ראיון סופ"ש

יוסי ורדי: "החברות האלה עוד ישלטו על החיים שלנו" - האם הוא קונה טוויטר?

גורו ההשקעות ההיי-טק בראיון ל-Bizportal על הנפקת הענק והחוסן של חברות האינטרנט הגדולות - "האם פייסבוק כאן לתמיד?"
נושאים בכתבה טוויטר יוסי ורדי

אחרי מה שנחשבת להנפקה השניה בגודלה בתחום האינטרנט בשנים האחרונות, טוויטר החלה להסחר ביום חמישי בוול סטריט. המחיר בהנפקה נקבע על 26 דולר למניה המשקף שווי שוק של 14.2 מיליארד דולר לחברת המיקרובלוגינג. האם מדובר במחיר מציאה שבעוד שנה אפשר יהיה לגחך עליו? מדוע המשקיעים מאמינים כל כך בחברה שרשמה מתחילת השנה הפסד של 134 מיליון דולר? והאם חברות כמו גוגל, טוויטר ופייסבוק ימשכי לשלוט כאן עוד הרבה שנים?

כדי לקבל קצת חומר למחשבה בנוגע לשאלות האלה, Bizportal תפס את גורו ההשקעות הישראלי, יוסי ורדי (71), לשיחה על טוויטר ואולי גם קצת מעבר לכך.

יוסי, מחיר של 26 דולר למניה ושווי שוק של 14 מיליארד - זו מציאה?

"קודם כל קשה מאוד להתנבא בדברים האלה, כשגוגל הנפיקה חשבו שזה יקר, ומאז המחיר שלה עלה. כשנטסקייפ הנפיקה חשבו שזה יקר, המניה קפצה בהתחלה ואחר כך נעלמה לחלוטין, אז באמת שקשה לדעת. מה שכן, אוכל להגיד דבר אחד לטובת טוויטר: בסופו של דבר האינטרנט זה מרקט-פלייס אחד ענק שיש בו היום שני מיליארד לקוחות שחוצים גבולות ואין למיקום שלהם שום חשיבות."

"בכל תחום יש שחקן אחד גדול באמת או מקסימום שניים מרכזיים. אם זה גוגל כמנוע חיפוש ואם זו פייסבוק כרשת חברתית וכן הלאה. יש מקום לאחד ענק ולכמה זנבות קטנים לידו - המקום הזה הוא שופינג סנטר עם שוק של שני מיליארד לקוחות שעוד יגדל בעתיד גם לשלושה וארבעה מיליארד ויש מקום בכל תחום רק לשופינג סנטר אחד גדול".

ורדי בכל זאת מתייחס לשאלת השווי של המניה כשהוא מצביע על הנקודה העיקרית הנוגעת לפוטנציאל של החברה: "טוויטר יצרו את הספייס הנוכחי שלהם ויש להם הרבה משתמשים. למעשה הם השתלטו על מקום מסוים באינטרנט עם הרבה תנועה. הבעיה היחידה שלהם כרגע היא למצוא את המודל העיסקי, אבל כשיש לך 230 מיליון משתמשים - במוקדם או מאוחר הם ימצאו את המודל ומחיר המניה יעלה בהתאם. מחיר המניה אולי גבוה עכשיו, אבל המיוחדות שלהם בתחום, מה שהם מציעים ולעובדה שטוויטר שולטת בתחום שלה - יש לזה ערך רב מאוד. נכון, חובת ההוכחה לבניית המודל העסקי מוטלת עליהם, אבל לא יהיו עוד הרבה דברים דומים לטוויטר ואת זה אפשר להגיד גם על לינקדאין, גוגל, פייסבוק, נטפליקס, אמזון או אי-ביי."

"ועכשיו", אומר ורדי, "תשאל אותי את השאלה הכי חשובה..." - "איזו שאלה?" -"תשאל אותי אם השקעתי בטוויטר..."

תגיד יוסי, השקעת בטוויטר?

"לא, לא קניתי. אני מעדיף להשקיע בשלבים יותר התחלתיים של מיזמים, דבר שיוצר את הערך לחלק היצירתי של היזמים בתחילת הדרך. אתה יודע, צריך להשאיר לאחרים אפשרות להתפרנס בכבוד..." הוא מתבדח.

אתה רואה בחברות כמו טוויטר ופייסבוק, חברת בלתי ניתנות לערעור? כאלה שאמורות לשלוט בתחומים שלהן עוד הרבה שנים או שהדינמיקה של התחום הזה רחוקה מלהבטיח דבר כזה?

"להגיד שאי דבר שיכול לערער אותן, זו אמירה חזקה, אבל כן, יהיה מאוד קשה לערער את השליטה שלהן. תבין, היום האינטרנט כבר בשל יותר. נכון, היום אין כבר את מנוע החיפוש אלטה ויסטה למשל, אבל היום הרבה יותר קשה לערער את השליטה של ווטס-אפ, גוגל או פייסבוק בגלל אופי השוק."

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"מה שכן", מוסיף ורדי, "לא כל דבר שהענקיות האלה מנסות להיכנס אליו מצליח. גוגל סגרו למעלה מחמישים פרוייקטים שהחלה בהם והם כשלו. הם מנסים לשחזר את ההצלחות שלהם מתחום מנוע החיפוש והמפות, אבל זה לא פשוט אפילו עבורם."

לסיום, אתה חושב שהכיוון הוא השתלטות הולכת וגדלה של האינטרנט והחברות הענקיות האלה על החיים שלנו?

"אני אתן לך דוגמא פשוטה. אתה יודע על כמה אי-מיילים אני עונה היום? בוא נגיד שלוקח לי 7 שעות לענות על אי-מיילים שאני מקבל ביום אחד. על כמה אי מיילים אתה עונה היום לעומת לפני 4 שנים? ברור שיותר. מספר המשתמשים רק יגדל. הצריכה דרך האינטרנט רק תגבר. הצורות להשגת תועלת מהרשת משתכללות, אבל יותר קשה לברור את האינפורמציה שאתה באמת צריך וקשה יותר ויותר להשתחרר ממנה. זה משפר את היחס בין האות לבין עוצמת הרעש. המצב לא יהיה יותר טוב, זה רק ישתלט לנו על החיים ויהיה יותר גרוע."

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סמי 09/11/2013 13:14
    הגב לתגובה זו
    לא גורו ולא נעליים . הילד שלו מאוד הצליח . זה לא עושה אותו לגורו .
  • דיי להיות קטנוני וצר עין (ל"ת)
    לילוש 09/11/2013 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חברים 09/11/2013 12:58
    הגב לתגובה זו
    הוא הגיעה לקוו אדום שהוא דיבר אם ביבי רק יודעה לדבר בלי מעשים יותר טוב שישב בבית ויתן לליברמן לעבוד