מסיבה גדולה ברשתות המזון - אבל האם זה יימשך?

שופרסל, רמי לוי, פרשמרקט, יוחננוף, ויקטורי, טיב טעם - רשתות המזון הנסחרות בבורסה לא איבדו שווי משמעותי בירידות החזקות בבורסה; הסיבה - הן הגדילו הכנסות בעשרות אחוזים לעומת תקופה מקבילה אשתקד. אבל האם הן חסינות מהאטה כלכלית ומיתון?
 | 

אחרי הריצה לסופרים בחודשים האחרונים, מה הצפי לטווח הבינוני ברשתות הקמעונאות מזון? בשבועות האחרונים פועלות רשתות המזון במתכונת חירום לאור אירועי הקורונה, הנהירה של הציבור הרחב לחנויות המזון שוברת שיאים של קניות והצפי הוא לדוחות רבעונים חזקים במיוחד במחצית הראשונה של 2020. 

שופרסל, רמי לוי, פרשמרקט, יוחננוף, ויקטורי, טיב טעם - רשתות המזון הנסחרות בבורסה לא איבדו שווי משמעותי בירידות החזקות בבורסה, חלקן אפילו נהנה מגידול בשווי; הסיבה - הן הגדילו הכנסות בעשרות אחוזים לעומת תקופה מקבילה אשתקד. גם יינות ביתן שכמעט והלכה לעולמה לפני כחודשיים, זוכה לעדנה מסוימת - נראה שממש בדקה ה-90' היא זכתה בנס - ווירוס הקורונה עשוי להיות המשיח שלה.  

אבל השאלה הגדולה היא האם קמעונאיות המזון חסינות מהאטה כלכלית ומיתון?
אילנית שרף, מנהלת מחלקת המחקר בפסגות ניירות ערך, מונה את מכלול הסיבות שמגבירות את המכירות בטווח המיידי, ומסבירה מי ייהנו גם בטווח הארוך. היא רואה יתרון לחברות דיסקאונט כמו רמי לוי וויקטורי ואילו בשופרסל היא רואה שני יתרונות מהותיים - מותג פרטי חזק ואתר און ליין מוביל שיקזזו את הירידה הצפויה במכירות בתקופת המיתון. שרף לא מעריכה כי נחזור לתחרות מחירים כפי שראינו ב-2011, אך מציינת כי קיימים שלבים ראשונים לתחרות ישירה של ספקיות המזון -תנובה, שטראוס ושסטוביץ שפותחות מכירות עד הבית. זה עלול להיות איום מסויים על רשתות המזון המסורתיות. 

כותרת ראשית

- כל הכותרות

טווח מיידי - גידול משמעותי במכירות וברווחים
 בטווח הקצר הצפי הוא לקפיצה משמעותית בדוחות הכספיים ברבעונים הראשון והשני של השנה. לדברי שרף, "ההשלכות בטווח הקצר הן עלייה דרמטית בהיקף הרכישות ובהיקף הסלים שנצרכים", לכך היא מונה מספר סיבות ודגשים מהותיים - הסגר משאיר את האנשים בבתים והצריכה של מוצרי מזון עולה באופן טבעי. יתרה מכך  אנשים לא טסו בחג הפסח לחו"ל או שהו בבתי מלון ברחבי הארץ, נתון שמגדיל את היקף הרכישות באופן כללי. גורם נוסף שמשפיע זה שינוי בהרגלי הצריכה - אין לאנשים אפשרות לאכול מזון במסעדות ובתי קפה והמשלוחים הקיימים לא מכסים את הפער. בנוסף "אנשים צברו מזון בעקבות הפאניקה של התקשורת, רכישות הרבה מעבר לצורך".

אז הכמויות עלו, אנחנו יודעים את זה באופן ברור - כל אחד רואה את המקרר שלו, את הארונות במטבח, את הסופרים המלאים, את המחסור בביצים שרק מתדלק את הלחץ לרכוש. אבל זה לא רק הכמויות.  "גורם נוסף בעל מכפיל כוח משמעותי שמשפר את מצב הרשתות הוא שהרשתות צמצמו את ההנחות בתקופה הזאת. כל הסיבות האלו ביחד מייצרות "מסיבה שלמה בשוק קמעונאות המזון"

בטווח הארוך – יתרון לרשתות הדיסקאונט ולשופרסל
עם זאת, ההאטה הכלכלית נמצאת מעבר לפינה. לא ברור אם זו תהיה האטה משמעותית, משבר גדול, מיתון או האטה כלכלית יחסית קלה. כמה חודשים קשים וחזרה למסלול.  זה תלוי כמובן באסטרטגיית היציאה והצלחתה או כישלונה. סימן השאלה סביב הקורונה עדיין מרחף, היציאה מהסגר אמורה להיות עניין חד כיווני, אך קיים חשש שחלילה נחזור שוב למצב דומה בעקבות עלייה בהידבקויות על רקע שחרור הרסן. מצב שעלול לטרוף את הקלפים מחדש. בראייה אופטימית, זהירה וסבירה לטווח הבינוני-ארוך אומרת שרף "אם המשק הולך למיתון והנתונים הכלכליים מראים שכן ההשפעה על הענף תתבטא בהקטנת סלי מזון ורכישת מוצרים תחליפיים זולים", יחד עם זאת - "לפי מה שמדווח בתקשורת הסגר ייפתח בצורה הדרגתית, כשעדיין המסעדות והקניונים צפויים לחזור בשלבים האחרונים, וגם יהיו פחות טיסות לחו"ל. על כן צפוי שנראה יותר רכישות ברשתות המזון מהמצב הטבעי".

בהתייחסות ספציפית יותר מעריכה שרף כי יבלטו רשתות הדיסקאונט ורואה יתרונות גם לשופרסל. להערכתה, החברות הציבוריות הגדולות כמו שופרסל ורמי לוי ייהנו משיפור בתוצאות, כאשר חברה כמו טיב טעם שנחשבת רשת יקרה יותר, תהנה פחות מהגאות הקמעונאית. 

שרף מעריכה כי לא נחזור למלחמת המחירים שראינו בשנת 2011 לאור תהליכים של קונסולידציה (מיזוגים של חברות קטנות שהופכות לבינוניות) שזה מהווה גורם ממתן. אך מצד שני מציינת תהליך שמתרחש עדיין בהיקפים זניחים "תופעה נוספת שצוברת תאוצה בימים אלו הינה פתיחת אתרי אונליין על ידי הספקיות עצמן אשר עשוי להוביל לתחרות ישירה מול הרשתות. כך תנובה, שטראוס, שסטוביץ פותחות אתרי אונליין לשיווק מוצרים באופן ישיר לצרכן. יתכן ומדובר במהלך ניסיוני על רקע התרחבות הרכישות ברשת בשנים האחרונות שקיבלה תאוצה נוכח התפשטות הקורונה והרצון של יצרניות ויבואניות לעבור לקדמת הבמה ולשווק באופן ישיר את מוצריהם ללקוחותיהם".

מהלך זה עדיין בעצימות נמוכה, אך לאור העובדה שמדובר בשחקניות המזון הבולטות בישראל, יש לעקוב מקרוב אחרי המהלך כי התעצמות שלו עשוי להיות מחולל משמעותי בענף.  

שופרסל - מותג פרטי ואתר און ליין שמעניקים יתרון לרשת
"המכירות בשופרסל צפויות לרדת בטווח הארוך. אך לשופרסל מספר יתרונות שיפצו על כך", אומר שרף "גודלה של רשת שופרסל מהווה יתרון גדול בתקופה זו ולא רק נוכח הפריסה הרחבה, אלא גם נוכח היכולות של הקבוצה מול הספקים. אלמנט נוסף ומשמעותי זה המותג הפרטי. לשופרסל יש עליונות ברורה על פני המתחרות כאשר נפח המכירות של המותג הפרטי נאמד בכ-25% בשנת 2019, וזה לעומת 7% ברמי לוי ו-5% בפרשמרקט . השאר ללא מותג פרטי. זה נתון שמהווה יתרון משמעותי שיעניק לחברה גמישות רבה בהוזלת מחירים"

נוסף על כך מציינת שרף את אתר המכירות שופרסל און ליין.  בשנת 2019 האתר היווה מעל ל-15% מכלל מכירות החברה, לעומת 5% ברמי לוי ו-3.6% בויקטורי. יוחננוף ופרשמרקט רק בתהליך הקמה "האונליין צפוי לתת לה יתרון על פני חברות אחרות בתקופה שגם אחרי הקורונה. אנשים עדיין יחששו לצאת מהבתים למקומות הומי אדם" וירכשו אונליין".

כמו-כן מעריכה שרף כי לטווח ארוך היקף הרכישות באון ליין עשוי להתרחב בעקבות האילוץ שנוצר מהקורונה ויהיו צרכנים שיאמצו את השינוי, בהקשר לכך היא מציינת את היעילות במרלוגי הרשת והצפי לבניית שני מרלוגים נוספים כשבסה"כ מספר המרלוגים של הרשת יגיע ל-6.

מאז משבר הקורונה ירדה מניית שופרסל כ-10%, ועל כך מציינת שרף "הלחץ על מניית שופרסל מושפע בטווח הקצר בין היתר מהמינוף של דסק"ש. זו האחרונה פרסמה כי בכוונתה לרכוש את האג"ח שלה תמורת מניות שופרסל. מהלך שעשוי להוביל להמשך הלחץ על המנייה בטווח הקצר.

"שופרסל הינה החברה הממנפת ביותר בסקטור עם זאת, החברה יציבה עם תזרים מזומנים חזק המאפשר את היקף הפירעונות השנתיים ונכסי נדל"ן בשווי של כ- 2.5 מיליארד שקל".

מחיר היעד של פסגות הינו 24 שקלים, כלומר כ-20% מעל מחיר השוק.

רמי לוי - הרשת שהכי מזוהה עם דיסקאונט
על רשת רמי לוי אומרת שרף  - "זו הרשת שהכי מזוהה עם דיסקאונט. היא צפויה בשלב מאוחר יותר להציג גידול בהיקף המכירות ברשת שלה וזה לאור הצורך לחסוך בכסף במחיר של ויתור בנוחות". אם זאת שרף מסייגת מעט  ומוסיפה "צריך לומר כי גם הרכב הסל וגם היקף הסל נפגעים ככל שהמיתון ארוך ועמוק יותר.

"רמי לוי הינה הרשת עם קופת המזומנים הגדולה ביותר בענף, מעל 600 מיליון שקל, שמעניקה לה גמישות מרבית בתקופה זו מבחינה פיננסית ואפשרות למממן עסקאות . מאידך רשת רמי לוי חשופה לשוק המסעדנות דרך קופיקס שעלולה להכביד עליה בתקופה זו יותר מתקופות אחרות"

מאז תחילת משבר הקורונה עלתה מניית רמי לוי בכ-2%, ונסחרת במחיר של 205 שקל למניה, כאשר ההמלצה בפסגות לתשואת יתר ומחיר יעד של 220 שקל למניה, כלומר עלייה של עוד 7%. שרף מוסיפה כי מחיר היעד נגזר גם  "מהציפייה לגידול בפעילות ושיפור הרווחיות התפעולית של החברה בטווח הקצר, וכי צפויה עלייה בפעילות של החברה באונליין ובסניפי הדיסקאונט נוכח שינוי האקלים הכלכלי בטווח הארוך"

