אנרגיה מתחדשת ואיכות הסביבה בערך של מיליארדים "מתחבאים" בדוחות של דלק רכב
גיל אגמון חטף ביקרות לפני שלוש שנים על השקעה שעשה בתחום איכות הסביבה והאנרגיה המתחדשת; אבל בדיעבד זה התברר כמהלך מבריק; כמה שווה ורידיס של דלק רכב ואיך אגמון יכול להציף דרכה ערך לבעלי המניות?
גיל אגמון החליט לפני שלוש שנים ללכת בגדול על פעילות אנרגיה ואיכות הסביבה. מה לאגמון ולחברה בשליטתו דלק רכב -2.9% דלק רכב 2,576 -2.9% בסיס:2,653 פתיחה:2,653 גבוה:2,678 נמוך:2,575 תמורה:1,943,407 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: ולאיכות הסביבה? למה להשקיע 1 מיליארד שקל בפעילות שאין לה קשר לתחום העיסוק המרכזי - ייבוא רכבים? ולא רק שאין קשר, אלא זה אפילו מתנגש - רכבים מזהמים לצד איכות הסביבה ואנרגיה נקייה?
השוק אמר את דברו - מניית החברה איבדה גובה (50% בשנה שמאז הדיווח על העסקה). היו חששות שהפיזור לא טוב לדלק רכב והמינוף עלול להכביד עליה. שלוש שנים אחרי, אגמון יכול לחייך. הפעילות של ייבוא הרכבים חזקה ובועטת למרות הקורונה ומייצרת רווחים ותזרימיים משמעותיים ופעילות האנרגיה החדשה ואיכות הסביבה גדלה וככל הנראה שווה הרבה יותר מההשקעה שנעשתה לפני שלוש שנים. עם כל הכבוד למבול החברות בתחום האנרגיה המתחדשת שמגייסות לפי שווים של מאות רבות ונסחרות אפילו במיליארד-שני מיליארד למרות שאין להם באמת מכירות, הפעילות של דלק רכב בתחום - ורידיס היא עסק אמיתי, עסק גדול ומרוויח (ראו בטבלה). עסק שאם דלק תחליט להוציאו לבורסה יקבל תמחור של פי כמה מהתמחור לפני שלוש שנים. זה הסיפור הגדול בדלק רכב - סיפור על חזון יוצא דופן של אגמון.
מהביאור על מגזרי הפעילות של החברה (הנתונים למעלה), אפשר להבין שתחום איכות הסביבה והאנרגיה מכניס כ-220 מיליון שקל ברבעון מרוויח תפעולית 35-40 מיליון שקל. התוצאות האלו לא מבטאות צמיחה משמעותית לעומת שנה שעברה, אם כי, על פני השלוש שנים האחרונות מדובר בצמיחה משמעותית (פי 3 ברווחים מאז הרכישה) והתחום אמור לצמוח בשיטת "המדרגות" בהתאם לכניסה של פרויקטים נוספים. ורידיס צפויה להמשיך וליהנות מהגמה העולמית של דחיפה לפתרונות טובים יותר לסביבה, ומעצם היותה שחקנית מקומית בולטת.
רווח תפעולי של 35-40 מיליון שקל, תחום חם, צומח. הייפ בבורסה סביב התחום, תעשו חשבון ותקבלו חברה שיכולה להיות שווה בשמרנות (אפילו שמרנות יתר) מעל 2-2.5 מיליארד שקל. אבל הערכים של דלק רכב נמצאים גם וגם - גם באנרגיה ירוקה וגם בייבוא רכבים שמייצר בשנה רווחים של 200-300 מיליון שקל וגם כאן בשמרנות. הפעילות הבסיסית בהינתן הרווחים האלו ובהינתן אפילו מכפיל רווח נמוך לתחום עשויה להיות שווה (בשמרנות) 1-1.5 מיליארד שקל.
כדי להעריך את שווי החברה צריך להוריד משווי שתי הפעילויות את החוב שמסתכם ב-580 מיליון שקל (חוב בסולו). אז נכון, שאנחנו נותנים לכם מספרים מוערכים ולא תמונה מלאה, אבל נראה שהשוק מתמחר את דלק רכב בחסר.
