
"התחרות בתחום רשתות המזון נחלשה. אין אינטרס למלחמת מחירים"
"לרשתות שיווק המזון נוח עם התמתנות הסביבה התחרותית ולאף אחת אין אינטרס לפתוח במלחמת מחירים", כך מעריכה שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות, אי.בי.אי בית השקעות במסגרת סקירתה החצי שנתית של ענף קמעונאות המזון. למרות זינוק של כ-18% מתחילת השנה במניית טיב טעם 0.78% , ולמרות צפי לפגיעה במכירות בהמשך השנה, בבית ההשקעות עדיין מעניקים את האפסייד הגבוה ביותר בענף למניה.
התחרות לא צפויה להתגבר בזמן הקרוב הסביבה העסקית הנוחה ששוררת בענף קמעונאות המזון המשיכה ללוות את הענף גם מתחילת השנה. "כניסתו של רמי לוי למרכזי הערים לא הובילה לעלייה ברמת התחרות, כאשר הרשת עדיין עסוקה בלמידת הפעילות העירונית עם פתיחת סניף ראשון של 'רמי לוי בשכונה' בהרצליה, זאת לצד שיפור הסכמי הסחר ומהלכי התייעלות ברכישות העירוניות החדשות", מציינת אחיעז.
בתחילת השנה זכתה רשת מחסני השוק במכרז לרכישת קואופ, אשר נכנסה להקפאת הליכים כתוצאה ממחסור במזומנים בשלהי 2018. בבית ההשקעות מעריכים כי גם רכישה זו לא צפויה להוביל בזמן הקרוב לשינוי ניכר בסביבה התחרותית, זאת על רקע מחיר הרכישה הגבוה יחסית, לצד משקולת בדמות הסכם קיבוצי עם העובדים.
כפי שצפו בבית ההשקעות בסקירה שפרסמו לשנת 2019, עליית המחירים המשיכה גם מתחילת השנה. לפי נתוני סטורנקסט, עד לסוף חודש מאי היקף המכר הכספי בשוק מוצרי הצריכה בישראל צמח ב-2.3%, צמיחה אשר נבעה בחלקה גם מעליית מחירים בשיעור של 1.3%.
מקור: IBI בית השקעות
למרות הסנטימנט החיובי בענף, בפועל רוב מניות רשתות שיווק המזון לא הציגו ביצועים מרשימים במיוחד, כאשר רמי לוי 1.89% איבדה כ-1%, שופרסל -1.65% עלתה כ-2.6% והמניות המועדפות על בית ההשקעות בתחילת השנה ויקטורי 3.58% איבדה כ-6.7% ואילו טיב טעם 0.78% הובילה עם זינוק של כ-18% מתחילת השנה.
צפי לשיפור ברווחיות הגולמית בבית ההשקעות מעריכים כי הסביבה העסקית הנוחה תמשיך ללוות את הסקטור בהמשך השנה. לדברי אחיעז, "בשנת 2019 קמעונאיות המזון צפויות להמשיך ולהתרחב באמצעות פתיחת סניפים חדשים או באמצעות התרחבות לתחומים אשר משיקים לפעילות המסורתית, דוגמת תחום הפארם או הגדלת הנוכחות במרכז הערים".
- פוטומיין משקיעה מיליונים בפרסום - אבל המנויים בירידה
- כמה מרוויחים הבכירים בטבע?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
בבית ההשקעות מעריכים כי התמתנות התחרות, עליות המחירים בענף, התחזקות כוח המיקוח מול הספקים ואיחוד פעילויות עירוניות יתרמו לשיפור ברווחיות הגולמית בהמשך השנה, כך שבסך הכול שולי הרווח הגולמי צפויים להשתפר בשנת 2019 (לעומת שנת 2018).
לדברי אחיעז, "בין המהלכים הנוספים שצפויים להטיב עם המרווח הגולמי ניתן למנות את התרחבות תחום המותג הפרטי ופעילות הייבוא, כאשר התקדמות במרלו"ג של רשת רמי לוי צפויה לתמוך ברשת באופן ספציפי".
חוק המרכולים: פגיעה של כ-30 מיליון שקל במכירות טיב טעם בכל הנוגע לטיב טעם, בבית ההשקעות מעריכים כי בשנת 2019 הפוקוס יהיה על שיפור הפעילות הקמעונאית המסורתית של הרשת לצד טיוב תמהיל המוצרים בזרוע התעשייה. "להערכתנו, בעוד שתירשם ירידה בשורה העליונה נצפה לתרומת מהלכי התייעלות (דוגמת עובדים, פרסום) לצד השבחת שטחי המסחר בימים שלאחר עדן טבע. בנוסף, בהמשך השנה צפויה הרשת להתמודד עם השלכות חוק המרכולים, כאשר אנו מעריכים פגיעה במכירות הרשת בסכום של כ-30 מיליון שקל בהמשך השנה", סיכמה אחיעז.
- 1.טיב טעם יקרנים באופן מרגיז שמגרשים מהחנות (ל"ת)דן 10/07/2019 15:33הגב לתגובה זו