אופציות

אפקט אסד: "מדד הפחד" בת"א השתולל בשבועיים האחרונים - וכעת צולל 9.7%

ה'ויקס' בת"א שראה לאחרונה ימים עם קפיצות של 25%, מתרסק כעת לרמה של 11.6%, בצל עלייה במעו"ף. האם זו שוב הזדמנות?
יוסי פינק | (4)

אחרי חודשים ארוכים של דשדוש תוך תנודות קלות בלבד, מדד ה'ויקס' התל אביבי משתולל בחודש האחרון. היה זה ב-14 באוגוסט שהמדד נגע בשפל תוך יומי של 8.6% ומאז חגיגה - בניצוחו של בשאר אסד וההססנות של אובמה.

הבוקר מדד ה'ויקס', שהינו המדד הבוחן את סטיית התקן במעו"ף, צולל 8% ברקע לעלייה של 0.8% במדד המעו"ף. אתמול נפל המדד ב-5% כאשר המעו"ף עלה 1.2% ויום קודם לכן הויקס קפץ 12.88%. עוד אחורה, הויקס רשם החודש זינוק יומי של 24% ונפילה של 16%.

בבורסה בת"א אין כרגע מדד ויקס מפורסם ולכן גם אין תעודת סל על הויקס. הנתונים בכתבה זו הינהם מתוכנת 'סופר-ביזפורטל' שמבצעת את החישוב ומציגה את הנתון. עבור אלה הרוצים להיחשף לממד התנודה בשוק, הדרך הפשוטה (לקנות כביכול את הויקס) היא קניית אוכף (Call+Put) על הכסף - כלומר אם המדד ב-1190, אז קניית call 1190 ו-put 1190. זה מחייב גידור דינמי אם המדד זז יותר מידי. אם הוא זז "הרבה" - למעשה נשארים עם אופציה עמוקה ששקולה להחזקה ממונפת במדד - משהו שהוא רווחי (טוב למחזיק) אך כבר פחות חשוף לסטייה עצמה - אם רוצים להישאר חשופים לסטייה יש לגלגל את האוכף לכיוון הכסף, כלומר למכור את האוכף הקודם (שהרוויח) וקנייה של אוכף על הכסף.

כמובן שניתן גם לעשות גם שורט VIX ע"י מכירת אוכף (במקרה זה - כדאי לריטייל הקטל לקנות קצוות (למשל +-60 נקודות) על-מנת להגביל חשיפה בנודה גדולה).

נציין כי נהוג לכנות את מדד הויקס גם 'מדד הפחד', כלומר לצאת מתוך נקודת הנחה שכאשר השוק בפאניקה (כלומר נופל) אז הויקס מזנק. זה נכון (ראו מקרה אסד), אבל הויקס עולה בשל כל תנודה קיצונית, גם אם היא אירוע חיובי (למשל שורט סקוויז שמקפיץ את המעו"ף, יקפיץ גם את הויקס). בגדול, ה-VIX מתמחר את חוסר הוודאות העתידית (מעלה או מטה) של ערכי המדד העתידיים. בעניין זה נציין כי אם אובמה יתקוף בסוריה, ניתן להניח שה'ויקס' התל אביבי יגיב למהלך.

הבוקר הויקס מאבדת כ-8% ונסחר ברמה שח 11.7%, זאת לאחר שרק בסוף ספטמבר קפץ הויקס עד לרמה של 16%.

רוצים לעקוב אחר מדד הויקס בת"א - לחצו על הלינק

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מתעניין 10/09/2013 16:08
    הגב לתגובה זו
    מה זה כול המושגים הללו? מה הקשר לפחד?
  • 2.
    למה כל הזמן אתם משדלים להמר במעוף? (ל"ת)
    קובי 10/09/2013 13:48
    הגב לתגובה זו
  • סוחר 10/09/2013 15:42
    הגב לתגובה זו
    ניתן לעשות פעולות רבות שאינן הימור במעוף (גידור, וכן חשיפה לשוק). אך אם אתה בוחר להמר - הpayout במעוף הוא הרבה יותר מהלוטו, טוטו, קזינו, או פורקס. מדובר בשוק משוכלל בו אתה מקבל מחיר הוגן, ומשלם עמלה קטנה בלבד (אם אתה מתמקח עם הבנק, או פועל בחבר בורסה שהוא לא בנק).
  • 1.
    יופיטר שוקי הון 10/09/2013 10:49
    הגב לתגובה זו
    מדד הפחד ידוע לי מה זה אבל כל השאר לא היבנתיי כלום!!!!!
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.