 
יוחננוף - המניה לא אטרקטיבית
על רשת יוחננוף אומרת שרף "קמעונאית המזון שהנפיקה באמצע 2019 וזכתה לשווי של 2.3 מיליארד שקלים בהנפקה, סובלת מירידות שערים שמסתכמות בכ-20% עד כה. לחברה 26 סניפים והיא רכשה 3 סניפים מיינות ביתן. במידה ורכישה זו תתבצע במלואה הרשת תגיע ל-29 סניפים. מנוע הצמיחה המרכזי כרגע מבחינת הגידול בהיקף המכירות הוא הרכישות של הסניפים. בשנת 2019 הציגה החברה גידול של 7.6% במכירות החנויות הזהות של הרשת".

מחיר המניה נסחר כיום בסמוך למחירים טרום משבר הקורונה, להערכת פסגות תמחור המנייה לא אטרקטיבי.

ויקטורי - רכשה את מספר הסניפים הגדול ביותר לפני משבר הקורונה
על רשת ויקטורי אומרת שרף "צפויה תוספת מכירות של מספר רב של סניפים על רקע הרכישות שביצעה הרשת. זה במקביל לעלייה במכירות בעקבות הקורונה, מסביר את העליות במניה בתקופה האחרונה. עם זאת, החברה סיפקה תוצאות חלשות יחסית בשנת 2019".

מאז פרוץ המשבר טיפסה מניית החברה כ-10%, בניגוד לשוק, אך בשבועיים האחרונים במגמת ירידה קלה, שעדיין מעניקים תשואה חיובית של כ- 5% בחודשיים האחרונים. הערכה בפסגות "כי לאחר העליות החדות שנרשמו לאחרונה המנייה נסחרת בפרמיה על הענף".

פרשמרקט -  ציגה את הקפיצה הגדולה במחיר המנייה מאז פרוץ משבר הקורונה
"מרבית סניפי החברה הינים סניפים שכונתיים, הממוקמים על פי רוב בשכונות ובמרכזי ערים. זה יתרון בתקופה הזו", מעדכנת שרף ומוסיפה - "במקביל להרחבת הרשת באמצעות רכישת סניפים, פרשמרקט פועלת גם להקמת אתר למסחר מקוון.  בסוף 2019 הפעילה החברה 38 סניפי מרכולים בגדלים שונים בפריסה ארצית, הרווחיות שמציגה הרשת הינה הרווחיות הגבוהה ביותר בענף ועומדת על כ-7.6% ללא נטרול השפעת .ifrs16".

במהלך 2019 רכשה 7 חנויות חדשות של סופר דוש וחברת מגה, לדברי שרף "נתון זה מהווה מכפיל כוח בתוספת מכירות לאלו שרכשו סניפים לפני משבר הקורונה"

פרשמרקט שהונפקה באמצע 2019, נהנתה מעלייה של 58% במחיר המניה מאז ההנפקה. מאז פרוץ משבר הקורונה מניית פרשמרקט מציגה תשואה של 10%. לאור העלייה במחיר המניה להערכת פסגות התמחור "לא מספיק אטרקטיבי".

תגובות לכתבה(15):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    שופרסל און ליין מזלזלת בקהל הקונים שלה. (ל"ת)
    רוני לנצר 21/04/2020 18:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    ירקות פירות
    א 20/04/2020 08:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אצל רמי לוי הירקות והפירות ברמה ירודה הכל יבוא מטורקיה ממש גועל
    סגור
  • 13.
    סלט ירקות
    לוי 19/04/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תזהרו מהבלופרים רק רשת אחת מכרה טוב וכל היתר על הפנים
    סגור
  • 12.
    על איזה האטה היא מדברת .?
    עמי 19/04/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא יקנו אוכל ? הרי לא קונים שם מותרות ...
    סגור
  • 11.
    מניות שופרסל הכי שוות
    צחי 19/04/2020 08:54
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כבר קניתי מניות של שופרסל ואני מתכוון לרכוש עוד. כשכולם בשוק בחל"ט שופרסל מוסיפה מאות עובדים ורק ממשיכה לצמוח.
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    פרשמרקט עדיין במחיר נמוך ביחס לאחרות
    דניאל שמו 19/04/2020 00:58
    הגב לתגובה זו
    1 1
    רשת קטנה וזה מה שמקנה לה קפיצה משמעותית ושליטה בזמן כזה, ראינו בדוחות האחרונים שהיא. על הגל.
    סגור
  • 9.
    בבקשה להפסיק לנבא שחורות
    איציק 18/04/2020 22:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני לא מומחה גדול, אבל לדעתי עש רבעון אחרון תיהיה התאוששות רציהית במשק
    סגור
  • 8.
    כל השאר סתם רשתות.
    שופרסל-הרשת האמינה! 18/04/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
    5 4
    שופרסל היא היחידה שבאמת בודקת את איכות הירקות והפירות. ואף פעם לא קרה שטעו במחיר לרעתי. להיפך! רמי לוי סתם משחק את תפקיד הפיטר פן של רשתות השיווק כשבפועל זה ממש לא ככה. ושאר הרשתות די נחותות בעיני.
    סגור
  • 7.
    להפחית פנסיות עתק פטןרות מס 20% עד סטף 2020
    פנסייות עתק 18/04/2020 17:45
    הגב לתגובה זו
    1 1
    יש מקום להפחית פנסיות מעל 10000 נטו
    סגור
  • 6.
    מה עם האשראי?
    אאא 18/04/2020 17:22
    הגב לתגובה זו
    3 3
    לשופרסל ורמי לוי יש הכנסות מכרטיסי אשראי שיפעגו בגלל משבר כלכלי, בנוסף לשופרסל יש את רשת הפארם(שאולי תצמח), מכירות לעסקים(שנפגעו משמעותית) ונדל"ן(שנמצא בסיכון לירידה עם המשבר ימשך). בגדול כל החברות הללו הרוויחו יפה מאוד ברבעון הנוכחי, השאלה מה הם יעשו עם הרווחים האלו, דווקא החברות היותר קטנות כמו יוחחנוף(אם תתנהל נכון) יכולות לצמוח מאוד מהמשבר הזה, כי הם יוכלו להשתמש במזומנים להקמת מותג פרטי, פיתוח תחום האונליין, שיווק ומיתוג, הקטנת הלוואות וריבית, או צעדים נוספים להתרחבות, וכמובן גם חלוקת דיבדנד.
    סגור
  • 5.
    דפקו אותנו
    מאיר פ 18/04/2020 17:00
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לא מפריע לי שהרשתות הרוויחו , מפריע שלמרות עליה במחזורים העלו מחירים חזירות
    סגור
  • 4.
    המפלט מהקורונה - אוכל
    ברכה 18/04/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הצורך הקיומי והפחדים מהמחר מריץ אנשים לקניות אוכל . רשתות המזון חוגגות .
    סגור
  • 3.
    מדובר ב..
    שלומי לוי... 18/04/2020 11:27
    הגב לתגובה זו
    4 2
    חגיגה זמנית בלבד ..לאור פאניקה שהציבור סרור בו בעת הזו ..לסופר לא הולכים רק עם מסכה וכפפות ...דרושים גם מזומנים..החודש רוב העובדים קיבלו את משכורתם בעבורחודש מרץ ...בחודש הבא ...תראו האטה גורפת ברשתות השיווק ..עד כמעט קיפאון מוחלט ...
    סגור
  • 2.
    בקרוב מאוד
    אוהב 18/04/2020 10:55
    הגב לתגובה זו
    0 2
    שנה הבא מי שתקח אליפות בכדורגל היא ללא ספק מכבי "יינות ביתן" חיפה ומקום שני בטח תהיה ביתר "ויקטור" ירושלים
    סגור
  • 1.
    מחירי המניות מנופחים . (ל"ת)
    הכל מגולם 18/04/2020 10:35
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות