זיו פניני מזהיר: "הבנקים המרכזיים חייבים לפעול, אחרת תתנפח האמא של כל הבועות - והפיצוץ ישנה סדרי עולם"

בטור מיוחד ל-Bizportal מתייחס מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון לסכנה שבמס הסמוי שמושת על החסכונות שלנו. מתיי ייתכן הפיצוץ?
 | 

כולנו מבינים שיום אחרי הבחירות ולא משנה מי ינצח בהן, הנושא הבוער יהיה העלאת מיסים לטובת סגירת הגירעון הגדול שנפער בתקציב המדינה. פחות מדברים על המס הסמוי שמשיתים פה על החסכונות והפנסיות שלנו, ועל הבועה המאיימת עלינו במידה ומס זה יישאר במתכונתו הנוכחית.

הכלכלה החדשה
כבר דיי הרבה זמן שהריביות הקצרות נמצאות ברמה מאוד נמוכה (ריאלית, הן אפילו שליליות). זו מגמה שהיא חלק מהתפישה, שמאפיינת את ה'כלכלה החדשה', אשר במרכזה תכנית להאיץ את השווקים הפיננסים והריאליים ולאנוס את השחקנים לקחת סיכון, להעז ולהשקיע.

הבעיה היא שבמסגרת תכניות התמריצים האלה גם הריביות הארוכות נמוכות, שכן הבנקים המרכזיים קונים אג"ח ממשלתיות ארוכות ולמעשה מורידים את הריבית הארוכה שמחירה נקבע בימים כתיקונם בשוק החופשי. כמו כן, גופים גדולים חייבים להאריך את מח"מ ההחזקות שלהם כדי לקבל תשואה בסיסית סבירה על FIX INCOME, מה שהפך את האג"ח הארוכות לתחליף לאג"ח קצר ובטוח.

ירידת הריבית על האג"ח הממשלתיות משפיעה בעקיפין על תוספת התשואה על האג"ח הקונצרנית שנמצאת גם היא בשפל, והופכת למעשה את האג"ח הבכירות לתחליף לאג"ח הממשלתיות. זאת, בשל הלחץ לקבל תשואה בסיסית לפדיון מובטחת פחות או יותר.

הכלכלה החדשה המדוברת יצרה מנטרה חדשה בקרב מנהלי השקעות ואנליסטים, והם מסיטים כספים מאג"ח למניות מפני ש"האג"ח הממשלתית יקרה, לכן עדיף להיחשף לאפסייד משמעותי במניות זולות יחסית לאותה אג"ח" - אמירה זו שהיא נכונה כשלעצמה בתנאי שמי שפועל לפיה מגדר את עצמו בשורט אג"ח ולא מחזיק גם וגם, וכך בעידן החדש חלק מהמניות הללו מהוות תחליף לאג"ח קונצרנית תנודתית בדירוג נמוך יותר.

זו התשתית ליצירתו של מס גירעון מכוון אותו מטילות עלינו מדינות שנמצאות בקשיים ובחובות. הן מורידות את מחיר ההון בצורה אגרסיבית וכל הגופים והאנשים הפרטיים שחוסכים לטווח ארוך, מממנים את הגירעון במס סמוי זה של ריביות נמוכות מלאכותית (וזה בלי שהזכרתי את המס הגלוי, שגובים ממי שלמרות הכל הצליח להוציא מהסיטואציה הזו איזה רווח הון נומינלי). הפרדוקס הוא שהגוף / מדינה שנמצא בחובות גם קובע את הריבית הארוכה שהתושבים ילוו לה כסף

השווקים הריאליים
השווקים הריאליים חייבים לגבות את מהלכי השווקים הפיננסים (גם אם זה באחור). לכן ראוי שבשלב מסוים יפגינו גם הם ביצועים שיצדיקו המשך עליות בשווקים. אותם שווקים ריאליים ממותנים, המיתון מואץ על ידי רגולציה שמשתנה מקיצוניות לקיצוניות מהיעדרן של תכניות לטווח ארוך לעידוד השקעות ועסקים. הוסיפו לזה את הקיצוץ הצפוי בהוצאות הממשלה, העלאת המיסים, הריביות הנמוכות שלא יכולות להמשיך ולרדת והדה לגיטימציה הכללית לקפיטליזם - ותקבלו תחזית קודרת לביצועיו של משק זה.

החשש הגדול הוא מסטגפלציה (מיתון+ אינפלציה). כל עוד הבנקים המרכזיים ממשיכים לתמוך באופן מלאכותי בשוקי ההון - החשש מאינפלציה נמצא באוויר, היא מנותבת בינתיים לאפיקים ספציפיים (נדל"ן, אג"ח וסחורות) ומבוקרת ע"י המשק הממותן בעל עודף יבוא ותחרות קשה על חלק מענפיו, אך לא לעולם חוסן.

כוח הכסף
שינוי במחירי נכסים בשווקים פתוחים הוא תולדה של שינוי משמעותי בהיצע וביקוש. במילים אחרות, לא משנה מאיזה סיבות, מה הטריגר או ההסברים המלומדים, כסף שהושקע במשך זמן רב טיפין טיפין רוצה לצאת מהר מוביל לירידות שערים חדות ולהיפך - כסף שנפדה לאורך זמן רוצה לחזור ולהיחשף, מה שיוצר עליות שערים משמעותיות.

בתקופה הנוכחית שורר קונצנזוס בין האנליסטים - מדיניות השקעות נטולת סיכונים תניב אפס תשואה. מי שמשחק על בטוח לא תהיה לו פנסיה, לכן אם האג"חים יקרות - יש לקנות מניות (כי באורך החיים הממוצע אנו לא שולטים).

בשווקים מתוחכמים בכל העולם (נגזרי אקוויטי ונגזרי ריבית) הסיכון כבר מתומחר בחסר. הפרמטרים השונים שמשקפים את תמחור הסיכון הולכים ויורדים, ולאט לאט אנו מגיעים למקום בו כמות הכסף שמושקעת בסיכון הולכת וגדלה - כל מי שניסה לצאת כדי לחכות לתקופות טובות יותר, חזר במחירים גבוהים יותר ולמד לקח שלא ללכת נגד המגמה. במקביל, השווקים אינם סחירים, מחזורי המסחר נמוכים משמעותית והמכונות תופסות נתח גדול מבעבר. בקיצור, תמהיל לא בריא לשינוי באווירה או בטעמי הציבור.

בשורה התחתונה, אני מאמין שמס הגירעון חייב לרדת משמעותית והבנקים המרכזיים מוכרחים לחזור להעלות את הריבית במתינות בכדי להחזיר את הערך לכלי הזה שבמקור היה אמור לווסת את מחזור הכסף במשק. אם זה לא יקרה אני חושש שתתנפח פה אם כל הבועות, שהתפוצצותה באמת תשנה סדרי עולם.

לכן, למרות שעליות שערים כגון השנה האחרונה אפשריות ואפילו סבירות ביותר - מה שפעל עד כה ימשיך ללוותינו גם בשנה הבאה. אולם כדאי לשים לב לעליית שערים אגרסיבית כתוצאה מאירועים כמו בחירות, תכנית חדשה של הפד או כל עניין לא כלכלי אחר, ובהתאם לקצר את המח"מ, להגדיל באפיק הצמוד ולצמצם את ההחזקות במניות גם נגד המגמה ולחכות, ללא סטופר, לזמנים טובים יותר באמת.

מאת: זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון

* אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

תגובות לכתבה(52):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 41.
    סקירה ניראית על פניו מאוד מקצועית, רק חבל שאין מי שיבין
    אלי 20/01/2013 11:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אותה, לא כל קוראי ביזפורטל הם כלכלני מאקרו.
    סגור
  • 40.
    קצת צניעות לא תזיק
    אורי 20/01/2013 01:49
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מר פניני הינו כלכלן בינוני במדינה קטנטונת. "בועת ענק"? "פיצוץ"? מול כשלון מרבית התחזיות של מיטב האנליסטים בעולם בשנים האחרונות, קצת זהירות וצניעות לא תזיק. למה מה? מי אתה מר פניני?
    סגור
  • 39.
    אני פונה למר פניני אישית ומציע לו
    יוסי וידל 19/01/2013 22:15
    הגב לתגובה זו
    3 0
    במקום להתרכז בתחזיות ובהסברים על אודות אסטרטגיות להתרכז בניהול חדר המסחר הכושל של מגדל שוקי הון עבדתי אתם תקופה קצרה ומסוייטת האנשים שם אינם יודעים את עבודתם אינם עונים לטלפונים ,עונים ומנתקים אינם יודעים איך להתמודד עם ארועים לא צפויים ועוד כהנה וכהנה כשלים אני לא רק פונה אישית למר פניני אני גם מצרף את מספר הטלפון שלי על מנת שיהיה קל למר פניני לחזור אלי ולתת לי תשובה לנקודות שציינתי תודה ,יוסי ,0544-733349
    סגור
  • נו באמת !? (ל"ת)
    seeker 20/01/2013 08:07
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 38.
    כול הכבוד פניני
    עמוס 19/01/2013 18:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זוכר אתך כילד בכדורסל בפרדס חנה. גם שם הברקת.
    סגור
  • טען עוד
  • 37.
    אם אין לחם תוכלו עוגות.... (ל"ת)
    פשוט מאוד נכון 19/01/2013 11:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 36.
    אם אין לחם תוכלו עוגות.... (ל"ת)
    פשוט מאוד נכון 19/01/2013 07:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 35.
    מתי ב40 השנה האחרונות פניני לא היה פסימי?אנא תזכירו לי (ל"ת)
    דרור הפוליצרי 18/01/2013 13:53
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • לפני מפולת ובמפולת צעק לונג, תחילת גאות שורט, מפעיליו
    זבל מנהל מדינה 19/01/2013 19:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דורשים להשחיל קורבנות יותר ורצוי תמימי העם מעוטי יכולת. המוטו של ישראל לבנות עבדות מודרנית
    סגור
  • אל תלכלך
    אביב 18/01/2013 20:24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לא תמיד פוגע (מי כן) אבל תראה כתבות לפני משבר הסאפריים , אחד לאחד. אביב.
    סגור
  • כשהמדד היה ב 700
    בעל זיכרון 18/01/2013 19:06
    הגב לתגובה זו
    4 1
    מפולת הפוכה זוכר? חוצ מזה גם הזהיר כשהמדד היה ב 1350. אתה צודק שהיו כמובן גם החלקות מסויימות אבל בדרך כלל בטיימינג.אגב חפש כתבה שלו לפני הסבפריים אז הייתי בדיוק תלמיד שלו כול מילה בול.
    סגור
  • 34.
    אתם לא מבינים את האיש
    אחד שקרא טוב טוב 18/01/2013 13:38
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הוא מסביר בצורה ברורה את הבעיות מזויות שונות. מסביר את בעיית הנזילות ובכלל מחכה לעלייה חזקה מסיבה כזו או אחרת בה הוא ממליץ להקטין חשיפה למניות.!. הפוך ממה שכולכם הבנתם
    סגור
  • רק אתה הבנת? אה? כמה קיבלת ממפעיליו? 300 ש"ח? (ל"ת)
    זבל מנהל מדינה 19/01/2013 20:04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 33.
    זיו פניני מקצועי !!!!
    יפה ארזואן 18/01/2013 11:59
    הגב לתגובה זו
    6 3
    זיו פניני מקצוען ותותח בשוק ההון, יישר כוח !!!
    סגור
  • 32.
    מסכם בדיוק את התחושות של כולנו
    מנהל השקעות מוסדי 18/01/2013 11:46
    הגב לתגובה זו
    6 4
    כתלמיד של פניני בעבר אני ממליץ מאוד ללמוד אצלו. הרבה ידע, ממולץ
    סגור
  • למדנו אצל מנדי ולמדנו אצל עידו סמואל הסוף ידוע!!! במה
    זבל מנהל מדינה 19/01/2013 20:07
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הוא שונה? ביזפורטל מפעיל "גורועים" בכדי שרבבות יפלו בפח של מפעיליהם הראשיים
    סגור
  • 31.
    דירה שקנית היא לא פיצוץ, היא נכס קיים
    חני 18/01/2013 11:06
    הגב לתגובה זו
    2 8
    ל-12 ברגע וקנית דירה אפילו להשקעה, יש לך נכס. יתכן שבזמנים מסויימים התשואה תהיה גבוהה יותר ובזמנים אחרים התשואה תהיה נמוכה יותר, אבל יש לך עוד נכס. לכן מבחינתך אין כל קשר ל"פיצוץ". לא כל עליה היא פיצוץ ולא כל ירידה היא פיצוץ. גם אני קניתי דירות, כשעברתי דירות והייתי עם משכנתאות 25 שנה ושום כלום לא קרה למרות שהיתה אינפלציה נוראית ונרגעה בבת אחת. שום פיצוץ, שום כלום ושלא יפחידו אותך עם פיצוצי סתם. דירה, אדמה, משרדים, חנויות-אלה נכסים טובים ולטווח ארוך. הפרמיה שאתה אמור לשלם הינה ביטוח הנכס וזה הכל.
    סגור
  • 30.
    תענוג לקרוא ניתוח מקצועי ונכון
    מתרשם 18/01/2013 10:46
    הגב לתגובה זו
    6 3
    כל מילה פניני
    סגור
  • 29.
    המשבר הבא-משבר המשכנתאות. הם זולות אבל הפיטורים בעיצומם (ל"ת)
    כלכלן זוטר 18/01/2013 10:31
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 28.
    מקצועיות לשמה, פניני כן ירבו כתבות מקצועיות כאלה (ל"ת)
    מנהל השקעות 18/01/2013 09:44
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 27.
    כול מילה בסלע
    אמיר לוי 18/01/2013 08:54
    הגב לתגובה זו
    4 2
    אגב הכותרת מנותקת מהרעיון בכתבה...לא צריך להתלהם ולצעוק.
    סגור
  • 26.
    שיפרשן למשקיעי מגדל שוקי הון
    המטיף 18/01/2013 08:49
    הגב לתגובה זו
    2 4
    כנראה שהוא מפסיד הרבה כספים בגלל הדיעה שלו על השווקים ברגע שאחד כמןך יעבוד ביצור טכנולוגיה או במשהו פרודוקטיבי אז העולם יתאזן יש יותר מידי פרשנים כמוך זו הבעיה האמיתית
    סגור
  • 25.
    מגדל=קהל=תחתית הרשימה
    אזרח 18/01/2013 07:59
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הכל בע"מ,
    סגור
  • 24.
    הכול נכון
    אחד מבפנים 18/01/2013 07:29
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לפד אין דרך לצאת מהסמים שהוא מיכר את כול הכלכלות כשזה ייסתיים זה יהיה מפולת ענקית. אבל עד אז ימשיכו השווקים מעלה...
    סגור
  • 23.
    זיו פניני
    משקיע 18/01/2013 04:09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הייתי בקורס של זיו פניני, הבנאדם מחכה לקריסה גלובלית כבר המון זמן, זכותו. אבל אם אתה טועה לאורך שנים לא עדיף לשמור את דעתך לעצמך? נ.ב- לזיו יש המון ידע בשוק ושווה ללכת לקורסים שלו, בלי קשר לתחזיות לגבי שוק ההון והכלכלה בכלל.
    סגור
  • 22.
    האם זה הזמן הנכון עכשיו לקנות את הדולר כשהוא בשפל? (ל"ת)
    הילה, משקיעה מתחילה 17/01/2013 21:29
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • מיכוון שאת בתחילת השקיעה אני מציעה לך לא לקנות כלום (ל"ת)
    אורלי 20/01/2013 11:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    המשבר הבא קרנות הפנסיה בעולם המערבי כל השאר משחק ילדים (ל"ת)
    יעקב 17/01/2013 21:16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 20.
    עלה ירוק הרשימה הליברלית
    סוחר בבורסה 17/01/2013 21:02
    הגב לתגובה זו
    6 1
    שימו "קנ" בקלפי למפלגה היחידה שהבטיחה שתפעל להפחתת המס על ריווחי הון בבורסה.
    סגור
  • חתיכת אידיוט (ל"ת)
    פליפר 17/01/2013 21:36
    הגב לתגובה זו
    5 7
    סגור
  • 19.
    אחרי הבחירות הדולר ישעט לכוון 4..4 (ל"ת)
    קולומבו 17/01/2013 20:47
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 18.
    מסכים לכול מילה. אבל יקח זמן רב ומלחמת חורמה
    רמי כהן 17/01/2013 19:49
    הגב לתגובה זו
    4 1
    של הפד
    סגור
  • 17.
    אולי הכותב הוא כלכלן תותח , אבל קופץ מעניין לעניין ולא (ל"ת)
    עמנואל 17/01/2013 19:01
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • 16.
    האם הנגיד פישר לא יודע זאת??? נגיד מנאקבי (ל"ת)
    הקלפן מלוד 17/01/2013 19:00
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 15.
    במילים פשוטות: הגענו למצב שאי אפשר לתת לשוק ליפול. (ל"ת)
    מדפיסים עד הפיצוץ 17/01/2013 18:57
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • 14.
    מס גירעון.אהבתי... (ל"ת)
    ורד 17/01/2013 18:30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 13.
    נשמע הגיוני מאוד ומפחיד ..
    מתעניין 17/01/2013 17:56
    הגב לתגובה זו
    7 1
    מתחבר לדיונים על בועה או לא בועה בנדל"ן ומתי זו תתפוצץ.
    סגור
  • 12.
    האמא של כל הבועות היא בועת המשכנתא.אבל למי איכפת?
    אלף מם 17/01/2013 17:52
    הגב לתגובה זו
    15 2
    מי ימנע מהישאלי הטיפש וההיסטרי לרוץ ולקנות דירה?יום בהיר אחד יהיה פיצוץ ענק שכולנו נשלם עליו,יותר ממשבר מניות הבנקים.
    סגור
  • מקורבי ביבי ישפשפו ידיהם, מטרותיהם תושגנה אז! (ל"ת)
    זבל מנהל מדינה 19/01/2013 20:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • צודק 100% אבל גם זה קשור לריבית הנמוכה (ל"ת)
    עמי 17/01/2013 18:12
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 11.
    מספיק עם הכותרות הבומבסטיות האלה
    לביזפורטל 17/01/2013 17:51
    הגב לתגובה זו
    4 3
    זה לא תורם כלום.
    סגור
  • 10.
    נא לשים תמונה של זיו במקום הקרח עם הבטלדרס הירוק. תודה. (ל"ת)
    לביזפורטל 17/01/2013 17:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    טיעונים מעניינים. הסתכלות מעניינת. (ל"ת)
    אהוד ינאי 17/01/2013 17:01
    הגב לתגובה זו
    14 0
    סגור
  • 8.
    קשקשן
    דרור 17/01/2013 17:00
    הגב לתגובה זו
    1 15
    היכן אתה רואה עליית מחירי מניות? מה אתה מטיל אימה על אנשים שלא מבינים כאילו אתה מבין ומנתח את התהליכים. אתה מגבב שטויות. כל העולם טועה ורק אתה צופה נכוחה את המציאות. יאלה
    סגור
  • 7.
    אני מעריך מאוד את פניני אבל
    תלמיד 17/01/2013 16:59
    הגב לתגובה זו
    0 4
    הוא בעצמו טוען שאין אפשרות לתזמן תזוזה מסיבית של שווקים ושמעתי אותו טוען בשיעור שבוע שעבר שגם תנודה חזקה מעלה באה בהחלט בחשבון.חוץ מזה שגם בכתבה אין התיחסות דווקא לטווח קצר...אפילו להיפך.
    סגור
  • 6.
    נטען כבר לפני שנתיים על ידי כלכלנים בכירים
    לא חידש כלום 17/01/2013 16:51
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הבועה הגדולה היא בשוק האגח- ממשלתי וקונצרני ולא במניות!!!! חוץ מזה אי אפשר לדעת אם תהיה אינפלציה גדולה- כי מעולם לא שפכו כל כך הרבה כסף ובינתיים יש אינפלציות נמוכות מאוד.
    סגור
  • איני טוען שפניני צודק
    סוחר 17/01/2013 17:02
    הגב לתגובה זו
    8 2
    אבל אם האג"ח הממשלתי יתפוצץ אחי לא תרצה להיות במניות....
    סגור
  • 5.
    יאלה ברננקי לשפוך עוד כסף..
    עמוס 17/01/2013 16:50
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם לא בכוח אז ביותר כוח.
    סגור
  • 4.
    הכל מתחיל ונגמר בריבית
    אחד שיודע 17/01/2013 16:48
    הגב לתגובה זו
    17 2
    עד שזו לא תעלה הנדלן ימשיך לעלות וגם הבורסה בסוף הכל יתפוצץ בפרצוף אבל יש עוד זמן למועד...זה יקרה שלא תרגישו בכלל.
    סגור
  • 3.
    הגזמתם קצת עם הכותרת
    עמי 17/01/2013 16:46
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זה לא מחר בבוקר... אם בכלל....
    סגור
  • 2.
    אכן מס מס
    אבי כ 17/01/2013 16:45
    הגב לתגובה זו
    8 1
    לקחו את כל הפנסיה ועוד מס 25 אחוז על רווח נומינלי כלומר הפסד ראלי.חצופים.
    סגור
  • 1.
    הכותרת אינה מה שפניני טען
    אמיר וייס 17/01/2013 16:41
    הגב לתגובה זו
    14 1
    פניני תיאר מצב עולם בעייתי ואני מסכים לרוב הכתוב, במיוחד לחלק הראשון אבל לחלק השני עוד זמן רב למועד ואני אכן מאמין שהשווקים והריביות יתאזנו אט אט
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות