האם זה הנתון שיגרום למניית אל על להמריא?

גיא ארז | (6)
נושאים בכתבה אל על

לאחר דשדוש מתחילת השנה - האם זה הנתון שיגרום למניית אל על -0.18% להמריא? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול (ב') את נתוני יציאות הישארלים לחו"ל, כמו גם את כניסתם של התיירים לישראל. מעבר לגידול המרשים בכמות הישראלים שטסים לחו"ל, ולקיטון המדאיג בכמות התיירים הטסים לישראל - הנתונים עשויים להוות איתות חיובי עבור חברת התעופה אל על, וכמובן גם למניה שלה.

על פי הלמ"ס, חל גידול מרשים במספר הישראלים שטסו לחו"ל בחודש אפריל האחרון, וזה עמד על 510 אלף, לעומת 409 אלף בלבד בחודש המקביל אשתקד (גידול של 25%). אחת הסיבות לכך היא עיתויו של חג פסח, שחל בשנה שעברה בתחילת חודש אפריל (ולכן ישראלים רבים טסו כבר בסוף מארס).

אך גם אם ניקח את החודשים מארס ואפריל יחד, נבחין בכך שחל גידול של מעל ל-16% בכמות הטסים מישראל. באותו אופן, מתחילת 2016 יצאו מישראל 1.517 מיליון ישראלים, 16.4% יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, אז טסו 1.304 מיליון - כאמור, בחודשים ינואר עד אפריל.

מדובר בגידול יוצא דופן ביחס לעולם, כשבארה"ב נרשם גידול מתון של 3% בלבד בכמות הטסים, ובעולם כולו גידול של כ-5%, כשבמקרה הישראלי, אחת הסיבות לעלייה בכמות הטסים הינה רפורמת 'שמיים פתוחים', ובאופן כללי - מחירי הנפט הזולים שמוזילים את עלויות הטיסה - ומכאן גם את מחירי הכרטיסים. 

הקשר לאל על: בשיחה עם האנליסט נעם פינקו מ'פסגות', סיפר פינקו כי חברת התעופה הישראלית צפויה להרוויח מהגידול החד בכמות הטסים מישראל: "לאל על נתח שוק של כ-30% מכמות הנוסעים בנתב"ג - וסביר שהגידול במספר הטסים בחברה היה בשיעור דומה". נזכיר כי גם מבחינת טיסות ה'לואו-קוסט' לחברת התעופה הישראלית יש דריסת רגל, כשהמותג שלה "UP" מהווה נתח נאה משוק זה.

כמובן שיש להתחשב בכך שמחירי הכרטיסים הוזלו, ולכן פינקו מעריך כי החברה תשמור על כמות הכנסות דומה, אך כאן נכנס המשתנה הנוסף - והוא הרווחיות, שסביר מאוד שגדלה עבור אל על, כשהוצאות הטיסה שלה ירדו גם כן (בשל מחירי דלק הסילונים הנמוך, שמושפע ישירות ממחיר הנפט).

מניית אל על, שללא ספק הייתה המניה החמה בת"א בשנת 2015 ונהנתה מצניחת מחירי הנפט (מה שהביא את המניה לטיסה של מאות אחוזים), מדשדשת מתחילת השנה, ונחלשה עד כה בכ-3%. המניה רחוקה כעת כ-14% מהשיא אותו רשמה בתחילת ינואר 2016.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כמובן שהקשר ההפוך בין מניית החברה למחיר הנפט עדיין קיים, אם כי נראה שסביב רמות מחירים אלו של הזהב השחור - המשקיעים פחות מודאגים: מאז ה-11 בפברואר, עם השינוי המהותי שביצע מחירו של הנפט, ומאז טס בכ-70%, מניית החברה עלתה גם כן - יחד עם האווירה החיובית בשוקי ההון בעולם. מאז אותו יום זינקה המניה במעל ל-21%, וזאת לאחר שהתרסקה בתחילת השנה.

התיירות הנכנסת - סיבה לדאגה? מבחינת התיירות הנכנסת המצב שונה, ומצביע על ירידה בכמות התיירים שבאים לישראל: בחודש אפריל חלה ירידה של כמעט 11% ל-227 אלף תיירים שנכנסו לארץ דרך האוויר, לעומת 256 אלף בשנה שעברה. מדובר בשינוי מגמה, כשבחודשים ינואר עד אפריל חלה ירידה של 2% בלבד במספר התיירים שנכנסו לישראל דרך האוויר.  סה"כ מבחינת תנועה אווירית בישראל חל גידול של 11% בחודש אפריל לעומת אפריל אשתקד, ובארבעת החודשים הראשונים של השנה חל גידול של 9.5%.  

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כשמיחרי הדלק יעלו אל על תהיה בקשיים והפסדים (ל"ת)
    אל על מרוויחה מדלק 10/05/2016 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    החברות הזרות נהנות מגידול בכמות הטסים (ל"ת)
    אל על מרוויחה מדלק 10/05/2016 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    א.מ 10/05/2016 11:00
    הגב לתגובה זו
    לבכות ולהחרים מוצרים בגלל 10 א"ג ?חופשי.כל אחד שמשתעמם עולה על מטוס ונוסע.
  • 2.
    חביב 10/05/2016 09:29
    הגב לתגובה זו
    הזמנתי כרטיסי טיסה באל על וכעת לפני הטיסה קיבלנו הודעה שהטיסה תבוצע במטוס ספרדי עם צוות ספרדי ובמטוס מאד מאד מאד ישן. המחיר? לא השתנה. פשוט חוצפה. אם היינו יודעים לא היינו מזמינים אל על.
  • כמובן בגלל חוסר בטייסים וכן עיצומים, הם מתחלים לעיתים. (ל"ת)
    יש ראלי 10/05/2016 10:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מחירי הנפט הם המשפיע הגדול על רווחיות אל על והמחיר עלה. (ל"ת)
    יש ראלי 10/05/2016 08:54
    הגב לתגובה זו