
לקראת רגע האמת: הלילה ישוגר הלוויין עמוס 17, לאן הולכת חלל תקשורת?
חברת חלל תקשורת 0% תשגר הלילה ב-02:00 שעון ישראל, את הלוויין עמוס 17, הלוויין שאמור להחליף את הלוויין עמוס 5 שאבד בחלל והיה אמור לכסות את יבשת אפריקה. הלוויין היחיד של החברה שנבנה על ידי חברה רוסית וסבל מתקלות חוזרות ונשנות עד שאבד איתו הקשר בחלל.
לאחר שהקשר עם עמוס 5 אבד, סבלה החברה מטראומה נוספת במסגרתה הושמד עמוס 6 לאחר פיצוץ הטיל של SPACEX שהיה אמור להביאו לחלל במהלך תדלוק. עמוס 6 היה אמור להחליף את עמוס 2 שהגיע לסוף חייו. עמוס 2, יש לציין, מספק שליש מהיכולת שלו לממשלת ישראל, שליש מהיכולת שלו לחברת Yes והשליש האחרון נמכר ללקוח נוסף.
שורה של כשלים שנת 2016 תירשם בספרי ההיסטוריה של חלל תקשורת כאחת השנים שאיימו על חיי החברה. החברה, כאמור, איבדה את הלוויין עמוס 5 והלוויין עמוס 6 הושמד על הקרקע. רצף אירועים אלה איימו על קיום תעשיית החלל האזרחית הישראלית וגררו שורה של האשמות נגד הנהלת החברה שהחליפה את החברה שמשגרת את הלוויינים ל-SPACEX האמריקאית בעיקר בגלל שלחברת השיגור לא היה אז ניסיון בשיגור לוויינים לחלל. הפיתוי בדמות תשלום נמוך לחברה המשגרת היה גדול מידיי והסיכון שהתממש איים על עצם קיום החברה.
עמוס 6 היה אמור להיות חוד החנית של חלל תקשורת, כאשר הדובדבן שבקצפת היה אמור להיות הסכם מרחיק לכת עם ענקית האינטרנט פייסבוק (סימול: FB) לפיו הרשת החברתית תשלם לחברה הישראלית 100 מיליון דולר כדי להביא אינטרנט לאפריקה ולמעשה לאותם חלקים בעולם שטרם מחוברים לרשת האניטרנט.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
פייסבוק וגוגל עושות מאמצים כבירים להביא את האינטרנט לאותו חלק מאוכלוסיית העולם שטרם חובר ומדובר, על פי ההערכות, בכמחצית מאוכלוסיית העולם. ענקיות הטכנולוגיה ניסו שורה של דרכים קונבנציונליות יותר או פחות להביא את האינטרנט לאזורים הלא מחוברים של אפריקה אולם כל הפתרונות הללו לא היו ישימים כמו הלוויין עמוס 6.
אובדן לקוחות חלל תקשורת אמנם שכרה לוויין (עמוס 7) כדי לעמוד בהתחייבויות ללקוחות (ובעיקר ל-Yes) והמשיכה במקביל לבנות עם בואינג את הלוויין עמוס 17 שישוגר הלילה, אך נראה כי מצבת הלקוחות של החברה מתערערת. חברת הטלוויזיה בלוויין Yes קיבלה לאחרונה החלטה אסטרטגית לעבור תוך מספר שנים לשדר ללקוחותיה באמצעות רשת הסיבים האופטיים במקום באמצעות לוויינים, מה שמערער לחלל תקשורת לקוח ששווה לה כ-20 מיליון דולר (נכון לשנת 2017). כאן המקום לציין שעל פי הידוע, ההכנסות מ-Yes משירותי לוויין משמשות לתשלום לחברת אסיה סאט עבור השכרת הלוויין עמוס 7 מה שהופך את השירות הזה ללא רווחי עבור חלל תקשורת.
בעיה נוספת שיש לחלל תקשורת היא עם הלוויין עמוס 8. תעשייה אווירית שיכולה לבנות את הלוויין הזה עבור החברה דורשת סכומים גבוהים ולוחות זמנים ארוכים ממה שיכולה חלל לקבל מייצרנים בחו"ל אבל לא חברה כמו התעשייה האווירית תוותר והנה ועד עובדי התעשייה האווירית הפעיל לחצים גדולים על הממשלה שאיימה על חלל כי אם לא תרכוש את עמוס 8 מהתעשייה האווירית הרי שהממשלה תרכוש לוויין כזה מהתעשייה האווירית ותקבל ממנו את שירותי התקשורת שלה במקום מחלל תקשורת.
- אלקטראיון נופלת ב-16%, מהדרין מזנקת ב-13%; ת"א 90 יורד ב-1.1%
- בהיקף של 500 מ' שקל - דניה תקים את קריית הממשלה בעפולה
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
בינתיים אין התקדמות משמעותית עם הלוויין עמוס 8 אבל בדרך לא חתמה חלל על הסכם אחר לייצור לוויין חלופי והמצב עצמו סביב נושא הלוויין שאמור לספק שירותים לממשלה לוט בערפל.
התקווה הגדולה הלוויין עמוס 17 הוא התקווה הגדולה של חלל תקשורת. בהנחה שהחברה תצליח לשגר אותו ולהפעיל אותו כך שיספק שירותים באפריקה הרי שנפתחת לה הדרך לחידוש ההסכם עם פייסבוק אבל לא רק. יבשת אפריקה מאופיינת בפוטנציאל צמיחה דרמטי ובקשיים רבים לפריסת אמצעי תקשורת (בעיקר בגלל קשיים טופוגרפיים, ריחוק של מרכזי אוכלוסייה אחת מהשנייה וביטחון אישי), תקשורת לוויינית איכותית עשויה להיות הפתרון לכך ואם חלל תצליח במשימה הרי היא תתמקם בעמדת פריצה משמעותית.
דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת ועמוס 17 לקראת השיגור
עמוס 17 הלוויין עמוס 17 עלה לחלל תקשורת כ-150 מיליון דולר ועלותו הכוללת כ-300 מיליון דולר. נכון לחודש אפריל, צבר ההזמנות של החברה עבור שירותים ממנו עומד על 30 מיליון דולר. על פי ההתחייבויות של בואינג, משך החיים המתוכנן של עמוס 17 יעמוד על 15 שנים כאשר תקופת השירות בפועל תהיה של 21 שנים (הדלק בלוויין אמור על פי החוזה לספק ללוויין משך חיים של 19 שנים).
בחודש שעבר צוטטו גורמים בחלל תקשורת כאומרים שעד כה צברה החברה הזמנות בהיקף כספי של 58 מיליון דולר (כשנכון לחודש אפריל עמד צבר ההזמנות על 30 מיליון דולר). ההערכה היא שחלל תוכל להחיות את החוזה עם פייסבוק במידה והשיגור יצליח.
המניה זינקה ב-173% תוך פחות משנה בחודש דצמבר 2018 נסחרה המניה בנקודת שפל. נכון, כל השוק ירד בחודש דצמבר השחור של שנת 2018 אבל נראה היה באותה נקודת זמן שכדאי לתפוס מרחק ממניית חלל עד שיתבהרו העננים סביב עמוס 17. עם זאת, נראה שהמשקיעים צוברים ביטחון בעתיד החברה ומאותה נקודת שפל של חודש דצמבר 2018 עלתה המניה ב-173% תוך עלייה עקבית במחזורי המסחר.
- 5.גיא 07/08/2019 08:09הגב לתגובה זורוצים את שידורי yes רק בלווין וגם אישור מההגבלים לשירות חזור בכדי של yes תינתן באפשרות לספק אנטרנט לווני לבתים במהירויות מטורפות
- 4.טוני 07/08/2019 07:23הגב לתגובה זועלויות העובדים מטורפים מלא עובדים מיותרים לוקחים מיליארדים ממשרד הבטחון לשם מה ,להחזיק את התנאים המושחתים של העובדים. ראה חיים כץ ובנו.צריכים להתעורר ולהפסיק לממן את החברה המושחתת הזאת.
- מה הקשר לתעשייה אווירית? (ל"ת)יוסי 07/08/2019 18:46הגב לתגובה זו
- 3.אהרון 06/08/2019 22:23הגב לתגובה זוחלל תחזור לקדמת הבמה ותעלה עוד 150 אחוז תוך פחות משנה
- אוהד 07/08/2019 07:36הגב לתגובה זולדעתי שער 6000 יחזור ומהר מאוד.זה היה ערב השיגור הקודם שנכשל.
- 2.יניב 06/08/2019 19:09הגב לתגובה זומחזיקים אצבעות
- 1.אחד 06/08/2019 18:34הגב לתגובה זומקווה שהשיגור ישודר הלילה באתר spaceX