אפטר שוק: "הטענה שינאי איכזב - זו שטות שמקורה במשקיעים חסרי סבלנות"

שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal בטור חריף על סוגיית פרישתו של מנכ"ל טבע. "החיסרון שלו זה האישיות היבשה, הוא לא ג'ובס". לטור המלא...
 | 

גדולתה האמיתית של טבע (סימול:TEVA) היא הדבקות באסטרטגיה ארוכת הטווח וההתמקדות, שתי תכונות שבנה והשריש אלי הורוביץ המנוח. התכונות האלו, שהורביץ עמד בתוקף על ביצוען לצד הקמה של דור מנהלים מנוסים לחטיבות השונות מובילות את החברה בהצלחה גדולה מאז זיהה אלי את הנישה הגנרית ודבק בה.

שני המנכ"לים שהחליפו את מר הורביץ, ישראל מקוב ושלמה ינאי המשיכו בדרכו והביאו, כ"א מהם באישיותו ובדרכו, את החברה למעמדה המוביל בתחום. מקוב לקח את טבע עם 2 מיליארד דולר במכירות והעביר אותה לינאי עם 9 מיליארד דולר. ינאי עוזב את טבע עם 22 מיליארד דולר במכירות. יש הטוענים ששלמה ינאי איכזב משהו וזו טענה שטותית מהמדרגה הראשונה שמקורה במשקיעים צעירים וחסרי סבלנות שבוחנים את החברה דרך שוק ההון ולא, כפי שצריך לעשות, דרך המצב העסקי.

מקוב וינאי עשו בדיוק את אותם מהלכים, הרחבת הפעילות וההובלה בתחום הגנרי, בעיקר באמצעות רכישות עם חדירות לתחומים רפואיים אחרים בעלי פוטנציאל להמשך השמירה וההגברה של קצב הצמיחה של החברה. האסטרטגיה הזו, של מנוע מרכזי עם מנועי עזר, התחילה בימיו של הורוביץ כשהחליט להשקיע בפתוח הקופאקסון וראה את ההתפתחויות הפוטנציאליות בתחום הביו סימילארי (עוד בטרם הוכר כתחום), המשיכה בדייקנות ובדבקות (שאינם אופייניים לחברות ישראליות) בימי מקוב וינאי.

נכון, המניה אולי תגיב בעלייה לחדשות אבל מה שחושבים משקיעים לרגע לא צריך לפגוע באמת, ינאי הצטיין בהובלת טבע. "החיסרון" היחיד של ינאי היה בצורה שבה השתקף לתקשורת הפיננסית ולכמה משקיעים שאוהבים מנהלים דמויי סטיב ג'ובס או ג'ק וולש. קשה לכאלו לקבל מנכ"ל בעל האישיות "היבשה" קמעה של ינאי לאחר מנכ"ל בעל האישיות הכובשת של מקוב.

לירידת המניה של טבע מאז סוף הרבעון הראשון של 2010 אין שום קשר לינאי אלא לחששות הבלתי מבוססים לדעתנו של ירידת המכירות העתידית של הקופקסון לצד החשש מהתחרות הגנרית בשוק האמריקאי. המהלכים שעשה ינאי, ההתרחבות המרשימה בתחום הגנרי (הפרמקולוגי ובמיוחד הביו טכנולוגי) באמצעות רכישות ביפן ובאירופה, השת"פ בהודו ורכישת ספאלון לצד העסקה עם פרוקטור אנד גמבל (סימול:PG), המשך פיתוח תרופות-על חדשות והרחבת הפעילות בתחומים כמו בריאות האישה, תאי גזע וחומרי הגלם לתעשייה הגנרית, מבטיחים שטבע תמשיך להוביל ושהשפעת הירידה במכירות הקופאקסון תהיה מינימאלית אם בכלל. האמת היא שאנחנו מאמינים שינאי לא קיבל את הכבוד שמגיע לו אבל זה יגיע.

המינוי של ג'רמי לווין - מתאים לדעתנו לשלב הבא באסטרטגיה

מינויו של ד"ר ג'רמי לווין, מבכירי בריסטול-מאייר-סקוויב (סימול:BMY), אחת מחברות הפרמקולוגיה והביולוגיה הרפואית המובילות בעולם, מתאים לדעתנו לשלב הבא באסטרטגיה של טבע, הפיכתה הסופית של לחברה גלובאלית שבסיסה ישראל (הגדרה חשובה מאוד לכמה אנשים בוול סטריט, חברה גלובאלית שמרכזה בישראל במקום חברה ישראלית-גלובאלית) לא נתפלא כלל אם במהלך ההובלה של לווין נראה שינויים במועצת המנהלים.

לגבי יכולותיו של המנכ"ל החדש, אין שום ספק שד"ר לווין מביא איתו הרבה ידע בכל תחומי הרפואה, ידע ניהולי וידע בסיסי. לא רק ששימש בתפקיד בכיר בבריסטול (מנהל המדעים, הטכנולוגיה והפטנטים) אבל לפני שהגיע לבריסטול ב-2007, שימש כמנכ"ל הגלובאלי של היחידה לפתוח עסקי ושיתוף פעולה במכון למחקר ביו-רפואי של חברת נובארטיס (סימול:NVS), המתחרה הגדולה של טבע ושלדעתנו מהווה מודל לחברה הישראלית (אחראי ל-190 שתפי"ם עסקיים ומחקריים עבור נובארטיס).

ד"ר לווין הוא גם ממנהלי Perseus Capital LLC, קרן הון סיכון בתחום מדעי החיים, כך שיש לו את כל הנדרש ושמענו שהוא גם "מנטש". תואר הדוקטורט שלו מאוניברסיטת אוקספורד הוא בתחום מבנה התא ובנוסף האיש גם רופא פנימי (מאוניברסיטת קמברידג') שמשמש כמומחה בכמה בתי חולים מפורסמים וזוכה פרס איינשטיין למדעי החיים ב-2005. בקיצור, ד"ר פרוסט, היו"ר של טבע, אינו צריך לדאוג, ההגה ימשיך להיות בידיים נאמנות.

תגובות לכתבה(24):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    מה לעשות כך עובד השוק
    טבע צריכה לייצר ערך 03/01/2012 19:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא משנה שטבע הרוויחה יותר מכל חברה,קחו לדוגמא רת פריגו,כמה עשתה ערך למשקיעה ,עם כל הכבוד חברה פיסריקית אבל מניה חזקה ,ככה זה עובד ולא עבד בטבע,נקווה שהקוסם החדש יעשה לנו קסמים שלא היכרנו,לא צריך להמציא את הגלגל רק לגלות נפט או גז,או תרופה מצילת חיים זה הכל בולשיט ,,צריך קסם חדש ,הודיני וזהו
    סגור
  • 14.
    חמש שנים של ינאי לעומת יום הפרישה
    ספוקולנט מצוי 03/01/2012 17:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בחמש השנים של ינאי עלתה המניה ב 10% ביום ההודעה על הפרישה המניה עולה ב 5% מה המסקנה : התרופה הכי טובה שטבע המציאה היא עזיבת המנכ" ל. ועכשיו ברצינות, פרופ סמואלסון אמר כי בטווח הארוך כולם מתים , לכן תשואה של 10% בחמש שנים היא כישלון ובאמת לא מענין כי בעוד עשר שנים המניה תעלה אפילו 30% בינתיים אפשר להרויח כסף טוב בחברות יותר מוצלחות . אני אישית חושב שמנית קליקסופטוור תעלה יותר.
    סגור
  • נתחיל בזה שהמניה עלתה בשלושים אחוז
    איציק 03/01/2012 18:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל יחי ההבדל הקטן. נמשיך בזה שביום הפרישה היא עלתה בשלושה אחוז אבל מב זה שני אחוז בין חברים. תריץ גרף של טבע מול תא 100 ותל אביב 25 או טבע ארהב מול נאסדאק S
    סגור
  • איציק אתה טועה בעובדות
    ספוקולנט מצוי 03/01/2012 19:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ינאי נכנס לתפקידו במאי 2007 ושער המניה היה אז 37דולר. שער המניה ביום הודעתו על הפרישה היה 40.5 דולר שזו עליה של 10 אחוז.היום הוא היום הראשון של המסחר אחרי ההודעה על הפרישה והמניה עולה כרגע ב 5.5 אחוז. תקן אותי אם טעיתי בעובדות
    סגור
  • 13.
    ביום אחד נוספו 1.6 מיליארד דולר לששוי טבע
    אקמול 03/01/2012 15:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל זה בזכות הדרתו של ינאי מטבע
    סגור
  • טען עוד
  • זה שהשוק עיוור אנחנו כבר יודעים
    איציק 03/01/2012 17:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה ששלמה והרבה אנליסטים טוענים כבר זמן רב שהמניה בשפל אנחנו גם יודעים. וזה שווקים מונעים מאמוציות אנחנו גם יודעים. אבל מי שלא היה מושקע במניה לאורך זמן פיספס את הקפיצה הזאת אתמול, וטוב שכך....
    סגור
  • 12.
    טעות בסיסית בתפיסה
    צה פר 03/01/2012 15:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדרך כלל מאמריו וניתוחיו הכלכליים של ש.גרינברג מעניינים וברובם נכונים ולא מתלהמים.הפעם לדעתי הוא טועה בגדול.ינאי הביא לטבע תפיסה ניהולית חד-ממדית-צבאית שמשמעותה האופרטיבית היתה "הגודל כן קובע".אולם התרחבותה של טבע לא התרחשה כתהליך דינמי של חברה רואה נכוחה אלא במסגרת רכישות אין סופיות רובן מיותרות- אז נכון המכירות גדלו, אבל טבע קפאה על השמרים בכל הקשור למו"פ יצירתיות וגישה למרחבי פיתוח חדשים.אופק החשיבה היה מוגבל ביותר וטוב שינאי כמנהל קצר ראות עוזב.ג'רמי לוין הוא האיש הנכון לטבע
    סגור
  • מאיפה אתה מביא את זה שלא היה מופ או יצירתיות
    איציק 03/01/2012 17:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לטבע יש אינטרס והשקעה בחצי מחברות הביו בארץ שחלקן מצליחות בימים אלה להתקדם - זה לא מופ? מופ יכול להיות רק בפנים? יש הרבה חברות בעולם שהמודל העסקי שלהן בנוי בין השאר על שתפים והשקעות בפיתוח של חברות קטנות לפי אבני דרך, וגם לטבע יש את זה. עד שלא תקרא את הדוחות המלאים, שנה אחרי שנה, ותשוחח קצת עם אנשים בתחום, לא תבין את רוחב היריעה של הפעולות החדשניות שטבע מעורבת בהן. אז מספיק עם השטויות.
    סגור
  • 11.
    כל הכבוד לכותב, משמיצי ינאי אלו ילדים עם חלב
    r 03/01/2012 15:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על השפתיים. ינאי אדם מעולה שתרם רבות לטבע, למדינה, וימשיך לתרום. כל דרק שהפסיד כמה שקלים במנית טבע מוכן להשמיץ איש מוכשר וישר. בושו לכם, אותם אלה שכנראה ימכרו את האמא שלהם תמורת שקלים.
    סגור
  • 10.
    יישר כוח
    ו. יהושע 03/01/2012 15:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חכמים אמרו כי רק מקצת שבחו של אדם אומרים בפניו. מגיע לשלמה ינאי הרבה יותר מהיחס אותו נראה כי קבל. תודה לך על מאמר זה שהוא בבחינת רק מקצת שבחו הנאמר בפניו - בהנחה שהוא קרא טור זה.
    סגור
  • 9.
    לפי האנלוגיה שלך גן אני יכול להנהיג את טבע
    משה 03/01/2012 15:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ינאי מוכשר וחריף אבל לא מביא את הסחורה כמנהיג סוחף .ולכן מי שחיפש מנהיג וכריזמט גדול זה לא האיש ושלא יתאכזב .הטענה שהורוביץ הניח תשתית נכונה ואמיתית אבל מי ישים לידנו שכך זה גם יימשך ?
    סגור
  • לא בדיוק משה ואל תיקח את זה אישי
    איציק 03/01/2012 17:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ינאי הביא את הסחורה, אבל אתה רצית קפיצות במניה. ולעניין האנלוגיה שלך הרשה לי לפקפק באפשרות שועדת האיתור של דירקטוריון טבע היתה בוחרת בך, בלי לפגוע.
    סגור
  • 8.
    המשך
    השד יודע-ד.קליין 03/01/2012 14:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שתה" פ של טבע עם PַG בתחום הענק של תרופות ללא מרשם מעידה על אחד מאבני הדרך שינאי הניח בדרך להפיכת טבע לחברה מעין נובארטיס. צנרת הפיתוחים של ספלון היא גם נספח לא קטן בהתרחבותה של טבע. ויש עוד הרבה. אז מי שחשב שמנכ" ל של טבע אמור רק להתעסק במלחמה אבודה על בלעדיות הקופאקסון כנראה שאינו מבין מהי טבע ומיהו ש. ינאי.
    סגור
  • 7.
    סוף סוף
    השד יודע-ד. קליין 03/01/2012 14:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קול שפוי נשמע בעולם. היעד של ינאי היה להגביר את הגלובליות של טבע ולצאת מהקופסה הגנרית בשביל לצמוח ביתר שאת. את שני המהלכים הוא ביצע בגדול וכיום טבע מובילה את המכירות באירופה כמו שהינה ממשיכה להתחזק ביפן ובברזיל. שתה" פ עם פרוקטור
    סגור
  • 6.
    ינאי היה מנכל מעולה, עוד נתגעגע (ל"ת)
    שחר 03/01/2012 14:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    גרינברג צודק ב-100% (ל"ת)
    אלון 03/01/2012 14:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    כל הכבוד לשלמה על תגובתו לתורמת ינאי לטבע
    אנדי 03/01/2012 14:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חייבים להיות הוגנים ולראות את תרומתו של ינאי להמשך צמיחתה של טבע בתקופה לא קלה. המניה ' נפגעה' בגלל שלל סיבות אבל היא לא המדד היחיד לחוסנה וצמיחתה של טבע. ולחסרת הסבלנות נילי בתגובה 1 אפשר רק לומר שאם תקשיבי להמלצותיו של קרמר " האגדי" לא תגיעי רחוק. ואני אומר זאת כאחד שמכיר אותו מספיק טוב. הוא אינו אגדי ולא " גאון הדור" סתם מנהל קרן גידור ממוצע שהפך להיות ' פרשן' בטלויזיה עקב התנהגותו הציורית. מי שלוקח השקעות באופן רציני ומקצועי בסגנון באפט יבין שמנייתה של טבע תשקף את צמיחת החברה ולינאי יש חלק לא קטן בזה.
    סגור
  • 3.
    תסלח לי אבל אתה קשקשן
    העובדות מדברות 03/01/2012 14:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשהוא נכנס לתפקידו לפני 5 שנים היה לטבע מנוע צמיחה אחד,תרופת בלוקבאסטר הקופקסון חוץ מלסחוט את הלימון הזה טבע לא עשתה הרבה .לבצע רכישות שלא ממש מוכיחות את עצמם?הקופקסון על ערש דויי....לטבע יש הרבה בעיות ולמעשה גם בתחום הגנרי אין לה הצלחות מי יודע...שלא להזכיר הרבה תבוסות בצד המשפטי...הטעות הייתה להביא אותו ולא למנות את ביל מארת !! ינאי חסר רקע בשוק המתוחכם הזה וטבע גדולה עליו!!אף טוקבקיסט ואף אנליסט לא הזיל דמעה אחרי לכתו,לצערי הוא הולך 5 שנים מאוחר מדיי.לגבי מחזורי המכירות מי שהכתיב את המדיניות היה ישראל מקוב שאמר שטבע תכפיל כל 4 שנים את מחזור המכירות שלה.ינאי הוא איש ישר וטוב יעשה בפוליטיקה. 5 שנים המשקיעים אוכלים קש זה טווח קצר??מר גרינברג אתה טועה ומטעה.
    סגור
  • אדוני הנכבד
    משקיע בטבע 03/01/2012 14:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה אתה מחזיק את המניה אם כל כך רע? תמכור ודי. והדבר האחרון שאפשר להגיד על שלמה זה שהוא קשקשן. לכל הפחות הוא מזדהה בשמו ובתמונתו ואפשר לבדוק אחורה את יכולת הניתוח שלו. ואתה כותב את להגיך המטופשים בעילום שם.
    סגור
  • 2.
    אלי הורביץ ולא הורוביץ (ל"ת)
    דודו 03/01/2012 13:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    חסרי סבלנות? אחרי שנתיים של ירידות?
    נילי 03/01/2012 13:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפילו קרמר האגדי סלק את טבע מהתיק ! אולי אתם חסרי אחריות שבזבזתם את כספי המשקיעים על קניות שלא תמיד מוצלחות ?
    סגור
  • טבע
    שוש 04/01/2012 10:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חסרי סבלנות?מזה מעל ל-5 שנים לא היה קשר בין התנהלות החברה והתנהגות המניה מה לעשות שלא כולם מועסקים בטבע ומקבלים שכר מהחברה ,אלא חלק מושקע במניה ופרי השקעתם צריך לבוא לידי ביטוי דרך שוק ההון?וזה גם מה שתסכל את המשקיעים חבל שאתה לא מבין את זה !!!.המשקיעים צריכים ליהנות מחוסנה והצלחתה של החברה ולא להיות מושקעים בחברה מוצלחת ומניה דפוקה.הבנת?לא נראה לי
    סגור
  • ראשית כל כל הכבוד לשלמה על המאמר
    משקיע בטבע 03/01/2012 14:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ושנית תשובה לנילי - שנתיים זה לא הרבה. תביטי על גרפים של חמש שנים, חמש עשרה שנה, ועשרים וחמש שנה, ותראי ששנתיים לא אומרות כלום, בטח לא בסביבה גלובאלית כל כך בעייתית. במניה הזאת, כמו בהרבה אחרות, יש מסלול של עליות וירידות, וכיון שאי אפשר לתזמן את השוק באופן מושלם (אם היית בעלת הכשרון הזה לא היית טורחת לטקבק כאן) מה שנכון לעשות במניה כמו טבע זה לשמור עליה, ולהגדיל החזקה בתקופות של שפל במחיר. מה הלחץ? את יוצאת לפנסיה בעוד שנתיים? את מתכננת להיפרד מהעולם בעוד שנתיים? תחשבי על זה כמה שיבטיח לך חיים טובים יותר בעוד חמש - עשר - חמש עשרה שנה ויותר. אם זה לא באופי שלך אל תחזיקי את המניה הזאת. תממשי וסעי לווגאס.
    סגור
  • לפרגון אין הצדקה
    צהפר 04/01/2012 09:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מספיק עם הפרגון לשלמה ינאי, אין לו כל הצדקה.מדובר במנהל בינוני מינוס ותקופת ניהול גרועה לטבע.אין לי ספק שאלמלא אלי הורוביץ ז" ל המהלך של החלפתו היה מתרחש מוקדם בהרבה.נכון הוא לא גרם לקריסת טבע אבל זאת רק משום חוסנה ותשתיתה של חברת ענק זו.טבע חברה מורכבת הפועלת בשוק סבוך וראויה למנהל ברמה אחרת.ג' רמי לוין נראה שיוכיח זאת.
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות