רשות ניירות ערך מציגה: ניהול תיקים באמצעות קרן נאמנות
רשות ניירות ערך הודיעה היום כי היא נמצאת בעיצומו של הליך הקמת שירות חדש למשקיעים, במסגרתו יוכלו מנהלי תיקי השקעות לנהל תיקים בקרן נאמנות, בהתאם לפרופיל הסיכון של הלקוח. על פי הפרופיל יוכלו הלקוחות לרכוש יחידות קרן ייעודית המתאימה לפרופיל הסיכון שלו.
מודל ניהול תיקים חדש
על פי ההודעה, באוקטובר פרסמה הרשות "קול קורא - ניהול תיקים 2.0", המציע מודל ליצירת שירות חדש לציבור המשקיעים אשר יאפשר ניהול תיקים באמצעות פלטפורמה דיגיטלית ייעודית. השירות החדש יתיר למנהלי תיקים לנהל תיקי השקעות ללקוחותיהם באמצעות קרן נאמנות ייעודית, על כל יתרונותיה, לרבות סוגיית המיסוי.
ההוראה שפורסמה קובעת את התנאים והמאפיינים אשר מנהל תיקים נדרש לעמוד בהם, לצורך מתן השירות. מאפיינים ותנאים אלה מתייחסים, בין היתר, לכך שמהות השירות הינה שיווק השקעות דיגיטלי, במסגרתו יעבור הלקוח הליך של בירור צרכים. ההליך נועד לסווג את פרופיל הסיכון של המשקיע. בהתאם, יוצע למשקיע לרכוש יחידות קרן ייעודית המתאימה לפרופיל הסיכון שלו.
לצורך מתן השירות, נותן השירות ידרש לנהל (בהוסטינג) ארבע קרנות נאמנות ייעודיות עבור ארבעה פרופילי סיכון של לקוחות. הקרנות יהיו מוגבלות בשיעורי החשיפה המרביים שלהן למניות, למט"ח ולאג"ח בהתאם לדרגת הסיכון של הלקוחות עבורם הן מנוהלות.
סטנדרט אחיד בקרב מציעי שירות
ברשות ני"ע מציינים, כי קביעת כללי התנהלות אחידים וסטנדרטיים למתן השירות הינה חיונית למימוש היתרונות הפוטנציאליים בשירות החדש. כך לדוגמא, נותני השירות יוכלו לפרסם את תשואות הקרנות הייעודיות, ובכך יוכל ציבור המשקיעים להשוות בין תשואות של קרנות ייעודיות של לקוחות בעלי פרופיל סיכון אחר.
בכך, הרשות מבקשת להניע מהלך שתכליתו ייצור סטנדרטיזציה בקרב מציעי השירות גם בכל הנוגע להליך אפיון לקוח לפרופיל סיכון. הרשות תגבש "מוצר מדף" של שאלון בירור צרכים אחיד ואלגוריתם מתאים לעיבוד הנתונים לצורך קביעת פרופיל הסיכון ללקוח המעוניין ברכישת השירות. בעל רישיון ניהול תיקים שיבקש להסתמך על בירור צרכים זה, עדיין יידרש להפעיל שיקול דעת מקצועי. בכך הוא ימשיך להיות אחראי על התהליך ועל האלגוריתם שיעבד את הנתונים אשר ימסרו ללקוח.
בירור צרכים גנריים
הרשות מסבירה כי, לגיבוש בירור צרכים גנרי שני יתרונות מרכזיים.
אחידות כאמצעי להגברת השקיפות ולקבלת החלטה מושכלת - אחידות מלאה בקרב נותני השירות בכל הנוגע לאופן שבו הלקוח מאופיין על ידם תצמצם את האפשרות לפערים בפרופיל הסיכון שייוחס ללקוח מסוים בידי נותני שירות שונים ולאופן שבו השקעותיו ינוהלו בידם; בהתאם, תיפתח האפשרות לפיתוח כלים באמצעותם יתאפשר ללקוח פוטנציאלי ללמוד אודות פרופיל הסיכון אליו הוא מסווג עוד קודם לקבלת החלטה בדבר זהות נותן השירות. מידע כאמור, נוסף על מידע השוואתי על אודות ביצועי הקרנות הייעודיות השונות בפרופיל הסיכון הרוולונטי עבור אותו לקוח, יסייע ללקוח לקבל החלטת השקעה מושכלת.
שכלול ערוצי ההפצה השונים של השירות - מפיצי השירות (בעלי רישיון) יוכלו להפנות לקוח לנותן שירות מסוים וזאת בהתבסס על הליך בירור צרכים גנרי שערכו לו (מחוץ ליישום של נותן שירות כלשהו) ובהסתמך על השוואת ביצועי הקרנות הייעודיות המנוהלות (בהוסטינג) על ידי נותני השירות השונים.
הצטרפות לתהליך גיבוש שאלון בירור הצרכים הגנרי
גיבוש הליך בירור צרכים הוא בתחום מומחיותם המקצועית המובהקת של בעלי הרישיון. על מנת להתניע את תהליך גיבוש הליך בירור צרכים גנרי, הרשות מזמינה בעלי רישיון אשר מבקשים להציע לציבור את השירות ואשר מעוניינים לקחת חלק פעיל בתהליך של אפיון ההליך לפנות אליה וזאת עד ליום 24 בנובמבר 2019. הרשות תעמוד בקשר עם גורמים שיפנו אליה על מנת לגבש פורום מייצג ככל האפשר לצורך קידום המהלך.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה