בזן
צילום: יח"צ, אילן בשור

"ברמת התמחור הנוכחי, מניית בזן היא מציאה"

מניית חברת הזיקוק שנסחרת במחירי שפל ירדה במעל 60% מתחילת השנה; האנליסטים מעריכים כי קיים אפסייד של 80%; "לא ייתכן שלאורך זמן תעשיית הזיקוק תפעל בהתנדבות"
אור צרפתי | (35)

מניית חברת הזיקוק בזן 0%  נסחרת במחירי שפל מאז התפרצות נגיף הקורונה. מחיר המניה מבטא שווי של כ-2 מיליארד שקל; מדובר על ירידה של כ-63% בשווי מתחילת השנה, ובמילים אחרות - איבוד ערך של כ-3 מיליארד שקל. המניה, אשר מושפעות ממרווח הזיקוק, חוותה ירידות חדות כאשר החלו הסגרים השונים אך, האנליסטים, צופים עליות של עשרות אחוזים בטווח הארוך.

לא ייתכן שלאורך זמן תעשיית הזיקוק תפעל "בהתנדבות" "ההמלצה שלנו מתבססת על הנחה פשוטה – מדובר בנקודת שפל במחזור שלילי. להערכתנו, לא ייתכן שלאורך זמן כל תעשיית הזיקוק העולמית תפעל 'בהתנדבות'. התמחור ומרווחי הייחוס משקפים רווחיות שלילית שאין לה קיימות", אמרה אלה פריד, אנליסטית האנרגיה של לאומי שוקי הון, המסקרת את בזן באופן שוטף לאורך זמן.

"מה שצריך להבין בבזן, זה שהיא נסחרת לפי בנצ'מארק שנקרא מרווח הזיקוק. מרווח  הזיקוק הוא הרווח שבזן מצליחה לייצר על כל חבית נפט שהיא מזקקת. כאשר המרווחים גבוהים המניה עולה", ציין לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר ב-IBI.

בזן, עוסקת בתחום זיקוק נפט גולמי, ומפעילה את בתי הזיקוק בחיפה. החברה מייצגת מוצרים גם לתעשייה הפטרוכימית, פלסטיקה.

"המאזן של בז"ן יציב והתזרים צפוי השנה להיות ניטרלי או שלילי נמוך. הסגרים המקומיים יקשו על החברה למכור את תוצרתה בישראל, אבל האיום האמיתי מבחינתה, הוא תנודתיות חסרת תקדים במחירי הנפט וירידה בביקוש הגלובלי לדלקים ולדלק סילוני, שהתבטא בעודפי היצע של דיזל", הוסיפה פריד.

החברה שנסחרת במכפיל הון נמוך מ-0.5, חוותה ירידה חדה בביקושים בעקבות התפשטות הנגיף. "התנודתיות בתקופה האחרונה במחירי הנפט, לצד הירידה בביקוש לדלקים הנובעת מהגבלות התנועה השונות ברחבי העולם, משפיעים על מחירי התזקיקים, כלומר מרווח הייחוס של בזן מתכווץ", אמר לובלין.

"בגלל התנודתיות הגבוהה, המרווח שבזן מצליחה לייצר, מתנתק לגמרי ממרווח הייחוס, ללא קורלציה כלל. זה מכניס עוד אלמנט של חוסר ודאות למשקיעים", הוסיף.

בתמחור הנוכחי, מחיר מניית בזן הוא מציאה האנליסיטים אומרים פה אחד כי בתמחור הנוכחי, וביחס לממוצע היסטורי של מה שבזן יודעת לעשות,  מחיר המניה של בזן הוא מציאה.

בתוצאות הרבעון והמחצית הראשונה, ראינו פגיעה קשה בתוצאות החברה. בנוסף לחברה יש תוכנית לשיפוצי המפעל, שעלותה מסתכמת בהרבה מאד כסף. מצד המשקיעים, שיפוצים בקנה מידה כזה, בתקופה של חוסר רווחיות, משמעותם הגדלת הסיכון, אך השיפוצים הם הכרחיים להמשך התנהלות תקינה של המפעל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"בהסתכלות קצרת טווח, מה שראינו ברבעון הראשון והשני, ימשיך וילווה אותנו להמשך השנה, לפחות עד שנצא מסיפור הסגרים באופן סופי. אמירה זו נכונה למרבית החברות בשוק, בבזן היא מקבלת משנה תוקף", אמר לובלין. "אך לא נכון להסתכל על בזן לטווח הקצר, בהערכת השווי שלנו, אשר לא מביאה בחשבון את הסגר הנוכחי, מחיר היעד הוא 115 אגורות, כלומר אפסייד של 80%", הוסיף.

גם בלאומי מגלים אופטימיות. "העיתוי לשיפור לא צפוי להיות מחר, אבל גם לא ניתן לתזמן את העיתוי. זו הסיבה, שאנחנו ממליצים ללקוחות שלנו, שהם משקיעים בעלי אופק השקעה ארוך ומסוגלים להתמודד עם רמות סיכון שמאפיינות כרגע את הסקטור – להיות במניה", אומרת פריד.

הרבה מאד בתי זיקוק ברחבי העולם נסגרו האנליסטים מציינים, כי בתקופה האחרונה, הרבה מאד בתי זיקוק ברחבי העולם סגרו או הקטינו את התפוקה בצורה משמעותית. בבתי זיקוק, חזרה לתפוקה מלאה היא קשה יותר ולוקחת הרבה יותר זמן. מכאן, שכאשר העולם יצא ממשבר הקורונה, בזן דווקא יכולה להרוויח במשך מספר רבעונים, כתוצאה מהירידה בהיצע התזקיקים.

נתון נוסף שיש לשים אליו לב. בשנת 2021 צפויה בזן להתחיל לרכוש גז ממאגר כריש. ההסכם מול אנרגיא'ן צפוי להיכנס לתוקף בשנת 2021, והירידה במחירי הגז תהיה משמעותית לעומת המחיר שהחברה קונה כיום ממאגרים תמר ולוויתן.

איום האנרגיה הירוקה - ישנה את התמונה בעשורים הקרובים  כאשר מסתכלים על בזן לטווח הארוך, השאלה שנשאלת היא כיצד החברה תתמודד מול האנרגיה הירוקה?

"בזן היא חברה בעלת פעילות ששייכת לאנרגיה המסורתית. לבזן יש שני תחומי פעילות, הראשון הוא הייצור הפטרוכימי לענף הפלסטיקה, שתחום זה יישאר אקטואלי וצפוי שאף יעלו הביקושים בענף זה. התחום השני, שהוא תחום הליבה של בזן, הוא פעילות הדלקים, שעל פי תחזיות צפוי להשתנות בעשורים הקרובים. בזן, כמו יתר חברות האנרגיה המסורתית, תצטרך לעבור שינוי ולהמציא את עצמה מחדש", אמרה פריד.

"בעשורים הקרובים, תחום הדלק עוד לא הולך להיעלם, אלא להתכווץ, ולכן הירידה תהיה הדרגתית. לחברה יש יכולות כימיות ויכולות תפעוליות מאד חזקות, והיא תצטרך למצוא לעצמה כיוון שינצל יכולות אלו ומהצד השני יתאים לעולם החדש. אין כרגע מודל מוגמר ברמת החברה, מכיוון שאנחנו מדברים על פרק זמן ארוך", הוסיפה.

"האנרגיה הירוקה תמיד יושבת ברקע. כאשר מסתכלים על אנרגיה ירוקה, מדברים בעיקר על שוק הרכב, אך המעבר לאנרגיה חדשה ייקח עוד הרבה מאד זמן. אני לא חושב שיש אנליסט שלוקח בחשבון תרחיש זה כרגע, זה משתקף בהגדרת הסיכון בהערכת השווי", אומר לובלין.

תגובות לכתבה(35):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    יוסף 15/12/2020 08:23
    הגב לתגובה זו
    צריך סבלנות. המשק תלוי בחברה הזו
  • 18.
    דרומי 17/09/2020 12:07
    הגב לתגובה זו
    למה לקנות כאן ? אפשר ב 42.7
  • לעולם לא תגיע (ל"ת)
    משה 13/12/2020 00:32
    הגב לתגובה זו
  • משה 12/11/2020 01:41
    הגב לתגובה זו
    היא לא תגיע לשם, אל תחכה
  • 17.
    אלי בובליל ר"ג 16/09/2020 19:38
    הגב לתגובה זו
    זה אותו סיפור בדלק קידוחים. אבנר סטפק הודה בשיחת זום שיש לחצים שלא להשקיע בדלק ואני מעריך שגם בבזן. המוסדיים חוטאים למשקיעים בהם.
  • 16.
    חיפאי 16/09/2020 18:34
    הגב לתגובה זו
    כל חולה סרטן בחיפה יודע שבז"ן היא התגלמות השטן על האדמה
  • 15.
    עמוס 16/09/2020 13:13
    הגב לתגובה זו
    זה כמו גבעות כל כתבה מעלה אנמי ואחרי טבח במניה
  • 14.
    אלי 16/09/2020 12:25
    הגב לתגובה זו
    הרי כולם יודעים מה הרעיון שלך שעובד מאחורי הניתוח כולם יודעים והגרף לא משקר את מאמינה תתחילי לרכוש מניות בזן במיליונים כולכם האנליסטים שקרנים אתם חושבים שמקשיבים לכן הנה תתחילו לקנות פה נראה אתכם
  • משה 12/11/2020 01:42
    הגב לתגובה זו
    דברים מעניינים בפתח... לא יכול לפרט... אבל קצת סבלנות
  • 13.
    אור 16/09/2020 12:04
    הגב לתגובה זו
    פני העולם כולו לאנרגיה ירוקה ויש מימוש בפועל שלה...אך אצלנו מעדיפים להקריב את האזרחים על מזבח הון-גז-שלטון...
  • משה 12/11/2020 01:43
    הגב לתגובה זו
    חביבי, צא מהסרט...
  • 12.
    אחד שיודע 16/09/2020 09:58
    הגב לתגובה זו
    בזן סגרה 2 מתקני ייצור + דחתה את השיפוץ הגדול בגלל מחסור בכסף
  • 11.
    לואי 16/09/2020 09:45
    הגב לתגובה זו
    לטווח הבינוני אין תחליף למוצרי בזן. אוטוטו עם הפקת החיסון תקפוץ צריכת הדלקים משמעותית ונחזור לראות את בזן בשערים גבוהים משמעותית. זו אינה המלצה לפעולה, כאמור, יש סיכונים.
  • 10.
    dw 16/09/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
    במקרה הכי אופטימי רק לקראת סוף 2021, וזה בתנאי שאנרג'יאן לא יפשלו. שוב. כל פעם הם דוחים עוד ועוד את מועד ההשקה. זה לא נובל שעמדו בלו"ז.
  • 9.
    רק תעדכנו את התמונה - נותרה לבנייה אחת (ל"ת)
    משה 16/09/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
  • התמונה מלפני 30 שנה - הלבניות בעבודה - יוצאים אדי מים מ (ל"ת)
    lallush 16/09/2020 13:03
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אבי 16/09/2020 09:22
    הגב לתגובה זו
    החזירה את כל החובות שלה ונסחרת פחות משליש מהנכסים שלה..אין כמעט סחירות אבל יש סבלנות..
  • 7.
    כלום 16/09/2020 09:03
    הגב לתגובה זו
    ממש כלום.....
  • 6.
    מי רוצה להשקיע בחברה מזהמת ? (ל"ת)
    שאלה 16/09/2020 09:01
    הגב לתגובה זו
  • משה 12/11/2020 01:44
    הגב לתגובה זו
    אסור לדבר לפני שבודקים
  • dw 16/09/2020 09:46
    הגב לתגובה זו
    איך לדעתך האוטו שלך נוסע? על רוח הקודש? רוצה לעבור לאוטובוס? סבבה. איך הוא נוסע? רוצה לקנות מזון בסופר? סבבה. איך המזון מגיע לשם? מתעופף לו בעצמו או שמשאית מביאה אותו? איך המשאית נוסעת?
  • מי שרוצה לעשות כסף.. (ל"ת)
    דייב 16/09/2020 09:30
    הגב לתגובה זו
  • משה 12/11/2020 01:44
    בהחלט, ים של כסף
  • חחח 16/09/2020 09:28
    הגב לתגובה זו
    כל מה שהם עושים זה להרוס . מניות הגז היו מניות לפנסיה ואז הגיעו הפוליטיקאים עם שישנסקי גירשו משקיעים והפיצו שקרים שטייניץ טייל בעולם ובישר על משקיעים הכל היה שקרים . כנ"ל עם כיל הרסו את החברה על פופוליזים . קיללו את עידן עופר אבל לא רוצים להיפטר ממנו שקרנים מזהמים סביבתיים את הבורסה הם הרסו עם מיסים ואת הדיבידנדים הם לוקחים לעצמם 25% מס . ואין קיזוז הפסדים מהכנסות אלו הרסו את כל מניות הדיבידנדים. ונראה את כולם מסתדרים בלי בתי הזיקוק . עם אהבל
  • 5.
    היא תגיע ל40 אגורות. (ל"ת)
    אל תתפתו! 16/09/2020 08:55
    הגב לתגובה זו
  • לעולם לא תגיע (ל"ת)
    משה 12/11/2020 01:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קרייתי 16/09/2020 08:51
    הגב לתגובה זו
    בזן חברה שהעתיד מאחוריה
  • 3.
    פלונימוס 16/09/2020 08:17
    הגב לתגובה זו
    תעשיית הדלקים הפוסיליים ובתי הזיקוק הינה תעשיית יום האתמול - תעשייה שתגווע עוד כמה שנים כליל. ה"אנליסטיים המצוטטים נלחמים את מלחמת הסוסים, עת חדרו הטנקים למערכה
  • משה 12/11/2020 01:45
    הגב לתגובה זו
    שטויות
  • א 16/09/2020 11:57
    הגב לתגובה זו
    או שתעבור לאופניים
  • dw 16/09/2020 09:49
    הגב לתגובה זו
    יש כרגע צי רכב של 3 מיליון רכבים שימשיכו להיות לקוחות משלמים של בזן עוד עשרות שנים. בשעה טובה מכרת את האוטו ועברת לאוטובוס? כל הכבוד. איך לדעתך הוא נוסע? רוצה לקנות מזון בסופר? איך לדעתך הוא מגיע לשם? מתעופף לבד או מגיע במשאית? על מה המשאית עובדת?
  • 2.
    כתבה מבלבלת 16/09/2020 07:53
    הגב לתגובה זו
    דווקא התרשמתי שמסוכן להשקיע בבזן יותר סיכונים מסיכויים. והכי גרוע שהשער שהאנליסטים הדגולים מנבאים למניה כבר היה השנה כלומר מי שקנה בשערים גבוהים רק אולי יוכל להחזיר הפסד בעוד כשנתיים וגם אז אנרגיה ירוקה תהיה המחליפה. עוד אנליסטים בשנקל
  • dw 16/09/2020 09:51
    הגב לתגובה זו
    הקוראים שקנו רכב בשנה שנתיים האחרונות מוזמנים להגיב לברנש, שאומר בעצם שהקיה ספורטאג שלכם, מודל 2020, נולכת לפח בעוד שנתיים :-) מי מתנדב לזרוק לפח קיה מודל 2020? מציע להרגיע עם נבואות האיוב. הקיה הזו תמשיך להיות לקוח משלם לפחות עד 2040.
  • א 16/09/2020 11:59
    מי יספק דלקים לישראל במערכה הבאה? ארדואן?
  • 1.
    מסכימים או לא? (ל"ת)
    Roobin Hood 16/09/2020 07:51
    הגב לתגובה זו