יניב חברון: "רשתות המזון בוחנות מחדש את כוחו של הצרכן ומעלות מחירים"
"חרף מחאת ברלין, חרף איומיו של שר האוצר ועל אפו וחמתו של הצרכן המקומי, מחירי המזון בישראל עלו החודש ב-0.7%, העלייה הגבוהה ביותר בערך הסעיף מאז חודש יוני של השנה שעברה", כך אומר יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס ביחס למדד המחירים לצרכן שפורסם ביום שישי האחרון .
לדבריו, "לאחר שב-12 החודשים האחרונים התכווץ סעיף המזון ב-3% ויש הטוענים כי זוהי רק טעימה מפוטנציאל הירידה, נראה שלקמעונאים זה הספיק והם מוכנים לבחון מחדש את כוחו של הצרכן ולהעלות מחירים. העיתוי כמובן מצויין – חג סוכות שהתרחש השנה בחודש אוקטובר ורגע לפני הטלת מגבלות נוספות מצידו של הרגולטור בניסיונות להילחם במחירי המזון. המלחמה בין רשתות המזון בשנים האחרונות, גבתה מהן מחיר יקר אבל לפחות ברמת הצרכן השינוי היה מינורי".
"רשתות מזון נערכות ליום שאחרי"
חברון מסביר כי עם כניסתו הצפויה של "חוק המזון" בפתיחתה של שנת 2015, רשתות המזון השונות נערכות ליום שאחרי, כאשר מילת המפתח הינה התייעלות – "בהחלט ייתכן שהרשתות העלו מחירים במטרה "לקזז" את השפעות החוק, במידה וכן עליית המחירים תימשך גם בחודש הבא. עוד יש לציין כי אנחנו בכלל לא בטוחים שחוק המזון והשוואות המחירים יוביל להוזלה משמעותית בסל, חלילה הוא עשוי לשמש לרשתות השיווק ככלי זמין ומהיר להשוואות מחירים ולכן אף להשוות מחירים, מה שיקשה על ירידת מחירים בענף".
בנוגע לשוק הדיור, טוען חברון כי "אחרי שבחודש שעבר סעיף הדיור נותר קפוא על מקומו ומחירי הדיור (שאינם נכללים במדד) גלשו לטריטוריה שלילית, היה ניתן לחשוב שהקיפאון בשוק הנדל"ן זולג גם לשכירויות. חודש אוקטובר נחשב לחודש עונתי שלילי עבור מחיר השכירויות, למרות זאת מחירי דיור בבעלות הדיירים, המייצג את סגירת חוזי השכירות החדשים, הצליח לעלות ב-0.2%".
שוק הדיור: "לאנשים פשוט נמאס לשבת על הגדר"
"מחירי הדיור המשיכו לרדת גם החודש אם כי בשיעור מינורי, מה שמלמד על הקיפאון בשוק הנדל"ן, יחד עם זאת בחודש ספטמבר נרשמה עלייה גבוהה ביותר במספר העסקאות – ייתכן שזהו תיקון לתת הפעילות בשוק בחודש אוגוסט בעקבות צוק איתן וייתכן שלאנשים פשוט נמאס לשבת על הגדר. בכל אופן התמונה באשר לשוק הנדל"ן תתבהר בחודשים הקרובים.
במבט ארוך טווח אנו צופים כי סעיף זה ימשיך להוות גורם שישפיע בצורה חיובית על המדד הכללי, יחד עם זאת, בטווח קצר של מספר חודשים, הוא בהחלט עשוי להפוך לגורם אינפלציוני שלילי".
לגבי ההמשך, מעריך חברון כי מדד חודש נובמבר צפוי לחזור לטריטוריה שלילית ויושפע בעיקר מירידה עונתית בסעיף הדיור וירידה נוספת במחרי הדלקים – "מחירי המזון עשויים לרשום עלייה נוספת כאשר הרשתות הקמעונאיות מנצלות את חלון הזמן שלפני הרגולציה להעלות מחירים. בנוסף מדד חודש נובמבר צפוי לגלם ירידה חדה במחירי טיסות לחו"ל שרק יגברו בעקבות התרסקות מחירי הנפט בעולם. כמו גם מחירי תרבות ובידור יורדים עונתית בחדות והפעם אפילו מעבר לזה בעקבות ההשפעה השלילית על תיירים זרים בישראל בעקבות צוק איתן".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
4.ראו מקרה שופרסל - העלתה והעלתה מחיריםאחד 17/11/2014 12:43הגב לתגובה זו0 0בסוף לאנשים נמאס, צמצמו את הקניות ונכון להיום היא בהפסדיםסגור
-
3.מעולה! נפסיק לקנות ותחנקו עם כל הפרות והירקותמומחית 17/11/2014 11:23הגב לתגובה זו0 0לצרכן יש המון כוח והוא לא משתמש בו כמו באירופה למשלסגור
-
2.הצרכן לא יכול לשלם יותר ממה שיש לו אזהגזל בא לפני הכלכלה 17/11/2014 08:48הגב לתגובה זו0 0כנראה מוצרים שונים שהם בעדיפות נמוכה יותר אצל הצרכן פשוט לא ימכרו ואז החברות שמייצרות אותם יצטרכו לספוג ירידה במכירות וכל מה שיגרר עם זה.סגור
-
1.אני קונה אצל רמי לוי. העלה מחירים בפראות!!!!!!!!!!!!!!!אברום 16/11/2014 21:27הגב לתגובה זו0 0כלם רמאים מעלים מחירים מקטינים אריזות רק נהיים מנהלים ,הופכים רמאים.סגור