דרכו של גיל
גיל אגמון מוכר לציבור בעיקר כבעל השליטה ביבואנית כלי הרכב הפופולריים ביותר בישראל. בין המותגים שדלק רכב מייבאת - מאזדה, פורד והחל משנת 2011 היא גם יבואנית של ב.מ.וו. שלל המותגים הפופולריים של החברה ביצרו את מעמדה כאחת מיבואניות הרכב הגדולות בישראל.
אגמון עבר מסטטוס של מנהל שכיר בתחום הרכב לאחד מאנשי העסקים הבולטים בכלכלה המקומית. אגמון ניהל את דלק רכב כשהיתה בבעלות קבוצת דלק. דלק רכב בניהולו הפכה לחברת ייבוא הרכבים הגדולה בארץ, בעיקר בזכות מאזדה. התרומה של החברה לקבוצת דלק היתה פנומנלית ובמקביל המנכ"ל - אגמון, נהנה מחבילת שכר והטבות גבוהה.
כחלק מחבילת השכר שקיבל אגמון מיצחק תשובה הוא קיבל גם חבילת מניות כך שמשנת 2003 ועד לשנת 2010 החזיק כבר ב-15.5% ממניות החברה. ברבעון האחרון של שנת 2010 עשה אגמון מהלך ורכש את השליטה בחברה (22%) בתמורה ללא פחות ממיליארד שקל ועלה להחזקה של 37.5% בדלק רכב. 9 שנים לאחר מכן רכש חבילת מניות נוספת מקבוצת דלק (7.5%) וביצר את שליטתו בחברה.
בין לבין, במחצית השנייה של שנת 2011 עיבה אגמון את קולקציית כלי הרכב שדלק רכב מייבאת ומשווקת בישראל כשרכש את קמור, יבואנית BMW לפי שווי של 245 מיליון שקל.
אבני הדרך המרכזיות של החברה
אם נעבור על ההיסטוריה של דלק רכב, נמצא שלוש נקודות זמן חשובות: שנת 2010 כשאגמון רכש את השליטה בדלק רכב, שנת 2011 רכישת קמור, שנת 2018 השלמת רכישת ורידיס
בשנת 2017 החליט כאמור גיל אגמון לגוון את פעילות דלק רכב. אגמון, זיהה כנראה שתי מגמות - הראשונה: שינויים בעולם הרכב, והשנייה: התפתחות פעילות בתחום איכות הסביבה והאנרגיה המתחדשת. השינויים בעולם הרכב כשעיקרם מעבר לרכבים חשמליים עלולים לפגוע במרכזי הרווח של דלק רכב - הפעילות עצמה תרד עם יצרניות הרכב שהיא מייבאת, יפגרו מאחור בתחום ומעבר לכך - מוסכי היבואן ייפגעו מאוד. רכבים חשמליים אמורים להיות עם תקלות מעטות יותר. חלק מרכזי מהרווח של דלק רכב מגיע מהמעטפת, כלומר לא מהמכירה עצמה, אלא מהטיפול, תיקונים וכו'.
אגמון תפס שתי ציפורים במכה אחת. ההשקעה בורידיס מבטאת את הערכתו שתחום איכות הסביבה יפרח וגם היא בעצם מדללת את ההשפעה של תחום ייבוא הרכבים. מעבר לכך, למרות המהלך הגדול - השקעה של מיליארד שקל, אגמון עשה פיזור סיכונים נכון והתבסס על פרת מזומנים שגם היא תניב פחות, היא עדיין אחת מיצרניות המזומנים הגדולות בבורסה. החוב בגין העסקה (ואגב גם החוב בגין הרכישה המקורית שלו ב-2010) מומן מהרווחים והתזרימים הפנומנליים של הפעילות העסקית - מכירת כלי רכב. החברה מחלקת דיבידנדים משמעותיים כשבעשר השנים האחרונות היא חילקה מעל 2 מיליארד שקל!. כך שבמבט קר, ניתן לומר שזה היה הימור מושכל מאוד. למעשה, אי עשיית מעשה, היתה מבחינתו הימור גדול יותר.
מי זאת ורידיס?
וקצת על ורידיס. החברה פועלת בשלושה תחומים: פסולת – איסוף וטיפול בפסולת מוצקה וכן איסוף וטיפול בפסולת של חומרים מסוכנים. בנוסף פועלת החטיבה הזו במיון של הפסולת הזו והשבתה או לפחות את חלקה לייצור דשנים ואנרגיה.
התחום השני הוא תחום המים. באמצעות החטיבה הזו מפעילה החברה את מתקן ההתפלה באשקלון ונוסף היא מטפלת בשפכים ותשטיפי מטמנות.
התחום השלישי בו פועלת החברה הוא תחום האנרגיה. באמצעות חטיבה זו מחזיקה ורידיס ב-20% מתחנת הכוח ברותם יחד עם OPC (ורידיס מחזיקה ב-20% מהתחנה), וכן מחזיקה בתחנת הכוח IPP באשקלון ותחנת הביוגז באפעה.
הנה התוצאות לתשעה חודשים ראשונים של השנה לעומת תקופה מקבילה. הצמיחה היא לא גורפת בכל תתי המגזרים, אבל הצמיחה על פני זמן היא משמעותית והירידה בתחום האנרגיה היא סוג של ירידה טכנית כי בתקופה המקבילה אשתקד OPC קיבלה תשלום חד פעמי.
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
13.עלתה 40% בחודש האחרון (ל"ת)ציון 13/12/2020 20:48הגב לתגובה זו0 0סגור
-
12.מניות דלקלמה נראה לי שמספרים לנו סיפורים 27/11/2020 13:08הגב לתגובה זו0 2למה נראה לי שמספרים לנו סיפוריםסגור
-
11.אתםיונית 27/11/2020 11:07הגב לתגובה זו0 0ממש לא אוהבים את "גיל",לא יכולתם למצוא צילום גרוע יותר?סגור
-
10.צודקים, מהלך מעניין, חברה מעניינת (ל"ת)עדי 26/11/2020 12:17הגב לתגובה זו8 0סגור
-
חפש את הכתבה של גואטה בערוץ 11דרום ת"א 26/11/2020 14:17הגב לתגובה זו3 3הוא עשה תחקיר על ורידיס, ושואל אותם שאלות קשות.סגור
- טען עוד
-
גואטה ערס שדיברר לא משכילים (ל"ת)בורות 29/11/2020 10:12הגב לתגובה זו1 0סגור
-
9.ביומן הרואים הכולאדום והבורסה לו מגיבה בהתאם (ל"ת)דוד 26/11/2020 11:01הגב לתגובה זו2 0סגור
-
8.האס אם פי לעלות קשה לו לרדת כאב לו הוא צריך טיפול שם (ל"ת)יוסי 26/11/2020 10:40הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.הדולר בשפל רק בגלל שהבורסה מנופחת חזק בסי של 10 שנים (ל"ת)משה 26/11/2020 10:34הגב לתגובה זו1 1סגור
-
6.שהכלכלה תיפרח האס אם פי צריך לרדת לפחות 10 אחוז (ל"ת)חיים 26/11/2020 10:33הגב לתגובה זו0 2סגור
-
5.הדקס רוצא לרדת והאס אם פי לו נותן לו לרדת יש הרבה כסף ב (ל"ת)חיים 26/11/2020 10:32הגב לתגובה זו0 0סגור
-
לארים 27/11/2020 11:08הגב לתגובה זו0 0נותן לו!!!סגור
-
4.חובות הישאיר טרמפ 335 טריליון דולר והקרונה מכה קשות (ל"ת)אבי 26/11/2020 10:30הגב לתגובה זו1 2סגור
-
3.מה עם הריח מחיריה?דרום ת"א 26/11/2020 10:29הגב לתגובה זו5 2גואטה עשה תחקיר על ורידיס בערוץ 11 והבעיות שלה: ריח מחיריה והשלכת אשפה בבקעת הירדן.סגור
-
2.הבורסה האס אם פי משחקת טנגו למרות שהי מנופחת הרבה (ל"ת)vננמי 26/11/2020 10:25הגב לתגובה זו0 0סגור
-
1.דלק רכבטוליק 26/11/2020 09:59הגב לתגובה זו11 0אחלה כתבהסגור
-
הכתבה טובה אך לא שואלת שאלות קשות את ורידיסדרום ת"א 26/11/2020 14:16הגב לתגובה זו6 2גואטה בערוץ 11 שאל אותם שאלות קשות, עליהן לא קיבל תשובה - המפעל בחיריה לא אמור לפלוט ריחות לתושבי דרום ת"א, והם אמורים לטפל באשפה ולא להשליך אותה בבקעת הירדן.סגור
-
שטויות במיץדודו 26/11/2020 10:43הגב לתגובה זו4 8כתבה מוזמנת של יח״צ ורידיס חברה בגסיסה וכל מי שבתחום יודע זאתסגור