"חלק מהמלצות ועדת קדמי אפילו מיטיבות עם השחקניות הקיימות"

דורין פלס מאי.בי.אי. מצביעה על המלצות שבחלקן הן עקרות, לא יישימות ו"פחות חמורות ממה שהשוק ציפה לו". אביעד שימון מפסגות מנתח: "בשורה חיובית למותגים הפרטיים של הרשתות וכן עבור רשתות קטנות וחדשות"
 | 
telegram

"בחינה מהירה של המלצות ועדת קדמי שיובאו לאישור בקרוב בפני שר האוצר מראה שהשד לא כ"כ נורא- חלק מההמלצות אפילו מיטיבות עם השחקניות הקיימות", כותבת דורין פלס, אנליסטית הקמעונאות והמזון באי.בי.אי, בתגובה ראשונה להמלצות שמובאות היום לעיון הציבור.

על פי הצוות לבחינת יוקר המחיה בישראל בענפי המזון והצריכה בראשותו של השופט לשעבר יעקב קדמי, (ועדת קדמי) מחירי המזון בישראל גבוהים מהממוצע ב-OECD, זאת בגלל ריכוזיות באספקה ובקמעונאות. לידיעה בהרחבה ההמלצות המרכזיות של הועדה נוגעות להגבלות חדשות על יחסי ספקים-רשתות, עידוד מותגים פרטיים ופיקוח מחירים.

"נראה כי ההמלצות הסופיות פחות חמורות ממה שהשוק ציפה לו. עיקר היישום בפועל יתמקד ככל הנראה בעידוד מותג פרטי ובהטלת מגבלות על התרחבות שופרסל 0% שופרסל 3,449 0% שופרסל בסיס:3,449 פתיחה:0 גבוה:0 נמוך:0 תמורה:-- לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ו{אלון רבוע כחול} תחת תנאים מאוד קשיחים", כתבה פלס.

לגבי הגברת הרגולציה על קשרי ספק-קמעונאי בדרך של סדרנות עצמית צויין כי שופרסל כבר עובדת בסדרנות עצמית ורבוע כחול נמצאת בעיצומו של מעבר זה. "הרשתות הפרטיות יפגעו שכן מעבר לסדרנות עצמית דורש משאבים רבים, בעיקר בטווח הזמן הקצר".

הגדלת חשיפת המוצר למותג הפרטי במסגרת עידוד המותג הפרטי תסייע בעיקר לשופרסל וריבוע כחול שמובילות בתחום. לגבי עידוד יצרניות מזון קטנות נכתב "טרם יושם ב-OECD, היישום נראה בעייתי, והסיכוי שההמלצה תתקבל הוא קטן".

פיקוח על מחירי המזון הכולל דיווח על רווחיות מוצרים שנקבעו מראש, וחובת הקצאת מדפים למוצרים בפיקוח לא צפוי לפגוע באסם ושטראוס לפי אי.בי.אי. כיוון ש"מחיר היישום יקר והפתרון הוא לטווח קצר. סביר כי האימוץ יהיה מוגבל"

המלצה חשובה נוספת שאמורה לתרום לעידוד התחרות היא התניית פתיחת מרכולים בבחינת רמת התחרויות המקומית ע"י הרשות להגבלים. החשש הגדול של הקמעונאיות הגדולות שופרסל ורבוע כחול היה מהגבלת ההתרחבות העתידית. בהקשר זה המליצה הועדה על מגבלות רק במקרה בו פועלות פחות מ-4 רשתות באיזור, או במקרה בו הרשת חולשת כבר על 40% מהמכירות באיזור.

גם במקרה זה מזהים ב-IBI בעייתיות: "להערכתנו, גם היום רשתות לא נכנסות לאזורים בהן חולשות על 40% מהמכירות; ייתכן כי ההמלצה הסופית תכלל קביעת סף לגודל חנות", כלומר שהרשתות הגדולות יכולו לפתוח חנויות בפורמט שונה אשר עוקף את ההגבלות, קטנות יותר. בנוסף פלס תוהה על המשמעות של "איזור" הניתנת לפרשנות - האם מדובר במס דקות נסיעה? או בכמה קילומטרים?

בהקשר זה כותבים בפסגות כי "ההמלצה עשויה להשפיע על שתי הרשתות הגדולות בפתיחת סניפים חדשים וכן על רשתות קטנות יותר הדומיננטיות באזורים מסויימים. עם זאת, הועדה לא המליצה על סגירת סניפים קיימים באזורים ריכוזיים, כך שלא צפויה פגיעה מהותית בהכנסות קיימות אלא רק במאמצי התרחבות עתידיים, וזאת בצורה מצומצמת בלבד".

האנליסט אביעד שימון מפסגות מסכם וכותב כי "מבחינת רשתות השיווק, צפויה הגבלה במידה מצומצמת במאמצי ההתרחבות של שתי הגדולות. התנהלות חדשה מול הספקים ופגיעה בהסדרים נוכחיים עלולה להוביל לשחיקת רווחיות בענף הקמעונאות. עם זאת, הועדה מביאה בשורה חיובית למותגים הפרטיים של הרשתות וכן עבור רשתות קטנות וחדשות, לעידוד התרחבות עתידית והגדלת נתחי שוק".

דש: "הספקים הגדולים הם הנפגעים המשמעותיים"

האנליסט מאיר סלייטר מדש צמיג ניתוח שונה: "המפסידים העיקריים הם הספקים הגדולים אשר ההמלצות בתחום שלהם גם מגדילות את התחרות וגם עלולות לפגוע בצמיחה. מבין החברות הציבוריות, ההשפעה יותר גדולה על אסם, מאחר והפעילות שלה בארץ משמעותית יותר".

"עבור הקמעונאים בהחלט יש המלצות אשר צפויות להגדיל את התחרות ולהוריד את המחירים, אך מנגד ישנן גם המלצות חיוביות, בעיקר עבור הקמעונאים הקטנים, שהם המרוויחים הגדולים מההמלצות הסופיות של ועדת קדמי".

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות