IBI: "פלאפון מציגה את השחיקה החזקה ביותר בהכנסה הממוצעת למשתמש"
אחרי שחברות הסלולר פרסמו את התוצאות לסיכום הרבעון השני של השנה, אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות IBI בחן את תנועת המנויים בין החברות השונות והגיע ל-10 מסקנות.
1 - התחרות בשוק הסלולר קפצה מדרגה נוספת
הממוצע החודשי של המנויים המתניידים במהלך 2013 עמד על 152 אלף מנויים בחודש. במהלך 2014 קפץ המספר הממוצע של המתניידים ב 32% לרמה של 201 אלף מנויים בחודש.
חודש אוגוסט האחרון היה החודש עם מספר המתניידים הגבוה ביותר מאז החלה הרפורמה בשוק הסלולר עם 231 אלף מנויים מתניידים גידול של יותר מ 58% בהשוואה לחודש אוגוסט בשנה שעברה.
2 - המבצעים עדיין עובדים
אורי ליכט: "האימפקט של מבצעי גולן טלקום עולה ממבצע למבצע - מיתוס שנשבר, חברות הסלולר טוענות כבר זמן רב כי רואים השפעה פוחתת למבצעים של גולן. גולן מצליח להגדיל בהדרגה את מספר המנויים שהוא מגייס כאשר כל שלו גורר פיק גבוה מהפיק הקודם".
עם זאת מבהיר ליכט כי יש שני דברים משמעותיים שכן תומכים בטענת החברות:
1. משך זמן ההשפעה של כל מבצע יורד בצורה חדה (כלומר הפיק אמנם גבוה יותר אבל נשחק מהר מאד).
2. כל מבצע מוביל לשחיקה משמעותית גם ב-ARPU (הכנסה ממוצעת מלקוח) של גולן.
"האסטרטגיה של גולן - מבצע אגרסיבי מאד שדועך בהדרגה במשך שלושה חודשים עד השקתו של מבצע חדש. בנוסף, גולן סובל מבעיית נטישה שמחמירה עם הזמן".
3 - זרקור על הבעיה העיקרית של גולן טלקום
"לא רק שיש עלייה הדרגתית בהיקף הנטישה של גולן יש גם עלייה הדרגתית בשיעור הנטישה. המשמעות היא, שגולן חייב לרוץ מהר מאד ולהיות אגרסיבי מאד כדי לשמור על רמת הגיוסים נטו שהציג בחודשים האחרונים".
4 - הוט מובייל מתפקדת לא רע בכלל מהרבעון האחרון של 2013
"הגיוס החודשי הממוצע נטו של הוט עלה בשנת 2014 ביותר מ-40% בעוד בגולן טלקום נרשמה ירידה של 2%. עם זאת צריך לציין כי גם בהוט נרשמת עלייה משמעותית במספר הלקוחות הנוטשים".
המפעילים הוירטואליים מקרטעים
5 - יופון הנציגה הבולטת מבין מפעילי ה-MVNO לא מצליחה להתרומם
"יופון (YouPhone) הנציגה הבולטת ביותר מבין מפעילי ה-MVNO לא מצליחה להתרומם. היקף המתניידים נטו של החברה ירד באוגסט והשלים חמישה חודשים של גיוס אפסי או נטישה נטו של מנויים".
6 - מצבו של רמי לוי עצוב אפילו יותר
"כבר מהרגע שהחברות הגדולות הורידו את הכפפות בתחילת 2013 רמי לוי החל לאבד מנויים בקצב מהיר. ניסיונו לחזור לתחרות עם מבצעים אגרסיבים בתחילת 2014 נחל הצלחה רגעית בלבד והחברה חזרה לאבד מנויים".
נתוני הניוד בחברות הגדולות לא מציגים את התמונה כולה
7 - אם היינו מסתכלים על דוחות הניוד בלבד היינו מקבלים תמונה מוטעית
"מאבדת המנויים הגדולה ביותר היא דווקא פלאפון ופרטנר היא שמציגה את אובדן המנויים הנמוך ביותר, מה שמעיד במידה רבה על הצלחת המהלך של המותג המוזל של סמייל. בנוסף פרטנר ראויה לציון בשל העובדה שביחס לגודלה היקף הניודים ממנה ואליה הוא הקטן ביותר. נתון חשוב כיוון שיש עלות גבוהה להיקף תנועת המנויים".
8 - ידוע לכל כי גיוס המנויים חשוב, אך הוא חלק משני מהתמונה כולה
"הנתון החשוב ביותר בימים אלו הוא ההכנסה הממוצעת למשתמש. גידול של שקל אחד בודד בהכנסה הממוצעת למשתמש תורם להכנסות כמו גיוס של 43 אלף מנויים ולרווח תורם אפילו יותר. פלאפון מציגה את השחיקה החזקה ביותר בהכנסה הממוצעת למשתמש, אחריה פרטנ ואילו סלקום מציגה שחיקה של 3 שקלים בלבד".
רמת התחרות בישראל גבוהה מידי
9 - עומס מפעילים
"רמת התחרות בישראל היא הגבוהה ביותר מבין כל 15 מדינות שנבדקו באירופה".
10 - מדד HHI
"לפי מדד הרפינדל-הירשמן (Herfindahl-Hirschman) שוק הסלולר הישראלי הוא השוק התחרותי ביותר מבין המדינות שבדקנו וזאת למרות היותו השוק הקטן ביותר במדגם".
סיכום: פלאפון בנטרול הכנסות הוט מציגה את התוצאות החלשות מבין השחקניות הגדולות
"התחרות אינה נרגעת וכפי שמסתמן עד כה בשנת 2014 נרשמה קפיצת מדרגה נוספת. פלאפון בנטרול הכנסות הוט מציגה את התוצאות החלשות מבין השחקניות הגדולות ואילו גולן ממשיכה להוביל את התחרות כשהוט מצליחה לצמצם בהדרגה את הפערים. המבצעים החדשים שהתפרסמו עד כה יצרו אימפקט הולך וגדל, אך השפעתם לאורך הזמן פחתה מהר מבעבר. המבצע החדש שהתפרסם רק השבוע הכולל שיחות ללא הגבלה גם בחו"ל ממחיש שוב את העובדה כי השחקנים החדשים ובראשם גולן טלקום נחושים להגדיל את נתח השוק שלהם".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה