ביטוח ישיר: הרווח הכולל עלה ב-50% ברבעון ל-76.5 מיליון שקל
החברה מספקת תוצאות טובות ברבעון השלישי; אייל דבי מנהל המחקר בלאומי - "השווי בשוק מנותק מהמציאות, נותן אפסייד של 50%"
חברת איידיאיי ביטוח -2.34% איידיאיי בי 13,340 -2.34% בסיס:13,660 פתיחה:13,670 גבוה:13,670 נמוך:13,280 תמורה:988,156 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: (ביטוח ישיר) מציגה רווח כולל של 76.5 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה, לעומת רווח של 50.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשלושת הרבעונים הראשונים הרוויחה החברה 139 מיליון שקל לעומת 166 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2019. הגידול ברווח הרבעוני נובע בעיקרו מעלייה בהכנסות מהשקעות וכן משיפור ברווח החיתומי במרבית הענפים.
ברבעון השלישי של השנה ההכנסות קטנו 547 אלף שקל לעומת 569 אלף שקל ברבעון המקביל של 2019. בשלושת הרבעונים הראשונים קטנו ההכנסות ל-1.59 מיליארד שקל לעומת 1.76 מיליארד שקל.
הפרמיות שהורווחו ברוטו קטנו ברבעון השלישי ועמדו על 611.6 מיליון שקל, לעומת 663.5 ברבעון המקביל אשתקד. הפרמיות בשלושת הרבעונים הראשונים עמדו על 1.87 מיליארד, לעומת 1.975 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד. הקיטון ברווח הכולל נבע מירידה ברווח החיתומי בתחום הבריאות ובענף רכב רכוש, בין השאר בשל נזקי טבע ברבעון הראשון, לצד שיפור ברווחיות החיתומית בעיקר בתחום ביטוח חיים ובענפי רכוש אחרים.
כושר הפירעון של החברה ליום 31 בדצמבר, 2019 הינו כ-205%, מה שנתן לחברה את האפשרות בחודש אוקטובר 2020 להכריז על דיבידנד נוסף בסך של 40 מיליון שקל. מתחילת השנה מניית ביטוח ישיר ירדה בשיעור של קצת יותר מ-26% ממשיכה את המגמה השלילית שאפיינה אותה ב-2019.
מבחינת ענפים, הפרמיות ברוטו קטנו ברכב רכוש ברבעון האחרון ל-268 מיליון שקל, לעומת 298 מיליון אשתקד, קיטון של 10%. פרמיות הרכב חובה קטנו ב-8% ל-123 מיליון שקל ברבעון. בביטוחי רכוש (דירה ועסקים) החברה רשמה גידול קל של 2% ל-65 מיליון שקל. הקיטון בנסיעות לחו"ל, ורכישת ביטוח תוך כדי, הביא לירידה בפרמיות מביטוחי הבריאות ל-65 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת 67 ברבעון המקביל. החברה סימנה מכבר את ענף ביטוחי הבריאות כענף בו תבקש להתרחב, לאחר שנים בו בילתה בעיקר בפרופיל נמוך. ההתרחבות תעשה מעבר לפוליסות ביטוח חול אותן סיפקה בעבר, לדוגמה, פוליסות לביצוע ניתוחים פרטיים למבוטחים.
הכנסות מהשקעות נטו לרבות הפסד כולל אחר (לפני מס) והכנסות מימון הסתכמו בתקופת הדוח בכ-18.3 מיליון שקל לעומת רווח בסך של כ-91.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, מתוכם הכנסות מהשקעות שאינן מיוחסות לפוליסות משתתפות ברווחים בסך של כ-18.8 מיליון שקל בתקופת הדוח לעומת רווח בסך של כ-68.7 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד. הקיטון ברווח נובע מירידות חדות בשוק ההון ברבעון הראשון השנה כתוצאה מהשפעת מגפת הקורונה.
ברבעון השלישי הכנסות מהשקעות נטו והכנסות מימון הסתכמו לסך של כ-48.9 מיליון שקל לעומת כ-13.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, מתוכן הכנסות מהשקעות שאינן מיוחסות לפוליסות משתתפות ברווחים בסך של כ-36.6 מיליון שקל בהשוואה לסך של כ-10.6 בתקופה המקבילה אשתקד.
כלומר, למרות ההתאוששות בשוק ההון, חלק מחברות הביטוח עוד "סוחבות" את ההפסדים שאפיינו את הרבעון הראשון.
מנכ״ל ביטוח ישיר, קובי הבר: "אנו מסכמים רבעון נוסף של גידול ברווח הכולל והמשך מגמת שיפור ברווח החיתומי, למרות אי-הוודאות והשפעות משבר הקורונה. התוצאות הללו אינן מובנות מאליהן והן נובעות משורה ארוכה של צעדים שאנו מבצעים בכל תחומי הפעילות של החברה, בדגש על מיקוד בצמיחה רווחית, טיוב תיק הלקוחות הקיים בענף הרכב, והרחבת הפעילות בענפי החיים, בריאות ורכוש אחר. בנוסף, אנו ממשיכים לקדם מהלכים אסטרטגיים ארוכי טווח, שבאמצעותם אנחנו בונים את התשתית להמשך הצמיחה של החברה. בימים אלה השקנו מחדש, לאחר היערכות ארוכה ויסודית, את מוצר הבריאות שלנו, במטרה להרחיב את הגיוון המוצרי ואת מקורות הרווח של החברה, ולהעניק ללקוחותינו מוצר איכותי, שירות ברמה מעולה ומחיר אטרקטיבי. כלל המהלכים שאנו מובילים ממשיכים לשאת פרי, והם אלו שיאפשרו לנו להמשיך ולהוביל את השוק הישיר, ולשמור על פסי הרווחיות אליהם אנו רגילים.
האם שווי השוק עדיין נמוך ביחס לשווי החברה?
אייל דבי, ראש דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, הגיב לדוחות ואמר - "לדעתנו איי.די.איי ביטוח לא רק נסחרת עשרות אחוזים מתחת לערכה, היא גם אחד המקרים הבולטים בו העיוות נמשך תקופה כל כך ארוכה - תוך חוסר התאמה בוטה לביצועים שהיא מציגה.
"זה רבעונים ארוכים שמחיר המניה מבטא חשש כבד לצניחה חדה ברווחיות, שכן הוא משקף, בצורה עקבית ונחושה, רווח כולל מייצג של 120-140 מיליון שקל לשנה. העניין הוא, שלכל אורך התקופה, לא רק שהתוצאות בפועל רחוקות מאותה תחזית שמרנית, אלא שגם קשה לזהות מגמה מוצקה של צמיחה שלילית. האמת היא שהמציאות במידה רבה הפוכה, שכן הנתונים מצביעים דווקא על צמיחה חיובית. שלא יהיה ספק, איי.די.איי ביטוח היא לא חברת הצמיחה שהיא הייתה בעברה, והתחרות בתחום הרכב עודנה חריפה, אבל בסופו של דבר, בשורה התחתונה, היא מציגה צמיחה בחלק לא קטן מהתחומים בהם היא פעילה. גם בתחום הרכבים, שיש הרואים בו את נקודת התורפה, איי.די.איי מצליחה לשמור על רווחיות יציבה - למרות השחיקה הנמשכת במחירי המכירה.
"משכך, קשה לנו להבין את התחזית הפסימית והלא סבירה, כפי שזו משתקפת ממחיר המניה. בהמשך ניגע בתחומי הפעילות המרכזיים, אבל גם כשאנו מביטים בחטף על השורה התחתונה שדווחה, תוך הסטת המבט לשווי המניה, זה די ברור שהפער כמעט ובלתי ניתן לגישור. ננסה להמחיש זאת בקצרה: מחיר המניה 'מתעקש' להתעלם מביצועי החברה:76.5 מיליוני שקלים, זה הרווח הכולל שאיי.די.איי דיווחה ברבעון השלישי של השנה. אז נכון, ההכנסות מהשקעות היו גבוהות ולא מייצגות, שכן הן הסתכמו לכדי 36.6 מיליון שקל ברבעון האחרון. עם זאת, תיק ההשקעות של החברה מניב סדר גודל של 20 מיליון שקל בשנה, תחת הנחה של תשואה שמרנית וסבירה (2.5% לשנה). משכך, ניתן לומר שהרווח הכולל לפני מס זכה להטיה חיובית של 17 מיליון שקל. בנוסף, הרבעון השלישי כולל בתוכו גם הקטנה חריגה של העתודות, שהסתכמה ל-7 מיליון שקל[ נטו (שחרור של 25 מיליוני שקלים בגין סוגיית וינוגרד, לצד הגדלה של 18 מיליוני שקלים בגין התפתחות עבר). במילים אחרות, ההשפעה החיובית הכוללת על הרווח לפני מיסים הסתכמה לכדי 24 מיליוני שקלים (17+7), כך שבניכוי השפעת המס, מדובר בתרומה של 16 מיליוני שקלים לרווח הכולל שדווח - מה שאומר, שהרווחיות השוטפת נושקת לכדי 60 מיליוני שקלים ברבעון (76.5-16). כמה זה יוצא במונחי שנה? אריתמטית זה אמור לשקף רווח שנתי של 240 מיליוני שקלים, אבל צריך לזכור שהרבעון השלישי חזק באופן יחסי, כך שגם אם ניקח שולי ביטחון וננקוט גישה שמרנית, נקבל את התוצאה הבאה - איי.די.איי ביטוח יודעת לייצר רווח כולל של לפחות 200 מיליוני שקלים בשנה. עכשיו, תסבירו לנו איך מיישבים רווחיות שכזו עם מחיר המניה?!
"למרות התחושה שהחברה מצויה בסוג של "קרב בלימה", בלא מעט היבטים המגמה היא של צמיחה: תחום הבריאות: היקף הפרמיות במגזר צומח באופן מונוטוני ובמשך שנים, כך שברבעון האחרון הוא כבר הסתכם לכדי 20 מיליוני שקלים (ללא תאונות אישיות ונסיעות לחו"ל), שזו צמיחה נאה של 11% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה.
"תחום ביטוחי החיים (ללא חיסכון): הפרמיות שהורווחו ברבעון השלישי עמדו על 72 מיליוני שקלים, בהשוואה לסך של 68 מיליוני שקלים ברבעון המקביל, שזו צמיחה של 6% בשנה.
"ביטוחי דירות: הצמיחה ברבעון האחרון הייתה יחסית מתונה, בשיעור של כ-2% ביחס לתקופה המקבילה, אבל חשוב לומר שאם בוחנים את המגמה לאורך תקופה מעט יותר ארוכה, אזי התמונה היא של צמיחה מובהק וברורה.
"תחום הרכב (רכוש + חובה): אין ספק, זה התחום שהכי מטריד את המשקיעים, שכן הם חוששים שהתחרות החריפה שקיימת בו תגרור את החברה כולה כלפי מטה. איש אינו טוען שהתחרות הסתיימה, וגם אין טענה שהחברה לא ספגה פגיעה, אבל השאלה היא שאלה של מידה – וכאן, אנחנו סבורים שיש הגזמה פרועה. מדוע? משתי סיבות; הראשונה, זו העובדה שלמרות שחיקת המחירים והירידה הכמותית, הרווחיות החיתומית נותרה יציבה – אפילו מעט השתפרה. הסיבה השנייה היא שהמשקל של תחום הרכב בעסקיה של החברה הוא לא "כצעקתה". לעתים נדמה לנו שקיימת תחושה שביטוחי הרכבים זה כל מה שהחברה עושה, כאשר ההשפעה של יתר הפעילויות זניחה. אז צריך לומר בהקשר זה את הדבר הבא; במונחי פרמיות, תחום הרכב מהווה למעלה מ-75%, אבל במונחי רווח ההשפעה כיום היא משמעותית יותר נמוכה - סדר גודל של 50% מהרווח הכולל של החברה. רוצים לומר, שכל עוד הצמיחה במגזרים האחרים תימשך, המשקולת של מגזר הרכבים תהיה פחות כבדה.
"נקודה נוספת שחשובה, היא העובדה שלמרות ירידה של 9% בפרמיות שהורווחו בתקופה (ירידה כמותית של 5% + שחיקת מחירים של 5%), הרווחיות החיתומית בתחום עלתה - מרמה של 26 מיליוני שקלים ברבעון המקביל בשנה שעברה, לכדי 28 מיליוני שקלים ברבעון האחרון. כיצד זה קרה? בעיקר בגלל המהלך לטיוב תיק הלקוחות, שנראה כי הוא מתחיל לשאת פירות.
"נקודה אחרונה; שימו לב שירידת המחירים לא התרחשה ברבעון האחרון, אלא ברבעון השני של השנה, ככה שגם אם רמת המחירים עדיין לא התייצבה, נראה שהרצפה לא כל כך רחוקה. הרווח החיתומי הכולל הציג צמיחה מרשימה: הרווח הכולל מפעילות חיתום הסתכם ב-87 מיליוני שקלים ברבעון האחרון, שזו עלייה של למעלה מ-20% ביחס לתקופה המקבילה. זו בהחלט תוצאה נאה, שכן מעבר לצמיחה הכוללת עצמה, היא נובעת משיפור הרווחיות כמעט לכל רוחב הגזרה.
"שורה תחתונה: שווי השוק של איי.די.איי ביטוח מנותק מזה תקופה ארוכה מהרווחיות ומהביצועים שהחברה מציגה, כך שהרבעון האחרון, בדומה להרבה רבעונים לפניו, מוביל אותנו שוב לאותה מסקנה - המניה פשוט זולה. אנחנו נותרים בהמלצת תשואת יתר במחיר של 135 שקל למניה – אפסייד של כ-50% ביחס לשווי השוק של המניה".
תודה.
לתגובה חדשה
חזור לתגובה
-
1.הכל שקריםגיא יהודה 12/12/2020 23:03הגב לתגובה זו0 1בטח שיהיו רווחים אם לא משלמים ללקוחות את הפיצוי שמגיע להם לקחת כסף על 2 רכבים כמה שנים זה בסדר ושצריך לשלם מתחילים התירוצים והסיפורים לא להתקרב.....סגור