רון וקסלר מנכל קבוצת ישראכרט
צילום: סיון פרג'

ישראכרט שווה קניה: אפסייד של 27%

לאומי שוקי הון: "שווי השוק של ישראכרט משקף ירידת מדרגה ברווחי החברה, מה שנראה לנו כתרחיש פסימי ולא מאוזן, ולכן ההמלצה שלנו היא קניה"; החברה נסחרת במכפיל 10 על רווחיה  
ערן סוקול | (1)

"שווי השוק של ישראכרט 0.58%  משקף ירידת מדרגה ברווחי החברה, מה שנראה לנו כתרחיש פסימי ולא מאוזן, ולכן ההמלצה שלנו היא קניה", זאת לדברי אייל דבי, ראש דסק מחקר מניות בלאומי שוקי הון, אשר מפרסם היום סיקור ראשון על מניית ישראכרט, עם מחיר יעד של 16.5 שקלים למניה - אפסייד של כ-27% על שער הבסיס של המניה הבוקר.

לקריאה נוספת > מכריחים את הפועלים למכור את ישראכרט, האם זו הזדמנות לעשות קופה?

המניע המרכזי להנפקת ישראכרט היה הגברת התחרות מאז שהחלה להיסחר בבורסה, ירדה מניית ישראכרט בכ-4%, בין היתר על רקע ההנחה שמחוץ לכנפיו המגוננות של בנק הפועלים, ישראכרט שתהיה היא לא ישראכרט שהייתה. נכון לעכשיו נסחרת החברה במכפיל רווח של 10.

לדברי דבי, "בכל מה שנוגע למחירי המניות, מה שמכתיב כיום את שווין זה החשש משינוי רדיקלי במאפייני הסביבה - ולא לטובה. המהפכה הטכנולוגית בהעברת תשלומים, בשילוב העובדה שהבנקים עלולים להפוך מבעלים למתחרים, מייצרת חרדה מובנת בקרב המשקיעים, שהשימוש בכרטיס אשראי יהפוך להיסטוריה רחוקה".

שני תחומים, כיוונים שונים ישראכרט עוסקת בשני מגזרים מרכזיים; הראשון הוא תחום כרטיסי האשראי, בו היא פועלת הן כמנפיקה והן כסולקת, בעוד שהתחום השני הוא האשראי הצרכני. דומה שקיימת בשוק ההון מוסכמה, לפיה תחום כרטיסי האשראי יספוג פגיעה חריפה, אפילו אנושה, בעוד שהמגמה באשראי הצרכני צפויה להיות הפוכה - הוא ימשיך להוות מנוע צמיחה. לפיכך, עולה השאלה, מי משתי המגמות יותר חזקה?

לדברי דבי "אם לשפוט על פי מחיר המניה, אין כאן שום מקום לתהייה, זו בפירוש המגמה הראשונה. אך זו בדיוק הנקודה בה ההערכה שלנו הפוכה".   

מניית ישראכרט איבדה כ-4% מערכה מאז החלה להיסחר

בסקירתם, לאומי שוקי הון ריכזו את האיומים המרכזיים על תחום כרטיסי האשראי, תוך ניסיון להסביר מדוע התמונה המסתמנת היא לא כזו מאיימת.

האם הטכנולוגיה תחסל את כרטיסי האשראי? "ממש לא, וזו אינה דעתנו האישית, זו התחזית בכל המדינות המפותחות. כרטיסי האשראי היא לא תעשייה המתמחה בייצור חתיכות פלסטיק דקות, זו מערכת תחבורה מסועפת, בינלאומית ואחידה, של העברת כספים בין אנשים פרטיים לגופים עסקיים. מאחר ותשתית המסילות כבר הוקמה, והיא מאד אפקטיבית ויעילה, אין סיבה להקים תשתית חדשה רק בשם החלופה - שכלל לא בטוח שתהיה עדיפה", כותב דבי.   האם בהתאם לכוונת המחוקק, הבנקים יהוו תחרות לחברות כרטיסי האשראי? דבי מעריך שזה לא יקרה בקרוב, בוודאי לא לפני מכירת גרעין השליטה, וגם לאחר מכן זו תהיה מבחינתם משימה מאד לא פשוטה. "קשה לנו לראות את הרגולטור מאפשר חזרה בדלת הראשית, באמצעות התקשרות ישירה עם חברות כרטיסי האשראי הבינלאומיות, ולגבי פיתוח פלטפורמות דיגיטליות חלופיות, ראוי לומר את הדבר הבא; מדובר באיום תחרותי שאינו ייחודי רק לבנקים, אבל אם הדיון בו כבר עלה, אז חשוב להדגיש שהוא הרבה פחות דרמטי מכפי שהוא נראה", כותב דבי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

האם נתח השוק של ישראכרט יקטן? להערכתו של דבי זה בהחלט סביר, שכן ישראכרט אוחזת קרוב למחצית מכרטיסי האשראי הפעילים במדינה, כך שביום בו לבנק הפועלים לא תהיה מחויבות לחברה, הגיוני שנתח השוק ייפגע. אלא שלהערכתו מדובר בתהליך הדרגתי, אך בטח שלא באיום קיומי.

העמלה הצולבת תמשיך לרדת? "זו עובדה, והיא ידועה מזה תקופה לא קצרה, אבל הצמיחה הכמותית יותר ממפצה על שחיקת העמלה", כותב דבי.

מקור: לאומי שוקי הון

פוטנציאל משמעותי באשראי הצרכני בלאומי שוקי הון מציינים כי ישראכרט הכפילה את הכנסותיה בתחום המימון, בתקופה של ארבע שנים, מה שמהווה צמיחה אדירה בכל קנה מידה. להערכתם, הנקודה החשובה בהקשר זה, היא שלמרות הגידול שהיה, המגמה עוד רחוקה מרוויה.

מקור: לאומי שוקי הון

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חיים 20/08/2019 10:24
    הגב לתגובה זו
    מול הבנקים והחברות הפרטיות.