הצ'אנס של אל על - האם החברה תלמד לעוף ואיך זה שלמרות המשבר השווי שלה עלה?
רגע לפני שמישהו שמע על הקורונה, אל על +1.46% אל על 846.5 +1.46% בסיס:834.3 פתיחה:837.8 גבוה:855 נמוך:832 תמורה:43,343,259 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: נסחרה בשווי של כ-450 מיליון שקל. עכשיו, אחרי חצי שנה של מגפה שכמעט חיסלה את שוק התעופה, היא נסחרת בכ-780 מיליון שקל. השווי שלה זינק בשעה שהיא מדממת - איך זה ייתכן? יש לזה הסבר טכני, אין לזה סיבה הגיונית.
אל על היא חברה שהוחזקה כבת ערובה בידי 6,300 עובדים. חברה מנופחת, שגם בתקופות טובות לא מצליחה להגיע לרווחיות מרשימה. הרווחים נזלו ממנה – לעובדים, לפיצויים, לתביעות, להגנות מטבע. מה שתרצו, רק לא לבעלי המניות. ואז הגיעה הקורונה ומצד אחד חיסלה את החברה, אך מצד שני הקורונה גם היתה זו שבסופו של דבר הצילה אותה מידי העובדים שלה, ונתנה לה צ'אנס. הרי בזמן קורונה חובה להתייעל, ואפילו ועד חזק ומיליטנטי לא יכול להתנגד – ההתנגדות תוביל לפשיטת רגל ולפיטורים של כולם.
אז אל על חיה, עדיין לא בועטת, אבל מנסה לשדר תדמית חדשה - חברה רזה יותר (2,000 עובדים פוטרו, היתה ירידת שכר), עם בעל בית חדש - אלי רוזנברג שלא בטוח שהוא ואביו (שעומד מאחוריו) מכירים עד הסוף את הברוך שאליו נכנסו. הלוואי שיסתבר אחרת, אבל בואו ניתן למספרים לדבר.
אל על הפסידה 104 מיליון דולר ברבעון השני, כ-240 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה. ההפסדים האלו יצרו גירעון של 135 מיליון דולר. האמת היא שההפסד האמיתי בתקופה הוא אפילו 300 מיליון דולר בגלל הפסדים שדילגו מהדוח רווח והפסד ישירות להון העצמי. אבל ניצמד הפעם לדוח רווח והפסד שאמור להיות יותר מייצג, ולכן גם יותר רלבנטי לגבי ההמשך.
מול איבוד הערך הזה יש בכל זאת חצי כוס מלאה - גיוסים. החברה גייסה במסגרת הנפקה מעל 500 מיליון שקל, בדולרים – 150 מיליון דולר (המספרים מעוגלים). אז יש לנו איבוד נטו של 90 מיליון דולר (240 מיליון פחות גיוס של 150 מיליון). בשקלים יש לנו איבוד ערך של 300 מיליון שקל. מנגד, השווי כאמור עלה מ-450 ל-780 מיליון שקל – עליית ערך של 330 מיליון שקל.
מה מסביר את העלייה הזו? אנחנו. אנחנו הפראיירים. המדינה השתמשה בכסף שלנו ונתנה ערבות להלוואה בסך 250 מיליון דולר לחברה הכושלת. המדינה גם השתתפה בהנפקת המניות של אל על והזרימה 115 מיליון שקל בתמורה לכ-14.3% מהחברה.
בשעה שרבבות עסקים קורסים, המדינה החליטה להעניק לאל על תמיכה כוללת של מאות מיליוני דולרים שעלולים ללכת לפח. תומכים בגוף שמפטר (פיטורים מוצדקים; אבל תמיכה מהמדינה צריכה להיות בגופים שמגייסים עובדים), שאין לו מלכתחילה זכות קיום, שהגיע למצב הזה בזכות עצמו ועובדיו, וזאת במקום להשתמש בכסף הזה לתמיכה באלפי ואפילו ברבבות עסקים קטנים שיחזירו עובדים מחל"ת, יחזרו לייצר ולצרוך. המחדל הזה צריך להיחקר, וזה "עוד מאותו דבר" – חוסר היכולת של האוצר להקצות משאבים בצורה צודקת ונכונה. הבעיה הגדולה היא שהכסף הזה נבלע, נעלם, והבעיה הגדולה יותר – אנחנו משלמים את החשבון. כסף ציבורי שניתן לאל על הוא על חשבוננו.
ולמה הכסף הזה נעלם או ייעלם? נחזור למספרים. סיכום ביניים: אל על איבדה 240 מיליון דולר בחצי שנה, גייסה כ-150 מיליון דולר, איבדה נטו 90 מיליון דולר. המשמעות היא שההון שלה אחרי הגיוס הוא לא מינוס 135 מיליון דולר (כפי שרשום בדוח ליוני) אלא 15 מיליון דולר פחות או יותר. אבל, צריך היה שמישהו באוצר יגיד את זה בקול – הרבעון השלישי גם הולך להיות רע מאוד, וגם הרבעון הרביעי. גם השנה הבאה תהיה קשה. הפלוס 15 יחזיק מעמד שבוע-שבועיים. אל על עשויה להגיע בסוף השנה לגירעון של מעל 100 מיליון דולר, ואם כך – איך בדיוק עזרה הנדבה של השר ישראל כ"ץ לאל על? כמה עיוור או טיפש צריך להיות כדי לתמוך בחברה הרקובה הזו בידיעה שמה שנותנים היום עלול לא להספיק, וכל זה בשעה – שהכסף הזה היה יכול להציל אלפים רבים של עסקים.
אל על – איך זה שבהסדר החוב, רק המדינה ויתרה?
אל על הגיעה לפני מספר חודשים להסדר חוב. אין לזה הגדרה אחרת, למרות שהחברה והמדינה לא מציגות את זה ככה. בהסדר חוב כולם משתתפים בנטל – המלווים עוברים תספורת, בעלי המניות נעלמים – זו הרי הזכות האחרונה בחשיבותה בעת הסדר חוב. הפעם, הכל היה הפוך. אין תספורות. בעלי המניות נשארו עם הזכויות שלהם. הסיבה – תמיכת המדינה לצד מר רוזנברג שהזרים 500 מיליון שקל. אולי זה בגלל הצורך בפתרון מהיר, אולי זה בגלל המחויבות הלא מפורשת אבל המשתמעת של המדינה לחברת התעופה – אבל זה לא היה צריך להיות כך. אין ולא צריכה להיות מחויבות של המדינה לגוף הזה שכאמור הגיע למצב מדמם הרבה לפני הקורונה. אבל יש את הרצוי ויש את המצוי. בשטח – לא היתה תספורת, לא היה איפוס של זכויות בעלי המניות הקיימים.
בעלי המניות אמנם הפסידו – המניה ירדה כ-35% מתחילת השנה, אבל זה לא הרבה לעומת הצפוי בהינתן המצב של החברה וערמות ההפסדים שלה. במקביל לירידת המניה, כמות המניות גדלה בגלל ההנפקה לבעל השליטה החדש ולמדינה. לא סתם גדלה - מכ-500 מיליון מניות לכ-1.25 מיליארד מניות. הגידול במניות מסביר את השווי – כ-780 מיליון שקל. 780 מיליון שקל לחברה שבעוד כמה רבעונים תחזור לגירעון משמעותי בהון, כנראה של כמה מאות מיליוני שקלים. 780 מיליון שקל לחברה מפסידה. 780 מיליון שקל לחברה שנסחרה לפני שנה ב-450 מיליון שקל והיתה במצב הרבה יותר טוב.
האם משהו מתחבא כאן? האם השוק רואה משהו מעבר למספרים? יכול להיות שכן. השוק רואה תוכנית אסטרטגית - חיסכון של 260 מיליון דולר בשנה על כוח אדם וחיסכון של 130 מיליון דולר נוספים על הוצאות משתנות וקבועות. סה"כ 390 מיליון דולר. נעגל לשקלים – 1.2 מיליארד שקל. סכום אדיר בשביל אל על שהוצאות ההפעלה שלה בשנה שעברה הסתכמו ב-7 מיליארד שקל.
