מאזדה רכב
צילום: Istock

דלק רכב ירדה 10% בשבוע - הנה הסיבה

דלק רכב יבואנית מאזדה איבדה לפני מספר שנים את הבכורה, ומכירותיה, כך עולה מנתונים עדכניים, ממשיכות לרדת; הפעילות החדשה - אנרגיה וסביבה אמנם רווחית, אבל גרמה למינוף גדול - המשקיעים נוטשים (לא בטוח שבצדק)
איתן גרסטנפלד | (8)

מניית  דלק רכב 1.92%  יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו משלימה ירידה של כ-10% בשבוע, ושוויה ירד בהתאמה ל-1.15 מיליארד שקל. הירידה חריגה ביחס למדדי המניות וביחס ליבואנית הנוספת שנסחרת בבורסה - קרסו (יבואנית ניסן, רנו ואינפיניטי) שירדה ב-5.5% (היום יורדת בשיעור חד).    הירידה בדלק רכב מגיעה על רקע הירידה במכירות הרכבים של החברה מתחילת השנה. ירידה שהתעצמה בחודש אוקטובר, לאור תקופת החגים ובאופן יחסי ליבואניות האחרות. 

מתחילת השנה מכרה החברה 10,157 רכבים של מאזדה ירידה של 18.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, בזמן שהשוק כולו ירד ב-6% בלבד. כמו כן, השנה מכרה החברה 1,020 דגמי חברת פורד , ירידה של 32%. גם בתחום רכבי היוקרה ירדו מכירות החברה, ב.מ.וו מכרה 2,480 רכבים ירידה של 18.2%.

ברבעון השלישי מכרה החברה 2,388 רכבי מאזדה לעומת 2,762 אשתקד. החברה מכרה 308 רכבי פורד לעומת 387. החברה מכרה 610 רכבי ב.מ.וו לעומת 665 שנה שעברה.  בסה"כ מכרה החברה 3,306 רכבים ברבעון השלישי, לעומת 3,814 רכבים ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 13.3% ביחס לרבעון המקביל. 

החברה נכנסה לפני כשנה וחצי לתחומי האנרגיה, התפלת מים, ואיכות הסביבה על ידי רכישת השליטה בקבוצת ורידיס תמורת כ-992 מיליון שקל. קבוצת ורידיס, מתרכזת בתחום הסביבה והתשתיות וכוללת  איסוף, טיפול ומחזור פסולת עירונית, טיפול בחומרים מסוכנים, התפלת מים, ייצור חשמל ופתרונות אנרגיה. מדובר על פעילות גדולה ומגוונת שהפכה את דלק רכב למעין חברת החזקות - עם זרוע של יבוא רכבים וזרוע שנייה של תחומי האנרגיה והסביבה. 

הסיבה לרכישה היא בין היתר גיוון מרכזי הרווח ומנועי הצמיחה של החברה, על רקע התחרות בשוק הרכב. הפעילות הנרכשת רווחית וצומחת ועל רקע הריבית הנמוכה בעולם, השקעות בפרויקטי תשתשית ואנרגיה מקבלים ביקושים גבוהים ונסחרים בתשואות מניבות נמוכות מבעבר - משמע, דלק רכב עשויה להשביח השקעה זו, וייתכן שהבעלים והרוח החיה מאחורי החברה - גיל אגמון פעל בחוכמה שניווט את החברה לפעילות נוספת. 

עם זאת, הרכישה, מומנה בהון זר משמעותי, מה שהביא למינוף גדול מאוד של החברה, ולחששות המשקיעים כי החוב "גדול עליה". מאז הרכישה איבדה מניית החברה כ-40%.

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    זיל הזול 06/11/2019 11:53
    הגב לתגובה זו
    לפורד היתה תקופה טובה בה עשו מאמצים להיות יותר איכותיים וללמוד ממצדה, חוזרים להיות רכבים בעיתיים ולא אמינים.
  • 5.
    קרסו 05/11/2019 23:48
    הגב לתגובה זו
    משווים נתוני אוקטובר השנה (חגים) לאוקטובר אשתקד (בלי חגים), מתפלאים שהמכירות ירדו ומרסקים את הנייר. שוק ההון הישראלי במיטבו.
  • 4.
    מאזדאי שנטש 05/11/2019 22:18
    הגב לתגובה זו
    רובם לא ברף אמינות ואיכות של מאזדה 2020 אבל זולים באופן ניכר אז כולם רצים מאידך פור זה רק 3 מכוניות לכן קורסים לאט ובטוח
  • 3.
    דלק מוכרת רכבים סטנדרטיים במחירים גבוהים.פלא שלא קונים? (ל"ת)
    אחד 05/11/2019 17:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מוכרים "עייפים" בב אמ וו (ל"ת)
    חב 05/11/2019 13:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איש 05/11/2019 13:16
    הגב לתגובה זו
    זהירות מלצוד תחתיות...תכלס נייר פח מבית היוצר של יצחק תשובה כל דבר שהוא נוגע בו מתקפל ומתקמל ומתרסק...
  • דווקא הרווחתי השבוע 11% על דלק קבוצה (ל"ת)
    משעשע 05/11/2019 13:25
    הגב לתגובה זו
  • מה הקשר? (ל"ת)
    דני 05/11/2019 21:33