פרשת ויגש: היכולת ללמוד מטעויות ולקחת אחריות
בתחילת פרשת השבוע ויגש, סיפור יוסף והאחים מגיע לשיאו, עם נאומו של יהודה בפני יוסף. הנאום מצליח לחדור את הדמות שיוסף מסגל לעצמו, והוא נשבר וחושף בפני אחיו את זהותו האמתית. נאום יהודה מצליח בזכות התהליך שעבר יחד עם אחיו לצד יכולות נאום ורטוריקה.
יהודה מתחיל את נאומו כשהוא בעמדת נחיתות אך בזכות רטוריקה ופניה ישירה אל הרגש של יוסף, הוא מצליח. אך מעל כל אלה, נמצאת היכולת של יהודה לקחת אחריות בתור מנהיג, במיוחד כשכל הקלפים נטרפו. היכולת לדעת לקחת אחריות, ולהכיר בטעויות היא הכרחית עבור כל אדם אך במיוחד עבור מנהיגים. מנכ"לים של חברות הם מנהיגים - כשהכל עובד כמו שצריך הם כמובן לוקחים אחריות, אבל כשהדברים מתהפכים הם מתרחקים מאחריות. הסיפור הכי גדול בשנים האחרונות הוא הטעויות הגדולות של הנהלת טבע - ארז ויגודמן, המנכ"ל לשעבר ואייל דשא סמנכ"ל הכספים, עשו מהלכים שגויים במהלך הכהונה, ובמיוחד זוכרים להם את רכישת אלרגן בקרוב ל-40 מיליארד דולר, אירוע שגרם להתמוטטות החברה. זה לא רק חוכמה בדיעבד, ידעו על זה כבר בעת הרכישה - אבל המנהלים התעקשו, ובהמשך גם לא לקחו אחריות, דבקו בגישתם, ורק הכבידו יותר ויותר על החברה.
לקיחת אחריות עלולה להיתפס באופן שגוי כחולשה, אך בטווח הארוך היא מתגלה כהכרחית וכחוזקה משמעותית. זה נכון עבור מנהלים, עובדים וגופים, הנמדדים כולם דווקא ברגעים מאתגרים. מי שמצליח ללמוד מטעויות וניסיון העבר ישכיל להימנע מכניסה לאותם בורות אליהם נכנס בעבר.
קורות האחים במצרים
בכדי להבין את נאום יהודה יש לשוב לפרשה הקודמת, ולהזכיר בקצרה את מהלך העניינים שהביא את יהודה להתחנן על נפשו בפני יוסף. יוסף הפך לאיש החזק במצרים בעקבות פתרון חלומות פרעה והתכנית האופרטיבית אותה הציע למלך.
בהמשך הפרשה הגיעו אחי יוסף למצרים בעקבות הרעב לבקש אוכל, זאת מבלי להבחין בזהותו של אחיהם: "וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת־אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ". יוסף מנסה להבין מה עלה בגורל אביו, ואחיו הקטן בנימין, כמו כן הוא בוחר להאשים את אחיו בכך שהם מרגלים. הוא דורש מהם להשאיר את אחד האחים במצרים ולהביא משם את בנימין כדי להוכיח את חפותם. הוא אוסר את שמעון, ושולח אותם חזרה לביתם תוך שהוא דואג להבהיר להם שאל להם להגיע בלא בנימין.
יעקב מסרב לשלוח את בנימין בטענה שכבר שילם מחירים משפחתיים כבדים מדי: "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יַעֲקֹב אֲבִיהֶם אֹתִי שִׁכַּלְתֶּם יוֹסֵף אֵינֶנּוּ וְשִׁמְעוֹן אֵינֶנּוּ וְאֶת־בִּנְיָמִן תִּקָּחוּ עָלַי הָיוּ כֻלָּנָה". אך לבסוף, יעקב נענה לבקשתם בעקבות התחזקות הרעב וההבטחה של יהודה כי הוא ערב לבנימין באופן אישי: "אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ אִם־לֹא הֲבִיאֹתִיו אֵלֶיךָ וְהִצַּגְתִּיו לְפָנֶיךָ וְחָטָאתִי לְךָ כָּל־הַיָּמִים".
האחים חוזרים למצרים עם בנימין, יוסף משחרר את שמעון, ויושב עמם לסעודה ומצייד אותם בתבואה. עם זאת, הוא מורה למשרתו להחביא גביע כסף בציוד של בנימין. אכן, בעודם בדרך חזרה לביתם, רודף אחרי האחים משרתו של יוסף ומאשים אותם בגניבת הגביע. האחים המופתעים, מכחישים כי גנבו: "אֲשֶׁר יִמָּצֵא אִתּוֹ מֵעֲבָדֶיךָ וָמֵת וְגַם־אֲנַחְנוּ נִהְיֶה לַאדֹנִי לַעֲבָדִים". הגביע נמצא לבסוף באמתחתו של בנימין לתדהמת האחים שלא יודעים את נפשם.
בנוקדה הזאת מתגלה מנהיגותו של יהודה בעמידתו מול יוסף ובדבריו. הוא מגיע אל יוסף כשהוא חסר סיכויים כמעט, העובדות לרעתו הוא עומד מול האיש החזק במצרים כשהאשמות כנגד בנימין מוצקות. אך בכל זאת יוצא יהודה בניסיון נואש לנסות להציל את המצב כנגד כל הסיכויים.
נאום יהודה כנגד כל הסיכויים
תחילה, פותח יהודה בתקציר האירועים שהובילו למצב בו הם נמצאים החל מרגע הגעתם למצרים. אך בתיאור האירועים בוחר יהודה להשמיט חלקים מסוימים כפי שמסביר הפרשן אברבנל: "והנה לא הזכיר לו תואנת המרגלים, כדי שלא יפתח פה לשטן ולא ישוב לדבר בה עוד". כלומר, יהודה משמיט את החלקים שעלולים להרגיז את יוסף ולאטום את לבו למצוקתם. בנוסף, פונה יהודה אל הרגש בכך, שמסביר את המורכבות המשפחתית בסיטואציה ובהזכרת האב הזקן.
אחרי שהוא מסיים לתאר את ההתרחשויות ההיסטוריות הוא ממשיך לפנות אל רגשותיו של יוסף: "וְעַתָּה כְּבֹאִי אֶל־עַבְדְּךָ אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתָּנוּ וְנַפְשׁוֹ קְשׁוּרָה בְנַפְשׁוֹ. וְהָיָה כִּרְאוֹתוֹ כִּי־אֵין הַנַּעַר וָמֵת וְהוֹרִידוּ עֲבָדֶיךָ אֶת־שֵׂיבַת עַבְדְּךָ אָבִינוּ בְּיָגוֹן שְׁאֹלָה". יהודה מסביר ליוסף את ההשלכות של כליאת בנימין שיגרמו לצער בלתי נגמר אצל אביו יעקב.
אחרי שני השלבים הללו פונה יהודה לפרקטיקה ומציע הצעה: "וְעַתָּה יֵשֶׁב־נָא עַבְדְּךָ תַּחַת הַנַּעַר עֶבֶד לַאדֹנִי וְהַנַּעַר יַעַל עִם־אֶחָיו כִּי־אֵיךְ אֶעֱלֶה אֶל־אָבִי וְהַנַּעַר אֵינֶנּוּ אִתִּי פֶּן אֶרְאֶה בָרָע אֲשֶׁר יִמְצָא אֶת־אָבִי". יהודה מציע להחליף בנימין תוך שהוא שב ומזכיר את אביו.
הנאום ודברי יהודה גורמים לכך שיוסף שעד כה הצליח לשמור על איפוק רגשי מול אחיו לא מסוגל עוד: " וְלֹא־יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא הוֹצִיאוּ כָל־אִישׁ מֵעָלָי וְלֹא־עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל־אֶחָיו. וַיִּתֵּן אֶת־קֹלוֹ בִּבְכִי וַיִּשְׁמְעוּ מִצְרַיִם וַיִּשְׁמַע בֵּית פַּרְעֹה. וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל־אֶחָיו אֲנִי יוֹסֵף הַעוֹד אָבִי חָי וְלֹא־יָכְלוּ אֶחָיו לַעֲנוֹת אֹתוֹ כִּי נִבְהֲלוּ מִפָּנָיו" יוסף נשבר אל מול דברי יהודה וחושף את זהותו בפני האחים ששנאו אותו ומכרו אותו מצרימה.
מה יש בו בנאום יהודה שגורם ליוסף להישבר ולחשוף את זהותו? פרשנים רבים הסבירו כי בפעולות שלו יוסף ניסה לבחון האם חל שינוי ביחס של האחים כלפי בנימין מהיחס שלהם כלפיו. נאום יהודה והנכונות להחליף אותו מהוות הוכחה מוחצת לשינוי שעבר על האחים ככלל ועל יהודה בפרט מאז מכרו אותו.
התהליך שעובר יהודה והיכולת להודות בטעויות
השינוי וההתבגרות של יהודה מזכירים את השינוי שחל ביוסף בעת שפתר את חלומות השרים בבית הכלא. יהודה למוד הניסיון ממכירת יוסף וסיפור תמר, מבין את החשיבות בלקיחת האחריות. הוא לוקח אחריות על אחיו למרות שהוא מבין שהסיכוי להציל את בנימין נמוך ועף עלול לסבך את יתר אחיו. לקיחת האחריות מתחילה עוד בפניה שלו ליעקב שייתן להם לקחת את בנימין.
נוסף על כל אלה עומדת היכולות הרטוריות שמפגין יהודה. הוא עומד כנגד כל הסיכויים מול שר פרעה ומצליח בחכמה לפנות אל לבו. בזכות ההימנעות מהזכרת דברים אשר עלולים לגרום לפיצוץ בינו לבין יוסף. לאחר מכן הוא פונה אל הרגש על יד הזכרת סיפורו של בנימין והזכרה חוזרת של יעקב האב הזקן.
ובחזרה לימינו, יהודה מלמד אותנו שיעור חשוב במנהיגות והובלה - לקיחת אחריות. נכון שלנאום ולרטוריקה חלק בהצלחה, אך לולא ההחלטה והבנה שעליו לקחת האחריות הסיפור היה מקבל תפנית אחרת. לקיחת אחריות היא דבר הכרחי בכל תחומי החיים בין אם זה במשפחה, בעבודה או בעסקים. על כל אדם לדעת להכיר בחסרונותיו ולדעת להודות בטעויותיו. היכולת להודות בטעות עלולה להיתפס באופן שגוי כחולשה אך בטווח הארוך היא מתגלה כהכרחית וכחוזקה משמעותית.
הדבר נכון גם לגבי חברות בעולם העסקי מרמת העובד ועד לרמת המנהל הבעלים והארגון. ארגון שלא יודע לקחת אחריות על מעשיו עלול לאבד משקיעים או עובדים. יתרה מזאת מי שלא יודע לקבל אחריות גם לא ידע להפיק לקחים דבר שבדרך כלל מתברר כהרסני לטווח הארוך.
