף המפרסם לטעון בדיעבד שלא הבטיח דבר, והצירוף "בטווח קצר" מגביר את הלחץ הפסיכולוגי על הקורא, מי לא ירצה לשלש את כספו במהירות?

מילים כמו "הזדמנות של פעם בעשור" נועדו להפעיל מנגנון מוכר היטב בעולם השיווק: FOMO - Fear of Missing Out, או בעברית: חרדת החמצה. זו בדיוק התחושה שגורמת למשקיעים למהר לחתום בלי לבדוק, כאשר הם בעצם מונעים מפחד לפספס הזדמנות גדולה. מפרסמים מהסוג הזה יודעים לנגן היטב על הרגש, וכנראה פחות לספק עובדות אמינות או גילוי נאות.





יכול להיות שהמשקיעים באמת יוכלו לעשות את אחוזי התשואה האלה, אבל חשוב להיות ער ולהבין את הסיכונים. אין דרך בטוחה לעשות פי 3 על הכסף תוך שנתיים. אין ארוחות חינם. אם זה היה כל כך פשוט מי שמציע לכם את העסקה היה שומר אותה לעצמו. אם אתם שוקלים השקעה מהסוג הזה אל תסתמכו רק על מצגות נוצצות ויועצים נלהבים. לצד תחקיר מעמיק שתעשו בעצמכם, פנו לעורך דין או יועץ השקעות מוסמך, בקשו את כל המסמכים, בדקו את הרישום ברשות ניירות ערך, והבינו בדיוק מה קורה עם הכסף שלכם. ייתכן כי ברוב המקרים תגלו שזה פשוט לא שווה את הסיכון.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כתבה חשובה לקריאה רק כדי לא להישאר נאיבי בעולם של שקרים (ל"ת)
    אברהם 25/03/2025 12:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 25/03/2025 12:43
    הגב לתגובה זו
    אם היה כל כך טוב למה הבעלים עצמם לא משקיעים ואפילו לווים מכל מיני מקומות ומשקיעים. אאהההה . הבנתם את זה ברוך..
  • 1.
    אנונימי ש .ב 25/03/2025 12:33
    הגב לתגובה זו
    דמי ניהול של 3.8% תשואה ב 5 שנים האחרונות מינוס 12 אחוז מומלץ!!