רק כדי להבין את המשמעות – אם אל על היתה מצליחה לחסוך את הסכום הזה ב-2019, היא היתה מרוויחה כ-1 מיליארד שקל. השאלה היא אם היקף החיסכון הזה ריאלי, עד כמה הוא ייפגע ביכולת החברה וכמה זמן ייקח ליישם את תוכנית ההבראה. ולא פחות חשוב – בדרך כלל יש עלויות כבדות לתוכניות כאלו. רה-ארגון עולה כסף. וכל זה עוד מבלי לגעת בשתי נקודות מאוד חשובות שהולכות לעשות לאל על "חיים קשים": הראשונה, לאל על יש התחייבות ענקית לנוסעים שרכשו כרטיסים ולא השתמשו בהם (מעל 200 מיליון דולר). היא תפצה אותם בכרטיסים אחרים והמתווה מדבר על כרטיסים בשווי גבוה יותר. זה יפגע ברווח. זה יפגע גם בתזרים.
נקודה שנייה היא ערך המטוסים. למרות שאל על מחזיקה את שווי המטוסים במאזן, ברור לכל כי הקורונה פגעה בשוויים. זה יתגלגל במוקדם או במאוחר לספרים וזה יכול לחולל שם מהומה. ערך המטוסים של אל על לרבות המטוסים החכורים הוא מעל 2.5 מיליארד דולר. מכה קלה בכנף וכמה מאות מיליוני דולרים מתפוגגים מהנכסים ומההון.
ולסיום – האמא של הצרות: הקורונה. אז נכון, חשיבה חיובית נחוצה וחשובה. אבל צריך להתכונן גם לתרחיש של חזרה איטית לשגרה. חזרה איטית פירושה המשך דימום, חזרה איטית עלולה להיות חזרה למדינה ובקשה לתמיכה נוספת. אז די, היינו בסיפור הזה כבר מספר פעמים. בפעם הבאה אסור לוותר. זה הצ'אנס האחרון של אל על.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
25.marriage solutionisabella 01/12/2021 21:57הגב לתגובה זו0 0לנצח אהיה חייב לדוקטור אלאבה הגדול כדי לתקן את הנישואים השבורים שלי. אחרי שבעלי עזב אותי בשביל המאהבת שלו למשך 3 חודשים. מעולם לא האמנתי בכישופים עד שחבר הכיר לי אותו. בהתחלה חשדתי בו כי שמעתי הרבה על גלגלי הלחשים המזויפים, אבל שמתי את הספקות מאחוריי כי נואשתי להחזיר את בעלי ופעלתי לפי מה שהוא הורה לי לעשות. עכשיו בעלי חזר רק תוך 48 שעות של קשר איתו. אני חיה שוב באושר עם בעלי אחרי 6 חודשי גירושין ולא אנוח עד שהוא יכירו בכל העולם. הוא גם מתמחה בהגנה על קסמים, קסמי לוטו, גובה וכו'. או WhatsApp/ Viber him דרך +1(425) 477-2744.סגור
-
24.שורט, שורט, ועוד פעם-שורט!משקיע 25/11/2020 10:22הגב לתגובה זו0 1חברה ללא עתיד, שהסיבה היחידה שקיימת היא תמיכה אינסופית מהמדינהסגור
-
23.לא מחזירים כסף בגין טיסה ממאי שהם ביטלואיתן 25/11/2020 09:35הגב לתגובה זו2 1מבקשים להזין פרטים באתר שלהם,מאשרים שיישלמו,לא משלמים ולא עונים לשיחות טלפוןסגור
-
22.אל עליקי 01/11/2020 21:09הגב לתגובה זו0 0ומה עם החזר לציבור רוכש הכרטיסים?סגור
-
אם היה לך שכל, היית קורה ומגיע לחלק הזה בכתבה (ל"ת)אורן 25/11/2020 15:28הגב לתגובה זו0 0סגור
- טען עוד
-
21.בטוח יותר לשים את כספי על קרן הצבי מאשר במניות אל על. (ל"ת)דודי 01/11/2020 21:03הגב לתגובה זו1 1סגור
-
20.רק קיצוץ של 50% לטייסים יציל אולי את אל על.Oded 01/11/2020 19:55הגב לתגובה זו3 0תבינו מה זה פרופורציה. אל על חייבת מיליארד שקל לנוסעים, אפילו יותר. סכום אדיר. 630 טייסי אל על שסרבו ברוב טיפשותם לחתום על ההסכם שההסתדרות חתמה במקומם אמורים לגרום ל יעול/ חיסכון של 115 מיליון דולר בשנה. כלומר, רק מההתיעלות של הטייסים אל על יכולה להחזיר מחצית מהחוב, מאות מיליוני שקלים. רק שתבינו כמה חמאה הייתה אצל הטייסים והטייסים בלבד. אלו שב 2018 נטשו נוסעים אומללים, גרמו נזקים מכוונים עצומים לאל על כדי להעלות את משכורתם ומה לא. רק אדם חסר מצפון ומוסר מינימאלי יגרום דבר כזה לשאר עובדי החברה ולנוסעים שמפרנסים אותו. ולזה אין מחילה.סגור
-
19.יש שם בוס חדש שכנראה יעשה סדררפאל 01/11/2020 19:44הגב לתגובה זו2 0אל תשכחו המשקעים בדרך כלל לא פראיירים....ימים יגידו....סגור
-
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)ממי 02/11/2020 08:29הגב לתגובה זו0 0סגור
-
18.סוף סוף הצלחתם לכתוב כתבה שלמה בלי המילה טייסיםמיכל 01/11/2020 19:14הגב לתגובה זו0 2סוף סוף מאמר מקצועי בלי פוליטיקה ובלי להאשים את הטייסים. כל הכבודסגור
-
17.חברהגל 01/11/2020 18:33הגב לתגובה זו0 0נוטף שנאה!סגור
-
16.אלעל אחת החברות היחידות שמתפקדות כמועדון חבריםתוהה 01/11/2020 17:50הגב לתגובה זו2 0וקרן הפנסיה של טיסים פורשי חיל האויר, אין טייס אחד באלעל שהוא לא טייס חיל האויר לשעבר - ואשמח שתתקנו אותי אם אני טועה בזמנו פימי בדקה רכישה ולאחר שהבינה שהטיסים מחזיקים את החברה בביצים וויתרו לדעתי - יש לפטר כעת את כל הטייסים שלא מוכנים להשוואת שכר לשכר בחול ולהביא טייסים זרים. ושלא ימכרו לכם שטייס בחול מרוויח יותר - כי השכר באלעל לא נמצא במשכורת הבסיס ומתחבא בהטבות ולא לשכוח שהמדינה מחזיקה "מניית זהב" באלעל לכן מרגישה מחוייבתסגור
-
יש באל על עשרות טייסים וטייסות שלא היו בחיל האויר. (ל"ת)מעופף 02/11/2020 09:52הגב לתגובה זו0 0סגור
-
15.מחכים להחזרלקוחות עצבנים 01/11/2020 17:36הגב לתגובה זו0 0שילמנו על טיסה לניו יורק בינואר, הטיסה בוטלה ביוני, לא ראינו שקל עד רגע זה, למרות שהתאריך החוקי האחרון היה 1 באוקטובר. מחכים להחזר ונשכח מהחברה הזאת לתמיד. את הנקודות של ״הנוסע המתמיד״ נתרום לנזקקים.סגור
-
14.חברה מיותרת שתמיד אין לה כסף. (ל"ת)חן 01/11/2020 15:36הגב לתגובה זו4 3סגור
-
אל על חברה מושחתתאידיוט 01/11/2020 17:34הגב לתגובה זו0 1כי הוועדים והמנהלים עושקים את החברה ומתעשרים על חשבונה.סגור
-
13.חברה של חזירים ומושחתים.תמים 01/11/2020 13:33הגב לתגובה זו10 4חברת התעופה מושחתת ביותר בעולם. לא מביאה תועלת לאף אחד. מביאה תועלת רק למנהלים ולוועדים המושחתים.סגור
-
12.במציאות הנוכחית: חברה מיותרת לחלוטין (ל"ת)אני 01/11/2020 12:07הגב לתגובה זו11 5סגור
-
פחדן מקלדת אופיינירונן 01/11/2020 15:00הגב לתגובה זו5 3חברת תעופה היא נכס אסטרטגי של מדינה בכול מדינות המערב הבינו את זה רק כאן - יש הנהגה שנלחצת מדעת קהל של "כמותך", כאלה שטסים בטורקיש ומקללים כל היום כל מה שכחול לבן בפעם הבאה שאף חברה לא תטוס לארץ - תיזכור את השטויות שאתה מקליד כמו "בור" בהצלחהסגור
-
11.אל על חברה מושחתתאידיוט 01/11/2020 11:20הגב לתגובה זו6 6אנשי וועד מושחתים וחזירים שדואגים רק לעצמם. מנהלים מושחתים וחזירים שמוצצים את אל על. חברה מושחתת ורקובה מהיסוד. חברה של נצלנים, גנבים וצבועים.סגור
-
10.עובדות שגויותיחזקאל 01/11/2020 11:12הגב לתגובה זו3 1ישנו תאור מגמתי שהאשמה בהפסדים היא העובדים בעיקר. זה שקר מוחלט. חניכה של עובד טכנאי לוקחת תקופה של מספר שנים למרות שיש לו את כח ההסמכות והרשיונות אבל בטיחות טיסה תלוי הרבה בטביעת עיין שנרכשת רק על ידי נסיון. החברה לא פיתחה את המודל האנושי ותנאי השכר כלל לא מפתים. תעד העובדה שצעירים לא עומדים בתור להתקבל ודי למבין לראות הנולד.סגור
-
מי אלו שמקבלים-טיסות באאאננננחחחחה- ?!!! (ל"ת)fu,c 01/11/2020 14:14הגב לתגובה זו0 1סגור
-
9.קורונהלרון 01/11/2020 11:12הגב לתגובה זו0 1צרה טווח קצר,ריפוי חברתי טווח ארוך...חישבו על זהסגור
-
8.התשובה פשוטהלרון 01/11/2020 11:08הגב לתגובה זו2 0משרד הביטחון וההוצאות בהתאם,מנהל מקרקעי ישר.,כנ"ל אלעל כנ"ל,המיליונרים החדשים יודעים שאל על לא תתמוטט אף פעם ,אמזון למשל כן יכולה...סגור
-
7.כרגיל בביזפורטל, כתבה מגמתית לרעה על אלעלדני 01/11/2020 10:45הגב לתגובה זו9 4למה לא תכתבו משהו על תשובה ודלק שמחסלים שוב את הפנסיות שלנו?סגור
-
6.התשובה פשוטה יותר, מההנפקה נכנס לחברה 500 מיל שח ולכןמשקיע 01/11/2020 09:39הגב לתגובה זו2 2היא שווה יותר, לא ברור לי למה זה מפיע אותך או שאתה מכנה את זה "טכני", באמת נכנס מזומן לחברה שלא היה קיים בה קודםסגור
-
5.לי לא ברור איך משלמי המיסים מצילים את החברה מצד אחד ,יוסף 01/11/2020 09:38הגב לתגובה זו1 1לי לא ברור איך משלמי המיסים מצילים את החברה מצד אחד , ומצד שני לא מקבלים חזרה את הכספים ששולמו עבור הכרטיסים שבוטלו - מצד שני .סגור
-
חשבת לדוגמאלרון 01/11/2020 11:10הגב לתגובה זו0 0מי משרת במיל,מי משלם חובות ומיסים,אני לדוגמא ויש כאלה שלא!!ומה עושים להם?בקטנה ובכלום!!!!???סגור
-
4.כמה שטויות בכתבה אחת. (ל"ת)דב 01/11/2020 09:19הגב לתגובה זו6 3סגור
-
אמת אמרת (ל"ת)איציק 01/11/2020 12:22הגב לתגובה זו1 2סגור
-
3.מאוד חוששים שעומד להיות כאן ניצול מצב דל תמיכת מדינה ענאור ד 01/11/2020 09:19הגב לתגובה זו1 1ולאחר מכן החזר השקעה לבעליה בתוספת רווחים שמנים ושוב החברה תשאר גלילה מהשקעה ומכספי המדינה ומהגיוסים. וזה יהיה הברוך הסופי. וזו תהיה חגיגה פנחסיתסגור
-
2.זה לא עוורון ולא טיפשות (ל"ת)זו שחיתות זה ברור 01/11/2020 08:39הגב לתגובה זו2 1סגור
-
1.הדרך היחידה להבריא את אל על זה לפרק את אירגון העובדיםישראלי 01/11/2020 08:32הגב לתגובה זו12 1של ההסתדרות בתוך החברה. לא עובד שם אבל אני יודע שיש שם מצא מנהלים בדרגות בכירות מחיל האויר שלא תורמים כלום ומקבלים הון עתק. שלא לגבר על שכר הטייסים המופרזסגור
-
צודקיםפורש 01/11/2020 16:08הגב לתגובה זו2 0בהחלט מסכים מאז 2004 היו צרכים לפרק את וועד העובדים.לתת.לעובדים להיות שותפים במניות החברהסגור