בעל מכולת מהצפון: "קוקה קולה פשוט קורעת אותי במחירים"

החברה המרכזית למשקאות ('קוקה קולה ישראל') נתונה כעת תחת חקירה של רשות ההגבלים
 | 
telegram
(8)

החברה המרכזית לייצור משקאות ("קוקה קולה ישראל)" נמצאת בימים אלו במרכזה של חקירה ברשות ההגבלים העיסקיים, בחשד לשימוש לרעה בכוחה כמונופול כדי לקדם מוצרים נוספים אותם החברה משווקת. החברה המרכזית, הנמצאת בשליטת מוזי ורטהים, היא מונופול מוכרז מאז שנת 1998 במשקאות מוגזים בטעם קולה. אחת מההאשמות מגיעה מכיוון רשת קו-אופ, אגודה שיתופית צרכנית שמפעילה רשת קמעונאות מזון (ללא כל קשר לקו אופ הריבוע הכחול), אשר טוענת כי החברה המרכזית פועלת לכאורה להנעת מכולות מהתקשרות עם הרשת תוך הפעלת לחצים לא חוקיים.

מספר בעלי מכולות תיארו בפני Bizportal כיצד הדברים עובדים: תמורת הגדלת המכירות של מוצר הדגל 'קוקה קולה' - מציעה החברה למעשה הנחה מזערית. כאשר שאלו בעלי המכולות מדוע ההנחות שהם מקבלים אינן משמעותיות כמו אצל המתחרים, הם נענו, באופן מרומז, כי תמורת הנחות גדולות יותר על המשקה הפופולארי יהיה עליהם לרכוש ולמכור גם מוצרים נוספים של החברה - דוגמת טרה, וזה כבר לכאורה בניגוד למגבלות שהוטלו על החברה המרכזית עוד בשנת 2000.

כאשר מדובר בעסקים קטנים בפריפריה כוחה של החברה המרכזית אף גדול יותר. אין דינו של בקבוק קולה שנמכר במרכז כדינו של בקבוק הנמכר במושב בצפון או בדרום. ההסבר הוא היקף העבודה הקטן של העסקים הללו ומיקומם הגיאוגרפי, אשר מייקר את שינוע הסחורה, ולכן עלות הקניה של בקבוק קולה עבור בעל מכולת בדרום גבוהה יותר משל חברו בפתח תקווה.

איימו כי יקחו מבעלי המכולות את המקררים

וכאן נכנס חלקו של הקואופרטיב קו-אופ. לפני כחצי שנה חברה קו-אופ לקואופרטיב המושבים והקיבוצים במטרה להוזיל כמה שניתן את מחירי המוצרים שמגיעים לפריפריה בכדי להקל על כיסו של הצרכן. נכון להיום כ-90 מכולות ברחבי הארץ פועלות דרך קו-אופ ועוד 30 נמצאות בתהליך מעבר.

הבעיה היא שהתאגדות בעלי המכולות במושבים והקיבוצים פוגעת ברווח של החברה המרכזית. החברה עדיין מחוייבת למכור - הפעם לקו-אופ - אך גם נשארת המפיצה משום שלקו-אופ אין מערך הפצה. לכן, על-פי החשד, פנו בחברה המרכזית לבעלי המכולות והבהירו כי אם יעבדו דרך קו-אופ תאלץ החברה המרכזית לקחת בחזרה את המקררים מהמכולות. גם פעולה זאת סותרת לכאורה את ההגבלים שחלים על החברה מאז הוכרזה מונופול.

החברות הגדולות מקבלות מחירים טובים יותר

בעל מכולת מהצפון, שהסכים להתראיין בעילום שם, אמר ל-Bizportal כי "היום אני לוקח 80% מהמוצרים שלי דרך קו-אופ. הבעיה היא שיש בלעדיות למוצרים שהחברה המרכזית משווקת. אין לך באמת איך להשיג את המותגים הללו אלא דרך החברה או המשווקים המורשים מטעמה, והמחירים של החברה המרכזית מאוד יקרים".

בעל המכולת ממשיך ומוסיף: "אני חושב שגם קו-אופ לא מפעילה מספיק לחץ על החברה המרכזית ואפשר להשיג מהם מחירים יותר טובים. אבל גם במצב הזה, אני חוסך בעבודה מול קו-אופ 15% ממחיר המוצרים הללו. לחברות הגדולות כמו מגה או שופרסל החברה המרכזית מביאה מחירים טובים יותר. העסקים הקטנים – קיוסקים ומכולות – אין להם כוח קניה בפני עצמם והחברה יכולה לקרוע אותם. אני מברך על היוזמה של קו-אופ וקואופרטיב המושבים והקיבוצים".

מחברת קו-אופ נמסר ל-Bizportal כי אינם נוהגים להגיב על יחסי ספק-לקוח מעל דפי התקשורת.

תגובות לכתבה(8):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    יגיע הזמן שחרם מאורגן על חברות יעשה את העבודה. (ל"ת)
    איציק ר 17/02/2014 17:51
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 7.
    אן נמוס צריך לתת למוזי חזק בחביתה השתן עלה לראש
    YL 17/02/2014 17:19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    רק פתיחת תיק פלילי למוזי אישית כולל צילום כ חשוד לארכיון המשטרתי הרי כסף שווה כזבל אצלו אבל......הכבוד זו הנקודה הכי רגישה
    סגור
  • 6.
    הענק הירוק
    יניב פדידה 17/02/2014 15:42
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הדוגמא לכך זה חברות הענק אשר אושקות את המינמרקטים מכולות פיצוציות ועוד ומכורות סחורה לנו בפער של 15-30 יותר מהסופרים מביאות לנו גיוון יותר קטן של מוצרים לו כול מוצר אפשר לקנות מאם ומקבלים אשראי נמוך מהרשתות ב 50 אחוז ויותר דוגמא טסטר ציוז בחברה 33-36 ואילו ברשתות 28.5 איני בעל מינמרקטים ו10 שנים בענף ויש המון דוגמאות לכך
    סגור
  • 5.
    למרות שהבעלים מתחבא,אני אותם לא קונה! (ל"ת)
    החזירות של קוקה קולה 17/02/2014 14:40
    הגב לתגובה זו
    9 0
    סגור
  • 4.
    החברה המרכזית-קוקה קולה תמיד נהגה כבריון השכונתי
    אנונימי 17/02/2014 14:03
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הבעיה אצלנו בארץ שאין איגוד של צרכנים כמו בארה"ב קנדה ואירופה שם כבר היו מטילים חרם קניה על המשקה ...ולא רק על קוקה קולה אלא על כל יצרן ומשווק שמפקיע מחירים שדופקים בסוף את הצרכן הקטן ומכאן שכח השבתה יבהיר לספקים שיש להתחשב בנו הצרכנים ולאפשר לכל מוכר למכור במחיר זול כדי שנוציא פחות ולא נצטרך לממן את כל הבונוסים שמקבלות הרשתות הגדולות בשביל למכור במקרר מיוחד..בשביל מבצע בשביל חנות כאילו חדשה...בשביל מכירות וכדומה.
    סגור
  • טען עוד
  • 3.
    למה בכלל מתעסקים עם המוצר המיותר הזה, קוקה קולה?
    השקולה 17/02/2014 13:38
    הגב לתגובה זו
    11 0
    האם זה מוצר בריאותי, חיוני? ההפך.מי שקונה, שישלם . טרה זה בסדר, למה לא, אם המחיר דומה לשל המתחרות.
    סגור
  • 2.
    מצידי שימכרו קקה קולה באלף ש"ח לא שותה את הרעל הזה (ל"ת)
    כבר 20 שנה לא נוגע 17/02/2014 13:17
    הגב לתגובה זו
    18 0
    סגור
  • 1.
    אני נגד איומים של מונופול אבל בתחום החלב מעדיף את טרה ע
    כלכלן 17/02/2014 12:52
    הגב לתגובה זו
    9 1
    על תנובה אם טרה לא תיצר תחרות נגד תנובה המונופול הם יקרעו אותנו ללא רחמים במחירים לכן צריך לבדוק טוב טוב איזה אינטרס יש מאחורי הכתבה הזאת
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות