עידן עופר: "לו הייתי יכול לחזור 8 שנים אחורה הייתי בוחר ללא ספק שוב בניר גלעד להיות מנכ"ל החברה לישראל"

בעל השליטה בחברה בישראל זועם על הביקורת בתקשרות על המנכ"ל הפורש שהשתכר יותר מ-100 מיליון שקל למרות כשלונות עסקיים כבדים
אבי שאולי | (25)

קיתונות הביקורת שנכתבו בעקבות הדיווח על סיום תפקידו של ניר גלעד, מנכ"ל חברה לישראל, הביאה את בעל השליטה לפרסם "מכתב הקשור בעניינו של ניר גלעד", כך לשון ההודעה לתקשורת שפורסמה באמצעות משרד יחסי הציבור שרף תקשורת.

"אומר בפתיחת הדברים: לו הייתי יכול היפותטית לחזור שמונה שנים אחורה, כשאני יודע את מה שאני יודע היום, הייתי בוחר ללא ספק שוב בניר גלעד להיות מנכ"ל החברה לישראל. כישוריו של ניר להוביל קבוצה כל כך מורכבת מסועפת ומגוונת בתחומי פעילותה, ובהיותה פעילה בכל רחבי העולם מאמריקה הדרומית, עבור דרך ארה"ב, אירופה וכלה בסין וכמובן בישראל, תוך התפתחות מתמדת ואי שקידה על השמרים, הם מהמרשימים שפגשתי בשנים הלא מעטות שאני מצוי בעולם העסקים הבינלאומי והישראלי".

חברה לישראל היא חברת ענק המחזיקה במניות של החברות הבאות: כיל, בזן, צים, אינקיה, או.פי.סי, קורוס, ו-ICG. החברה הרווחית ביותר בפורטפוליו של החברה לישראל היא חברת כיל שמצליחה כיוון שהיא מפיקה אשלג, כימיקלים, פוספטים ודשנים ממשאבי הטבע של מדינת ישראל, ולא בזכות איזה כישרון ניהולי מיוחד.

ניר גלעד כיהן בתפקיד החשב הכללי באוצר ועסק בענייני חברה לישראל

עידן עופר: "מנהלים שכישוריהם כאלה, מתוגמלים בעולם הרחב בשיעורים גבוהים מאד, כשכמובן עיקר התגמול מבוסס על הצלחה - כפי שהדבר קיים גם במקרה של ניר. אבל לא רק כישורים ויכולת אישית גבוהה היו משכנעים אותי לבחור בו שוב: יושרתו האישית, נאמנותו לכלל בעלי המניות ( קרוב לחמישים אחוז מהחברה לישראל מוחזקים בידי הציבור ובנק לאומי שגם הוא מוחזק בידי הציבור), ומנהיגותו האישית נדירים בעוצמתם ובייחודם".

ניר גלעד, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, זכה בשנות כהונתו לשכר בעלות של יותר מ-100 מיליון שקל. בשנים האחרונות תיקון 16 ותיקון 20 לחוק החברות הקשו על אישור תנאי העסקתו המפליגים. אפילו המוסדיים הישראלים התקשו לאשר לו את המענקים והבונוסים נוכח קריסת בטר פלייס והסדרי החוב בבז"ן וצים.

"אני חש צער ותסכול כשאני פוגש שוב ושוב חוסר פרגון"

הביקורת החריפה בתקשורת על ניר גלעד עיצבנה את עידן עופר: "אני מבין את תפקידה החשוב של התקשורת, אבל אני חש צער ותסכול כשאני פוגש שוב ושוב חוסר פרגון לעשייה כלכלית ענפה, שעיקרה עוד ועוד אלפי מקומות עבודה. בתקופת כהונתו של ניר כמנכ"ל היו לחברה לישראל הישגים פורצי דרך, ואני רוצה לציין את עיקרם".

נזכיר בעניין "יצירת אלפי מקומות עבודה" כי דירקטוריון כיל החליט בשבוע שעבר לסגור את מפעל המגנזיום ולפטר מאות עובדים נוספים. יו"ר ועד עובדי מגנזיום, אבי בן-שושן אמר: "הכוונה לסגור את המפעל היא 400 משפחות בדרום שמאבדות את הפרנסה והלחם שלהן".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כשניר גלעד עבד במשרד האוצר הוא היה מעורב בין השאר גם בשתי עסקאות עם החברה לישראל: הראשונה - רכישת 26% ממניות בז"ן והשניה - מכירת יתרת החזקות המדינה בצים לחברה לישראל. בתקופתו כמנכ"ל חברה לישראל, חברת בטר פלייס קרסה, בז"ן וצים נקלעו להסדרי חוב, קורוס - יצרנית הרכב הסינית מפסידה הון עתק ורק כיל, הנהנית ממשאבי הטבע של ישראל מרוויחה.

על חברת קורוס המפסידה: "זכתה במקום הראשון במבחני ריסוק אירופאים"

עידן עופר: "תחת ניהולו של ניר, שכיהן גם כיו"ר כיל, ביססה כיל את מעמדה כתאגיד בינלאומי ענק, המשפיע על שוק המזון ברחבי העולם, ופותחו מקורות אלטרנטיביים להפקת מינרלים לרבות אשלג במדינות שונות. החברה לישראל הפכה לגורם מרכזי בייצור חשמל בעשר מדינות בדרום ומרכז אמריקה, והקימה את תחנת הכוח הפרטית הגדולה הראשונה בישראל במישור רותם בנגב".

לגבי חברת קורוס המפסידה, אומר עידן עופר כי "בתקופתו של ניר הוקם מיזם ייצור המכוניות הראשון באיכות מערבית בסין, בשותפות עם תעשיית הרכב הסינית, במשק הצומח ביותר בעולם. המכונית של קורוס זכתה במקום הראשון במבחני הריסוק האירופאים, וחלפה על פני המותגים המערביים והיוקרתיים לראשונה בתולדות תעשיית הרכב הסינית".

"בטר פלייס הייתה המנוע של צמיחת הרכב החשמלי בעולם"

עידן עופר מנה את הישגיו של ניר גלעד: השלמת חיבור הגז הטבעי לבז"ן, השלמת הקמת המידן-מתקן פיצוח הדלקים המתקדם והבראת חברת טאואר אחרי שעמדה בפני קריסה".

גם על הכישלון הצורם של בטר פלייס יש לעידן עופר מה לומר: "למרות שבמישור העסקי בטר פלייס לא צלחה, היא הייתה המנוע של צמיחת הרכב החשמלי בעולם. היא עלתה מתוך חזון של עולם שמקטין את תלותו בנפט ומזהם פחות. מאות רבות של עובדים, לרבות אנשי טכנולוגיות מתקדמות, עסקו במיזם והתפרנסו ממנו בכבוד כמה שנים".

"ניר נלחם על הישרדות חברת צים ושמירתה כחברת ספנות מתפקדת"

על הסדרי החוב בחברת הספנות צים: "גם סיפורה של צים מורכב יותר ממה שנראה. צים חוותה את המשבר הכלכלי העולמי בכל עוצמתו יחד עם כל ענף הספנות העולמי. ניר נלחם על הישרדות החברה ושמירתה כחברת ספנות מתפקדת ומתייעלת, על עובדיה הרבים בארץ ובעולם, ובסופו של דבר צים יצאה לדרך חדשה".

עידן עופר סיים בנימה אישית ואמר כי: "אני מעריך מאד את פועלו של ניר ואת מנהיגותו ויכולתו כמנכ"ל. אני לוחץ את ידו לחיצה חמה ועזה".

תגובות לכתבה(25):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    כרמי 05/10/2014 16:50
    הגב לתגובה זו
    כמה מיליארדים שרפתם בשנים האחרונות ועוד היד נטויה עם הקרה אוטו מסין
  • 18.
    מכרתי בזק הזונה אכןהגרףמראה שתרד ל600 עלאר 800? (ל"ת)
    ששון 29/09/2014 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    מאמין שמי שחכם מתפטר מפרוטרום דסקש פניקס דלק רכב (ל"ת)
    שמעון 29/09/2014 15:32
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אהרון 28/09/2014 14:59
    הגב לתגובה זו
    לפני שאתה חוזר אחורה תואיל להחזיר לנושי צים את המגיע להם ותישאר בלונדון לא צריכים אותך פה
  • 15.
    אבו געפר 24/09/2014 16:43
    הגב לתגובה זו
    אם היה אפשר לחזור אחורה אז החברה לישראל בכלל וכיל בפרט, לא היו נמכרים לחזירים כמוך !!
  • 14.
    רק בישראל כל ממזר מל 24/09/2014 12:33
    הגב לתגובה זו
    כי הוא הבין את הנזק שעשו בעלי הון עם פקידים מושחתים שהפכו בין יום לעשירים שנקראים אוליגרכים . ממה בדיוק ? ממכירת נכסים אדירים במחיר מגוכח .
  • 13.
    בבן 24/09/2014 06:39
    הגב לתגובה זו
    אני בוכה כבר 7 שנים כמשקיע ששוקע תתביש ולך הביתה
  • 12.
    ליאור 23/09/2014 20:04
    הגב לתגובה זו
    מזל שיש הרבה מה לבזבז אחרת היה עני מרוד
  • 11.
    רבי עקיבא מוזס 23/09/2014 16:59
    הגב לתגובה זו
    אני הייתי טוב יותר. אז מה אם גלעד מכר לכם את המדינה ?
  • 10.
    גם אני במקומך הייתי בוחר בניר גלעד (ל"ת)
    מוכר הכל ובזול 23/09/2014 16:56
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    כרמי 23/09/2014 16:43
    הגב לתגובה זו
    המטומטם שרף לו בערך מיליארד וחצי דולר
  • רק ? (ל"ת)
    סמי עופר. 23/09/2014 19:40
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שושו 23/09/2014 16:27
    הגב לתגובה זו
    על ניר גלעד איני מתפלא הוא הולך הביתה עם מליונים טובים צוחק כל הדרך אל הבנק. מוסר דוגמא אישית והגינות אל תחפשו אצל פורשי האוצר בכלל ואצל ניר בפרט, למעט זליכה שהוא עוף מוזר ולכן לא האריך ימים בתפקיד. אבל על עופר אני מתפלא, הבחור חלב אותך מפה ועד להודעה חדשה, אני מבין אותך אתה לא רוצה להשמיץ, אבל כולם יודעים לקרוא בין השורות, אתה מתכוון לומר ברוך שפטרנו מהדבשת הזאת אז למה לא תכריז בקול גדול.
  • 7.
    נו מי שהביא לו את אוצרות הטבע על מגש של זהב ויהלומים.. (ל"ת)
    עע 23/09/2014 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    דני חן 23/09/2014 16:07
    הגב לתגובה זו
    אם זה לא היה כל כך עצוב.
  • 5.
    אריה שחר. 23/09/2014 15:59
    הגב לתגובה זו
    פשוט מכר את אוצרות הטבע של המדינה למשפחת הטייקונים. בעעעעעעעעעעעעעע.
  • 4.
    שניים אוחזין בטלית 23/09/2014 15:57
    הגב לתגובה זו
    מופסדים. בזן בזזה את המשקיעים וכך הלאה
  • 3.
    אגסי 23/09/2014 15:40
    הגב לתגובה זו
    לנהל חברה כמו חברה לישראל
  • 2.
    אחד 23/09/2014 15:38
    הגב לתגובה זו
    קנה ממנו נכסי מדינה ברבע משווים האמיתי.
  • אחד מי יודע 23/09/2014 16:35
    הגב לתגובה זו
    האחים עופר לא קנו את כיל מהמדינה. האחים עופר קנו את צים כשאף אחד לא רצה לקנות את הזבל הכושל של המדינה והפסידו כסף רב גלל צים הכושלת . אחרת כל ההפסדים היו נופלים עליך במיסים. הם קנו גם את בזן הכושלת והצליחו לייצב אותה המדינה גמלה להם רעה תחת טובה זה ברור לכל אחד שלא סובל מעיוורון המציאות. המדינה גם דפקה אותם עם שישינסקי חבל שאתה מפגין את ידיעותיך פה.
  • אהרון 28/09/2014 15:03
    קנו את צים עם מינוף של כספי הציבור מכרו לצים את הגרוטאות שלהם במחיר של פי 10 מהשווי האמתי התעשרו מכספי הציבור עשו פעמיים תספורת לנושים . ואתה עוד מצייץ אתה יחצן זול .
  • אני כבר בוכה, בוכה! אבל אני בוכה על כסף שלי בבורסה (ל"ת)
    אני 23/09/2014 18:41
  • אני כבר בוכה, בוכה! (ל"ת)
    אני 23/09/2014 18:38
  • מומחים קבעו שבז"ן נמכרה מאוד נמוך משוויה האמיתי (ל"ת)
    אחד אני יודע 23/09/2014 18:34
  • 1.
    עופר 23/09/2014 15:30
    הגב לתגובה זו
    צודק איפה האנשים האלה שהגישו לנו על מגש של כסף אוצרות של המדינה ללא תמורה וכך הפכו את משפחתי למולטי מיליארדרים