סכנה - הפסדים: "תיזהרו מאיגרות החוב הממשלתיות - בארץ השוק הזה מווסת"
החשש הגדול של מרבית השחקנים המקצועיים בשוק האג"ח החל לקרום עור וגידים בחודשים האחרונים. הכוונה, כמובן, לבועה שהתנפחה לה בשנים האחרונות במחירי אגרות החוב הממשלתיות במרבית שוקי האג"ח בעולם. המשקיעים חשו על בשרם עד כמה כואבת עלולה להיות נקודת ההיפוך במגמה ארוכת שנים. מתחילת מאי השנה ועד היום ירדו מחירי האג"ח הממשלתיות לעשר שנים בארה"ב ב-10% - הפסדים עצומים עבור המשקיעים.
באותה תקופה השחר המקומי לעשר שנים ירד ב-2% בלבד. כתוצאה מכך, פער התשואה בין השחר לעשר שנים לאג"ח הממשלתיות האמריקניות לעשר השנים ירד מ-2% בממוצע ל-1% בלבד כיום - מדובר בשפל בפערי תשואות האג"ח הממשלתיות של שתי המדינות.
ההסבר שניתן לתופעה על ידי חלק "מהמומחים", ששוק האג"ח המקומי אטרקטיבי עבור המשקיעים הזרים עקב התשואה הגבוהה ממנה נהנים המשקיעים באג"ח הממשלתיות המקומותי. כהוכחה לצדקת טענתם, ציינו את חוזקת השקל בשנים האחרונות ביחס למרבית המטבעות בעולם - חוזקה שנובעת מכניסה מאסיבית של מט"ח לארץ, המחפשת את התשואות גבוהות שיש באג"ח המקומיות. ובכן, המעורבות של המשקיעים הזרים במסחר באג"ח הממשלתי בשנה האחרונה פחתה מאוד, וכיום הם מהווים חלק שאינו מהותי במיוחד מהמסחר.
השחקנים העיקריים בשוק האג"ח הממשלתי הם הגופים המוסדיים המקומיים, הנהנים מכניסה עקבית של כספים לקרנות הפנסיה וקופות הגמל, זרימה זו מאפשרת למוסדיים לשלוט בתנודות בשוק האג"ח המקומי ולווסת אותו בפועל. לגבי המשקיעים הזרים, אלו פשוט מצאו גן עדן בדמות שוק מט"ח מקומי שנשלט על ידם ומאפשר (גם להם) לווסת את מחירי המט"ח על פי הצרכים האישיים. כלומר, כל שוק והמווסת התורן שלו, כשלא בהכרח מדובר באותו גורם מווסת. על מנת להמחיש, להלן טבלה שתמחיש את נושא מחירי האג"ח בשוק המקומי:
הטבלה כוללת מספר מדינות פופולריות בקרב המשקיעים או מדינות נוספות כמו סלובניה, פולין, צ'ילה אשר דירוגן (על ידי חברת s&p) הינו דומה או קרוב לדירוגה של ישראל. בטבלה מופיע הדירוג של המדינה, תשואת ל-10 שנים והאינפלציה הצפויה ב-2013, כך שניתן יהיה לקבל את הנתון החשוב - התשואה הריאלית הצפויה (התשואה נגזרת מחלוקת התשואה הנומינאלית באינפלציה הצפויה).
כיום, תשואת השחר לעשר שנים הינה ממוצעת גבוהה נומינלית ב-1% מהתשואה שניתן לקבל מהשקעה באג"ח ממשלתיות של ארה"ב או בריטניה. מנגד אג"ח ממשלת אוסטרליה מניבה תשואה גבוהה יותר למרות שהדירוג של אוסטרליה גבוה יותר מהדירוג של ישראל. כלומר התשואה של לעשר שנים בארץ בהחלט אינה גבוהה באופן מיוחד ביחס לעולם. אם נבחן את התשואה הריאלית שמניבים השחרים לעשר שנים, נגלה כי אג"ח של מדינות כמו שבדיה, צ'ילה, דרום קוריאה, פולין, סלובניה או ברזיל עדיפות על פני האג"ח המקומי.
הטבלה מוכיחה כי אין בסיס כלכלי לטענה בדבר התשואות הגבוהות על האג"ח הממשלתיות של ישראל, אשר מושכת משקיעים זרים. לכן גם השימוש בטענה זו על מנת להסביר את העוצמה שהאג"ח בארץ מגלות לאור המגמה העולמית בחודשים האחרונים כמובן שאינו נכון. אדרבא, מבחינת תשואות ריאליות השחרים מציעים תשואות ריאליות ממוצעות עד נמוכות ביחס לאלטרנטיבות בעולם, לכן המסקנה שלי פשוטה - העוצמה היחסית של אגרות החוב המקומיות נובעות ממיעוט שחקנים בשוק ושליטה כמעט מוחלטת של המוסדיים במחירי אג"ח אלו. כולנו יודעים כיצד, בסופו של דבר, מסתיים ויסות שאינו כלכלי. ובסיכומו של דבר, אנא היזהרו מהאג"ח הממשלתיות המקומיות.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
33.צוחקים או מפגרים?א 29/08/2013 08:28הגב לתגובה זו0 0חבורת לבנטינים בין קירות של בית משוגעים.פה אפשר לקבל תשואה דומה לאוסטרליה,לשבדיה? המשקיעים הזרים האלה מאד מוזרים.סגור
-
32.מיכה - הערך מוסף שלך בקונצרני..עושה שוקית 25/08/2013 23:55הגב לתגובה זו2 1הסקירה שלך לוקה בחסר בעניין הממשלתי. א. אם אתה משווה תשואות ל10Y אז למה אתה שם בטבלה אינפלציה חזויה לשנה?! יש פה חוסר התאמה מצחיק. אפשר לחשוב שתשואת 10 שנים נגזרת ממדדים לשנה הקרובה.. ב. למה אתה לא מציין שהעקום הישראלי מהתלולים בעולם ונמצא קרוב לשיא התלילות ההיסטורי שלו?! יש לך הסבר לגבי זה? תסתכל על הפרשים בין כל שתי סדרות בעקום - יש פער של 0.4-0.5% במונחים שנתיים!! זו ריבית לשנתיים בארה"ב אתה מבין את זה ברוך?סגור
-
31.הכל מווסת -כאן ובעולם .ביל, ביל "גדול" 25/08/2013 14:12הגב לתגובה זו2 2הכי מתוחכמת.אנחנו נימצאים בתוך בועת הפונזי הארוכה והארוכה ביותר בהיסוריה של המין הנשוי ולאף אחד אין מושג איך יראו פני הדברים כשהיא תתפוצץ. לכן כל התאוריות שהיו תקפות עדהיום אינן רלוונטיות יותר כי כל סיפרי הכלכלה עתידים להיכתב מחדש .סגור
-
30.מיכה- ברוך החוזר! כיף לקרוא אותך. שאלהאודי 24/08/2013 18:54הגב לתגובה זו3 0נכון לתקופה זו, ולחודשים הבאים, אילו אפיקי השקעה מומלצים לתיק הפרטי וממה כדאי להמנע? תודה רבה מראש!סגור
-
29.יש חדש לגבי קמן ? (ל"ת)doronbeer 24/08/2013 16:34הגב לתגובה זו3 1סגור
- טען עוד
-
28.אג"חסוחר 24/08/2013 15:15הגב לתגובה זו1 0אם אני לא טועה היה פרק זמן לא ממושך כשהפער בין האג"ח ל-10 שנים המקומית לזו האמריקאית היה 0.זה לא קשה לבדוק, אם היו מוסיפים שני גרפים במקביל. אך במהות הכתבה נכונה. עוד ניתן להוסיף כי ניתן לבצע ספרד לפי המח"מ - לקנות ארוך ל-30 שנה ולמכור ל-10.סגור
-
27.ואני חשבתי שהזרים קונים. או המדינה. תודה לך. (ל"ת)כתבה מעניינת ומועילה 23/08/2013 19:29הגב לתגובה זו4 0סגור
-
26.סאנייואב 23/08/2013 17:13הגב לתגובה זו3 0השאלה המרכזית היא מדוע לוקח כל כך הרבה זמן להגיע להסדר ?סגור
-
25.לדעתי הניתוח לקויastern 23/08/2013 13:39הגב לתגובה זו5 4יש לחשב תשואה ריאלית במטבע מסוים, לדוגמא תשואה ריאלית דולרית. כדי לחשב זאת יש כמובן להוסיף לשיקלול את הציפיות לתנודות בשערי המט"ח (בדיוק כמו שהוספת את האינפלציה הצפויה). ייתכן שהתשואה הריאלית הדולרית של האג"ח הישראליות דומה לאג"ח של המדינות האחרות שהזכרת.סגור
-
24.הצעה למתווה חלופי בסקיילקסמשה 23/08/2013 10:38הגב לתגובה זו3 0לאור העובדה שהמחזיקים הגדולים מעוניינים פחות או יותר במתווה שהוצג לסדרות ז-ט, מדוע שלא תונפק סדרה חדשה שאליה יומרו אחזקות המחזיקים המעוניינים בכך(המרה וולנטרית). במצב כזה יישארו סדרות ז-ט קטנות מבחינת היקפן ולחברה לא תהיה בעיה לשלם אותן במועדן(2015-2018). זהו מצב טוב לשני הצדדים(מי שמעוניין להישאר עם בן דב עד 2021 עם כל ההשלכות ומי שמעוניין להיפגש עם כספו כמה שיותר מהר ולצמצם סיכון). פעולה דומה נעשתה לא מזמן בחברת כנפיים שם הונפקה סדרה ארוכה יותר והוצעה בצורה וולנטרית.סגור
-
23.חובבן - התשואה בישראל גבוה מאוסטרליה כי..סוחר אג"ח 23/08/2013 07:31הגב לתגובה זו9 11הריבית של הבנק המרכזי שם 2.5%, אנחנו בתשואה של 4% כי הריבית של הבנק המרכזי היא 1.25% וצפויה להישאר או לרדת... צריך לבחון את התלילות של העקום, לא תשואה... ומה זה ויסות? מגדל מתקשרים לפניקס ומתאמים...הרי הם מתחרים... סתם לכתוב שטויות, אני מוכן להתערב שמעולם לא סחרת בסכומים משמעותיים באג"ח ממשלתי....חובבןסגור
-
כנראה שאתה החובבןאלירן 24/08/2013 03:39הגב לתגובה זו6 1כנראה שאתה החובבן אם ככה אתה מגיב, אתה יכול לא להסכים, אבל לקרוא למיכה חובבן, מראה על חובבנות גדולה מצידך...סגור
-
22.שווי אגח סאניליאור 23/08/2013 02:55הגב לתגובה זו2 0בהמשך לשאלה 6 ולתשובה שלך. עבור סאני, אם אני מחבר את שווי שוק של מניות פרטנר + מניות תפוז ומוביליי + רכוש קבוע אני מקבל 100 מיל' החובות לאגחים ולבנק מזרחי הם 280 מיל' במקרה פרוק נקבל 36 אג' (100/280) לכל שקל חוב.האם פיספסתי משהו? זה אומר שמי שקונה את האגח במחיר שוק, מובטח לו בפירוק 20% יותר ממחיר השוק, ולא בפירוק - מעל 20% ממחיר השוק.סגור
-
שווי אג"ח סאני- תיקוןמיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:54הגב לתגובה זו5 0לטובת בנק מזרחי שיעבוד על מניות פרטנר ולכן החוב שלו מובטח. לכן יש להתייחס לעודף שווי שיש במניות פרטנר כ 30 מיליון ₪+ מוביל איי ותפוז כ 30 מיליון ₪ נוספים+ אג"ח סקיילקס 1 עוד 4 מיליון ₪. סה"כ כ 65 מיליון ₪ במקרה של פירוק ואם ההסדר יצא לפעול כ 65+ 15 מיליון התשלום של בן דוב עבור 3 מיליון מניות סקיילקס כלומר כ 80 מיליון מניות. אם אין הסדר יש לחברה כ 235 מיליון אג"ח ע"נ ולכן יש לך כ 65/235 או 27 אגורות לאג"ח ואם יש הסדר יישארו רק 225 מיליון אג"ח ( 10 מיליון בן דוב מעביר לחברה) ולכן יהיו לך 80/225 35 אגורות +שווי המניות של סקיילקס ( לא הייתי מזלזל בשווי הזה לאחרונה במיוחד לאור העלייה במחיר מניית פרטנר. המדובר ב 19 מיליון מניות שלפי העסקה עם בן דוב במחיר 5 ₪ שוות כ 95 מיליון ₪ ).סגור
-
מסכים לגמרי וגםdork 23/08/2013 14:34הגב לתגובה זו4 1סקיילקס נכנסה עכשיו לכסף כי החברה כבר על סף NAV חיובי (תלוי כמובן במעריך). עוד עלייה קטנה במניית פרטנר אל מעבר ל- 31 ₪ למניה תעלה את הערך הנקי של סקיילקס בכמעט 50 מיליון ₪, ובמספרים כאלה פתאום גם סאני הופכת מגוייה מתה לחב' שעם קצת מזל תשלם את מרבית חובותיה.סגור
-
21.תודה על הכתבה הנפלאה.שאלה לגבי אינטרנט זהב אג"ח ג'אריקa 23/08/2013 00:23הגב לתגובה זו4 0יש העברה של דיווידנים מבזק למעה האם יש סיכוי שנראה את האג"ח משייט ברמה של 99-102? שנה טובה!סגור
-
תגובהמיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:45הגב לתגובה זו3 0מצב החברה השתפר לאחרונה עם המשך תשלומי הדיבידנד. לא אוכל להתייחס לעניין המחירים אבל רק אוכל לומר שלפני חצי שנה- שנה חששתי מהחברה, אבל בזק הפתיעה אותי באגרסיביות שלה בחלוקת דיבידנדים ולכן נראה שדברים בתחום משתנים במהירות מדהימה.סגור
-
20.טיעון חלש ביותראנונימי 22/08/2013 23:36הגב לתגובה זו6 6באגח הממשלתי לא היו תספורות וגילוחים, התקציב מנוהל סביר, הגירעון לא גדל, ימונה נגיד, והמטבע שקלי, אין תחליף ראוי לאגח מדינה למשקיע שונא הסיכון !סגור
-
לא בטוח שהבנת את הטור אין כאן טיעונים אלא רק נתונים. (ל"ת)מיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:41הגב לתגובה זו6 1סגור
-
יש לך "נתונים" כי האג"ח הממשלתי מווסת ??? (ל"ת)אנונימי 23/08/2013 13:36הגב לתגובה זו3 1סגור
-
מה לגבי הסדרי חוב ? סיכוני מטבע ? סחירות ?...אכן חלש (ל"ת)esheytan 23/08/2013 11:14הגב לתגובה זו5 2סגור
-
19.מיכה האם משתלם למשקיע פרטי לרכוש אגח ממשלתיי ישירות?ערן 22/08/2013 23:33הגב לתגובה זו2 0(כמובן בהמתנה לירידות מחירים ועליה בתשואה). בעבר קראתי אולי ע"י בעלי אינטרסים ואולי לא, שעדיף למשי\קיע לרכוש קרנות אגח ולא אגח ישירות. מה דעתך?סגור
-
תשובהמיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:40הגב לתגובה זו6 1בקרן נאמנות יש יתרון של פיזור, חיסכון בעמלות קנייה ( אלו מתבצעות בתוך הקרן ועל חשבון דמי הניהול של הקרן) ודחיית מס. היתרון בהשקעה ישירה באג"ח שאתה יכול לבחור את המח"מ הרצוי לך במדויק ואין לך דמי ניהול שיש בקרן. אסור לי להתייחס לקרנות ספציפיות אבל אם תמצא קרנות נאמנות המשקיעה באג"ח מדינה במח"מ שמתאים לך, נסה למצוא קרן טובה ובדמי ניהול נמוכים יחסית ( סביב 0.5% בשנה) במצב כזה היתרונות של הקרן לדעתי יגברו על החסרונות שלה.סגור
-
18.אספן ה, גלובל כנפיים א, אפריקה כו, לוי ואלון 22/08/2013 23:11הגב לתגובה זו2 1אשמח לקבל חו"ד שלך לגביי האג"חים הנ"ל אם כמובן אתה מכיר-יודע שנה טובהסגור
-
תשובהמיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:31הגב לתגובה זו3 11- אסור לי לענות על שאלה זו. 2- אם תחפש כאן בביזפורטל או אפילו באתר של להבה תוכל למצוא כתבות קודמות שלי. תראה כי בעבר כתבתי על אספן, גלובל כנפיים ואפריקה אג"ח. אומנם הכתבות כשהמחירים היו אחרים ( זה נראה כאילו זה היה ביקום אחר בכלל) אבל עדיין תוכל ללמוד מעט על החברות. השאלה היא האם התשואות של סדרות אלו עדיין מצדיקות השקעה ? על כך כאמור אסור לי לענות.סגור
-
17.מיכה לא עדיף:שורט שחר +5?ירון 22/08/2013 20:49הגב לתגובה זו1 3אם כבר...סגור
-
לצערי לא אוכל לענותמיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:28הגב לתגובה זו4 0שים לב שלפעמים אג"ח נשחק מכך שהוא דורך במקום תקופה ארוכה , זהו המקרה בו השורט נפגע.סגור
-
16.קרדן אגחיםרם 22/08/2013 20:10הגב לתגובה זו1 2מה לדעתך עדיף כניסה להסדר ודחיית תשלומים בתוספת ריבית או פירוק?סגור
-
תשובהמיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:25הגב לתגובה זו2 0בלי להיכנס לנתונים ולפרטים הניסיון מוכיח שאסור ללכת לפירוק. היחידים שירוויחו מכך הם המפרקים וזה יבוא על חשבון המחזיקים. אין לי ספק שרק הסדר ( אם יהיה בו צורך) היא אופציה טובה למחזיקי האג"ח.סגור
-
15.מיכה על איזו תשואה...שי 22/08/2013 19:47הגב לתגובה זו3 0אתה רואה את האג"ח ל10 שנים פה בחודשים הקרובים?סגור
-
תשואת אג"ח ל 10 שנים בארה"במיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:22הגב לתגובה זו3 1יותר קל לי לדבר על אג"ח ל 10 שנים בארה"ב , כאן השוק כאמור נתמך על ידי המוסדיים. אני ציפיתי שעד סוף השנה האג"ח ל 10 שנים בארה"ב יגיע לסביבות 2.95%-3% , בפועל הוא כבר כמעט שם. אני לא אופתע אם ברבעון הראשון של 2014 התשואה שם תגיע לסביבות 3.5%סגור
-
14.קמור ח ובסר טסמי 22/08/2013 19:33הגב לתגובה זו3 0מיכה אני לא מבקש יעוץ אלא רק את דעתך, כמי שמעריך אותה (אני כבר מושקע באגחים האלה וגם אם אני רוצה, אני לא יכול לקנות או למכור).יש מצב שנראה ב- 2 האגחים החזר של חצי מהפארי? אתה יכול להעריך איך הסיפור יגמר?סגור
-
לצערי אני איני מכיר מה המצב בסדרות אלו כרגעמיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:20הגב לתגובה זו2 0במקור הייתה הצעה להסדר שלא יצאה לפעול ועכשיו כשהעסק הסתבך ומונה מפרק זמני קשה לדעת. בכלל הניסיון שלי עם מפרקים , איך נאמר- לא טוב. אני לא בטוח שמחזיקי האג"ח במרבית המקרים הגיעו לתוצאה אופטימאלית מבחינתם. אולי מגיעים לתוצאה אופטימאלית עבור המפרק ושכרו , אבל בטח שלא מבחינת החזר למחזיקי האג"ח.סגור
-
13.אגחים של קרדן אן. ויקורא קבוע 22/08/2013 19:21הגב לתגובה זו1 2האם מצוקת החברה היא מצוקת נזילות או שלחברה שווי נכסי נקי שלילי? לפי תמחור האגחים בשוק, השוק משקף הסתברות גבוהה להסדר. ראה גם ההפרש הנמוך במחיר בין האג"ח א הקצר לבין אגח ב הארוך יותר. מודה לך על התיחסותךסגור
-
קרדן נ.ו אג"חמיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:17הגב לתגובה זו3 0לחברה לדעתי מצוקת נזילות ( ראה דו"ח דירוג שפורסם לאחרונה) . בעוד חצי שנה החברה צריכה לשלם סכום מהותי מאוד והיא חייבת לממש נכסים לצורך כך. נכון שיש עוד חצי שנה אבל בתקופה האחרונה נוכחתי לראות כי כאשר חייבים לממש בלחץ המחיר שמקבלים ברוב המקרים הינו נמוך מאוד ויש קושי לממש במחירים כלכליים. זו הסיבה שקשה לי להעריך האם לחברה שווי נכסי שלילי כי נשאלת השאלה מה הערכה הנכונה כאן שווי כלכלי או שווי המימוש מהיר ? השוק אכן מגלם סיכוי הולך ועולה להסדר . אנחנו לא מחזיקים באג"ח זה.סגור
-
12.תודה שחזרת לכתוב ושנה טובה! (ל"ת)קוראת קבועה 22/08/2013 19:19הגב לתגובה זו6 0סגור
-
תודה, וחג שמח גם לך. (ל"ת)מיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:10הגב לתגובה זו2 0סגור
-
11.אגחי פטרוכימיים ארוכותדן 22/08/2013 19:07הגב לתגובה זו1 3מיכה היקר, האם אתם ממשיכים להחזיק בלהבה את פטרוכימיים ו? תוכל לחלוק עמנו את דעתך על האגחים הארוכים של פטרוכימיים (ה + ו), לאור ההסדר המסתמן. תודהסגור
-
פטרוכימיים אג"חמיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:10הגב לתגובה זו3 0אנחנו מחזיקים בסדרה ו רק בקרן להבה משולבת ולא בקרן להבה אג"ח ללא מניות (מבנה ההשקעות של להבה משולבת הינו אגרסיבי יותר מלהבה אג"ח ללא מניות ). כמו כן יש לנו החזקה גם באג"ח פטרוכימיים ג שהוא האג"ח הארוך ( סדרות ה-ו הינן קצרות אך בלי ביטחונות). אני עדיין לא ראיתי הצעה שאוכל להתייחס אליה , גם האחזקה שלנו הינה קטנה יחסית. הסיבה שאנחנו מחזיקים היא שהתמחור בשוק של האג"ח נראה נמוך, הבעיה שהניסיון עם הסדרים הינו רע מאוד ולכן אנחנו נשארים עם האחזקה הקטנה יחסית ולא מגדילים.סגור
-
10.צודק במיליון אחוז מיכה! (ל"ת)אורי 22/08/2013 18:41הגב לתגובה זו7 0סגור
-
9.דעה בנושא סקיילקסdork 22/08/2013 18:13הגב לתגובה זו4 1המגיבים כאן חוגגים את עליית מניות פרטנר מבלי להבין שהדבר עדיין איננו פותר דבר. לסקיילקס חוב פיננסי נטו של כ- 1,050 מיליוני ₪ ומניות פרטנר (24.4 מיליון מניות) שוות מקסימום 750 מיליון ₪. כדי להחזיר את יתרת החוב יש צורך בתזרים של סמסונג, שיחד עם חידוש הדיווידנדים של פרטנר (בתקווה) אמורים לשרת את החוב במלואו. העמדת החוב לפירעון מידי תהרוג את הזיכיון של סמסונג, דבר שיפגע בסיכויי ההתאוששות של החברה. בקצור - סקיילקס ומחזיקי החוב הלא מובטחים נמצאים בתיקו מקסיקני, אני מאמין שההיגיון ינצח והסדרות הארוכות ישנו את מועדי התשלום כמבוקש.סגור
-
אישית אני מסכים עם הטענה שלךמיכה צ'רניאק 22/08/2013 19:25הגב לתגובה זו3 0שים לב לתגובות שלי למגיבים 5,6 לחברה חוב נטו קטן משמעותית מהספר שציינת ( כ 900 מיליון ש"ח בלבד) כך שהמוטיבציה לפירוק גבוהה כי המחזיקים בכול מקרה יקבלו במחיר המניה הנוכחי של פרטנר יותר ממחיר האג"ח בשוק.סגור
-
אתה טועהדני 22/08/2013 18:44הגב לתגובה זו1 4איבוד הזיכיון פירושו שווי סמסונג של 250 מיליון ש"ח(ראה כתבה קודמת של מיכה על סקיילקס).תוסיף 750 מיל' פרטנר הגעת ל 1000 מיליוני ש"ח. במצב כזה בוודאי עדיף למחזיקי הארוכות ללכת לפירוק ולקבל כ 90% פארי במיידי ולא להתייבש כמה שנים טובות עם פיצוי כ"כ זעום.סגור
-
הטעות כולה שלךdork 22/08/2013 20:02הגב לתגובה זו3 1הערכת השווי לסמסונג מניחה פעילות (לפחות) עד סוף 2014 + שנה גרייס, ואכן אם הפעילות תמשך עד סוף 2015 אז זה השווי. כדי שזה יקרה החברה חייבת להתקיים כעסק חי - אני מקווה שאתה מבין את זה.סגור
-
שווי זיכיון סמסונגמיכה צ'רניאק 22/08/2013 19:28הגב לתגובה זו3 01- זה נכון שאם סמסונג לוקחים את הזיכיון הם אמורים לשלם פיצוי בגין שנת פעילות נוספות ויחד עם הפעילות השוטפות יש לכך שווי בסדר גודל שציינת. 2- אבל במקרה של פירוק שהגיע מהמחזיקים או מגורם שאינו סמסונג הפעילות תתפרק ולא נקבל כול פיצוי כספי.סגור
-
8.שוק אגח חברות והשפעת עליית התשואות בעולםעמי 22/08/2013 17:32הגב לתגובה זו6 0תודה על הכתבה (חסרת תקופה ארוכה...). כהמשך לכתבה, ניתן לטעון כי גם האגחים הקונ' המדורגים גבוה מווסתים וכי תשואתם הייתה אמורה לעלות יותר במקביל לעליית התשואה של אגח ממשלת ארהב ועליית תשואות אגחי חברות בעולם. לפיכך, רק חלק קטן מהאגחים-הלא מדורגים ומדורגים נמוך, נסחרים באופן סביר ולא מווסת. האם לדעתך ימשך יובש יחסי בתחום זה (חודק וכו') מבחינת המוסדיים כשעיקר הקניות יהיו בעיקר מצד ברוקרים בהנפקות וק. נאמנות המתמחות בתחום (כל עוד יש ביקושים) כשהיצע אגח מצד החברות הלא מדורגות או מדורגות נמוך לא מאוד גבוה (למרות התשואות הנמוכות שבהן עדיין ניתן לגייס).סגור
-
תגובהמיכה צ'רניאק 22/08/2013 19:20הגב לתגובה זו5 01- אני מסכים לחלוטין לגבי הערה שלך לגבי האג"ח בדירוג גבוה ואפילו האג"ח בדירוג בינוני. 2- ההנפקות נמשכת בהן המגמה של רכישות בשלב המוסדי על ידי ספקולנטים בעיקר שבאים לעשות סיבוב של עשיריות אחוז בודדות. במידה ותהיה רגיעה בשוק האג"ח הקונצרני תראה מיד שהספקולנטים זזים הצידה , הם אינם טיפשים. ולכן כיום לעשות תשואות טובות בשוק האג"ח זו אינה משימה קלה כמו בעבר. מרבית הגופים ,לדעתי, בשנתיים הקרובות יתקשו להציג תשואות סבירות בשוק האג"ח.סגור
-
7.שאלותigorm81 22/08/2013 17:03הגב לתגובה זו5 0שלום מיכה, תודה על הכתבה. היתה חסר. 1. אז מה בעצם האלטרנטיבה? קונצרני? כנראה שלא אחרי העליות, מזומן? ממשלתי משתנה \ מקמ - העמלות שוחקות את הרווח הזעום ממילא, מניות? 2. מה דעתך על המהלך של בנק ישראל על הגבלת משכנתאות? האם נועד להגנה על הצרכן או על הבנק? 3. האם הצעד של בנק ישראל נועד להוריד את המחירים או שזאת הכנה להורדת \ העלאת ריבית? 4. האם ניתן לראות את השינויים שנעשים בקרנות נאמנות ע"י מנהלי הקרן בצורה מסודרת בצורה מרוכזת או שניתן לעשות זאת ע"י המאיה בלבד (אם אסור לך להגיב לפחות נראה מה אתה עושה בפועל)? 5. למה הורדתם את דמי ההוספה בקרן הנאמנות? 6. מה התחזיות שלך להמשך השנה? בברכה, איגורסגור
-
תשובותמיכה צ'רניאק 22/08/2013 19:00הגב לתגובה זו4 11- מה רע במזומן ? אם אין לך השקעות טובות במונחי סיכון/ תשואה לפעמים זה לא בושה לשבת על הגדר. אנחנו בלהבה אכן מגדילים מניות על חשבון אג"ח. 2- משכנתאות- לדעתי המהלך בעיקר מגן על הבנקים מפני עצמם ( פיתוי להמשיך ולתת הלוואות) אבל בטווח הארוך הזהירות אמורה להשתלם גם לנו אם בתסריט של משבר הבנקים ימשיכו להיות חזקים הממשלה לא תצטרך לשפוך כספים על הצלת הבנקים ( ראה המשבר בספרד כדוגמא). 3- בנק ישראל פועל לטווחים ארוכים, גם אם הריבית לא תעלה בשנה הקרובה היא לבטח תעלה בעוד שנתיים-שלוש במקרה כזה מי שלקח משכנתא ל 30 שנה עלול לעמוד בפני משכנתא בריבית משתנה שהוא אינו יכול להמשיך ולשלם אותה. כלומר מדובר על מהלך של הגנה מפני עלייה בריבית בטווח הבינוני-ארוך . 4- ניתן לראות באתרים כמו ביזפורטל או פאונדר מה קרה בקרנות אבל באיחור של שלושה חודשים ( ותאמין לי שיש שינויים). 5- ביטלנו את שיעור ההוספה כי יועצים בבנקים (זה מאוד הגיוני) אינם מוכנים לרכוש קרן עם שיעור הוספה. מחלקת השיווק המליצה על ביטול שיעור ההוספה והסכמתי למרות שאני מאמין כי שיעור הוספה מונע כניסת פליפרים לקרן ובכך מגן על המחזיקים הותיקים.סגור
-
6.סקיילקס-סאנידוד 22/08/2013 16:55הגב לתגובה זו4 0מיכה תודה על הטור. מה דעתך על ההסדר החדש המוצע בסקיילקס? האם אין זה מגוחך הפיצוי שהחברה מציעה למחזיקי האג"ח? במצב מנית פרטנר נראה כי ניתן לקבל בתרחיש של פירוק החברה ואיבוד זיכיון סקיילקס אחוז גבוה יותר מהפארי לעומת מחיר השוק ככה שאין סיבה לאף אחד להסכים להצעת החברה. לגבי סאני, האם ישולמו חלק מהריביות לאור העובדה שנמכרו 24% ממניות מובילאיי? תודהסגור
-
סקיילקס אג"ח ארוכות+ סאני אג"חמיכה צ'רניאק 22/08/2013 18:48הגב לתגובה זו3 01- ראה את תשובתי למגיב 5 בעניין סקיילקס הרחבתי בנושא. 2- במחיר סביב 58 אגורות אם אתה יכול לקבל ריבית שוטפת של כ 8.6% באג"ח סקיילקס ז לדוגמא ( זו הריבית המוצעת במתווה וייתכן שהיא תשופר מעט) , מדובר בתשואה שוטפת של כ 15% בשנה+ לקבל ביטחונות שאמורים להגיע בתחילת 2014 לסביבות 40% מהחוב ( זה יוצא כ 70% מהמחיר הנוכחי של אגרות החוב של סקיילקס) ולקבל עוד קצת אופציות למניה של סקיילקס כאשר במקרה של שיפור נוסף יהיה שווי לא רע לאופציות אלו , מה רע בכך ? כאמור אם נמתין רק עוד שנה מצב מחזיקי סקיילקס ארוכות יהיו טוב משמעותית מהמצב כיום ( שגם הוא כבר השתפר מאוד כאמור). 3- בסאני לא ישולמו ריביות התמורה הולכת לנאמן יחד עם ה 10 מיליון שאמורים לקבל ממכירת תפוז ו ה 15 מיליון שאמורים לקבל מבן דוב ) , לאחר שהמומחה יתן את חוות הדעת שלו להסדר המוצע אפשר יהיה להתקדם עם ההסדר ורק לאחר אישור בית המשפט אפשר יהיה להשתמש בכל הכסף. שים לב שיישארו עוד כ 16 מיליון ₪ מניות מובילאיי ועודף שווי במניות פרטנר של כ 33 מיליון ₪ וחצי מאג"ח סקיילקס 1 שבבעלות סאני כיום כך שיש לנו עוד כ 50 מיליון ₪ בנכסים לפני סקיילקס בכלל.סגור
-
5.סקיילקסמשה 22/08/2013 16:50הגב לתגובה זו2 2מה דעתך על הצעת המתווה בסדרות הארוכות? לא עדיף כבר לפרק את סקיילקס במחיר הנוכחי של פרטנר?סגור
-
סקיילקס אג"ח ארוכותמיכה צ'רניאק 22/08/2013 18:39הגב לתגובה זו5 01-אנחנו בלהבה מחזיקים כמות גדולה של אג"ח סקיילקס ארוכות וממשיכים להגדיל. לכן אנחנו מאוד מעורבים במו"מ להסדר.ההצעה שפורסמה במאיה הגיעה לאחר שחלק מהמחזיקים הגדולים העבירו אינדיקציות שאין להם התנגדות מהותית למתווה בסגנון שהוצע.2 - כיום במחיר מניה של 29 ₪ לפרטנר אם ניקח בחשבון רק את המזומן בקופה ( כ 250 מיליון ₪ כיום) ו 24.5 מיליון מניות פרטנר שסקיילקס מחזיקה נקבל עוד כ 710 מיליון ₪ סה"כ 960 מיליון נכסים בלי פעילות סמסונג. כאשר סך החובות לכלל מחזיקי האג"ח כ 1.13 מיליארד ₪ ( כאשר אני מנטרל את אג"ח סקיילקס ג כיוון שהמקור לתשלום בסוף השנה נמצא כבר אצל הנאמן של האג"ח). כלומר יש כאן נכסים משמעותיים מול ההתחייבויות המאפשרות גם במקרה של פירוק תמורה יפה למחזיקים בסדרות הארוכות. אבל אם נמתין עוד שנה עד סוף 2014 נקבל רווח שוטף נוסף מסמסונג של כ 100 מיליון ₪ ואני מאמין שגם דיבידנד מפרטנר כך שבעוד שנה (במחיר הנוכחי של פרטנר) גם בתסריט של פירוק יהיו למחזיקי האג"ח כמעט אם לא כול הכסף לכן אני לא מאמין שכדאי לפרק כיום. ההיפך אם יבטיחו לנו ריבית טובה + ביטחונות חלקיים למה לא ליהנות מהריבית הגבוהה ?סגור
-
שאלה נוספתמשה 22/08/2013 19:24הגב לתגובה זו1 1הבטחונות שהחברה הציעה הם די חלשים, שעבוד שני ורק על בערך 40% מהחוב.כמו כן תוספת הריבית שהוצעה מגוחכת. האם זו סיבה מספיק טובה לדעתך לדחות תשלומים מ 2015-2018 לשנת 2021?? זה ממש עושק של בעלי האגח. לפחות בפירוק השנה או בסוף 2014 כמו שכתבת יהיה החזר כמעט מלא או מלא לעומת להתייבש 7 שנים לכסף ולהיות תלויים בבן דב שאינו מציאה גדולה כידועסגור
-
תשובה- סקיילקסמיכה צ'רניאק 23/08/2013 10:04הגב לתגובה זו1 01-תוספת הריבית נראית נמוכה אבל יש לזכור כי סדרות אג"ח ז-ט נהנו מעלייה של 0.75% בריבית המקורית שלהן בגלל הורדת דירוג לסקיילקס. במסגרת דחיית התשלומים החברה מקבעת את הריבית גם במקרה שהדירוג יעלה .אני מאמין שכשהחברה תצא מהערת עסק חי הדירוג של האג"ח יעלה. לדעתי הריבית המוצעת עוד תשתפר. 2-בן דוב אינו מעוניין באמת למכור כעת מניות פרטנר ( הוא מאמין שהמחיר יגיע תוך שנה ל 40 ₪ ברגע שפרטנר תחזור לחלק דיבידנדים בשנה הבאה) ,לכן הוא מתכוון להרחיב את סדרה י, כך שיהיו שעבודים על 12.5 מיליון מניות פרטנר לטובת סדרה י. לאחר הפירעון המוקדם החלקי של אג"ח י ( לדעתי צפוי בשנה הבאה כאשר החברה תקבל 115 מיליון ₪, חלקו של סבן בדיבידנד המיוחד) תישאר סדרה י בהיקף של כ 85 מיליון ₪ בלבד ויישארו שעבודים של 9.5 מיליון מניות לטובת סדרה י . המדובר על שווי שעבודים של כ 275 מיליון ₪ או עודף שווי של כ 190 מיליון ( לדעתי יש אפשרות להגדלת השעבודים בהמשך). כיוון שסדרה 1 מקבלת שיעבוד נוסף על 750,000 מניות פרטנר , צפוי ש 80% מעודף השעבודים שיש לטובת סדרה י יהיו שייכים לסדרות ז-ט , כלומר כ 150 מיליון ₪ שווי שעבודים.סגור
-
תודה על ההסבר המפורט אבלמשה 23/08/2013 10:33הגב לתגובה זו2 0אינני מבין מדוע על בעלי האגח להיות חשופים לתנודות מניות פרטנר במשך עוד 8 שנים מהיום(יכולה גם לרדת אם התחרות תישאר חריפה לעוד מס' שנים) במקום לקבל כבר עכשיו(או לחילופין בסוף 2014) דרך אופציית הפירוק חלק מאוד גדול מהחוב כלפיהם.מילא אם זה היה וולנטרי אז כל אחד היה עושה את שיקוליו שלו(לפי מה שאמרת המחזיקים הגדולים מעוניינים במתווה הזה) כך שאפשר לבצע את המתווה בסוג של הנפקת סדרה חדשה לאלו שמוכנים לתנאי המתווה ומי שלא מוכן יקבל את כספו ככתוב בשטר הנאמנות ב 2015-2018 לפי הריבית הנמוכה אם הדירוג יעלה חזרה. זהו מצב WIN WIN לכולם כי אחרי שהמחזיקים הגדולים ימירו את אחזקתם לסדרה החדשה סדרות ז-ט יישארו קטנות והחברה תפרע אותן בלי בעיה.סגור
-
4.בקצב הנפקות הממשלתיות הנוכחי האם צפויה מפולת? (ל"ת)שאלה 22/08/2013 16:42הגב לתגובה זו1 4סגור
-
תגובהמיכה צ'רניאק 22/08/2013 18:37הגב לתגובה זו11 11- לדעתי הביקוש בשוק עדיין גבוה מקצב ההנפקות של אג"ח ממשלתיות ולכן להנפקות עצמן לא צפויה השפעה מהותית על המחירים בשוק ( צריך לזכור שאג"ח גם נפרע כך שמדובר בחלק מהותי מההנפקות במחזור חוב). 2- הירידות בארה"ב באג"ח הארוכות הן בהחלט בסדרי גודל של מפולת ( כ 10%-15% ירידה מתחילת מאי בסדרות הארוכות) בארץ זה בכלל לא מתקרב לעוצמות הללו. במידה והירידות בארה"ב ימשכו זה בהחלט יפעיל לחץ על מחירי האג"ח בארץ , רק חשוב לזכור שירידות בשוק האג"ח הן לא זבנג וגמרנו אלא תהליך שנמשך יותר זמן מירידות בשוק המניות ולכן אפשר לצפות לתהליך של ירידה, תיקון והמשך ירידה. זו לפחות דעתי.סגור
-
3.תודה רבה! (ל"ת)יצחק 22/08/2013 16:26הגב לתגובה זו7 0סגור
-
2.תודה רבה! כתבה מעולה! (ל"ת)יצחק 22/08/2013 16:26הגב לתגובה זו8 0סגור
-
1.כןת צריכים להיזהר! (ל"ת)יצחק 22/08/2013 16:18הגב לתגובה זו2 1סגור