
הבלוף הגדול של חברות הליסינג - מיליארדים של אג"ח בסכנה
מה אתם חושבים על אג"ח לשנה בתשואה שקלית של 1.6%? ואג"ח לשנתיים בתשואה של 1.8%? בשוק האג"ח הנוכחי נשמע מעניין - נכון? ואם אני אוסיף שמדובר באג"ח עם ביטחונות, אז בכלל תגידו שמדובר בהשקעה טובה - כן, ככה זה באמת נראה.
מדובר באיגרות חוב מגובות בצי רכבים, ולא רק זה אלא שצי הרכבים על פי מחירון לוי יצחק עולה על גובה ההתחייבות.
הנתונים האלו הם של אלדן, מחברות הליסינג הגדולות בארץ, אלא שלמרות הביטחונות, אי אפשר להתנער מסימני האזהרה בדוחות הכספיים, ואי אפשר להתעלם מהסיכונים המימוניים והעסקיים בענף. תלות בגיוס עתידי - סיכון עצום הסיכון העיקרי של מחזיקי האג"ח הוא התלות בגיוסי חוב כדי להחזיר חוב. החברות האלו, ולא מדובר רק על אלדן אלא על כל התעשייה, "חיות" בזכות שוק ההון. הבנקים שהיו לפני שנים מקור החמצן של חברות הליסינג הוחלפו בגופים המוסדיים - למה? חברות הליסינג יגידו שקיבלו מימון זול יותר בשוק האג"ח, וזה נכון, אבל השאלה החשובה היא למה הבנקים ויתרו עליהן? הניסיון מלמד, שהבנקים הם השחקן החכם ביותר בתחום האשראי.
שוק ההון קיבל את חברות הליסינג בזרועות פתוחות. בו הן מקבלות כסף, בו הן מגלגלות כסף. הן מגלגלות כסף בריבית נמוכה כי חברות הדירוג אוהבות אותן, ומספקות להן "פתק" (דירוג אשראי) שהולך לגופים המוסדיים ומאפשר לגופים האלו למלא את הקופות והקרנות באג"ח של חברות ליסינג.
אל תבואו בטענות לגופים המוסדיים, כלומר תבואו, אבל תבינו שמדובר במערך הרבה יותר רחב שגורם לפנסיה שלכם לקלוט מכשירים מסוכנים בעטיפה מפתה. ברגע שהמוסדיים מקבלים את "הפתק", יש להם אישור לקנות את הסחורה. הבעיה היא עם מי שהפיק את "הפתק", למרות שהוא יגיד לכם - "ביצעתי את עבודתי נאמנה". אולי, אבל אם וכאשר תקום ועדה שתחקור את ההתנהלות של המעורבים בשוק האג"ח, כדאי יהיה לשאול - "האם הסתמכות על שוק ההון כגורם עיקרי להחזר חוב היא בכלל אפשרית? האם הסתמכות כזו לא פוגעת ובעצם מחסלת את יכולת החזר החוב האמיתית של החברה?".
- "שרי החינוך באים והולכים ובשביל שלא תהיה שביתה הם נותנים עוד כסף"
- טסלה מבקשת לאשר חלוקת מניות הטבה בשיעור של 3 ל-1: איך תגיב המניה?
שוק ההון, גם שחקנים מתחילים יודעים, הוא שוק מסוכן - מה שהיה אתמול לא יהיה בהכרח מחר. עליות מתחלפות בירידות, גיוסים מתחלפים בפדיונות וחוזר חלילה.
אגב, גם בית המשפט קיבל בתביעות שונות את הגישה שלא ניתן להסתמך על שוק ההון כמקור חמצן. בתביעות על השבת דיבידנדים אסורים שחולקו, הדירקטוריון טען - "מה הבעיה - חילקנו דיבידנדים, כי החברה גם יכלה לגייס אשראי עתידי משוק ההון". אבל בית המשפט קבע - אי אפשר להסתמך על שוק ההון. אם כך - למה האנליסטים של חברות הדירוג נשענים על גיוסים עתידיים?
שני הכובעים של חברות הדירוג חברות הדירוג נשענות על מתודה, הן יספרו לכם שמדובר במתודה בינלאומית שתקפה בכל העולם - נו, אז מה? ראינו כבר את חברות הדירוג בעולם מדרגות זבל כזהב, בשביל כסף - ולמה הכוונה? חברות הדירוג מקבלות במישרין או בעקיפין כסף מהחברות המדורגות. תדמיינו, ונקווה מאוד שזה לא המקרה, שחברות דירוג מספקות דירוג טוב לחברות הליסינג, כי יש להן יותר עבודה ויותר כסף. הרי ברגע שהדירוג כבר לא טוב, יש בעיה - לא יהיו גיוסים, או גיוסים בריבית גבוהה, ואז הלקוח כבר לא יהיה לקוח טוב, גדול, משלם. שוב, התקווה היא שזה לא המצב האמיתי, אבל תאורטית חברות הדירוג מחזיקות את החברות האלו כדי ליהנות מרווחים עצומים - חברות הליסינג הן מהמגייסות הגדולות בשוק ההון.
אחדד את העניין - אם חברות הדירוג לא היו נסמכות על גיוסים עתידיים (אלא על יכולת אמיתית של החברה לייצר מזומנים - כפי שצריך), הדירוגים היו נמוכים יותר, ואם הדירוגים היו נמוכים יותר, לא ניתן היה לגייס, ואז אוי ואבוי לחברות הליסינג. או שהיו מגייסים בריבית גבוהה יותר, ואז גם אוי ואבוי לחברות הליסינג כי הוצאות המימון היו מוחקות את הרווח.
- כשתשמעו שסין פולשת לטאיוואן - תמכרו הכול!
- האם אנחנו צריכים מאסק או מיליי משלנו ומה הסיכוי שזה יקרה?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
המאזן - האם צי הרכב מוצג נכון? הדוחות של אלדן ממחישים את המודל העסקי של החברה - גלגול אג"ח בעלות/ריבית נמוכה, לצד פעילות גדולה אמנם של ליסינג ומכירת כלי רכב, אבל קטנה ברווחים. בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו ההכנסות ב-1.23 מיליארד שקל, והרווח בשורה התחתונה בכ-10 מיליון שקל - פחות מ-1%. במצב כזה כל רעש בשוק או בחברה הוא קריטי לשורה התחתונה. המצב ברבעון השלישי דומה - הכנסות של 424 מיליון שקל ורווח של 6 מיליון שקל.
הרווחים האלו, אגב, הם אחרי הוצאות מימון נמוכות יחסית. אם יהיה שינוי לרעה בדירוג החברה, והריבית תעלה אפילו מעט, הרווח יתאפס (במקרה הטוב) או יתחלף בהפסד (במקרה הרע).
ברבעון השלישי התחום של מכירות כלי רכב הפך להפסדי - מדובר במכלול של מכירות כלי רכב בשלושה מישורים - סחר בכלי רכב, מכירות של כלי רכב בליסינג והשכרה, ומכירות של כלי רכב אפס קילומטר (פעילות רווחית). להפסד הזה יש משמעות קריטית על הדוחות. במאזן של החברה יש כלי רכב בעלות של 2.2 מיליארד שקל. כלי הרכב האלו - כך על פי דוח הרבעון השלישי - נמכרים בהפסד, ואם מתחשבים גם בעלויות השוטפות המיוחסות לתחום, הרי שמדובר בהפסד לא קטן.
אם כך, ייתכן שהסכום המוצג בספרים מנופח. הספרים צריכים להציג את מחיר המימוש אחרי עלויות להבאת הנכס/הרכב למכירה. הם לא אמורים לבטא הפסד עתידי - אם ההפסד בתחום יימשך, המסקנה תהיה שצי הרכבים צריך להיות מוצג בסכום נמוך יותר, ואז מה יקרה עם הביטחונות לאג"ח? יירדו - וזו יכולה להיות בעיה, כי ברגע שהביטחונות יורדים מתחת לרף מסוים - יש עילה למחזיקי החוב להתחיל לפעול.
המאזן - גירעון בהון החוזר וחוב ענק לאלדן יש חוב של מעל 2 מיליארד שקל, רובו הגדול למחזיקי איגרות החוב. החוב הוא בעיקר לטווח העולה על שנה, אבל החברה אמורה לפרוע חלק ממנו - כ-500 מיליון שקל בטווח של השנה הקרובה - אין לה כאמור מקורות מימון לפירעון. לחברה גירעון בהון החוזר (נכסים שוטפים פחות התחייבויות שוטפות) של כמעט 1 מיליארד שקל. היא בונה על גיוסים שיסדרו לה את הגירעון בהון החוזר ואת הפירעון של האג"ח. היא בונה על עוד "פתק" מחברת הדירוג.
וכמה היא תביא "מהבית" מהפעילות שלה? אחרי הכל, המממנים מוכנים לספק אשראי, אבל לחברות טובות, שמייצרות תזרימים, גם אם לא בקצב הרצוי. אז זהו, שבמקרה של אלדן, תזרים המזומנים מפעילות שוטפת שמבטא את יכולת הייצור של מזומנים מהעסק עצמו שלילי בתשעת החודשים הראשונים - 15.7 מיליון שקל, וזה אחרי שהרבעון השלישי היה טוב - תזרים של 30 מיליון שקל.
אז אין כסף מפעילות, יש כסף דרך גיוסים (עתידיים), וגם אם אהיה אופטימי, אגיע למסקנה שהתזרים אולי ישרת את הריבית, אבל את הקרן בטח שלא. חברה כזו לא אמורה ליהנות מכספים של החוסכים לפנסיה וגם אם כן, אז לפחות שיהיה יחס סיכון-סיכוי סביר. ובחזרה להתחלה - מה אתם חושבים על אג"ח לשנה בתשואה שקלית של 1.6%? ואג"ח לשנתיים בתשואה של 1.8%? זה אולי נשמע מעניין, אבל זה מסוכן.
- 37.כתבה טובה ומחכימה, קל אוטו בצרות ונמכרת לקרסו (ל"ת)אבי 20/12/2019 12:17הגב לתגובה זו
- 36.נחי 02/12/2019 15:04הגב לתגובה זוהמצב גרוע בהרבה מהמתואר בכתבה. החברות לא שוות חלקיק ממה שהן מדווחות. ברשותן אלפי כלי רכב שעל הנייר מחירן איקס. בפועל מחירן שווה למשקל בברזל.
- 35.המדביר 02/12/2019 11:34הגב לתגובה זוחובה לחוקק חוק שיאפשר לנו שליטה מלאה לכל אדם היכן לחסוך את הפנסיה שלו מי שרוצה חהמר בבורסה שיהמר מי שלא רוצה סיכון שיבחר בדרך אחרת שהחוק יאפשר
- מומחה לקנוניות 02/12/2019 18:26הגב לתגובה זוחולני להכריח אנשים לחסוך לפנסיה. אם אין כסף יש רחוב.
- 34.שי 02/12/2019 10:36הגב לתגובה זושאינו משקף כלל את מחיר השוק
- 33.אהבתי מאד (ל"ת)בני 02/12/2019 10:02הגב לתגובה זו
- 32.טור מצויין, תודה (ל"ת)מיקי 02/12/2019 09:48הגב לתגובה זו
- 31.אבישי 02/12/2019 08:03הגב לתגובה זולהערכתי כ70 אחוז מסדרות האג"ח אינם יכולות להחזיר חוב ללא מיחזור. המוסדיים שבויים בידי בעלי החוב.
- 30.נכון 01/12/2019 18:10הגב לתגובה זובלוף אחד גדול לצערי חברות ליסינג אינם היחידות חלק גדול מהחברות הנסחרות בבורסה הם סיכון גדול ביותר.
- 29.עמך 01/12/2019 17:56הגב לתגובה זוהכל וירטואלי . אפשר לכנות את את התרמית בשם" תרמית הבנקים המרכזיים" . עושר שמיוצר על גבי אקסלים של בנקים מרכזיים שאינם מגובים בכלום אינם בר קיימא וסופם להתפוצץ
- 28.כולם רמאים! חברות הליסינג במינוף מטורף! (ל"ת)ראוי להיזהר! 01/12/2019 17:30הגב לתגובה זו
- 27.avnersh1 01/12/2019 17:17הגב לתגובה זוהפישמנים הבאים מעבר לדלת, ממתינים לפראירים הבאים
- 26.מיכה הכהן 01/12/2019 17:14הגב לתגובה זולצערי - הכל מצטייר בארץ הזו כתרמית- בלופ- אחיזת עיניים ,
- 25.צריך רכב 01/12/2019 16:58הגב לתגובה זואם המצב שלהם לא משהו..אולי יורידו מחירים ?
- 24.ריבית 0 01/12/2019 15:41הגב לתגובה זוכל הבורסה והנדלן
- 23.זי"פ 01/12/2019 15:02הגב לתגובה זוזה המצב של רוב מנפיקי הבורסה כולל מדינות - ללא גלגול אין החזר... וזה בא בחסות הבנק המרכזי ובעדודו.. פונזי לא מת הוא רק התחפש...
- 22.משה 01/12/2019 13:56הגב לתגובה זוביבי לא יכול להקים ממשלה גם יהיו בחירות פעם חמישית (ב 2 בחירות אחרונות הימין ירד) סער יכול להקים ממשלה מחר אבל שפנים בליכוד מפחידים מביבי. ביבי לא רוצה פריימריז בזק אלה בחירות נוספות למשוך זמן ולא מעניין אותו ליכוד ולא מדינה.
- 21.תאוות בצע 01/12/2019 13:28הגב לתגובה זותאבת הממון לצורך הגדלת הונם האישי של אנשי ציבור ולא דאגה לכלל עם ישראל מכת מדינה .צריך לעקור מן השורש תופעה זאת
- נדלניסט 02/12/2019 08:19הגב לתגובה זומחירי האחסנה הפתוחה שילשו את עצמם רק בזכות חברות הליסינג שמאחסנות מלאי שמוערך בלפחות פי חמש ממה שהוא שווה..רכבים נרקבים בחולות פלמחים ועוד מקומות מאחר והם שווים יותר במגרש מאשר מכירה בפועל
- 20.כותבי תרחישים 01/12/2019 12:39הגב לתגובה זואיום בתביעה יצוגית-זרז לתיקון המצב-
- 19.פלוני 01/12/2019 12:32הגב לתגובה זוחברות הליסינג הן חברות מימון. וכמו כל חברת מימון יש מינוף גבוה. ראה את הבנקים כדוגמה חזקה ומובהקת. יש לחברות הליסינג כלי רכב כביטחון. טיב החוב נבחן על עד כמה כלי הרכב יושבים טוב בספרים. כמה הם משקפים ערך אמיתי או שיש לבצע ירידת ערך.
- 18.בשפה פשוטה זה נקרא פירמידה (ל"ת)מאוזר 01/12/2019 11:38הגב לתגובה זו
- ניאו 02/12/2019 10:50הגב לתגובה זוואז, כשיפרוץ משבר - הבעיה תוטל גם על חברות הדירוג וגם על רואי החשבון שלא פרסמו אזהרה בדבר חוסר התאמה בין מחירון יצחק לוי למחירי השוק...
- במבינו 07/12/2019 22:40מלאי מוצג כעלות או שווי מימוש נטו, כנמוך! בטח שלא לפי מחירון כזה או אחר
- 17.אבי 01/12/2019 11:23הגב לתגובה זונכון להיום הכסף "זול", השאלה מה יקרה לבלון כאשר הוא יתחיל להתנפח (הריביות במשק יעלו) - תקף לכל הרבדים בשוק- משכנתאות, שווי נדלן וכו' ... מי באמת יצליח להחזיר את הכסף??? - פשוט אחוז לא מבוטל מהשוק לווה את הכסף של החוסכים בפנסיות/ קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, משמע הכסף שלנו יימחק!זה סופו של כל בלון!! עצוב שככה הכלכלה מתנהלת ואין שומרי סף לכסף שאנשים חוסכים כל החיים.
- לא מעלים ריבית (ל"ת)פשוט מאוד 02/12/2019 12:05הגב לתגובה זו
- 16.סטגר 01/12/2019 11:06הגב לתגובה זואלדן היא ההגדרה המדוייקת לחברת זומבי מתי שמחיר המימון יעלה ואו יצחק לוי יכנס למגננה כי יבין שהוא הולך על חבל דק הסיפור של אלדן וחברותיה וכל משחקי הדרוג של איזה מעריך שווי תורכי והחלפת חברת דירוג ..הכל יתפוצץ ..ואז יבואו למוסדיים שיש להם עוד חלב על השפתיים ולא ראו משבר 11 שנה וישאלו למה ומדוע ולא ידעו מה לענות..ככה זה יראה השאלה מתי...
- 15.מה חדש....? חברות עם הרבה אוויר ..ובלי כסף (ל"ת)אבי 01/12/2019 10:11הגב לתגובה זו
- 14.bk 01/12/2019 09:37הגב לתגובה זויש גם הרבה חומר באינטרנט בנוגע לסרט זה
- 13.יצחק 01/12/2019 09:36הגב לתגובה זואני כולי תקווה שהממנה על התחום =מפקח על האגף שוק ההון ירים כפפה ויעשה דבר הנכון על מנת להגן על המשקיעים ובזמן ולא בדיעבד כמו שלרוב קרה בעבר
- כולי תקווה שתהיה פחות תמים (ל"ת)כי זה לא יקרה 01/12/2019 09:51הגב לתגובה זו
- 12.זה לא חדש 01/12/2019 09:26הגב לתגובה זואלבר במצב גרוע יותר לדעתי . גם חברות הנדלן היזמי לכודות באותו מעגל אם הנדלן יורד או שהן לא מצליחות למכור במחירים שתכננו וגם לא לגלגל את החוב הן קורסות זה קרה לא פעם . כנל לגבי חברות אחזקות שמגייסות חוב כדי לקנות נכסים במינוף שיכולים לרדת לשווי אפסי ולא להציף דיבידנדים , ואם כבר אז בנקים הם בין הגופים הכי ממונפים שיש וגם הם תלויים לגמרי בגלגול חוב . תדמיינו מצב שבו בנק לא יכול לגייס חובות 3 שנים ...
- 11.גלעד 01/12/2019 09:21הגב לתגובה זואמנם יש לזכור שכספי הפנסי שלנו תמיד ינוצלו על ידי הגופים הגדולים. למשל אגח קוקו או מכירה של תיקי משכנתאות. הבנקים וגופים אחרים מעבירים את "הזבל" אל הפנסיות שלנו וככה המשק יכול לצמוח ולהתקדם. אם חלילה החוסכים היו מעבירים את כספם למסלולים פאסיביים עם דגש על שווקים גולבאליים אז החגיגה היתה נגמרת ואף אחד לא היה מממן את זה.
- 10.משקיע 01/12/2019 09:19הגב לתגובה זוזו התוצאה
- 9.אבישי עובדיה גדול (ל"ת)דניאל 01/12/2019 09:18הגב לתגובה זו
- 8.מוטי 01/12/2019 09:11הגב לתגובה זואבישי, אחרי שהצטרפת לביזפורטל, הרמת את רמת האיכות של התכנים. תודה רבה על כך! נתת לי עוד סיבה להמשיך לנהל את ה-IRA :-)
- 7.דורית סלינגר כמפקחת 01/12/2019 09:10הגב לתגובה זויאיר לפיד כשר האוצר הטיפש בתולדות המדינה,מינה את דורית סלינגר שהיתה יו״ר אס אנד פי כמפקחת על הביטוח אחראית על הגופים המוסדיים,יש הזוי מזה??מי שהיתה אחראית לדירוג המושלם של אפריקה,אלבין אידיבי ועוד חברות שדורגו על ידה והסיבו הפסדים של מיליארדים לגמלאים.במקום להכניסה לכלא מינה אותה לאחראית...מטומטם אמיתי
- יריב 01/12/2019 13:53הגב לתגובה זווזו התוצאה. סלינגר הייתה אסון לשוק הביטוח.
- 6.isaacm 01/12/2019 09:08הגב לתגובה זוזה לגמרי לא מדוייק כי חברות כמו אלדן מחכירים אלפי מכוניות למשרדי ממשלה וחברות גדולות וזו הכנסה בטוחה מדי חודש בחודשו או בכל ברבעון. כך שיש להן מאין לשלם את הריבית ואת הקרן, זה לא נכון לומר דברים כאלה זה הפוגעים בחברות , במשק ובשוק ההון.
- א. 01/12/2019 22:19הגב לתגובה זואתה או שלא קראת את הכתבה או שיותר גרוע - קראת ולא הבנת כלום. אף אחד לא טוען שמה שמסוכן זה תזרים מהשכרת הרכבים. מה שאבישי עובדיה טוען (ולדעתי בצדק רב) זה שהכסף הזה לא מספיק. העסק פשוט לא רווחי מספיק (האמת הוא על גבול הפסדי)
- 5.כתבה מאלפת !!! (ל"ת)שחקן בורסה 01/12/2019 09:05הגב לתגובה זו
- 4.משפחת שמלצר מוצצת מיליארדים מקרנות הפנסיה שלנו (ל"ת)יעקב 01/12/2019 09:02הגב לתגובה זו
- 3.מצוין! (ל"ת)מנהל השקעות 01/12/2019 08:59הגב לתגובה זו
- 2.אבי 01/12/2019 08:52הגב לתגובה זואין חברת נדל"ן מניב אחת שיכולה להחזיר את החובות שלה מהפעילות השוטפת והיא חייבת במחזור החוב שלה (אלא אם היא מממשת נכסים), אז אולי כל חברות הנדל"ן המניב מסוכנות באותה המידה?
- 1.סוף סוף מישהו כותב את האמת (ל"ת)דן 01/12/2019 08:38הגב לתגובה זו