ללמוד מטעויות
מסר מאוד חשוב של הפרשה הוא למידה מטעויות. המסר הזה הוא רלבנטי היום בהרבה תחומים, אפילו בכל התחומים גם בהקשר של השקעה בשוק ההון. משקיעים צריכים ללמוד מטעויות - זו לא חוכמה להשקיע על עיוור פעם להצליח ופעם להיכשל. חשוב מאוד לנתח את ההשקעות - ללמוד על דפוס הפעולה השגוי בתהליך ההשקעות - אולי אתם ממהרים לקנות מבלי לבדוק, אולי אתם קונים מניות בתחום פעילות אחד, אולי אתם לא מפזרים כמו שצריך, ועוד. תבדקו, תסיקו מסקנות, תלמדו מטעויות. ככה תהפכו למשקיעים מתוחכמים יותר
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
13.ויגש ל"שמן" וישמיןחידת היגיון ... 06/01/2020 12:16הגב לתגובה זו0 0לא גנץסגור
-
12.מי שלא לוקח אחריות צריך לשלם בבית המשפטעמירם 06/01/2020 11:02הגב לתגובה זו0 02 מנהלים בכירים בעזרת חברי דירקטוריון מדושני עונג וחסרי אחריות ציבורית נהנו במשך תקופה ארוכה משליחת ידיהם לכיסי המשקיעים (הציבור). אולי זה לא גניבה אבל זו קלות דעת בלתי נתפשת שצריכה להידון בבית המשפט. למה זה לא קרה עד עכשיו????????סגור
-
11.אחלה מאמר ,שמבוסס על התורה האלוקיתדן 04/01/2020 21:42הגב לתגובה זו0 0התורה מלמדת אותנו את הדרך לחיים טובים ונכונים.סגור
-
10.סולימני היה פסיכופת,כול פסיכופת שמת ,העולם נעשה טיפהבא 04/01/2020 08:56הגב לתגובה זו3 0יותר טוב.סגור
-
הבעיה שהם מתחפשים למפלגת מרכז ולוקחים ימניים איתם (ל"ת)שי.ע 04/01/2020 21:53הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
9.יישר כח! (ל"ת)רוני 03/01/2020 17:09הגב לתגובה זו5 0סגור
-
8.נפלא!!!! (ל"ת)נחום 03/01/2020 15:17הגב לתגובה זו5 0סגור
-
7.חזק וברוך (ל"ת)תומר 03/01/2020 14:30הגב לתגובה זו4 0סגור
-
6.זה גם לא להצביע לפוליטיקאים שעושים קריירה פוליטיתלקיחת אחריות 03/01/2020 13:47הגב לתגובה זו5 0מתוך פופוליזים כבר נפטרנו מיחימוביץ ורוזנטל שהיו נגד כיל ונגד הגז ובעד איסוף דירות וכעת יש לנו את שפיר שהיא כמובן נגד כיל . ונשאר לפיד הפופוליסט הפחדן שגילה לאומנות כלכלית באי מכירת כיל ובשלל תירוצים הזויים.סגור
-
5.גנץ לקח אחריות כשהחברה בניהולו פשטה רגל?נעמה 03/01/2020 11:27הגב לתגובה זו6 250 מיליון הפסד, עובדים מפוטרים, חמישה מיליון גניבה/שחיתות מהמישטרה והוא לקח את הכסף וברח ועוד רץ לראשות הממשלהסגור
-
גם אם תגיד שטויות 100 פעם לא יהפוך את זה לנכוןיעקב 04/01/2020 12:41הגב לתגובה זו1 2החברה של גנץ לא פשטה רגל, החברה פשוט נסגרה לאחר שהבעלים החליטו שהם לא רואים מקום להמשיך , לא גנבה 5 מיליון אלה חתמה על ניסוי שעלותו 5 מיליון . הצעה שלי חפש לך עבודה פחות בזויה מאשר לכתוב תגובות בתשלוםסגור
-
השמאל שפוט של המפלגה הדמוקרטית באמריקה שרוצה להתגרשבא 04/01/2020 08:57הגב לתגובה זו1 0מאיתנו,לכן אסור להם לעלות .סגור
-
לארגוני הסמול והערבים מותר הכל.ישראל 03/01/2020 16:18הגב לתגובה זו3 2ולפיד מצצ וינק אנטישמיות ןשנאת הדת היהודית עוד כתינוקסגור
-
4.אהבתי את דבר התורה. ובמיוחד את הקישור לערכים של היום ולעולם ההשקעות. שפו (ל"ת)עדי 03/01/2020 10:59הגב לתגובה זו6 0סגור
-
3.מכירת יוסף ברווח נאה!ישראל 03/01/2020 10:50הגב לתגובה זו5 1כתבה מעניינת מאתגרת ומכימה. אכן כנופיית טבע תתן את הדין בבוא היום!!!! תודה רבה לכותב המאמר!סגור
-
2.שפתיים ישקמשה 03/01/2020 10:35הגב לתגובה זו4 0דיברי טעם...סגור
-
1.היה מאוד מעניין לקרוא! (ל"ת)יורי 03/01/2020 09:23הגב לתגובה זו6 0סגור